کدام جفت ارز را برای معامله انتخاب کنیم؟

یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۷

جفت ارز محبوب!

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که معامله گران فارکس مرتکب می شوند، عدم انتخاب درست نماد معاملاتی (طلا، نفت یا جفت ارز) است. تقریبا اکثر معامله گران مبتدی بیشتر به فکر کسب سود هستند تا چیز دیگر. برای این دسته از معامله گران یافتن سطوح ورود و خروج معامله اهمیت بیشتری دارد.

اگر معامله گری نتواند مناسب ترین جفت ارز یا نماد معاملاتی را برای روز کاری انتخاب کند، استراتژی ورود و خروج خیلی موثر نخواهد بود. شما می توانید در سیگنال یابی نمودار های زمانی مثل یک ساعته حرفه ای عمل کنید، اما اگر نماد معاملاتی را اشتباه انتخاب کنید، نتیجه خوبی نخواهید گرفت. همواره این ریسک وجود دارد که بازار سیگنال خرید/فروش صادر کند، اما بعد از آن برای مدت زمان نسبتا طولانی در یک محدوده نوسان کند. چرا اکثر معامله گران مبتدی به این موضوع فکر نمی کنند؟ چگونه می توان نماد معاملاتی مناسب را انتخاب کرد؟

جفت ارز های محبوب
جفت ارز های محبوب سال ۲۰۲۳ و سهم درصدی آن ها در معاملات

چگونه جفت ارز اشتباهی را برای معامله انتخاب می کنیم؟


معامله گران مبتدی فقط می خواهند سریعا به پول برسند. اکثر معامله گران تازه کار فکر می کنند که استفاده از نمودار های زمانی کوتاه مثل پنج دقیقه می تواند سود بیشتری داشته باشد. به همین دلیل معامله گران سعی می کنند که از جفت ارز هایی که اسپرد کمتری دارند برای معاملات استفاده کنند، در واقع از نظر آن ها هر چه اسپرد جفت ارز کمتر باشد، هزینه معامله هم پایین تر خواهد بود و سود بیشتری به دست خواهند آورد.

روش عمومی دیگری که اکثر معامله گران تازه کار استفاده می کنند، انتخاب جفت ارزی است که در ساعات کاری معامله گر نوسان بیشتری دارد. در برخی موارد هر دو دلیل اشاره شده می تواند منطقی به نظر برسد. اما مشکل این است که این دو دلیل به تنهایی برای انتخاب نماد مناسب برای معامله کافی نیستند. حتما این اتفاق برای شما هم افتاده که جفت ارزی برای چندین هفته یا ماه در محدوده کوتاهی گیر افتاده و نوسانات جزئی را ثبت کرده است. در حالی که در همان دوره، سایر جفت ارز ها حرکات قیمتی بهتری داشته اند.

چگونه جفت ارز مناسب برای معامله را انتخاب کنیم؟

بازار فارکس به حدی بزرگ است که هیچ کس به تنهایی نمی تواند بر قیمت ها تاثیر بگذارد. برای اینکه قیمت طلا، نفت یا دلار تغییر کند، باید همه بازار با چنین تغییری موافق باشند. اما چه زمانی همه عوامل بازار با تغییر نرخ ارز موافقت خواهند کرد؟ یا مهمتر از آن، چه زمانی همه نگاه ها به یک جفت ارز خواهد بود؟

کدام ارز ها بیشترین حجم معاملات را دارند؟

می توان از داده های آماری استفاده کرد. تقریبا ۷۰ درصد تمام تراکنش های بازار فارکس به دلار آمریکا، یورو و ین ژاپن اختصاص دارند. پوند انگلستان و دلار استرالیا هم ۱۰ درصد تمام معاملات بازار فارکس را شامل می شوند. در این میان دلار آمریکا بیشترین حجم معامله را دارد و به همین دلیل هر ارزی که در برابر دلار آمریکا باشد، یعنی در کانون توجهات سرمایه گذاران قرار دارد.


نیازی نیست که شما نرم افزار معاملاتی متاتریدر یا سی تریدر را باز کنید و نگران ده ها جفت ارز باشید و یا به دنبال معامله جفت ارز هایی مثل دلار کانادا به فرانک سوئیس باشید. باید توجه داشت که جفت ارز هایی که حجم معاملات آن ها پایین است یا سرمایه گذاران توجه چندانی به آن ها ندارند، انتخاب مناسبی برای معامله نیستند. به خصوص اگر به دنبال تحلیل تکنیکال این گونه جفت ارز ها باشید. با کم کردن تعداد جفت ارز هایی که برای معامله مناسب هستند، شرایط برای انتخاب جفت ارز مناسب هم آسان تر خواهد بود.

کدام جفت ارز ها حرکات قیمتی بزرگتری داشته اند؟

مناسب ترین جفت ارز برای معامله، جفت ارزی است که حرکات قیمتی بلندی دارد و یا انتظار می رود که نوسانات این جفت ارز تشدید شود. برای انتخاب چنین جفت ارزی می توان نوسانات ۵ یا ۱۰ روز گذشته نماد معاملاتی را محاسبه کرد و تغییرات قیمتی این دوره را به درصد بدست آورد. هر کدام از جفت ارز ها که بیشترین اندازه حرکت را داشت، شاید برای معامله مناسب باشد.

کدام جفت ارز روند دارد؟


روش دیگر، یافتن قدرت حرکات قیمتی جفت ارز هاست. جفت ارزی که روند قوی دارد، می تواند به روند صعودی یا نزولی ادامه دهد. همچنین می توان به ساعات معاملاتی بازار هم توجه کرد. به طور مثال در بازار های آسیایی بهتر است که به ارز های آسیایی در مقابل دلار آمریکا توجه کرد. هر چند این روش می تواند برای معامله گران کوتاه مدت مناسب باشد، اما همیشه توصیه می شود که از روند های بلند مدت برای معامله استفاده کنید. بازار فارکس ۲۴ ساعته است و روند های بلند مدت می توانند به شما کمک کنند تا معامله را حتی در زمان خواب هم باز نگه دارید.

حرفه ای ها را دنبال کنید!


روش هایی که در بالا اشاره شد می توانند ایده خوبی برای تعیین جفت ارز مناسب برای معامله باشند. اما روش آسان تری هم هست. می توانید از بخش #اخبار_فارکس در کانال تلگرام ایران بورس آنلاین یا از بخش تحلیل های بنیادی روزانه و هفتگی سایت ایران بورس آنلاین برای پیدا کردن بهترین جفت ارز برای معامله استفاده کنید. تقویم اقتصادی فارکس ایران بورس آنلاین هم به معامله گران این اجازه را می دهد تا مهمترین گزارش های اقتصادی روز و هفته را مشاهده کنند. گزارش های اقتصادی می توانند تغییر قابل توجهی در وضعیت بنیادی ارز های اصلی بازار ایجاد کنند. این یعنی شما می توانید با تغییر شرایط بنیادی بازار و شروع حرکات قیمتی بلند وارد بازار شوید و بی خودی وقتتان را در جفت ارز هایی که در دامنه محدودی گیر افتاده اند تلف نکنید.