نکات و استراتژی معامله با اخبار اقتصادی

یکشنبه ۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۲

این روزها تحلیل تکنیکال مبنای اصلی کار معامله گران بازار فارکس است. اما معامله گران نباید به رویدادهای اقتصادی و اخبار اقتصادی فارکس بی‌توجهی کنند. در واقع توصیه می‌شود که معامله گران پیش از ورود به معامله منتظر انتشار اخبار اقتصادی بمانند و بعد از آن با خیال آسوده‌تری به رویدادهای اقتصادی واکنش نشان دهند و وارد معامله شوند. معمولا حرفه ای های بازار فارکس که جزو موفق‌های بازار محسوب می‌شوند، از اخبار اقتصادی استفاده می‌کنند و اصطلاحاً با اخبار معامله می‌کنند.

واکنش به اخبار اقتصادی

این دسته از معامله گران بازار که فاندامنتال یا بنیادی کار می‌کنند، معاملات موفق و سود ده بیشتری نسبت به دیگران دارند. آن‌ها همواره منتظر انتشار گزارش می‌مانند و بعد از مشخص شدن روند بعدی بازار با خیال آسوده‌تری وارد معامله می‌شوند. با این حال تمایز معامله گران فارکس حرفه ای و تازه‌کار تنها در استفاده از تقویم اقتصادی فارکس نیست، بلکه تمایز اصلی در نوع واکنش معامله گران به رویدادهای اقتصادی است. منظور از واکنش معامله گران، نحوه ورود به معامله قبل یا بعد از انتشار شاخص‌های اقتصادی است.

چگونه از اخبار مطلع شویم؟

اکثر معامله گران حرفه‌ای از نوع شاخص‌های اقتصادی که قرار است منتشر شود، اطلاع دارند و تأثیر احتمالی آن‌ها بر بازار را به‌خوبی می‌دانند. شما به‌راحتی می‌توانید از طریق بخش تقویم اقتصادی و تحلیل‌های بنیادی ایران بورس آنلاین اطلاعات مورد نیاز برای معامله شاخص‌های اقتصادی را به دست آورید.

کی با اخبار اقتصادی معامله کنیم؟

معامله گران تازه‌کار باید منتظر واکنش بازار به شاخص‌های اقتصادی بمانند، تا مسیر بعدی بازار مشخص شود. شما قبل از انتشار شاخص‌های اقتصادی مهم باید به این موضوع پی ببرید که شاخص‌های اقتصادی بر کدام جفت ارز تأثیر بیشتری خواهند گذاشت؟ زمانی که واکنش اولیه بازار و جفت ارزی که بیشترین تأثیر را از شاخص‌های اقتصادی گرفته مشخص شد، باید دید آیا واکنش نهایی بازار یک‌سویه بوده یا هنوز بازار سرگیجه دارد و مسیر بعدی مبهم است؟

اگر حرکت یک‌سویه (صعودی یا نزولی قوی) در بازار دیده شود، می‌توان با خیال آسوده‌تری وارد معامله شد. چون‌که همه شواهد و نشانه‌ها برای شروع حرکات قوی در اختیار معامله گران تکنیکال و فاندامنتال قرار گرفته و همه بر سر مسیر بعدی بازار متفق‌القول هستند. زمانی که این اتفاق روی می‌دهد، شما می‌توانید وارد معامله شوید و مطمئن باشید که درصد موفقیت معامله شما قابل توجه خواهد بود.

این بهترین نوع سیگنال یابی و معامله با اخبار اقتصادی است. در این روش تمام داده‌ها و اطلاعاتی که برای ورود به معامله لازم بوده در اختیار همگان قرار گرفته و می‌توان از سود ده بودن چنین معامله‌ای مطمئن بود.

یکی از مزیت‌های کلیدی این روش معامله، ترکیب عوامل مختلف و تأثیرگذار بر بازار است. در واقع در این روش شما هم از قدرت تحلیل تکنیکال و هم از قدرت تحلیل بنیادی برای ورود به معامله استفاده می‌کنید. درصد موفقیت چنین معامله‌ای خیلی بیشتر از زمانی است که تنها از دید تکنیکال و یا تنها از دید بنیادی به بازار نگاه می‌کنید.

معامله با اخبار فارکس
به نوسانات بازار پیش از انتشار گزارش اشتغال (NFP) آمریکا دقت کنید. ببینید بازار چگونه واکنش نشان داده و روند تغییر کرده است؟

استراتژی پرایس اکشن برای معامله با اخبار اقتصادی

آیا باید به اخبار اقتصادی فارکس توجه کنیم؟ یا بهتر است که اخبار را کنار بگذاریم؟ اهمیت تقویم اقتصادی فارکس برای همه معامله گران و سرمایه‌گذاران روشن است، اما هنوز خیلی از فعالین بازار فارکس و بورس سهام نمی‌دانند چگونه باید از این ابزار استفاده کنند. در این مقاله می‌خواهیم روش ساده‌ای را معرفی کنیم. به کمک این استراتژی ساده می‌توانید از اخبار اقتصادی به نفع معاملات خود استفاده کنید، بدون این‌که نیازی به دانستن مسائل پیچیده بنیادی داشته باشید.

همه معامله گران فارکس با اخبار اقتصادی معامله می‌کنند

همه معامله گران فارکس و سهام خواسته یا ناخواسته اخبار اقتصادی را معامله می‌کنند. شاید خودشان اطلاع نداشته باشند، اما هر بار که در بازار معامله می‌کنند، اخبار اقتصادی مثل شاخص‌های اقتصادی مهم و نشست‌های تعیین نرخ بهره را هم در معاملات تأثیر می‌دهند.

  • گروهی از معامله گران منتظر انتشار اخبار اقتصادی می‌مانند و سپس تصمیم به معامله می‌گیرند.
  • گروه دیگر پیش از این‌که شاخص‌های اقتصادی منتشر شوند، نتیجه را پیش‌بینی می‌کنند و وارد معامله می‌شوند.
  • گروه دیگر هم منتظر واکنش بازار می‌مانند و بر اساس تئوری‌های پرایس اکشن وارد معامله می‌شوند.

هر سه گروه به اخبار توجه می‌کنند، اما شاید به نظر برسد که گروه سوم توجهی به اخبار ندارند. گروه سوم به طور غیرمستقیم اخبار را معامله می‌کنند. یعنی به جای این‌که خود گزارش اقتصادی را معامله کنند، واکنش نهایی بازار به آن گزارش را برای تصمیم‌گیری در رابطه با معامله در نظر می‌گیرند.

معامله گران پرایس اکشن منتظر می‌مانند تا گرد و خاک بخوابد، سپس به کمک نمودارهای بلندمدت مثل تایم فریم روزانه بازار را تحلیل می‌کنند. اگر سیگنالی در بازار صادر شده باشد، طبق آن سیگنال وارد معامله می‌شوند.

فرض کنید امروز نشست تعیین نرخ بهره یکی از بانک‌های مرکزی بزرگ دنیا برگزار شده و جفت ارز مربوطه ۲۰۰ پیپ در یک روز نوسان کرده است. این حرکت صعودی باعث تشکیل پین بار صعودی روزانه در ناحیه حمایتی شده است. حال اگر با این سیگنال پرایس اکشن وارد معامله خرید شوید، در واقع همان خبر یا رویداد مهم اقتصادی را معامله کرده‌اید.

معامله‌گر زمانی سود می‌کند که دیدگاهی نزدیک به دیدگاه بازار داشته باشد

سبک استراتژی پرایس اکشن برتری‌های زیادی نسبت به رقبا دارد. این برتری را می‌توان در زمان انتشار اخبار اقتصادی به خوبی دید. پرایس اکشن به ما کمک می‌کند تا انتظارات و تمایلات کلی بازار بعد از انتشار داده‌های اقتصادی را خیلی سریع درک کنیم. به جای این‌که بر اساس تصورات و تحلیل‌های شخصی خود از اخبار اقتصادی وارد بازار شویم، چیزی را معامله می‌کنیم که از نظر بازار درست است.

این نکته مهمی است که بسیاری از معامله گران فارکس و سهام خیلی زود فراموش می‌کنند. دیدگاه معامله‌گر زمانی برای او سودآور خواهد بود که به دیدگاه بازار نزدیک باشد. در نهایت این دیدگاه غالب بر بازار است که روند بعدی قیمت را مشخص می‌کند. یعنی معامله‌گر هر دیدگاه غلط یا درستی هم که داشته باشد، تنها زمانی برای او سودآور خواهد بود که بازار هم چنین نظری داشته باشد. در غیر این صورت معامله‌گر از بازار اخراج خواهد شد.

برای بازار اهمیتی ندارد که شما به عنوان یک معامله‌گر چه فکر می‌کنید. تنها چیزی که اهمیت دارد، دیدگاه بازار است. دیدگاه‌های شخصی که با بازار انحراف دارند، دلیل اصلی شکست معامله گران در بازار هستند. اگر در بازار فارکس فعال بوده باشید، حتماً دوره‌هایی را تجربه کرده‌اید که خبر مثبتی برای دلار آمریکا منتشر می‌شود، اما دلار به جای رشد، تضعیف می‌شود.

اگر شما هم جزو معامله گران پرایس اکشن باشید، برای شما اهمیتی ندارد که چرا دلار چنین واکنش عجیبی به گزارش مثبت اقتصادی نشان داده است. چون‌که شما در نهایت در همان سمتی معامله خواهید زد که بازار حرکت می‌کند. در واقع معامله‌گر پرایس اکشن، حرکات قیمتی بازار را بررسی خواهد کرد، بدون این‌که بداند چرا بازار چنین حرکتی انجام داده است.

یعنی به جای این‌که به دنبال دلیل حرکات بازار باشید، خیلی ساده بر اساس حرکات قیمتی بازار که بازتاب دهنده انتظارات و تمایلات جمعی بازار هستند، معامله می‌کنید. در این صورت دیگر نیازی نیست که اخبار اقتصادی را پیش‌بینی کنید و یا با خود درگیر شوید که اگر شاخص اقتصادی این‌گونه رشد یا افت می‌کرد، باید بازار فلان واکنش را نشان می‌داد. بلکه به جای آن فقط به چیزی توجه می‌کنید که اتفاق افتاده است.

استراتژی ساده پرایس اکشن برای معامله اخبار اقتصادی

تقویم اقتصادی فارکس را باز کنید و به رویدادهای مهم و تأثیرگذار دقت کنید. زمان انتشار اخبار را در نظر بگیرید. اخباری که اهمیت زیادی دارند، می‌توانند بازار را به نوسان بیندازند. اخبار اقتصادی آمریکا بر تمامی جفت ارزهای اصلی تأثیر می‌گذارند، اما اخبار اقتصادی سایر کشورها تنها بر جفت ارزهای خاصی تأثیر خواهند گذاشت.

پس مشخص کنید که اخبار اقتصادی مهم بر کدام جفت ارز تأثیر خواهند گذاشت. خوشبختانه تمام این اطلاعات در تقویم اقتصادی فارکس ایران بورس آنلاین وجود دارد و شما تنها با نگاه کردن به صفحه تقویم اقتصادی فارکس می‌توانید خیلی سریع متوجه شوید که چه گزارشی با چه درجه اهمیتی منتشر خواهد شد؟ حتی تأثیر این گزارش بر ارز کشور مربوطه را هم می‌توانید از صفحه تقویم اقتصادی پیدا کنید.

معمولاً ۴۸ ساعت قبل از انتشار اخبار تأثیرگذار، بازار خود را برای رویداد مربوطه آماده می‌کند. حدس و گمان‌ها به نتیجه احتمالی رویداد اقتصادی شروع می‌شود و این حدس و گمان‌ها در نوسانات بازار دیده می‌شوند. اما هنوز خبری منتشر نشده است. پس وقتی‌که گزارش اقتصادی منتشر شد، شاید نوسانات بازار تغییر جهت دهد، چون‌که شاید نتیجه خبر اقتصادی مورد نظر با پیش‌بینی‌های قبلی تفاوت داشته باشد. پس بهتر است که دو روز قبل از انتشار خبر، آماده باشید و سعی کنید تا جایی که امکان دارد از پیش‌بینی بازار خودداری کنید.

با این حال اگر در این دو روز فرصت معاملاتی در چارت‌های قیمتی صادر شود، می‌توانید وارد معامله کوتاه‌مدت شوید. عمر این معامله تا زمان انتشار خبر اقتصادی مربوطه است. اگر سیگنالی در کار نبود، از ورود به معامله خودداری کنید. وقتی‌که زمان انتشار شاخص اقتصادی رسید و خبر منتشر شد، منتظر بسته شدن یک کندل چهارساعته یا روزانه بمانید. این کار باعث می‌شود تا نتیجه نهایی خبر و واکنش اصلی بازار مشخص شود. بعد از بسته شدن کندل چهارساعته (برای نوسان گیری کوتاه‌مدت) و یا کندل روزانه (برای معامله گران بلندمدت) می‌توانید معامله کنید.