تایم فریم چه تاثیری بر معاملات و روحیه شما دارد؟

یکشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۶

در این مقاله آموزشی نه تنها شما تایم فریم مناسب برای معامله را پیدا خواهید کرد، بلکه به پاسخ این سؤال هم خواهید رسید که تایم فریم های مختلف چه تأثیری بر سیگنال‌های معاملاتی، حد ضرر و شانس موفقیت معامله دارند؟ این سؤال مهمی است که هر معامله‌گری باید پاسخ آن را بداند، اما بسیاری از معامله‌گران با بی‌توجهی از کنار این موضوع رد می‌شوند.

تایم فریم نشانگر سنتیمنت بازار است


اگر شما هم جزو معامله‌گرانی هستید که از استراتژی پرایس اکشن برای معاملات استفاده می‌کنند، حتماً به این موضوع پی برده‌اید که هر کندل در تایم فریم‌ های مختلف نشانگر “احساسات و تمایلات” یا سنتیمنت بازار در آن بازه زمانی است. فرقی ندارد که نمودار یک‌ساعته باشد یا یک روزه، هر کندل قیمتی بازتاب دهنده تمایلات بازار در آن دوره زمانی است.

به طور مثال اگر در نمودار یک‌ساعته به آخرین کندل قیمتی نگاه کنید، تمایلات بازار در یک ساعت گذشته برای شما مشخص خواهد شد. بر همین اساس نمودارهای یک‌ساعته و چهارساعته اطلاعات بیشتری در مقایسه با نمودارهای ۱۵ و ۵ دقیقه در اختیار معامله‌گر قرار می‌دهند. اطلاعاتی که نمودارهای بزرگ‌تر به شما می‌دهند با ارزش‌تر و بیشتر از نمودارهای کوتاه‌مدت است.

اعتماد سازی چگونه شکل می گیرد؟

رابطه شخصی دو نفر را در نظر بگیرید. هر چه مدت‌زمان آشنایی شما با یک فرد بیشتر باشد، شناخت شما از آن فرد هم بیشتر خواهد بود و به راحتی می‌توانید تشخیص دهید که آیا باید به او اعتماد کنید یا خیر؟ اگر فردی قابل اعتماد بودن خود را در بلندمدت به شما ثابت کرده باشد، به احتمال زیاد شما به او اعتماد خواهید کرد.

اما اگر مدت‌زمان زیادی را با یک فرد سپری نکنید، نمی‌توانید تشخیص دهید که آیا آن فرد قابل اعتماد است یا خیر. اگر شما فردی را برای اولین بار ملاقات کنید، آیا می‌توانید تنها با ۵ دقیقه حرف زدن شخصیت او را بشناسید؟ یک روز چطور؟ هر چه زمانی که با یک فرد سپری می‌کنید طولانی‌تر باشد، شناخت شما از او هم بیشتر خواهد بود.

چنین رابطه‌ای در معامله‌گری بازار فارکس هم وجود دارد. اگر شما نمودارهای روزانه یا چهارساعته را تحلیل کنید، شناخت بهتری از نوسانات بازار پیدا خواهید کرد. مطالعه بازار در نمودارهای بلندمدت همانند این است که زمان بیشتری را با یک فرد سپری کنید. اگر از تایم فریم‌های کوتاه استفاده کنید، همانند این است که در ۵ دقیقه اول ملاقات با یک فرد به این جمع‌بندی رسیده‌اید که می‌توانید به او اعتماد کنید یا خیر. نمودارهای بلندمدت اطلاعات بیشتری در اختیار شما می‌گذارند.

اگر تمرکز شما به نمودارهای ۵ یا ۱۵ دقیقه باشد، تصویر کلی بازار را از دست خواهید داد. همه ما دوست‌های قدیمی و دیرینه خود را می‌شناسیم و می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که واکنش آن‌ها به اتفاقات و موضوعات به چه نحوی خواهد بود. اما پیش‌بینی رفتار شخصی که تنها ۵ یا ۱۵ دقیقه با شما بوده کار تقریباً غیرممکنی است.

تایم فریم کوتاه مدت: بی اعتمادی به آینده!


در ادامه اجازه دهید تا مثالی از بازار فارکس را بررسی کنیم. در نمودار ۵ دقیقه زیر چشم‌انداز بلندمدت بازار یا تصویر کلی مشخص نیست. حتی نمی‌توان گفت که آیا روند صعودی است یا نزولی. نوسانات بازار سریع است و تمایلات بازار مشخص نیست.

تایم فریم چه تاثیری بر معاملات و روحیه شما دارد؟ تایم فریم 5 دقیقه یورو دلار
تایم فریم ۵ دقیقه: نوسانات بازار در نمودار ۵ دقیقه

تایم فریم بلند مدت: اعتماد بیشتر!

در شکل بعدی نمودار چهارساعته همان مثال قبل را مشاهده می‌کنید. این نمودار نشانگر روند کلی و بلندمدت بازار است. با نگاه به تاریخچه نمودار می‌توانیم به شناخت خوبی از بازار دست یابیم. شناختی که به دست آوردن آن در نمودار ۵ دقیقه تقریباً غیرممکن است.

تایم فریم چه تاثیری بر معاملات و روحیه شما دارد؟ تایم فریم چهارساعته یورو دلار آمریکا EURUSD
تایم فریم چهار ساعته: نمودار چهارساعته یورو دلار آمریکا EURUSD

تایم فریم به شناخت شما از بازار کمک می کند!

اگر هنوز تفاوت نمودارهای زمانی مختلف برای شما قابل درک نیست، به این مثال توجه کنید. فرض کنید که به شهر جدید و ناشناخته‌ای سفر کرده‌اید و قرار است که یک هفته در این شهر بمانید. آیا بعد از یک هفته مسافرت و بازگشت به خانه به همه خواهید گفت که آب‌وهوای شهر جدید همیشه بارانی است؟

برای اینکه الگوی آب‌وهوای آن شهر برای شما مشخص شود، بایستی مدت‌زمان بیشتری را در آن شهر سپری کنید. اگر در طول یک هفته اقامت شما در آن شهر باران ببارد، این احتمال وجود دارد که این بارش اتفاقی بوده باشد. اما اگر شما چند سال در یک شهر اقامت داشته باشید، به راحتی می‌توانید تشخیص دهید که آب‌وهوای کلی شهر چگونه است و آیا زمان بارش‌ها فرا رسیده یا خیر؟ در بازارهای مالی هم شرایط به همین گونه است. هر چه نمودار زمانی بزرگتر باشد، تشخیص شما از وضعیت بازار هم به واقعیت نزدیک‌تر خواهد بود.

چرا تایم فریم های کوتاه “نویز” محسوب می‌شوند؟

مقایسه نمودار ۵ دقیقه با نمودار یک‌ساعته به راحتی به شما نشان می‌دهد که چقدر سیگنال کاذب در نمودارهای کوتاه بیشتر از نمودارهای بلندمدت است. علت وجود سیگنال‌های کاذب فراوان در نمودارهای کوتاه‌مدت، نوسانات بی‌معنی یا اصطلاحاً نویز در بازار است.

برای مثال اگر در نمودار یک‌ساعته کندل پین باری تشکیل شود، شما تمامی نوسانات ۵ دقیقه‌ای بازار در آن یک ساعت را مشاهده نخواهید کرد، بلکه برآیند نوسانات ۵ دقیقه‌ای بازار در نمودار یک‌ساعته را خواهید دید. در نمودارهای ۵ یا ۱۵ دقیقه پیدا کردن سیگنال‌های قوی و معنادار خیلی سخت است و اکثر سیگنال‌های صادر شده کاذب خواهند بود. اما سیگنال نمودارهای یک‌ساعته، چهارساعته و روزانه می‌توانند حرکات قوی را به راه بیندازد.


شکل زیر نمودار ۵ دقیقه EURUSD است. به تعداد سیگنال‌های پین بار صادر شده توجه کنید. این تصویر به وضوح نشان می‌دهد که در نمودارهای زیر یک‌ساعته تعداد سیگنال‌های کاذب بیشتر است. بسیاری از معامله‌گران تصور می‌کنند که هر چه سیگنال بیشتری پیدا کنند، سود بیشتری هم خواهند داشت. اما واقعیت این است که هر چه تعداد سیگنال معاملاتی بیشتر باشد، میزان معاملات زیان ده هم بیشتر خواهد بود و سرمایه معامله‌گر هم از بین خواهد رفت.

سیگنال یابی در نمودار 5 دقیقه یورو دلار آمریکا EURUSD تایم فریم چه تاثیری بر معاملات و روحیه شما دارد؟ تایم فریم 5 دقیقه یورو دلار
تایم فریم ۵ دقیقه: سیگنال یابی در نمودار ۵ دقیقه یورو دلار آمریکا EURUSD

در شکل بعدی نمودار یک‌ساعته EURUSD قرار گرفته است. هر دو نمودار ۵ دقیقه و یک‌ساعته بازه زمانی یکسانی را نشان می‌دهند. اولین چیزی که در نمودار یک‌ساعته دیده می‌شود، تعداد کم سیگنال‌های پین بار است. دلیل کم بودن سیگنال معاملاتی در نمودار یک‌ساعته این است که این نمودار بسیاری از نوسانات بی‌معنی یا نویز نمودار ۵ دقیقه را فیلتر کرده است.

تایم فریم چه تاثیری بر معاملات و روحیه شما دارد؟ تایم فریم یک ساعته یورو دلار سیگنال یابی در نموداریک ساعته یورو دلار آمریکا EURUSD
تایم فریم یکساعته: سیگنال یابی در نمودار یک ساعته یورو دلار آمریکا EURUSD

حد ضرر تایم فریم های کوتاه زودتر فعال می شود!

معمولاً بازار به طور آماری نوسانات مشخصی در هر روز دارد. یعنی اغلب دامنه نوسانات روزانه بازار میانگین نوسانات روزهای قبل است. این میانگین می‌تواند به مرور زمان تغییر کند، چون‌که برخی روزها شاید نوسانات بازار شدید باشد و در برخی دیگر شاهد نوسانات محدود بازار باشیم.

نکته مهم در رابطه با میزان نوسانات بازار، تأثیر آن بر معاملات است. به طور مثال اگر شما در تایم فریم‌های خیلی کوتاه حد ضرری برای معامله انتخاب کنید، به احتمال زیاد این حد ضرر فعال خواهد شد. چون‌که حد ضرر تعریف شده در نمودارهای کوتاه‌مدت در دامنه نوسانات روزانه خواهد بود.


اگر از نمودارهای بلندمدت برای تعیین حد ضرر استفاده می‌کنید، به احتمال زیاد حد ضرر تعیین شده در خارج از دامنه نوسانات روزانه بازار خواهد بود، به همین دلیل احتمال فعال شدن پیش از موعد حد ضرر کمتر خواهد بود. در اینجا هدف اصلی ما از این بحث تعیین محل حد ضرر نیست، بلکه می‌خواهیم معامله‌گر از تأثیر تایم فریم بر شانس فعال شدن دستور حد ضرر آگاه شود.

کاملاً بدیهی است که اگر حد ضرر نزدیک قیمت‌های فعلی بازار و بر اساس نمودارهای کوتاه‌مدت تعیین شود، شانس فعال شدن آن خیلی بیشتر از زمانی خواهد بود که حد ضرر بر اساس نمودارهای بلندمدت تعیین شده باشد.

تایم فریم‌های کوتاه نیازمند توجه بیشتری هستند

شما بازار را با چه فاصله زمانی رصد می‌کنید؟ هر پنج دقیقه یا هر چهار ساعت؟ کدام یک آسان‌تر است و نیازمند توجه کمتری است؟ هر چه تایم فریم بازار بلندتر باشد، تعداد بررسی و تحلیل بازار هم کمتر خواهد بود. اگر شما هم شغل تمام‌وقت دارید و یا دانشجو هستید و روزها را در دانشگاه سپری می‌کنید و یا به هر دلیلی زمان کافی برای تحلیل بازار در نمودار ۵ دقیقه را ندارید، بهتر است که از نمودارهای بالای یک‌ساعته برای تحلیل بازار استفاده کنید. استرس معامله در نمودارهای بلندمدت کمتر از معاملات ۵ دقیقه است.


اکثر معامله‌گران موفق منتظر می‌مانند تا سیگنال مشخص و قوی در بازار صادر شود و بعد از آن وارد معامله شوند. به همین دلیل این افراد معمولاً هر روز دو یا سه بار بازار را بررسی می‌کنند و اگر سیگنال قوی در نمودارهای چهارساعته یا روزانه باشد، وارد معامله می‌شوند. این افراد اگر در بازار سیگنالی پیدا نکنند، معامله‌ای هم انجام نمی‌دهند. برخلاف معامله‌گران تازه‌کار که هر وقت سیگنالی پیدا نمی‌کنند، تایم فریم بازار را پایین‌تر می‌آورند تا شاید سیگنالی برای معامله کردن پیدا کنند. به همین خاطر است که معامله‌گران تازه‌کار گاها با نمودار یک دقیقه هم معامله می‌کنند.


برای معامله‌گران حرفه‌ای مهم نیست که الآن در بازار حضور دارند یا خیر. این عادت باعث می‌شود تا معامله‌گران حرفه‌ای از هیجانات و نوسانات شدید بازار دور باشند. این عادت علاوه بر این‌که برای معامله‌گران پر مشغله مناسب است، بلکه به معامله‌گران تازه‌کار هم این اجازه را می‌دهد که از استرس دور باشند.

نمودارهای کوتاه‌مدت باعث افراط در معامله می‌شوند

افراط در معاملات یا انجام تعداد زیادی معامله اغلب یکی از دام‌های معامله‌گری محسوب می‌شود و گاها معامله‌گر به‌جای سرمایه‌گذاری در بازار به یک قمارباز تبدیل می‌شود. یکی از عوامل اصلی که معامله‌گران تازه‌کار دچار افراط در معامله می‌شوند، نمودارهای کوتاه‌مدت ۱۵ و ۵ دقیقه است. تعداد سیگنال‌های صادر شده در این نمودارها بسیار زیاد است و عطش معامله‌گران تازه‌کار برای کسب سود باعث می‌شود تا تعداد معاملات به طور قابل‌توجهی بالا رود.

هر چه تعداد معاملات بیشتر باشد، مدیریت حساب و حتی مدیریت افکار خود شخص هم سخت‌تر خواهد بود. اگر شما روز را با نمودار ۵ دقیقه آغاز کنید و نوسانات بازار را در این نمودار ارزیابی کنید، حتما وارد معامله‌ای خواهید شد! ساده‌ترین راه برای دوری از چنین دام‌هایی پیشگیری از افتادن به دام افراط در معامله است. برای اینکه جلوی معاملات افراطی گرفته شود، بهترین کار استفاده از نمودارهای بلندمدت در بازار است.