سیگنال باطل شده، خود یک سیگنال است!

یکشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۸

شاید بارها برای شما هم پیش آمده که بعد از تعیین محدوده کلیدی و پیدا کردن سیگنال مناسب برای معامله وارد بازار شده‌اید، اما سیگنال عمل نمی‌کند و با زیان از بازار خارج می‌شوید! اکثر معامله‌گران تازه‌کار انعطاف‌پذیری لازم را ندارند و بدون توجه به فرصت‌های موجود، سریعاً استراتژی معاملاتی را تغییر می‌دهند! در این‌که استراتژی‌های معاملاتی باید به مرور زمان ارتقا یابند و ایرادات آن‌ها بر طرف شود شکی نیست. اما اگر سیگنالی عمل نکرد، نباید سریع ناامید شد و استراتژی را تغییر داد. سیگنال‌های عمل نکرده خود سیگنال هستند!

بازی باخته را ببرید


اجازه دهید با مثال واقعی به سیگنال‌های عمل نکرده پرایس اکشن و فرصت‌های معاملاتی بعد از آن نگاه کنیم. در نمودار زیر اولین سیگنال خرید پین بار صعودی در نمودار روزانه اونس طلای جهانی ظاهر شده است. اولین پین بار که با پیکان سبز رنگ نشان داده شده، عمل کرده و توانسته قیمت اونس طلا را از ۱۲۸۵ دلار به ۱۳۰۵ دلار برساند. اگر حد سود شما محدوده ۱۳۰۵ دلاری بوده باشد و از بالای ۱۲۹۲ دلار وارد معامله خرید شده باشید، سیگنال برای شما عمل کرده و سود نهایی هم به دست آمده است.

سیگنال یابی پرایس اکشن در نمودار روزانه طلا
سیگنالی که عمل کرد!

فرض کنید که شما بعد از تثبیت سود معامله خرید، از بازار خارج شده‌اید. در ادامه شاهد تشکیل پین بار نزولی دیگری در محدوده ۱۳۰۵ دلاری هستیم، که با پیکان قرمز رنگ نمایش داده شده است. از آنجایی که روند بازار نزولی است و اونس طلا توانسته پین بار نزولی مطابق با جهت روند ایجاد کند، بهترین فرصت برای ورود به معامله فروش ایجاد شده است. این سیگنال فروش هم عمل کرده است. توجه کنید که قیمت اونس طلا سقوط کرده و حد ضرر سیگنال اول (پاره‌خط قرمز رنگ) را فعال کرده است. فعال شدن حد ضرر سیگنال اول حکایت از قدرت فروشندگان در بازار دارد. یعنی شما می‌توانید معامله فروش را باز نگه دارید.

سیگنال یابی پرایس اکشن در نمودار روزانه طلا
سیگنال فروش صادر شد و حد ضرر سیگنال خرید فعال شد.

در ادامه قیمت اونس طلا سقوط کرده و به زیر ۱۲۶۵ دلار رسیده است. از اطراف ۱۲۶۵ دلار پین بار صعودی تشکیل شده و حتی کندل بعد از آن هم صعودی است. به احتمال زیاد عده‌ای از معامله‌گران با این پین بار وارد معامله خرید طلا شده‌اند. به خصوص که پیش از تشکیل این پین بار نزولی، قیمت اونس طلا از محدوده ۱۳۰۵ دلاری به ۱۲۶۵ دلار سقوط کرده است، یعنی ۴۰ دلار! به همین خاطر اکثر معامله‌گران منتظر بازگشت صعودی بازار هستند.

سیگنال باطل شده خود یک سیگنال است!

اما این پین بار صعودی که با علامت ضربدر نشان داده شده، عمل نکرده است! نگاه کنید که بازار بعد از دو روز دوباره سقوط کرده و حد ضرر پین بار را فعال کرده است! آیا می‌شد با فعال شدن حد ضرر پین بار نزولی وارد معامله فروش شد؟ بعد از فعال شدن حد ضرر پین بار صعودی، قیمت اونس طلا به محدوده ۱۲۴۰ دلاری سقوط کرده است! یعنی ۲۰ دلار دیگر هم قیمت اونس طلا پایین آمده است.

سیگنال یابی پرایس اکشن در نمودار روزانه طلا
سیگنالی که عمل نکرد!

اما این پایان داستان نیست! بعد از اینکه قیمت اونس طلا به زیر پین بار صعودی سقوط کرد و سیگنال باطل شد، قیمت طلا در اطراف ۱۲۴۰ دلار تشکیل کف داد و الگوی پوششی صعودی تشکیل شد. احتمالاً باز هم خریدارانی از این محدوده وارد بازار شده‌اند. قیمت اونس طلا دوباره از ۱۲۴۰ دلار به کف قبلی در ۱۲۶۵ دلار صعود کرده است. در این محدوده یک پین بار نزولی و یک پین بار صعودی به ترتیب تشکیل شده‌اند! کدام‌یک برای معامله مناسب است؟ از آنجایی که روند نزولی است، پین بار نزولی برای ورود به معامله فروش مناسب است. اما پین بار صعودی که با ضربدر مشخص شده هم وسوسه کننده است! به خصوص که چند روز قبل از آن هم سیگنال پوششی صعودی تشکیل شده بود.


تجربه نشان داده که بهتر است همواره پیرو روند معامله کرد. ریسک معاملات مخالف روندی بالاست. در چنین شرایطی بهتر است سیگنال فروش را انتخاب کنید، اما اگر ریسک معامله برای شما قابل تحمل نیست، از معامله خودداری کنید تا نشانه بهتری برای ورود به معامله پیدا کنید.

در نمودار زیر، پین بار صعودی یا همان سیگنال خرید عمل نکرده است و کف سیگنال خرید یا همان حد ضرر معامله فعال شده است. آیا می‌شد با شکست کف پین بار صعودی وارد معامله فروش شد؟ در ادامه قیمت اونس طلا حتی حد ضرر الگوی پوششی یا سیگنال خرید را هم فعال کرده و تا ۱۲۱۵ دلار سقوط کرده است!

سیگنال یابی پرایس اکشن در نمودار روزانه طلا
سیگنال فروش عمل کرد و فعال شدن حد ضرر سیگنال خرید ادامه حرکات نزولی را تایید کرد

به شکل بالا با دقت نگاه کنید، مطمئناً می‌توانید چند سیگنال معاملاتی دیگر را هم پیدا کنید که عمل نکرده‌اند، اما بعد از فعال شدن حد ضرر سیگنال‌های باطل، فرصت معاملاتی مناسبی ایجاد شده و بازار حرکت قابل قبولی را به راه انداخته است.

جمع‌بندی

در بازار فارکس سیگنال‌های مختلفی صادر خواهد شد و بدون شک بسیاری از این سیگنال‌ها عمل نخواهند کرد و شاید حتی بعد از فعال شدن حد ضرر عمل کنند! نکته اصلی که معامله‌گران تازه‌کار باید به آن توجه کنند، میزان انعطاف‌پذیری معامله‌گر در بازار است. معامله‌گری که به دنبال اثبات تحلیل و یا حفظ غرور خود است، به مقابله با بازار خواهد پرداخت و انرژی و سرمایه خود را بیهوده تلف خواهد کرد. معامله‌گران حرفه‌ای نه به خاطر داشتن استراتژی قوی بلکه به خاطر داشتن تجربه و انعطاف‌پذیری بالا در انجام معاملات به یک معامله‌گر حرفه‌ای تبدیل می‌شوند. سعی کنید انعطاف‌پذیری خودتان را بالا ببرید و به جای تغییر استراتژی معاملاتی، بازار را درک کنید و با آن همگام شوید.