معامله‌گری به سبک الگوهای هارمونیک (Harmonic Pattern)

پنجشنبه ۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۴

معامله‌گری به سبک هارمونیک (Harmonic Pattern) تشخیص الگوهای مبتنی بر نسبت‌های فیبوناچی است. این الگوها جوانب خاصی از نسبت‌های فیبوناچی در قالب ساختارهای قیمتی هستند که به معامله‌گر امکان یافتن محتمل‌ترین محل بازگشت قیمتی را نشان می‌دهند. در این روش فرض می‌شود که الگوهای قیمتی، مثل سایر الگوها و چرخه‌های زندگی، به‌طور مستمر تکرار می‌شوند. در این روش هدف اصلی معامله گر تشخیص الگوها و معامله از محتمل‌ترین سطوح بازگشتی است.

الگوی هارمونیک چیست؟

شواهد مربوط به الگوهای هارمونیک را می‌توان در نمودارهای قیمتی مشاهده کرد. نمودار قیمتی چیزی به‌جز مجموعه‌ای از رکوردهای خریدوفروش در طول زمان نیست. الگوهایی که در دوره بخصوصی تشکیل می‌شوند، نشانگر سیگنال‌های تکنیکالی هستند که وضعیت احتمالی حرکات قیمتی آتی را نشان می‌دهند. علاوه بر این، چنین وضعیت‌هایی در طول تاریخ اثبات شده‌اند که تکرار خواهند شد و همچنین اثبات شده که این گونه وضعیت‌ها، فرصت‌های معاملاتی خوبی را از دید نسبت حد ضرر به حد سود مشخص می‌کنند.
در آموزش الگوهای هارمونیک سعی شده است در قالب ۱۲ مبحث به مبانی “معامله‌گری به سبک الگوهای هارمونیک” پرداخته و اصول کاربردی این الگوها را در بازار فارکس ارائه نماییم. پس از یادگیری اصول اولیه هر یک از ساختارها، مدتی زمان خواهد برد تا بتوانید الگوهای قیمتی قابل معامله را از سایر الگوهای قیمتی تشخیص دهید. هر چند ساختار قیمتی می‌تواند از دید نسبت‌های فیبوناچی متفاوت باشد، اما تکنیک‌های معامله‌گری به سبک الگوهای هارمونیک مشابه هم هستند.

آموزش الگو های هارمونیک در بازار فارکس
۱۲ مقاله آموزشی در زمینه آموزش پترن های هارمونیک در تحلیل بازار فارکس

سه مرحله اصلی در معامله‌گری به سبک الگوهای هارمونیک (Harmonic Pattern)

در معامله‌گری به سبک هارمونیک (Harmonic Pattern) از مجموعه متنوعی از نسبت‌های فیبوناچی برای تعریف الگوها استفاده می‌شود. با این حال، معامله‌گری به سبک الگوهای هارمونیک فقط به تعریف و تشخیص الگوهای قیمتی ختم نمی‌شود. هر چند که در قدم اول بایستی فرصت‌های محتمل معاملاتی و قواعد خاص را تشخیص داد تا مدیریت موقعیت معاملاتی را بهینه کرد، اما سایر جوانب اجرای معامله و مدیرت موقعیت معاملاتی هم به همان اندازه اهمیت دارند. برای بالا بردن شانس موفقیت معامله و کاهش ریسک باید به این موارد توجه کرد:

  • تشخیص معامله: صرف نظر از اینکه از چه نوع سیستم معاملاتی استفاده می‌کنید، قدم اول یافتن فرصت‌های معاملاتی محتمل است. تکنیک‌های معاملاتی هارمونیک از الگوهای قیمتی تکراری که در گذشته اثبات شده‌اند و نشانگر محدوده‌های اشباع خرید و اشباع فروش هستند، استفاده می‌کنند. درک تفاوت میان الگوهای مختلف هارمونیک برای بهینه کردن فرصت‌های معاملاتی خاص بسیار ضروری است.
  • اجرای معامله: پس از تعیین محتمل‌ترین فرصت معاملاتی، معامله اصلی بایستی تعیین شود. موارد زیادی بایستی در دوره مشخصی مورد ارزیابی قرار گیرند. صحت الگو بایستی تعیین شود و تصمیم نهایی در اجرای معامله هم بایستی در نظر گرفته شود.
  • مدیریت معامله : پس از تصمیم به اجرای معامله، موارد کلی دیگری هم هستند که بایستی در طول فرآیند معامله بررسی شوند. اگر معامله اجرا شده، موقعیت معاملاتی بایستی طبق قواعد بخصوصی جهت بهینه کردن سود و ریسک معامله مدیریت شود.

این سه مرحله بسیار مهم هستند. فرآیند کلی معامله‌گری به سبک الگوهای هارمونیک (Harmonic Pattern) همین سه مرحله است. همواره در هر سیستم معاملاتی بایستی فرصت‌های محتمل معاملاتی، اجرای معامله و مدیریت معامله تا زمان بسته شدن زیر نظر مستقیم معامله‌گر باشند.
اگر موارد بالا برای شما تازگی دارد، توصیه می‌شود که ابتدا قبل از ورود به معامله حتماً الگوهای هارمونیک را به‌طور کامل مطالعه و درک کنید. مهم‌ترین عامل در معامله‌گری به سبک الگوهای هارمونیک، توانایی تشخیص ساختارهای قیمتی بر اساس نسبت‌های فیبوناچی است. به همین دلیل درک عمیق الگوهای خاص قیمتی اولین قدم در معامله این نوع فرصت‌های معاملاتی است. سایر مهارت‌های مؤثر در معامله‌گری مثل اجرا و مدیرت معامله به همان اندازه اهمیت دارند و یکی از ویژگی‌های مهم در کسب مستمر سود در این رویکرد معاملاتی است.

سیستم معاملاتی هارمونیک

معامله‌گری به سبک الگوهای هارمونیک بهترین استراتژی‌های فیبوناچی و تکنیک‌های تشخیص الگو را جهت یافتن فرصت‌های معاملاتی، اجرا و مدیریت آن به کار می‌گیرد. این تکنیک‌ها بسیار دقیق هستند و سیستم معاملاتی را ایجاد می‌کنند که نیازمند شرایط خاص برای اجرای هر دستور معاملاتی است. تقریباً می‌توان گفت که تعیین محدوده‌های بازگشتی توسط الگوهای هارمونیک بسیار منحصربه‌فرد است. محاسبات خاص و انتساب نقاط قیمتی شما را از میزان دقت الگوها شگفت‌زده خواهد کرد.
اگر این سبک معامله‌گری برای شما تازگی دارد، بایستی بگوییم که این سبک پنجره جدیدی را در مقابل شما خواهد گشود که استراتژی‌های مؤثر بسیاری را در جهت تعیین حرکات قیمتی آتی بازار در اختیار شما قرار می‌دهد. اگر در به‌کارگیری این استراتژی‌ها تجربه کافی را به دست آورده باشید، مطالب این دوره درک شما از وضعیت‌های خاص را ارتقا خواهد داد و تکنیک‌های الگو محور بسیاری را در اختیار شما قرار خواهد داد، که قطعاً عملکرد معاملاتی شما را بهبود خواهد بخشید.

الگو های هارمونیک
با کلیک روی تصویر می توانید تمامی الگو های هارمونیک را با کیفیت بهتر مشاهده کنید.