نسبت‌های فیبوناچی در الگوهای هارمونیک (Harmonic Pattern)

پنجشنبه ۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۳

در سبک تحلیلی و معاملاتی هارمونیک، ابزار فیبوناچی پایه و اساس کار هستند. برای یافتن الگو ها بایستی حتماً ابزار فیبوناچی رسم شوند و روابط بین نقاط مختلف نمودار مشخص شوند. تنها با تشخیص روابط و نسبت‌های فیبوناچی است که می‌توان گفت کدام الگو تشکیل شده است.

نسبت‌های فیبوناچی ساختار الگوهای هارمونیک را تعریف می‌کنند

نسبت ۱٫۶۱۸ و همچنین نسبت معکوس آن (یعنی ۰٫۶۱۸) در محاسبات اصلی الگوهای هارمونیک (Harmonic Pattern) به کار گرفته می‌شوند. این دو نسبت نشانگر سطوحی است که بازار در قالب حمایت یا مقاومت به آن‌ها واکنش نشان می‌دهد. اعداد فیبوناچی که در الگوهای هارمونیک به کار گرفته شده اند، به‌طور مستقیم یا غیر مستقیم از ۰٫۶۱۸ و ۱٫۶۱۸ مشتق شده‌اند. این دو نسبت از سری‌های فیبوناچی هستند. زمانی که این دو نسبت اصلی با نسبت‌های مشتق شده از توالی فیبوناچی با هم ترکیب می‌شوند، الگوهای هارمونیکی را به وجود می‌آورند که نشانگر نواحی بازگشتی مهم در بازار هستند.
بایستی گفت که برخی از نسبت‌های مشتق شده، دقیقاً از توالی‌های فیبوناچی استخراج نشده‌اند. به‌طور مثال عدد پی (۳٫۱۴) به‌طور مستقیم از سری عددی فیبوناچی مشتق نشده است، اما این عدد در ترکیب با اعداد اصلی ۰٫۶۱۸ و ۱٫۶۱۸ الگوهای هارمونیک (Harmonic) مؤثری را به وجود می‌آورد.
به‌کارگیری نسبت‌ها در تکنیک‌های معاملاتی هارمونیک بسیار اهمیت دارد. این نسبت های فیبوناچی در تعیین الگوهای قیمتی و تعیین محتمل‌ترین محدوده بازگشتی نقش اساسی دارند. ترکیب خاص این نسبت‌ها اطلاعات مهمی را در رابطه با ساختارهای مختلف قیمتی و تعیین فرصت‌های معاملاتی در اختیار معامله‌گر قرار می‌دهد.
به‌کارگیری انواع نسبت‌های فیبوناچی منحصر به الگوی های هارمونیک نیست و در سایر تکنیک‌های معاملاتی هم به کار گرفته می‌شوند. اما ویژگی خاص الگوهای هارمونیک (Harmonic Pattern) ترکیب‌های منحصربه‌فرد و خاص نسبت‌های فیبوناچی است. این تفاوت اصلی میان تکینک های معاملاتی هارمونیک و سایر تکینک های معاملاتی مبتنی بر سطوح فیبوناچی است. برای مثال بسیاری از معامله گران تنها از برآورد فیبوناچی ۱٫۶۱۸ در تحلیل‌های خود استفاده می‌کنند. با این حال در برخی وضعیت‌های خاص اصلاح ۰٫۸۸۶ می‌تواند سطح قوی از حمایت یا مقاومت را در ترکیب با برآورد ۱٫۶۱۸ نشان دهد.

نسبت‌های مهم در الگوهای هارمونیک (Harmonic Pattern)

نسبت‌های اصلی:

این نسبت‌ها مستقیماً از سری عددی فیبوناچی استخراج شده‌اند:

  • نسبت اصلی : ۰٫۶۱۸
  • برآورد اصلی: ۱٫۶۱۸

نسبت‌های اصلی مشتق شده:

  • ۰٫۷۸۶
  • ۰٫۸۸۶
  • ۱٫۱۳
  • ۱٫۲۷

نسبت‌های مکمل مشتق شده:

  • ۰٫۳۸۲
  • ۰٫۵۰
  • ۰٫۷۰۷
  • ۱٫۴۱
  • ۲٫۰
  • ۲٫۲۴
  • ۲٫۶۱۸
  • ۳٫۱۴
  • ۳٫۶۱۸

استفاده از فیبوناچی اصلاحی (Fibonacci Retracement) در متاتریدر

برای تشخیص الگوهای هارمونیک باید با نحوه کار فیبوناچی اصلاحی آشنا باشید. در این بخش نحوه استفاده از فیبوناچی اصلاحی را توضیح می‌دهیم.

افزودن ابزار فیبوناچی در متاتریدر

برای دسترسی به ابزار رسم فیبوناچی اصلاحی دو روش وجود دارد. یا از میله ابزار متاتریدر استفاده کنید و یا اینکه از منوی Insert روی گزینه Fibonacci کلیک کنید. در ادامه روی آیکون فیبوناچی اصلاحی کلیکآیکون فیبوناچی اصلاحی کنید.

با کلیک روی منوی Insert و انتخاب Fibonacci می توانید ابزار رسم فیبوناچی اصلاحی را انتخاب کنید.

با کلیک روی منوی Insert و انتخاب Fibonacci می توانید ابزار رسم فیبوناچی اصلاحی را انتخاب کنید.

اگر در متاتریدر میله ابزار فعال شده باشد، می توانید با انتخاب آیکون فیبوناچی اصلاحی ابزار رسم را فعال کنید.

اگر در متاتریدر میله ابزار فعال شده باشد، می توانید با انتخاب آیکون فیبوناچی اصلاحی ابزار رسم را فعال کنید.

رسم فیبوناچی در نمودار قیمتی

برای رسم فیبوناچی اصلاحی باید نقاط ابتدایی و انتهایی موج را انتخاب کنید. روی نقطه ابتدایی موج قیمتی کلیک کنید و دکمه ماوس را نگه دارید. فیبوناچی در نمودار ظاهر خواهد شد. در نهایت ماوس را به نقطه انتهایی موج انتقال دهید و ماوس را رها کنید. برای موج‌های نزولی باید فیبوناچی را از اوج تا کف قیمتی موج رسم کنید. برای موج‌های صعودی هم باید فیبوناچی را از کف تا اوج رسم کنید.

رسم فیبوناچی برای موج صعودی

نسبت‌های فیبوناچی در الگوهای هارمونیک: دقت داشته باشید که در موج صعودی اوج قیمتی موج با سطح ۰٫۰ درصدی فیبوناچی انطباق دارد.

رسم فیبوناچی اصلاحی برای موج نزولی

نسبت‌های فیبوناچی در الگوهای هارمونیک: دقت داشته باشید که در موج نزولی سطح ۰٫۰ درصد فیبوناچی با کف موج انطباق دارد.

تنظیمات ابزار فیبوناچی اصلاحی در متاتریدر

برای تغییر تنظیمات فیبوناچی می‌توانید از پنجره Object استفاده کنید. برای دسترسی به این پنجره کافی است از کلیدهای میان‌بر Ctrl+B استفاده کنید و یا اینکه در فضای خالی نمودار قیمتی راست کلیک کنید و گزینه Object List را انتخاب کنید.

منوی راست کلیک

در فضای خالی نمودار قیمتی راست کلیک کنید.

در پنجره Object گزینه Fibo را انتخاب کنید و روی دکمه Edit کلیک کنید.

تنظیمات فیبوناچی اصلاحی

معامله‌گری به سبک الگوهای هارمونیک – Harmonic Pattern : با انتخاب گزینه Fibo روی دکمه Edit کلیک کنید تا پنجره تنظیمات فیبوناچی باز شود.

در پنجره تنظیمات Fibo دو برگه Common و Fibo Levels اهمیت بیشتری دارند. شما می‌توانید از پنجره Common رنگ فیبوناچی رسم شده را انتخاب کنید. برای تغییر رنگ سطوح فیبوناچی باید از برگه Fibo Levels استفاده کنید. همچنین اگر می‌خواهید سطح فیبوناچی جدیدی به فیبوناچی اضافه کنید و یا نسبت موجود را حذف کنید، از دکمه‌های Add و Delete استفاده کنید. برای بازگرداندن تنظیمات به حالت پیش‌فرض روی Defaults کلیک کنید.

تنظیمات نسبت های فیبوناچی اصلاحی

معامله‌گری به سبک الگوهای هارمونیک – Harmonic Pattern : تنظیمات نسبت های فیبوناچی اصلاحی