بهترین روش محاسبه سود معاملات!

یکشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۷

اکثر معامله گران و فعالین بازار فارکس از درصد بازدهی، پیپ یا سود دلاری برای ارزیابی عملکرد معاملات خود استفاده می‌کنند. به طور مثال شاید معامله‌گری ادعا کند که معاملات او در یک هفته ۱۰۰ پیپ و یا ۲۰۰ دلار و یا ۳۰ درصد بازدهی داشته داشت.

شاید چنین ادعاهایی برای جذب سرمایه‌گذار مناسب باشد، اما اگر شما به دنبال تبدیل شدن به یک معامله گر حرفه‌ای و موفق هستید، توصیه ما این است که از نسبت ریسک به ریوارد برای ارزیابی عملکرد معاملاتی خود استفاده کنید. در این روش سؤال اصلی این است که شما با یک دلار ریسک کردن، چند دلار سود کسب کرده‌اید؟

نسبت ریسک به ریوارد چیست؟


اکثر معامله گران با نسبت ریسک به ریوارد آشنا هستند. محاسبه نسبت ریسک به ریوارد خیلی ساده است. تنها کافی است سود به‌دست‌آمده را بر میزان ریسک معامله تقسیم کنید. معمولاً این نسبت را با حرف انگلیسی R نشان می‌دهند.

وقتی شما با سیگنالی مانند پین بار وارد بازار می‌شوید، ریسک معامله شما همان حد ضرر معامله است که در زیر یا بالای پین بار قرار می‌گیرد. سود یا ریوارد معامله هم محل بسته شدن معامله در محدوده سوددهی است. به طور مثال شما با پین باری وارد معامله خرید می‌شوید، ریسک شما اندازه حد ضرر (پیپ یا دلار) و ریوارد هم حد سود معامله است که باز می‌تواند با پیپ یا دلار محاسبه شود. از آنجایی که R یک نسبت است، واحدی ندارد.

نسبت ریسک به ریوارد
اگر معامله در ۱۲۴۹ دلار بسته شود، یعنی به ازای هر یک دلار ریسک، ۳ دلار سود بدست آمده است

فرض کنید در معامله‌ای شما ۵۰ پیپ سود کرده‌اید، درحالی‌که حد ضرر شما برای معامله تنها ۲۵ پیپ بوده است. اگر ۵۰ را تقسیم بر ۲۵ پیپ کنید، R برابر ۲ خواهد بود. یعنی شما به ازای هر دلاری که ریسک می‌کنید، دو دلار سود می‌کنید.

چرا به جای پیپ، درصد یا دلار از نسبت ریسک به ریوارد برای بررسی سود استفاده کنیم؟

اما ارزیابی عملکرد معاملات به این روش چه مزیتی دارد؟ برای معامله‌گرانی که در حال یادگیری حرفه فارکس هستند، میزان پیپ یا بازدهی معاملات نمی‌تواند معیار مناسبی باشد. در واقع اگر معامله‌گری به فکر سود باشد، یعنی وارد بازار کار شده و دیگر نیازی به یادگیری و تمرین ندارد.

یا شاید شما در اکثر معاملات با ضرر از بازار خارج شده‌اید، اما در آخرین معامله خود با سود نسبتاً زیادی معامله را بسته‌اید. اگر میزان سود نهایی حساب را ملاک قرار دهید، شاید بازدهی شما ۳۰ درصد و یا مثلاً ۱۰۰ پیپ بوده باشد. اما آیا چنین ارزیابی از عملکرد معاملاتی کار درستی است؟ معامله گران تازه‌کار بهتر است که در ابتدای فعالیت خود بیشتر به نسبت ریسک به ریوارد معاملات توجه کنند تا سود به‌دست‌آمده.

چگونه سود معاملات را به کمک نسبت R ارزیابی کنیم؟


تغییرات R یا نسبت ریسک به ریوارد معامله گر در یک دوره زمانی می‌تواند تصویر بهتری از عملکرد معاملاتی او را به نمایش بگذارد. شما می‌توانید جدول ساده‌ای را برای معاملات خود بسازید و حداقل ۲۰ معامله آخر خود را ارزیابی کنید. شاید در معامله‌ای نسبت ریسک به ریوارد شما ۲ و در معامله دیگری ۳ باشد. در معاملاتی که حد ضرر فعال شده عدد یک را در داخل پرانتز بگذارید. در انتها تمامی معاملاتی که با سود بسته شده‌اند را با هم جمع کنید و بر تعداد معاملاتی که با ضرر بسته شده‌اند تقسیم کنید. عدد به‌دست‌آمده عملکرد کلی شما در بازار خواهد بود.

جدول ثبت نسبت ریسک به ریوارد
جدول ثبت نسبت ریسک به ریوارد

در مثال بالا مجموع معاملاتی که با سود بسته شده‌اند برابر ۳۳R و مجموع معاملاتی که با ضرر بسته شده‌اند برابر ۱۱R است. توجه داشته باشید که معاملات زیان ده داخل پرانتز قرار گرفته‌اند. اگر ۳۳ را بر ۱۱ تقسیم کنید، نسبت ریسک به ریوارد کل معاملات شما ۳ خواهد بود، یعنی شما به ازای هر دلاری که ریسک کرده‌اید، ۳ دلار سود به دست آورده‌اید.