آموزش طلا برای افراد مبتدی!

یکشنبه ۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۷

آموزش طلا برای افراد مبتدی

در سال‌های اخیر معامله طلا در بازار فارکس رونق گرفته است. تمامی بروکر های فارکس شرایط را برای معامله طلا فراهم کرده‌اند، با این حال بسیاری از معامله‌گران از ورود به این بازار خودداری می‌کنند. طلا جایگاه خاصی در تمامی فرهنگ‌ها و تمدن‌های انسانی دارد و این مقبولیت گسترده طلا در جوامع مختلف باعث شده تا طلا به یک دارایی حافظ ارزش با قابلیت نقد شوندگی بالا تبدیل شود. به همین دلیل سرمایه‌گذاران از طلا برای حفظ ارزش دارایی خود استفاده می‌کنند.

در این مقاله ما سعی می‌کنیم تا عوامل تأثیرگذار بر بازار طلا را بررسی کنیم، شاید ترس بسیاری از معامله‌گران تازه وارد ریخته شود و به اهمیت سرمایه‌گذاری و معامله در بازار فلزات گران‌بها پی ببرند.

مقالات فارکس:‌ استراتژی، روانشناسی و کنترل ریسک
معامله طلا برای مبتدی ها!

رفتار اونس طلا

بهترین روش برای معامله فلزات گران‌بهایی مثل طلا استفاده از استراتژی‌های تکنیکال است. قیمت اونس طلا را مانند سایر کالاهای موجود در بازار با دلار محاسبه می‌کنند. شاید برخی از کارگزاری‌ها قیمت اونس طلا را با یورو یا سایر ارزهای اصلی جهانی هم محاسبه کنند و نمادهایی مانند طلا/یورو یا طلا/پوند در اختیار مشتریان قرار دهند. اما بایستی توجه داشت که در اکثر نقاط دنیا قیمت فلزات گران‌بها را با دلار محاسبه می‌کنند.

اندازه حرکات قیمتی اونس طلا به صرفه است!


یکی از دلایل اصلی جذابیت معامله اونس طلا در بازار فارکس، نوسانات و بزرگی حرکات قیمتی آن است. اکثر جفت ارزهای اصلی معمولاً در نوسانی‌ترین شرایط بازار حداکثر یک درصد در روز نوسان کنند. اما نوسان بالای یک درصدی اونس طلا کاملاً طبیعی و عادی است. معمولاً قیمت کالاها بیشتر از قیمت ارزهای اصلی تغییر می‌کند. این یعنی فرصت کسب سود در نوسانات اونس طلا بیشتر از ارزهای اصلی است.


اگر از دید بلندمدت به بازار نگاه کنید، شاید در طول یک سال تغییر جفت ارزهای اصلی کمتر از ۱۰ درصد باشد و تنها در صورت وقوع رویدادهای سیاسی بی‌سابقه مثل BREXIT حرکت جفت ارز به ۲۰ درصد برسد. اما قیمت فلزات گران‌بها می‌تواند در عرض یک سال بیشتر از ۳۰ درصد هم تغییر کند. معمولاً حداقل سرمایه لازم برای ورود به معاملات اونس طلا بیشتر از معامله جفت ارز هاست. از آنجایی که بزرگی حرکات قیمتی اونس طلا و نقره بیشتر است، به حد ضررهای بزرگ‌تری هم برای مدیریت معامله نیاز دارند.

محرک اصلی اونس طلا، نوسانات دلار آمریکاست


از دید بنیادی محرک اصلی قیمت اونس طلا تغییرات ارزش دلار آمریکا در بازار فارکس است. به همین دلیل توصیه می‌شود که معامله‌گران اونس طلا همیشه به شاخص دلار آمریکا توجه داشته باشند. از آنجایی که اونس طلا بر اساس دلار قیمت‌گذاری می‌شود، رابطه معکوسی بین قیمت طلا و دلار وجود دارد. یعنی افزایش شاخص دلار آمریکا موجب کاهش قیمت اونس طلا و کاهش شاخص دلار موجب افزایش قیمت اونس طلا خواهد شد. بر همین اساس اگر می‌خواهید در بازار اونس طلا به طور حرفه‌ای کار کنید، همیشه به نوسانات دلار آمریکا توجه داشته باشید.

طلا دارایی امن است!


محرک دیگر قیمت اونس طلا جریانات ریسک گریزی است. زمانی که سرمایه‌گذاران وحشت می‌کنند و از سرمایه‌گذاری در دارایی‌های پر بازده خودداری می‌کنند، تقاضا برای طلا افزایش می‌یابد. طلا یک دارایی حافظ ارزش است و تمامی مردم دنیا هم برای حفظ ارزش دارایی خود معمولاً طلا می‌خرند. به همین خاطر اگر جریانات ریسک گریزی بازار تشدید شد (یا بازار ترسید)، حتماً انتظار افزایش قیمت طلا را داشته باشید. در مقابل اگر جریانات ریسک‌پذیری بازار تقویت شود (بازار به آینده خوش بین شود)، تقاضا برای طلا هم پایین خواهد آمد و در نتیجه قیمت اونس طلا افت خواهد کرد.


یکی از بهترین شاخص‌ها برای ارزیابی جریانات ریسک گریزی تغییرات شاخص‌های سهام جهانی است. بازار سهام یکی از پر ریسک ترین و البته پر بازده‌ترین بازارهای جهانی است. به همین دلیل زمانی که شاخص‌های سهام سقوط می‌کنند، یعنی سرمایه‌گذاران در حال فروش سهام هستند و مقصد اول این جریانات فروش هم دارایی‌های حافظ ارزشی مثل طلا خواهد بود.

طلا، دارایی بدون بازده


بازدهی سرمایه‌گذاری در اونس طلا تنها به خاطر تغییرات قیمت است. بازدهی یا سود درصدی مثل سود تقسیمی سهام یا بازدهی اوراق در کار نیست. به همین دلیل به طلا دارایی بدون بازده هم گفته می‌شود. این ویژگی باعث می‌شود تا قیمت طلا نسبت به تغییرات نرخ بهره ارزهای اصلی هم حساس شود.

رابطه نرخ بهره و قیمت اوس طلا

رابطه نرخ بهره و قیمت طلا یک رابطه معکوس است. یعنی افزایش نرخ‌های بهره موجب کاهش تقاضا برای اونس طلا خواهد شد. دلیل آن‌هم خیلی واضح است، وقتی شما می‌توانید با سرمایه‌گذاری در ارزهای اصلی با نرخ بازدهی بالا سود کسب کنید، دلیلی ندارد که سرمایه خود را در دارایی بدون بازدهی مثل طلا بخوابانید. به همین دلیل زمانی که سرمایه‌گذاران احساس کنند نرخ‌های بهره بالا خواهد رفت، اقدام به فروش اونس طلا می‌کنند. در مقابل اگر پیش‌بینی شود که روند تغییرات نرخ‌های بهره نزولی خواهد شد، تقاضا برای اونس طلا هم بالا خواهد رفت.

طلا حتما در واچ لیست و پرتفوی باشد!


اگر تازه‌کار هستید و یا تا به امروز وارد معاملات اونس طلا نشده‌اید، حداقل فرصت آشنایی با این بازار را به خود بدهید. معامله در اونس طلا علاوه بر سودآوری خوب و قابل قبولی که دارد، می‌تواند شما را به یک معامله‌گر حرفه‌ای طلا تبدیل کند و حتی طلا را در برابر سایر ارزهای محلی و جهانی هم معامله کنید. تحلیل بنیادی اونس طلا هم نسبتاً ساده‌تر از تحلیل بنیادی جفت ارز هاست. در تحلیل بنیادی اونس طلا تنها کافی است به جریانات ریسکی بازار و نوسانات شاخص دلار آمریکا در بازار فارکس توجه کنید.