خرید و فروش پله ای

یکشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۱

پیچیده‌ترین بخش از مدیریت ریسک، مدیریت چندین معامله هم‌زمان است. مدیریت چندین معامله باز می‌تواند برای معامله‌گر یا سرمایه‌گذار خسته‌کننده و زیان‌بار باشد. بدتر از مدیریت چندین معامله باز، بررسی چندین سیگنال معاملاتی است. در این مقاله سعی خواهیم کرد تا روشی برای مدیریت چندین سیگنال و معامله باز ارائه کنیم تا معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بتوانند استراتژی معاملاتی خود را ارتقا دهند و در مواجه با فرصت‌های بازار سردرگم نشوند.

خرید و فروش پله ای یا پلکانی

بسیاری از معامله‌گران حرفه‌ای بازار فارکس از روشی موسوم به روش پله ای یا پلکانی برای مدیریت چندین سیگنال استفاده می‌کنند. روش پله ای به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا از حرکات قیمتی بازار حداکثر استفاده را ببرند و هیچ سیگنالی را از دست ندهند. در روش مدیریت پله ای معاملات شما می‌توانید به معاملات سود ده خود اضافه کنید و یا از معاملات زیان ده خود بکاهید. یا اگر چندین سیگنال معاملاتی دارید، می‌توانید چندین نقطه برای ورود به معامله (سیگنال) را تعیین کنید و به‌جای اینکه تنها از یک نقطه وارد معامله شوید، از چندین نقطه وارد معامله شوید. در این صورت چند معامله با ریسک های متفاوت خواهید داشت.

خرید و فروش پله ای
خرید و فروش پله ای. در این روش به جای این که با حجم کامل وارد معامله شوید، حجم کل را به چند بخش تقسیم می کنید و در صورت مشاهده سیگنال های همسو با روند وارد معامله خرید یا فروش می شوید. با این کار ریسک یک معامله به چند بخش تقسیم می شود.

خرید و فروش پله ای ریسک معاملات را پایین می آورد


روش پله ای باعث می‌شود تا ریسک سیگنال‌های معاملاتی به‌طور قابل‌توجهی پایین بیاید. فرض کنید شما سیگنال معاملاتی در بازار پیدا کرده‌اید و می‌خواهید وارد معامله شوید. روش عمومی که معامله‌گران تازه‌کار انجام می‌دهند، ورود به معامله با تمام حجم ممکن است.

یعنی اگر طبق استراتژی فارکس ریسک هر معامله ۳ درصد موجودی حساب باشد، معامله‌گر تازه‌کار با مشاهده سیگنال وارد بازار خواهد شد و ریسک این معامله به‌تنهایی ۳ درصد خواهد بود. در روش پله ای تمرکز اصلی معامله‌گر به پخش ریسک بین چندین معامله مجزا است. یعنی حجم معامله را به ۲ بخش تقسیم می کند و در عین حال که ریسک کلی ۳ درصد است، اما از دو نقطه وارد معامله می شود و در این صورت ریسک معامله اول با معامله دو متفاوت خواهد بود.

روش پله ای مشابه سرمایه گذاری در سبدی از سیگنال هاست

واقعیت امر این است که در بازار سیگنال‌های زیادی صادر می‌شوند و بسیاری از این سیگنال‌ها توان به راه انداختن روند جدیدی را ندارند. یعنی ریسک سیگنال‌ها در سطوح مختلف متفاوت با یکدیگر است. به همین دلیل نباید به‌تمامی سیگنال‌ها به یک‌چشم نگاه کرد.

نحوه خرید و فروش پله ای

در روش پله ای شما می‌توانید اولین سیگنال صادر شده در بازار را انتخاب کنید و با حجم کمتر وارد بازار شوید. چون هنوز مشخص نیست که سیگنال صادر شده موجب شروع روند جدید خواهد شد یا خیر؟ در صورتی که بازار در جهت مطلوب شما حرکت کرد و نشانه‌هایی از تغییر روند مشاهده شد، وارد پله دوم یا همان معامله دوم شوید و این روش را تا وقتی که روند از بین نرفته ادامه دهید.

با فعال شدن سیگنال اول یک پله وارد بازار می شوید


در روش پله ای اگر سیگنال اول عمل نکند، مسلماً زیان معامله کمتر خواهد بود. اما اگر سیگنال اول عمل کند، سیگنال‌های بعدی که همسو با سیگنال اول صادر شده‌اند هم به احتمال زیاد عمل خواهند کرد. روش پله ای همانند سرمایه‌گذاری در پرتفوی یا یک سبدی از سیگنال‌ها خواهد بود. این روش باعث می‌شود تا ریسک کلی معاملات بر اساس موقعیت سیگنال‌ها متغیر باشد و ریسک کلی بین چندین سیگنال هم سو تقسیم شود.


بسیاری از معامله‌گران هم که بر اساس روند معامله می‌کنند، میزان ریسک معامله را به‌ مرور زمان افزایش می‌دهند. به‌طور مثال در اولین معامله یا سیگنال خرید با ریسک کمتری وارد بازار می‌شوند و درصورتی‌که بازار در جهت مطلوب حرکت کرد، به حجم معامله اضافه می‌کنند.

به نحوه تقسیم حجم معاملات دقت کنید!

همان‌طور که در بالا هم اشاره شد، در این روش باید ریسک معاملات به درستی تعیین و تقسیم‌بندی شود. خرید یا فروش پله ای می‌تواند در شکست الگوهای تکنیکال کمک زیادی به شما بکند. فرض کنید الگوی نموداری در بازار ظاهر شده و الگو شکسته شده است. شما انتظار دارید که بازار به اندازه ارتفاع الگو (مثلاً ۳۰۰ پیپ) حرکت کند. شما می‌توانید با شکست الگو وارد معامله شوید و بعد از آن به فاصله هر ۵۰ پیپ یا ۱۰۰ پیپ به حجم معامله خود اضافه کنید.

هر لحظه باید ریسک مجموع معاملات را ارزیابی کنید

در استراتژی معاملاتی پله ای حتماً باید به میزان ریسک کل حساب معاملاتی توجه کنید. در این روش مدیریت ریسک تعیین‌کننده زیان یا سود معاملات خواهد بود. حد ضرر معاملات باید به درستی تعیین شوند. زمانی که شما وارد اولین سیگنال معاملاتی می‌شوید، حد ضرر بر اساس سیگنال تعیین خواهد شد. اما در ادامه اگر بازار در جهت مطلوب حرکت کرد، باید حد ضرر را به محل سربه‌سر معامله انتقال دهید تا ریسک معامله اول از بین برود.

با ورود به معامله دوم (پله دوم) حد ضرر باید بر اساس سیگنال دوم تعیین شود و در صورت حرکت بازار در جهت مطلوب، حد ضرر باید به محل ورود به معامله انتقال یابد. در این صورت ریسک معامله دوم هم از بین خواهد رفت. اما هم‌زمان با این کار باید حد ضرر معامله اول را به محدوده مثبت انتقال دهید، تا معامله اول از حالت سربه‌سر به حالت سود ده تبدیل شود.

نحوه خروج پله ای از بازار

روش بالا برای ورود پله ای به بازار بود. درصورتی‌که وارد بازار شده‌اید و رویداد مهمی در پیش دارید که شاید بازار را به شدت به نوسان بیندازد، باید به روش خروج پله ای فکر کنید. حتی اگر از نظر شما حرکت بازار به پایان خود نزدیک شده، باید به‌تدریج از معاملات خارج شوید. خروج پله ای به شما کمک خواهد کرد تا از معاملاتی که ریسک بیشتری دارند، به‌تدریج خارج شوید و در مقابل معاملات با ریسک پایین‌تر را باز نگه‌دارید، تا در صورت تغییر مجدد بازار فرصت را از دست ندهید و به سودهای خود اضافه کنید.


در این روش یادگیری مهارت محاسبه و مدیریت ریسک معاملات اهمیت زیادی دارد و بدون شک برای تسلط به این روش به زمان نیاز است. همچنین باید نسبت سود به ریسک را هم بررسی کنید. برای این کار کافی است سود پیش‌بینی‌شده برای مجموع معاملات را محاسبه کنید و با ریسک مجموع معاملات باز مقایسه کنید. نتیجه این مقایسه می‌تواند به شما کمک کند تا در رابطه با ورود یا خروج پله ای از بازار بهترین تصمیم را بگیرید.