شاخص دلار آمریکا چیست؟

یکشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۳

چرا تحلیل دلار آمریکا برای معامله گران فارکس حیاتی است؟

حتماً شما هم به این مسئله توجه کرده‌اید که اکثر نمادهای معاملاتی اصلی در بازار فارکس و کالا با دلار قیمت‌گذاری و محاسبه می‌شوند. قیمت اونس طلا بر اساس دلار آمریکا محاسبه می‌شود و مشهورترین جفت ارز بازار فارکس هم نرخ برابری یورو به دلار آمریکاست. اما متأسفانه مدت‌ها زمان می‌برد تا معامله‌گران تازه وارد به این موضوع پی ببرند که دلار آمریکا ستون اصلی بازارهای مالی است و اگر کسی بتواند دلار آمریکا را تحلیل کند، بازار فارکس و کالا برای او شفاف‌تر از همیشه خواهد بود.


شاید شما هم دلار آمریکا را در برابر یورو، پوند یا سایر ارزها بررسی کرده‌اید. تحلیل دلار در برابر یک ارز یا یک کالا نمی‌تواند چندان مفید باشد. در برخی موارد که دلار آمریکا تقویت می‌شود، تمام جفت ارزها و کالاها به خصوص اونس طلا واکنش مشابهی به دلار آمریکا نشان می‌دهند و تضعیف می‌شوند. پیش‌بینی جریانات دلار آمریکا به تنهایی می‌تواند دقت تحلیل‌ها و معاملات شما را بالا ببرد. اگر شما بتوانید روند دلار آمریکا را تحلیل و پیش‌بینی کنید، ریسک معاملات را هم به طور قابل‌توجهی پایین خواهید آورد.

تعریف شاخص دلار آمریکا

شاخص دلار آمریکا چیست؟

شاخص دلار آمریکا مهم‌ترین وسیله برای تحلیل عملکرد دلار در بازارهای مالی است. شاخص دلار آمریکا را با USDX، USD Index و $Index هم نشان می‌دهند. شاخص دلار آمریکا نشانگر متوسط قیمت دلار در برابر سبدی از ارزهای اصلی است. این سبد ارزی متشکل از یورو، ین ژاپن، پوند انگلستان، دلار کانادا، کرون سوئد و فرانک سوئیس است. به غیرازاینکه شاخص دلار آمریکا روند دلار در برابر ارزهای اصلی را نشان می‌دهد، می‌تواند نشانگر عملکرد اقتصاد آمریکا در برابر ۲۴ اقتصاد دیگر هم باشد (یورو ارز مشترک ۱۹ کشور است).

ترکیب ارز ها در شاخص دلار آمریکا

ارز های حاضر در شاخص دلار آمریکا چیست؟

شاخص دلار آمریکا

شاخص دلار آمریکا با واحد پایه ۱۰۰ محاسبه و ارزیابی می‌شود. اگر شاخص دلار آمریکا ۸۸٫۵۰ واحد باشد، یعنی دلار آمریکا ۱۱٫۵ درصد در برابر سبد ارزی اشاره شده تضعیف شده است. یا اگر شاخص دلار آمریکا به ۱۰۳٫۶۵ واحد رسیده باشد، یعنی دلار در برابر سبد ارزی ۳٫۶۵ درصد تقویت شده است. تحلیلگران از دهه ۱۹۷۰ میلادی از شاخص دلار آمریکا در تحلیل‌های خود استفاده می‌کنند.


شاخص دلار آمریکا
شاخص دلار آمریکا: وزن ارز ها در سبد ارزی شاخص دلار

تحلیل تکنیکال شاخص دلار آمریکا

شاخص دلار آمریکا می‌تواند نمایانگر روند دلار در برابر ارزهای اصلی باشد. شما می‌توانید از پلتفرم معاملاتی نمودار قیمتی شاخص دلار آمریکا را باز کنید و آن را همانند سایر نمادهای معاملاتی تحلیل کنید. شاخص دلار آمریکا به سطوح تکنیکال واکنش خوبی نشان می‌دهد و از دید تکنیکال کاملاً قابل تحلیل است.

این یعنی اگر نمی‌توانید وضعیت بنیادی دلار آمریکا را تحلیل کنید، می‌توانید به کمک تحلیل تکنیکال آینده دلار را پیش‌بینی کنید. تنها کافی است تحلیل تکنیکال را بر شاخص دلار آمریکا پیاده کنید.

شاخص دلار آمریکا، شاخص پیشرو است!


شاخص دلار آمریکا یک شاخص پیشرو در پیش‌بینی حرکات قیمتی آتی دلار است و حتی برای بررسی شرایط بنیادی هم به کمک معامله‌گر می‌آید. اثر جاذبه نرخ‌های رُند، سطوح فیبوناچی و سایر سطوح کلیدی، کندل های پرایس اکشن و سایر ابزار تکنیکال را می‌توانید روی شاخص دلار آمریکا پیاده کنید.

این یعنی اگر شما بتوانید شاخص دلار آمریکا را تحلیل کنید، به راحتی می‌توانید جفت ارزهایی مثل EURUSD، GBPUSD، USDCHF و سایر جفت ارزهایی که سمت دیگرشان دلار است را تحلیل کنید. اگر تحلیل شاخص دلار آمریکا حکایت از جهش قیمتی دلار داشته باشد، می‌توانید انتظار تقویت دلار آمریکا در بازار فارکس را داشته باشید.

به طور مثال افزایش شاخص دلار آمریکا می‌تواند جفت ارز EURUSD را تضعیف و جفت ارز USDJPY را تقویت کند. همچنین تمام کالاهای اصلی مثل نفت خام و طلا با دلار قیمت‌گذاری می‌شوند. قیمت نفت و اونس طلا رابطه معکوسی با شاخص دلار آمریکا دارند. حتی معامله‌گران حرفه‌ای اونس طلای جهانی از شاخص دلار آمریکا برای پیش‌بینی آینده بازار طلا استفاده می‌کنند.

واکنش دلار آمریکا به جریانات ریسکی


تحلیل روند بلندمدت شاخص دلار آمریکا می‌تواند روند آتی بازار ارز و کالا را شفاف کند. وضعیت تکنیکال شاخص دلار آمریکا می‌تواند حتی واکنش دلار به جریانات ریسکی بازار و رویدادهای بنیادی را هم تا حدودی پیش‌بینی کند. معمولاً زمانی که جریانات ریسک گریزی بازارهای مالی را در بر می‌گیرد، دلار آمریکا در نقش دارایی امن ظاهر شده و رشد خوبی را ثبت می‌کند.

اما در دوره‌هایی که جریانات ریسک گریزی در بازار مشاهده نمی‌شود و چشم‌انداز اقتصاد جهانی باثبات است، دلار آمریکا بیشتر به داده‌های اقتصادی این کشور حساس می‌شود. دلار واکنش مستقیمی به داده‌های اقتصادی آمریکا نشان می‌دهد.