با حساب های کوچک کار کنید!

یکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۱

شاید شما هم جزو معامله‌گرانی باشید که فکر می‌کنید شروع حرفه معامله‌گری با یک حساب معاملاتی کوچک ایراد دارد و عیب بزرگی محسوب می شود. در مقاله آموزشی این هفته به این حقیقت پی خواهید برد کرد این تصور یک توهم است، که به خاطر تمرکز معامله‌گر به مسائل اشتباه به وجود می‌آید.
یکی از تفکرات غلطی که در اکثر معامله‌گران تازه‌کار وجود دارد، این است که اگر کمی بیشتر پول داشتند، می‌توانستند سریع‌تر به سود برسند و به یک معامله‌گر حرفه‌ای تبدیل شوند. اگر شما بازدهی معاملات خود را برای یک هفته یا دو هفته حساب کنید، شاید با کمی شانس بتوانید در یک حساب معاملاتی بزرگ (مثلاً ۱۰۰ هزار دلاری) سود ۱۰ هزار دلاری را در کوتاه‌مدت کسب کنید. اما تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که اگر بعد از آن معامله سودآور تمام ۱۰ هزار دلار سود به دست آمده را از دست بدهید، عملکرد معاملاتی شما هیچ ثمره‌ای نخواهد داشت؟
تا زمانی که معامله‌گر به سودآوری مداوم نرسیده، فرقی ندارد ۱۰۰ دلار سود کند یا ۱۰ هزار دلار. چون‌که به احتمال زیاد در معاملات بعدی آن سود را از دست خواهد داد. در واقع بازدهی حساب معاملاتی در بلندمدت مشخص می شود و صرفاً سودآوری در یک یا دو هفته معیاری برای ارزیابی عملکرد معامله‌گر نیست. برای ارزیابی معاملات باید یک دوره حداقل شش تا دوازده ماهه را در نظر بگیرید.
منظور ما این است که اگر معامله‌گری روش درست سودآوری را بلد نباشد و نتواند معاملات خوبی را در حساب کوچک (مثلاً ۱۰۰۰ دلار) اجرا کند، نمی‌تواند در حساب‌های بزرگ هم کاری از پیش ببرد. تنها اینکه شما پول بیشتری در حساب معاملاتی خود دارید، نمی‌تواند شما را به یک معامله‌گر موفق تبدیل کند. شاید حتی نتیجه عکس هم داشته باشد و با از دست دادن بخش بزرگی از حساب معاملاتی وارد معاملات انتقامی برای جبران ضرر شوید و در نتیجه زیان‌های بیشتری را متحمل شوید. این اتفاق در حساب‌های کوچک کمتر رخ می‌دهد.
شاید وقتی با حساب‌های معاملاتی کوچک کار می‌کنید، ناامید شوید و احساس کنید که در معاملات یک‌قدم به جلو بر می‌دارید و دو قدم به عقب. شاید به این فکر کنید که اگر کمی بیشتر از این پول داشتید می‌توانید سودهای خوبی را در مدت‌زمان کمتری به دست آورید. معمولاً چنین تفکری باعث می شود تا معامله‌گر با حجم‌های بالا و بدون مدیریت ریسک وارد بازار شوند. با این امید که سریع‌تر سود کنند. متأسفانه یا خوشبختانه موفقیت در معامله‌گری ربط زیادی به موجودی حساب شما ندارد.
فرض کنید ۱۰۰ هزار دلار سرمایه دارید. آیا فکر می‌کنید این حساب ۱۰۰ هزار دلاری را می شود به یک معامله‌گر تازه‌کار که تجربه قابل قبولی هم ندارد، سپرد و انتظار سودآوری داشت؟ مسلماً شما هم موافق هستید که این کار اشتباهی است و چنین حساب معاملاتی شاید به شش ماه هم نرسد. در واقع شاید در عرض چند ماه بیش از نیمی از حساب هم بسوزد. پس اگر این کار اشتباهی است، چرا معامله‌گران تازه‌کار به جای تمرکز به فرآیند معامله‌گری، به فکر افزایش سرمایه هستند؟ در واقع زمانی که معامله‌گر نمی‌خواهد مهارت‌های معامله‌گری خود را تقویت کند، به دنبال بهانه می‌گردد و ساده‌ترین بهانه هم موجودی کم حساب معاملاتی است!
اگر حساب کوچکی دارید، شانس با شما یار بوده است. در حساب معاملاتی کوچک بهتر می‌توانید روی اشتباهات خود تمرکز کنید. در حساب‌های بزرگ هر اشتباهی می‌تواند موجب واکنش‌های احساسی مثل استرس یا عذاب وجدان و حتی شوک‌های عصبی شود.

طرز تفکرتان را تغییر دهید

برای رفع این مشکل و کار با حساب‌های معاملاتی کوچک اول باید طرز فکر خود را تغییر دهید. به جای اینکه به این فکر کنید که “من می‌خواهیم پول زیادی از معامله‌گری به دست آورم،” به این فکر کنید که “چگونه می‌توان از حرفه معامله‌گری پول زیادی درآورد؟” با همین تغییر کوچک تمرکز شما هم به مسائل متفاوت تغییر خواهد کرد و راه درست را انتخاب می‌کنید. به این فکر کنید که شما یک حساب معاملاتی بزرگ دارید، رفتار شما چگونه خواهد بود؟ حتی تصور داشتن یک حساب معاملاتی بزرگ می‌تواند به شما کمک کند که بیشتر به معامله‌گری توجه کنید نه فقط سود معامله. فراموش نکنید که سود شما از معاملات موفق به دست می‌آید. تفکر شما باید تغییر کند و شما باید به جای “پول” به “فرآیند معامله” تمرکز کنید.

اگر با حساب معاملاتی کوچکی کار می‌کنید…

اگر با حساب معاملاتی کوچکی کار می‌کنید و می‌خواهید مثل یک حرفه‌ای کار کنید، باید برخی از حقایق را بپذیرید:

  • شما وارد معاملات زیادی نخواهید شد و مثل یک تک تیرانداز کار خواهید کرد.
  • در حساب معاملاتی کوچک باید حجم معامله هم کم باشد و بتوان ریسک معامله را به درستی مدیریت کرد. مدیریت ریسک حساب تنها برای کسب سود نیست! موجودی حساب شما باید به گونه‌ای مدیریت شود که فرصت دوباره‌ای هم برای معامله‌گر ایجاد کند و مهم‌تر از همه به معامله‌گر اجازه دهد که مدت‌زمان بیشتری را برای کسب مهارت‌های معامله‌گری صرف کند.
  • از لحاظ روانشناسی معامله، وقتی با حساب معاملاتی کوچکی کار می‌کنید، پول یا سود معاملات به شما انگیزه نمی‌دهند. در عوض انگیزه یادگیری درست حرفه معامله‌گری را در شما تقویت خواهد کرد. شما عادت خواهید کرد تا طبق استراتژی معاملاتی کار کنید، صبر داشته باشید و منظم عمل کنید.
  • هیچ وقت نباید به فکر جبران ضررها باشید. چنین تفکری حساب معاملاتی شما را به باد خواهد داد.

از نظر روانشناسی ترید، چرا کار با حساب معاملاتی کوچک سخت است؟

همان‌طور که در بالا هم اشاره شد در حساب‌های کوچک اکثر معامله‌گران تازه‌کار یک‌قدم به جلو بر می‌دارند و دو قدم به عقب. برای حل این مشکل نباید اجازه دهید سود معاملات از دستتان برود. این اتفاق بیشتر زمانی می‌افتد که معامله‌گر تازه‌کار یا بیش از حد معامله کرده و یا اینکه با حرص و طمع وارد بازار شده است. فرض کنید با یک حساب ۱۰۰ هزار دلاری کار می‌کنید و ۱۰ هزار دلار سود کرده‌اید. اگر این سود را سریعاً از دست بدهید چه حسی خواهید داشت؟ اگر در یک حساب معاملاتی کوچک ۱۰۰ دلار سود را از دست بدهید، نمی‌توانید در حساب معاملاتی بزرگ مثل ۱۰۰ هزار دلار هم عملکرد درستی داشته باشید.
پیش از اینکه با حساب‌های معاملاتی بزرگ کار کنید، این ایرادات را برطرف کنید. اینکه با حساب معاملاتی بزرگ کار نمی‌کنید، یک امتیاز برای شماست. چون می‌توانید به جای پول به فکر یاد گرفتن حرفه معامله‌گری باشید. تبدیل شدن به معامله‌گر حرفه‌ای می‌تواند خیلی بهتر از سودهای بادآورده یا موقتی باشد.