موج‌های بزرگ بازار را از دست ندهید!

یکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۸

موج‌های بزرگ بازار را خیلی از معامله‌گران تشخیص می‌دهند، اما بسیاری از آن‌ها نمی‌توانند سوار این موج‌ها شوند و از آن سود کنند. حتماً برای شما هم این اتفاق افتاده که وارد معامله‌ای شده‌اید و بعد از مدتی کوتاه بازار در خلاف جهت شما حرکت کرده و شما سریعاً معامله را بسته‌اید، اما در ادامه موج قوی در بازار به راه افتاده که اگر معامله را نبسته بودید سود خوبی کسب می‌کردید.
کسب سود در کوتاه‌مدت یا تبدیل حساب‌های کوچک به حساب‌های بزرگ فقط مختص معامله‌گران حرفه‌ای نیست. در واقع شما زمانی سود سریعی به دست خواهید آورد که بتوانید با حرکات بزرگ قیمتی معامله کنید. بسیاری از معامله‌گران تازه‌کار با دیدن نوسانات کوتاه بازار سریعاً دست و پای خود را گم می‌کنند و از بازار خارج می‌شوند. اما معامله‌گران حرفه‌ای و منظم بعد از ورود به بازار اجازه می‌دهند تا بازار راه خود را برود. رفتاری که معامله‌گران بی‌تجربه شاید آن را درک نکنند. هر چند هیچ معامله‌گری نمی‌تواند سریعاً به معامله‌گر حرفه‌ای تبدیل شود، اما راه‌هایی برای بهبود مهارت‌ها وجود دارد.

روانشناسی باز نگه داشتن معامله

یکی از حقایق ساده در رابطه با معامله‌گری این است که اگر می‌خواهید سود خوبی کسب کنید، باید بتوانید معامله را بیش‌ازحد معمول باز نگه دارید. شاید این گفته عجیب به نظر برسد اما کسب سود زیاد در کوتاه‌مدت نیازمند صبر و شکیبایی معامله‌گر است. معامله در حساب‌های دمو یا آزمایشی را به یاد بیاورید. حتماً شما هم وقتی وارد معامله می‌شدید با خیال راحت معامله خود را برای چند روز یا حتی چند هفته باز نگه می‌داشتید. شاید حتی در حساب‌های آزمایشی هر هفته یک بار بازار را چک می‌کردید و پوزیشن های معاملاتی را بررسی می‌کردید. بعد از مدتی دوباره به معاملات نگاه می‌کردید و می‌دید که ۲۰ یا ۳۰ درصد در سود هستید.
در حساب‌های دمو معامله‌گران خیلی کمتر درگیر معاملاتشان هستند و از آنجایی که پول واقعی نیست، خیلی هم برایشان اهمیت ندارد. به همین دلیل وقتی با حساب دمو معامله می‌کنید، واقعاً به استراتژی معاملاتی خود پایبند می‌مانید. به همین دلیل است که بسیاری از افراد در حساب‌های دمو عملکرد خوبی دارند. اما وقتی همین معامله‌گر با حساب واقعی معامله کند، عملکردش تغییر می‌کند. معامله‌گر بیش‌ازحد درگیر معاملات می‌شود و طرز تفکر معامله‌گر هم تغییر می‌کند. تعداد ورود و خروج‌ها به معاملات هم بیشتر می‌شود و همیشه نسبت به معامله تردید وجود خواهد داشت. در نهایت معامله‌گر از موج‌های قوی و بزرگ بازار جا خواهد ماند و شاید حتی پول زیادی را هم از دست بدهد.
شما باید سعی کنید تا بتوانید معاملات خود را باز نگه دارید. برای موفق بودن در حساب‌های معاملاتی واقعی باید همانند حساب‌های دمو کار کنید. اگر می‌خواهید از حرکات بزرگ قیمتی بازار سود خوبی به دست آورید باید یاد بگیرید که بعد از ورود به معامله تنها نظاره‌گر بازار باشید و به بازار فرصت دهید تا حرکت کند.

هیچ کاری نکنید!

معامله‌گری یکی از آزمون‌های سخت برای سنجش قدرت و نظم ذهنی افراد است. اگر همه‌چیز خلاف میل شما باشد و معامله در زیان باشد، واکنش شما چه خواهد بود؟ اگر معامله در سود باشد و همه‌چیز بر وفق مراد شما باشد، چگونه عکس‌العمل نشان خواهید داد؟ مهم‌ترین کاری که در موقعیت‌های یاد شده باید انجام دهید، کار ساده‌ای است: هیچ کاری نکنید!
معامله‌ای که در ضرر است و هنوز به حد ضرر نرسیده را اگر ببندید، اجازه داده‌اید که ترس بر شما غلبه کند. معامله‌ای که هنوز به حد سود نرسیده و شما با سود اندکی سریع از بازار خارج می‌شوید، باز هم نمونه‌ای از غلبه ترس بر معامله‌گر است. اگر به معامله زمان ندهید تا به یکی از اهداف برسد، نشانگر این است که شما به جای اینکه دنبال سود باشید، دنبال ضرر کمتری هستید.
معامله‌ای که در سود قرار دارد باید به آن فرصت داد تا به حد سود برسد و اگر چنین فرصتی به معامله ندهید، به معامله‌گر موفقی تبدیل نخواهید شد. اگر پیش از ورود به معامله حد ضرر و حد سود را تعریف کرده‌اید، در طول معامله بهتر است که تنها نظاره‌گر اوضاع باشید و دست به هیچ کاری نزنید. همیشه به خاطر داشته باشید که دستورات حد ضرر و حد سودی که پیش از ورود به معامله انتخاب کرده‌اید، خیلی منطقی‌تر از دستوراتی است که بعد از ورود به معامله انتخاب می‌کنید.

جمع بندی

از تضمین کردن ضرر خودداری کنید! به معامله اجازه دهید تا فعال شدن حد ضرر باز بماند و با بستن سریع معامله ضررهای خود را قطعی نکنید. شما باید یاد بگیرید که با فعال شدن حد ضرر مشکلی نداشته باشید. وقتی شما پیش از فعال شدن دستور حد ضرر معامله را می‌بندید، شاید در چند مورد توانسته باشید که با زیان کمتری از بازار خارج شده باشید، اما در بلند مدت خواهید دید که بسیاری از فرصت‌های کسب سود را فقط به خاطر عجله شما و خروج بد موقع از معامله از دست داده‌اید. اگر با میزان حد ضرر معامله مشکل دارید، پیش از ورود به معامله ‌این مشکل را حل کنید! بعد از ورود به معامله شما باید تنها نظاره‌گر بازار باشید.
خروج زود هنگام از معاملات باعث سوختن فرصت‌های زیادی خواهد شد. فرض کنید وارد معامله می‌شوید که حد سود آن سه برابر حد ضرر است. معامله در ابتدای کار وارد زیان می‌شود و شما دست‌پاچه می‌شوید و معامله را با ضرر می‌بندید. در ادامه بازار حرکت می‌کند و به حد سودی که تعیین کرده بودید می‌رسد. در این سناریو شما نه تنها سود پیش بینی شده را از دست داده‌اید بلکه زیان هم کرده‌اید! اکثر معاملات شما به این شکل خواهند بود و شما باید تحمل باز نگه داشتن معامله را داشته باشید. تثبیت سود پیش از موقع یا تثبیت زیان از ترس اینکه بیشتر ضرر نکنید، عادت رفتاری خوبی نیست و به مرور زمان موجب اخراج شما از بازار خواهد شد.
برای باز نگه داشتن معاملات و سود بردن از موج‌های حرکتی بزرگ به نکات زیر توجه کنید:

  • هیچ وقت نمودارهای کوتاه‌مدت را چک نکنید. نوسانات این نمودارها می‌تواند شما را عصبی و مضطرب کند.
  • یاد بگیرید به استراتژی ترید و تصمیمات شخصیتان اعتماد کنید. اگر به خودتان شک دارید، به معامله‌گر حرفه‌ای تبدیل نخواهید شد.
  • معاملات خود را پیچیده نکنید. از ورود به معاملات معکوس هم خودداری کنید و در استراتژی فارکس و تحلیل بازار هم از ساده‌ترین روش‌ها استفاده کنید.