روش سی‌دقیقه‌ای معاملاتی برای افراد پر مشغله

یکشنبه ۹ تیر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۹

بسیاری از معامله‌گران بازار فارکس چنین تصور می‌کنند که اگر همیشه پشت سیستم نباشند، نمی‌توانند به خوبی در این بازار فعالیت کنند. روشی وجود دارد به نام روش معاملاتی ۳۰ دقیقه که توسط Nail Fuller تهیه شده است. در این روش افراد پر مشغله که توانایی بررسی مستمر بازار را ندارند می‌توانند در بازار فعالیت کنند. در این روش معاملاتی شما باید دو مهارت کلیدی را به خوبی یاد بگیرید. اول باید توانایی تحلیل بازار در زمان بسته شدن بورس نیویورک را داشته باشید و دوما باید بتوانید بعد از ورود به معامله، معامله را فراموش کنید!

تحلیل بازار در زمان بسته شدن بورس نیویورک

در این روش شما منتظر بسته شدن بازار می‌مانید و سپس نمودار روزانه را درست بعد از پایان معاملات آن روز تحلیل می‌کنید. هدف از این نوع تحلیل این است که شما بتوانید تصمیمات معاملاتی خود را بر اساس نمودار روزانه اتخاذ کنید. وقتی بورس نیویورک بسته می‌شود، یعنی کندل روزانه هم بسته شده است. در این صورت شما می‌توانید با توجه به وضعیت کندل روزانه بسته شده وارد معامله شوید. همان طور که می‌بینید در این روش مهم نیست که شما در کجای دنیا زندگی می‌کنید. همیشه توجه کنید که در این روش ما بر اساس وضعیت بسته شدن نمودار روزانه تصمیم می‌گیریم و تا وقتی‌که کندل روزانه بسته نشده، نباید واکنشی به بازار نشان دهیم. در این روش شما هر روز تنها ۳۰ دقیقه یا حتی کمتر از ۳۰ دقیقه برای تحلیل بازار و اتخاذ تصمیمات مهم معاملاتی وقت می‌گذارید.

معامله کن و فراموش کن!

شما باید یاد بگیرید که بعد از ورود به معامله آن را فراموش کنید. منظور ما از فراموش کردن معامله انجام شده این نیست که بدون دقت یا توجه خاصی وارد بازار شوید. در واقع شما باید بر اساس استراتژی‌های مدیریت معامله وارد بازار شوید و معامله کنید. اما بعد از اینکه حد ضرر و حد سود معامله مشخص شد، دیگر به بررسی مجدد معامله انجام شده نپردازید. روش معامله کن و فراموش کن هر گونه خطای انسانی را از بین می‌برد. شما هر چه قدر زمان بیشتری با معاملاتتان سپری کنید، بیشتر درگیر بازار خواهید شد و در نتیجه شاید در تصمیمات معاملاتی خود بازنگری کنید. شما به عنوان معامله‌گر باید قبول کنید که بازار نیازمند زمان است. باید زمان سپری شود تا بازار حرکت کند.

روش معامله کن و فراموش کن یک مزیت دیگری هم دارد. این روش وقت شما را آزاد می‌کند. در واقع بعد از این که معامله به درستی انجام شد، شما می‌توانید با خیال راحت به سایر کار ها و فعالیت‌های خود برسید. در این روش شما یاد می‌گیرید که از بستن دستی معاملات خودداری کنید. هر چند که هیچ وقت نباید حد ضرر معامله را تغییر داد، اما اگر در زمان بررسی بازار متوجه شدید که سیگنال معاملاتی مخالف با معامله شما تشکیل شده، می‌توانید در رابطه با معامله دوباره فکر کنید. توصیه ما این است که معامله‌گران تازه کار از تغییر حد ضرر خودداری کنند. چون‌که تعیین کیفیت سیگنالی که معامله قبلی شما را نقض می‌کند کار آسانی نیست. دیده شده که معامله‌گران تازه کار به اشتباه از نمودارهای بسیار کوتاه‌مدت برای بررسی بازار استفاده می‌کنند. بدون شک معامله‌ای که با سیگنال روزانه اجرا شده، باید با سیگنال روزانه هم نقض شود.

مزایای روش معاملاتی ۳۰ دقیقه

در این روش نوسانات جزئی بازار که در اکثر مواقع بی معنی هستند، تأثیری در تحلیل یا معامله شما نخواهند داشت. علاوه بر این تعداد معاملات شما هم کمتر خواهد بود و از آنجایی که با نمودار روزانه معامله می‌کنید، شانس موفقیت شما در بلندمدت هم بیشتر خواهد بود. علاوه بر این فکر و ذهن افرادی که از این روش استفاده می‌کنند خیلی آرام تر از افرادی است که از نمودارهای کوتاه‌مدت وارد بازار می‌شوند. وقتی تعداد معاملات کمتر باشد، ثبات ذهنی و روانی معامله‌گر هم به مراتب بیشتر از افرادی خواهد بود که هر روز چندین معامله انجام می‌دهند.

سرتان خیلی شلوغ است؟ همه ما سرمان شلوغ است و شاید نتوانیم هر روز پنج تا هشت ساعت وقت بگذاریم و به بازار نگاه کنیم. روش سی دقیقه به شما کمک می‌کند تا حرفه معامله‌گری را به زندگی کاری خود اضافه کنید. شما در این روش عادت می‌کنید که امروز معامله کنید و فردا وضعیت معامله را بررسی کنید. به مرور زمان متوجه خواهید شد که با سپری کردن زمان کمی توانسته‌اید منبع درآمد اضافه‌ای برای خود خلق کنید.

یک نمونه از روش معاملاتی ۳۰ دقیقه

معمولاً در این روش باید کار را با بررسی بازاری که به آن علاقه دارید شروع کنید. اگر در بازار معامله کرده باشید، حتماً به این نتیجه رسیده‌اید که برخی از بازارها برای شما مطلوبیت بیشتری دارد. شاید آن را به راحتی درک می‌کنید یا مدت‌زمان زیادی است که با آن کار کرده‌اید و به خوبی با دامنه نوسانات آن آشنا هستید. در هر صورت سعی کنید در بازاری فعال باشید که آشنایی بیشتری با آن دارید. بعد از انتخاب بازار، به نمودار روزانه آن نگاه کنید. شاید بررسی نمودار هفتگی هم به شما کمک کند. برخی از معامله‌گران حرفه‌ای از نمودار هفتگی شروع می‌کنند و بعد از آن به نمودار روزانه نگاه می‌کنند. در این صورت می‌توانید سریعاً روند بلندمدت و میان‌مدت بازار را در کوتاه‌ترین زمان بررسی کنید.

اگر در نمودار روزانه سیگنال معاملاتی صادر شود، سریعاً باید آن را در دفتر معاملات خود ثبت کنید، تا در اولین فرصت آن را با استراتژی ترید خود سبک و سنگین کنید. به نمودار زیر توجه کنید. بازار به تازگی از حمایت کلیدی جهش کرده و پین بار صعودی خوبی تشکیل داده است.

نمودار روزانه دلار استرالیا دلار نیوزیلند AUDNZD

سیگنال خرید پین بار در نمودار روزانه صادر شده است

بعد از اینکه سیگنال پین بار را در نمودار روزانه رؤیت کردید، آن را در دفتر ثبت کنید تا بعداً در رابطه با معامله یا عدم معامله آن تصمیم بگیرید. اگر به این نتیجه رسیدید که باید معامله کنید، ابتدا حد ضرر و ریسک معامله را تعیین کنید. بعد حد سود را مشخص کنید. اگر سیستم مدیریت ریسک به شما اجازه داد وارد معامله شوید.

سیستم مدیریت ریسک

سیستم مدیریت ریسک مشخص می کند که معامله منطقی است یا خیر؟

معمولاً توصیه می‌شود که هر روز فقط نیم ساعت برای بررسی بازار و معاملات وقت بگذارید، اما می‌توانید هر ۱۲ ساعت هم این کار انجام بدید. هیچ وقت اجازه ندهید که این نیم ساعت کار با سایر فعالیت‌های شما تداخل داشته باشد. در این روش می‌توانید هر روز احساسات و دیدگاه‌های خود در رابطه با بازار و معاملات را ثبت کنید. چنین اطلاعاتی می‌توانند به شما کمک کنند تا روند یا الگوهای مربوط به احساسات و عملکرد معاملاتی خود را تشخیص دهید.

خلاصه

روش معاملاتی ۳۰ دقیقه به شما کمک می‌کند تا مهارت‌های معاملاتی خود را ارتقا دهید. همین‌که شما در این روش استاد شوید، اثرات مثبت آن را بر حرفه معامله‌گری و حساب معاملاتی خود مشاهده خواهید کرد. هدف از این استراتژی فارکس این است که عادات معاملاتی خوب را تقویت کنید. شاید در ابتدای کار این روش ۳۰ دقیقه برای شما خسته کننده باشد. اما ناامید نشوید. حتی برای رسیدن به یک اندام خوب هم باید هر روز چند دقیقه تمرینات تکراری و خسته کننده را انجام دهید. به مرور زمان نتیجه تلاش‌های خود را مشاهده خواهید کرد.