چگونه سیگنال‌های خوب و بد را از هم تشخیص دهیم؟

یکشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۱

اگر دو معامله‌گر را برای چهار هفته با میزان آموزش و برنامه معاملاتی یکسان رصد کنید، فکر می‌کنید به چه نتیجه‌ای خواهید رسید؟ به احتمال زیاد نتیجه معاملاتی این دو معامله‌گر به طور قابل توجهی متفاوت خواهد بود. حرفه معامله‌گری، حرفه‌ای است که به شخصیت معامله‌گر وابستگی زیادی دارد و هیچ دو معامله‌گری را نمی‌توانید پیدا کنید که دقیقاً به یک نوع عمل کنند و یا مهارت‌های معاملاتی یکسانی داشته باشند. وقتی که به عنوان کارآموز در بازار کار می‌کنید و سعی دارید مهارت‌های معاملاتی خود را ارتقا دهید، حتی شاید بعد از چندین سال تحقیق و مطالعه باز هم در ورود به معامله با فشارهای روحی و روانی مواجه شوید.
بدون شک متغیرهای زیادی وجود دارند که بر تصمیمات معامله‌گر تأثیر می‌گذارند. اما یکی از دشوارترین چالش‌هایی که معامله‌گران با آن مواجه هستند، تشخیص سیگنال معاملاتی خوب از بد است. سیگنال‌های معاملاتی که صادر می‌شوند می‌توانند بسته به نوع استراتژی معاملاتی نتیجه متفاوتی داشته باشند. به همین دلیل هدف ما تنها فیلتر کردن سیگنال‌های پرایس اکشن است و می‌خواهیم معامله‌گر بتواند با اطمینان خاطر بیشتری وارد معامله شود.

یک: به دنبال سیگنال معاملاتی باشید که دنباله طولانی دارد و نشانگر شکست جعلی یک سطح کلیدی است.

اگر در بازار شاهد تشکیل پین بار بازگشتی باشید که دنباله بلندی دارد و همچنین دنباله پین بار توانسته به سمت دیگر سطح کلیدی نفوذ کند، انتظار تغییر قوی و سریع حرکت بازار را داشته باشید. پین بارهای بازگشتی که نشانگر شکست جعلی یک سطح کلیدی هستند، معمولاً سیگنال قوی محسوب می‌شوند. منظور از شکست جعلی این است که نمودار قیمتی نتواند کندلی را در بالای مقاومت یا زیر حمایت ببندد و در نتیجه تنها یک دنباله کندلی در بالای مقاومت یا زیر حمایت ثبت شود. چنین شکست‌های جعلی اطلاعات مهمی از وضعیت بازار را در اختیار معامله‌گر قرار می‌دهند. شکست جعلی نشان می‌دهد که بازار نتوانسته موقعیت خود را در بالای مقاومت یا در زیر حمایت حفظ کند. به همین دلیل احتمال بازگشت نزولی از مقاومت و یا بازگشت صعودی از حمایت جدی است. در نمودار پایینی می‌توانید نمونه‌ای از شکست جعلی بازار را در نمودار NZDUSD مشاهده کنید. نمودار روزانه NZDUSD نتوانسته موقعیت خود را در زیر حمایت حفظ کند و در نتیجه شکست جعلی همراه با تشکیل پین بار صعودی (با دنباله بلند) تشکیل شده است. همان‌طور که مشاهده می‌کنید بازار بعد از تشکیل پین بار صعودی بازگشت صعودی قوی را به راه انداخته است.

شکست جعلی حمایت کلیدی در نمودار روزانه NZDUSD
شکست جعلی حمایت کلیدی در نمودار روزانه NZDUSD

در نمودار پایینی هم شاهد نوسانات روزانه GBPUSD هستیم. در این پین بار نزولی قوی تشکیل شده و نشانگر شکست جعلی مقاومت است. بعد از تشکیل این پین بار نزولی و شکست جعلی مقاومت کلیدی GBPUSD سقوط کرده است. پین بار نمودار GBPUSD خیلی بهتر از پین بار صعودی NZDUSD است، اما توجه داشته باشید که هر دو نشانگر شکست جعلی سطح کلیدی هستند.

شکست جعلی مقاومت در نمودار روزانه GBPUSD
شکست جعلی مقاومت در نمودار روزانه GBPUSD

دو: پین بار با دنباله بلند، پین بار قوی‌تری است.

دنباله پین بار اهمیت زیادی دارد. دنباله پین بار نشانگر معکوس شدن حرکات قیمتی است. هر چه دنباله پین بار بلندتر باشد، قدرت معکوس شدن حرکات قیمتی بازار هم بیشتر خواهد بود. این یعنی پین بار با دنباله بلند اهمیت بیشتری نسبت به پین بار با دنباله کوتاه‌تر دارد. توجه داشته باشید که این بدین معنی نیست که هر پین باری با دنباله بلند حتماً عمل خواهد کرد، اما در اکثر مواقع چنین سیگنال‌هایی عمل می‌کنند. در نمودار پایینی شاهد هستیم که پین باری با دنباله بلندی تشکیل شده و باعث سقوط شدید EURJPY شده است. زمانی که حرکتی خلاف روند بازار به راه می‌افتد و در ادامه پین باری با دنباله بلند تشکیل می‌شود، می‌توان با اطمینان خاطر گفت که حرکت اصلاحی بازار خاتمه یافته و روند اصلی بازار دوباره احیا شده است. همیشه توجه داشته باشید که وقتی بازار در حال حرکت در یک جهت است، به احتمال زیاد سیگنال‌های معاملاتی عمل خواهند کرد. اما اگر بازار در یک فاز خنثی در نوسان باشد، معمولاً سیگنال‌های معاملاتی هم قدرت چندانی نخواهند داشت.

دنباله بلند پین بار نزولی از احیای روند نزولی EURJPY حکایت دارد
دنباله بلند پین بار نزولی از احیای روند نزولی EURJPY حکایت دارد

سه: هیچ‌وقت روی شکست‌ها شرط‌بندی نکنید، منتظر شکست قطعی بمانید.

بسیاری از معامله‌گران وقتی شکست سقف یا کف بازار را مشاهده می‌کنند، نمی‌توانند در برابر وسوسه ورود به بازار مقاومت کنند و بدون بررسی نوع شکست وارد معامله می‌شوند. شکست می‌تواند شکست جعلی باشد. هیچ راه قطعی برای پیش‌بینی نوع شکست وجود ندارد. اما به طور کلی می‌توان گفت که وقتی بازار به یک سطح کلیدی مهم می‌رسد، احتمال ادامه حرکات قیمتی (شکست سطح کلیدی) کاهش می‌یابد. تا زمانی که بازار در بالای مقاومت کلیدی یا زیر حمایت کلیدی بسته نشده، از ورود به معامله خودداری کنید. همیشه بهتر است که پیش از شکست سطح کلیدی منتظر نحوه بسته شدن آخرین کندل بمانید. اگر بازار در بالای مقاومت بسته شد، می‌توان بعد از آن به دنبال سیگنال خرید بود. یا اگر بازار در زیر حمایت بسته شد، می‌توان بعد از حفظ موقعیت بازار در زیر حمایت به دنبال سیگنال فروش بود. تنها نفوذ کندل قیمتی به بالای مقاومت یا زیر حمایت به معنی شکست سطح کلیدی نیست. پس همیشه در شکست‌ها صبر کنید تا نوع شکست مشخص و تائید شود. همچنین توجه داشته باشید که الگوی اینساید بار می‌تواند منتهی به شکست جعلی یک سطح قیمتی شود، به خصوص اگر بازار در فاز خنثی باشد.

الگوی اینساید بار در نمودار روزانه NZDUSD اولین نشانه از شکست جعلی بوده است
الگوی اینساید بار در نمودار روزانه NZDUSD اولین نشانه از شکست جعلی بوده است

چهار: پین بارهایی با دنباله بلند که بعد از یک حرکت یک‌سویه قوی تشکیل می‌شوند، می‌توانند مسیر بازار را به خوبی تغییر دهند.

در نمودار روزانه USDJPY حرکت نزولی یک ‌سویه‌ای را شاهد بودیم. اما در پایان این حرکت نزولی یک پین بار با دنباله بلند تشکیل شده است. بعد از تشکیل این پین بار بازار تغییر مسیر داده و USDJPY تقویت شده است. توجه داشته باشید که در این جا پین بار در سطح کلیدی تشکیل نشده، بلکه در پایان یک حرکت قوی یک‌سویه شکل گرفته است.

پین باری که در انتهای یک حرکت یک سویه تشکیل شده است. این پین بار با سطوح کلیدی انطباقی ندارد.
پین باری که در انتهای یک حرکت یک سویه تشکیل شده است. این پین بار با سطوح کلیدی انطباقی ندارد.

پنج: به دنبال سیگنال از سطوح حمایت یا مقاومت در روند باشید.

یکی از ساده‌ترین و در عین حال بهترین روش‌ها برای فیلتر کردن سیگنال‌های خوب و بد، استفاده از حمایت یا مقاومت در بازارهای روند دار است، بدین صورت که مثلاً اگر بازار در روند نزولی قرار دارد و شاهد بازگشت قیمت‌ها به سمت یک مقاومت هستیم، اگر سیگنال فروشی از این مقاومت صادر شود، می‌توان با اطمینان خاطر بیشتری وارد معامله شد. یا اگر بازار روند صعودی داشته باشد و پین بار صعودی در حمایت کلیدی تشکیل شود، می‌توان انتظار حرکت صعودی قوی بازار را داشت. زمانی که با بازار روند دار مواجه هستید و بازار به مقاومت یا حمایت می‌رسد، در واقع بازار وارد فاز اصلاحی شده و اگر از این سطوح کلیدی سیگنالی هم جهت با روند اصلی بازار تشکیل دهد، یعنی اصلاح خاتمه یافته و روند ادامه دارد.

به دنبال سیگنال از سطوح حمایت یا مقاومت در روند باشید
به دنبال سیگنال از سطوح حمایت یا مقاومت در روند باشید

شش: از سیگنال‌هایی که در یک محدوده کوتاه و خنثی تشکیل شده‌اند وارد بازار نشوید.

اگر بازار در یک دامنه کوتاه در حال نوسان است و در همین حین سیگنالی در بازار مشاهده شود، به احتمال زیاد این سیگنال عمل نخواهد کرد. به طور مثال اگر بازار در یک دامنه کوتاه گیر افتاده و در نوسان است و در همین حین پین باری در این محدوده شکل می‌گیرد، حتماً پیش از ورود به معامله منتظر خروج بازار از دامنه کوتاه بمانید. تا زمانی که بازار از این محدوده خارج نشده، سیگنال ریسک زیادی خواهد داشت. در تصویر زیر به نمودار AUDUSD نگاه کنید. نمودار روزانه AUDUSD در دامنه محدودی در حال نوسان است و پین بارهای صعودی هم تشکیل شده‌اند، اما هیچ کدام از این پین بارها عمل نکرده‌اند.

بازار در یک دامنه کوتاه نوسان می کند. پین بار های تشکیل شده هیچ کدام عمل نکرده اند.
بازار در یک دامنه کوتاه نوسان می کند. پین بار های تشکیل شده هیچ کدام عمل نکرده اند.

هفت: به دنبال انطباق باشید.

سطوحی که شامل چندین عامل تکنیکال باشند، معمولاً سیگنال‌های مطمئن‌تری صادر می‌کنند. شاید این سطوح تکنیکال شامل حمایت یا مقاومت، میانگین متحرک، اصلاح‌های کلیدی فیبوناچی، خط روند یا موارد مشابه باشند. به طور ساده، پدیده انطباق قدرت سیگنال را بالا می‌برد. به همین دلیل اگر می‌خواهید سیگنال‌های خوب را از بد تشخیص دهید، به میزان انطباق آن‌ها با سایر سطوح تکنیکال نگاه کنید. سیگنال‌های بد انطباق خوبی با سایر سطوح تکنیکال ندارند.

انطباق سیگنال با سطوح کلیدی تکنیکال شانس موفقیت آن را بالا می برد.
انطباق سیگنال با سطوح کلیدی تکنیکال شانس موفقیت آن را بالا می برد.

هشت: از ورود به سیگنال‌هایی که در ناکجا آباد تشکیل شده‌اند خودداری کنید.

اگر بازار را تحلیل کنید و در حین تحلیل متوجه شوید که سیگنالی در بازار تشکیل شده، ابتدا باید بررسی کنید که این سیگنال در کجا صادر شده است. سیگنالی که از سطوح تکنیکال تشکیل می‌شود، قدرت بیشتری دارد. گاهی اوقات پیش می‌آید که در بازار سیگنالی تشکیل شده اما این سیگنال فاصله زیادی با سطوح کلیدی بازار دارد. معمولاً چنین سیگنال‌هایی عمل نمی‌کنند.

موقعیت سیگنال در نمودار اهمیت زیادی در موفقیت آن دارد
موقعیت سیگنال در نمودار اهمیت زیادی در موفقیت آن دارد

نه: بیش از حد به سیگنال‌ها حساسیت نشان ندهید و از حدس زدن آن‌ها خودداری کنید.

هدف اصلی از اشاره به ویژگی‌های سیگنال‌های خوب و بد این است که معامله‌گر از حدس زدن شانسی سیگنال‌ها خودداری کند. شما نباید خود را قانع کنید که سیگنالی خوب است. بهترین سیگنال‌ها به حدی واضح خواهند بود که شما با یک‌بار نگاه کردن متوجه آن خواهید شد و نیازی به متقاعد کردن خود نخواهید داشت. به خاطر داشته باشید که هیچ ضرورتی ندارد که حتماً وارد بازار شوید و اگر این حس به شما دست دهد که باید حتماً وارد بازار شوید، بهتر است که صبر کنید. همیشه بازار فرصت‌های دیگری هم برای معامله در اختیار شما قرار خواهد داد.

ده: هیچ‌وقت حسرت سیگنال‌های از دست رفته را نخورید.

اگر از سیگنال معاملاتی رد شدید و در ادامه بازار به سیگنال صادر شده واکنش نشان داد، حسرت این فرصت از دست رفته را نخورید. سعی کنید علت را بررسی کنید و دانش خود را در ارتباط با بازار تقویت کنید، اما هیچ‌وقت به این تله گرفتار نشوید که شاید فرصتی را از دست داده اید. حتماً به خاطر داشته باشید که حتی بدترین سیگنال‌ها هم می‌توانند گاهی اوقات عمل کنند و اگر شما فکر کنید که هر سیگنالی عمل خواهد کرد و یا باید از هر سیگنالی وارد بازار شوید، تنها ریسک معاملات خود را بالا برده‌اید. پس در عین حال که باید از سیگنال‌های از دست رفته تجربه کسب کنید، باید یاد بگیرید که نگران از دست رفتن فرصت‌ها نباشید و فکر نکنید که با از دست دادن فرصت‌ها ضرر کرده‌اید. یاد بگیرید که از سیگنال‌های ضعیف رد شوید.