آشنایی با انتظارات نرخ بهره ای و CME FedWatch Tool

یکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰

حتماً در تحلیل‌های بنیادی یا فاندامنتال اصطلاح انتظارات نرخ بهره‌ای را شنیده‌اید. انتظارات نرخ بهره‌ای چیست؟ به طور ساده منظور از انتظارات نرخ بهره‌ای، انتظارات بازار از آینده نرخ‌های بهره یک کشور است. یعنی از نظر بازار نرخ بهره در آینده چقدر خواهد بود؟ مفهوم انتظارات نرخ بهره‌ای خیلی ساده و روشن است، اما چگونه این انتظارات محاسبه می‌شوند؟ در این مقاله شما با مفهوم انتظارات نرخ بهره‌ای آشنا خواهید شد و در ادامه نحوه استفاده از CME FedWatch را هم یاد خواهید گرفت. ابزار انتظارات نرخ بهره‌ای CME یکی از ابزارهای کاربردی برای بررسی لحظه‌ای انتظارات نرخ بهره‌ای سرمایه‌گذاران دلار است. برای استفاده از این ابزار کافی است بر روی لینک زیر کلیک کنید:

CME FedWatch Tool

نرخ بهره وجوه فدرال رزرو

برای محاسبه شانس تغییرات نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا از نرخ بهره وجوه فدرال رزرو استفاده می‌شود. نرخ بهره وجوه فدرال رزرو، نرخ بهره‌ای است که برای استقراض پول بین بانک‌ها اعمال می‌شود. طبق قانون بانک‌ها بایستی بخشی از ذخایر پولی خود را در نزد بانک مرکزی نگه دارند. اما اگر میزان ذخایر پولی بانکی بیشتر از نسبت تعیین شده توسط قانون باشد، بانک می‌تواند میزان اضافه پول را به سایر بانک‌ها وام دهد.
تمامی بانک‌های جهان یک حساب در نزد بانک مرکزی دارند که باید حداقل بخشی از سپرده‌های خود را در این حساب نگه دارند. این حساب تضمین می‌کند که بانک می‌تواند در صورت برداشت سپرده‌گذاران، تعهدات خود را انجام دهد. اینکه هر بانک چقدر باید از پول خود را در نزد بانک مرکزی نگه دارد، توسط نسبت ذخیره قانونی تعیین می‌شود و معمولاً درصدی از کل سپرده بانک است. در پایان هر روز، بانک حساب‌های خود را بررسی می‌کند و میزان موجودی را با متوسط نسبت ذخیره دو هفته‌ای مقایسه می‌کند. اگر بانک بیش از نسبت ذخیره قانونی پول داشته باشد، می‌تواند این پول را به سایر بانک‌هایی که با کمبود منابع مواجه هستند وام دهد. در آمریکا نرخ بهره‌ای که برای این نوع وام‌ها احتساب می‌شود، همان نرخ بهره وجوه فدرال است.
کمیته بازار آزاد فدرال رزرو آمریکا یا همان FOMC بدنه اصلی سیستم فدرال رزرو را تشکیل می‌دهد و برای تعیین نرخ بهره وجوه فدرال در سال هشت بار جلسه تشکیل می‌دهد. FOMC بر اساس شاخص‌های اقتصادی نرخ بهره وجوه فدرال رزرو را مشخص می‌کند. فدرال رزرو نمی‌تواند بانک‌ها را وادار کند تا نرخ بهره وجوه فدرال رزرو را دقیقاً رعایت کنند. به همین دلیل FOMC معمولاً یک محدوده هدف برای نرخ وجوه فدرال تعیین می‌کند. معمولاً نرخ بهره واقعی که برای وجوه فدرال اعمال می‌شود، بر اساس توافقات صورت گرفته بین دو بانک تعیین می‌شوند.
هر چند که فدرال رزرو نمی‌تواند نرخ بهره خاصی را برای وجوه فدرال تعیین کند، اما سیستم فدرال رزرو این اجازه را می‌دهد که بانک مرکزی با تغییر عرضه پول، نرخ بهره اقتصاد را به سمت هدف مورد نظر هدایت کند. با افزایش عرضه پول، نرخ بهره کاهش می‌یابد و در مقابل با کاهش عرضه پول، نرخ بهره بالا می‌رود. در سال‌های گذشته هدف تعیین شده برای نرخ بهره وجوه فدرال تغییرات قابل توجهی داشته است. به طور مثال در دهه ۱۹۸۰ نرخ بهره وجوه فدرال ۲۰ درصد بودند. فدرال رزرو برای مبارزه با تورم بالای آمریکا نرخ بهره را افزایش داده بود. اما بعد از وقوع رکود اقتصادی در سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ نرخ بهره وجوه فدرال رزرو هم محدوده ۰ تا ۰٫۲۵ درصدی تغییر یافت، تا از فعالیت‌های اقتصادی در آمریکا حمایت شود.
نرخ بهره وجوه فدرال رزرو یکی از مهم‌ترین نرخ‌های بهره در اقتصاد آمریکاست. این نرخ بهره بر وضعیت پولی و مالی آمریکا تأثیر می‌گذارد و در عین حال بر شاخص‌های اشتغال، رشد اقتصادی و تورم تأثیر جدی دارد. نرخ بهره وجوه فدرال بر نرخ‌های بهره کوتاه‌مدت هم تأثیر دارد و از نرخ بهره وام‌های رهنی گرفته تا کارت‌های اعتباری تحت تأثیر مستقیم نرخ بهره وجوه فدرال قرار می‌گیرند.

راهنمای استفاده از CME FedWatch

برای اینکه از CME FedWatch استفاده کنید، ابتدا باید با نحوه کار آن آشنا شوید. در این روش برای محاسبه شانس تغییرات نرخ بهره آمریکا در آینده یا همان انتظارات نرخ بهره‌ای، از قیمت سی روزه وجوه آتی فدرال رزرو استفاده می‌شود. قراردادهای آتی وجوه فدرال نوعی قرارداد مالی هستند که نشانگر دیدگاه بازار درباره نرخ بهره رسمی وجوه فدرال در زمان انقضای قرارداد آتی هستند. قرارداد آتی وجوه فدرال در بورس کالای شیکاگو (CME) معامله می‌شوند و آخر هر ماه تسویه می‌شوند. قراردادهای آتی وجوه فدرال توسط بانک‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری اوراق قرضه برای پوشش نوسانات کوتاه‌مدت نرخ بهره بازار استفاده می‌شوند. به همین دلیل بهترین گزینه برای ارزیابی انتظارات بازار هستند. CME Group برای اینکه بتواند انتظارات نرخ بهره‌ای بازار را مشخص کند و شانس تغییرات آتی نرخ بهره را مشخص کند، ابزار FedWatch را طراحی کرده است. برای اینکه نرخ بهره مورد نظر بازار تعیین شود، تنها کافی است عدد ۱۰۰ را از قیمت قراردادهای وجوه فدرال کم کرد. برای مثال در دسامبر سال ۲۰۱۵ قیمت قراردادها ۹۹٫۷۸ بود، این یعنی در آن زمان از نظر بازار نرخ بهره باید ۰٫۲۲ درصد باشد. توجه داشته باشید که نیازی به فهمیدن محاسبات ریاضی نیست. تنها بررسی تغییرات درصدی انتظارات نرخ بهره‌ای کافی است.

نرخ بهره وجوه فدرال (بخش Target Rate)

cme-fedwatch-tool-

در این صفحه می توانید انتظارات نرخ بهره ای یا همان شانس تغییرات نرخ بهره فدرال رزرو را در نشست های مورد نظر بررسی کنید.

۱a: در بالای صفحه FedWatch Tool برگه‌های مربوط به تاریخ نشست‌های آتی فدرال رزرو را می‌توانید انتخاب کنید. نزدیک‌ترین نشست به طور پیش فرض برای شما نشان داده می‌شود.
۱b: بعد از تعیین تاریخ مورد نظر، احتمال نرخ‌های بهره وجوه فدرال در نشست مربوطه فدرال رزرو در برگه “Current” نمایش داده می‌شود. این احتمالات بر اساس قیمت‌گذاری وجوه آتی فدرال تعیین می‌شوند و در واقع همان انتظارات نرخ بهره‌ای هستند.
۱c: در این جدول شما می‌توانند تغییرات انتظارات نرخ بهره‌ای در یک دوره زمانی، مثلاً یک روزه یا یک ماهه را بررسی کنید.
۱d: در برگه Compare می‌توانید شانس هر کدام از نرخ‌های بهره وجوه فدرال در دوره زمانی فعلی را با دوره‌های قبلی مقایسه می‌کنید.
۱e: با کلیک روی گزینه Probabilities می‌توانید وضعیت فعلی انتظارات نرخ بهره‌ای را در تمامی نشست‌های فدرال رزرو مشاهده کنید. علاوه بر این قیمت قراردادهای آتی وجوه فدرال برای نشست‌های مربوطه هم لیست شده است.

تاریخچه انتظارات نرخ بهره‌ای (بخش Historical)

در شکل زیر به بخش Historical توجه کنید. این بخش نشانگر انتظارات نرخ بهره‌ای یا همان شانس نرخ‌های بهره وجوه فدرال در تاریخ‌های مشخص شده است. این بخش می‌تواند داده‌های یک سال گذشته را نمایش دهد. شما می‌توانید حتی فایل اکسل داده‌های خام را هم با کلیک روی جعبه Downloads دریافت کنید.

cme-fedwatch-tool-

تاریخچه انتظارات نرخ بهره ای بازار

برآورد نرخ بهره مقامات فدرال رزرو یا دات پلات (Dot Plot)

دات پلات فدرال رزرو که نشانگر انتظارات نرخ بهره‌ای مقامات فدرال رزرو است را می‌توانید از بخش Dot Plot انتخاب کنید. هر کدام از نقطه‌های سیاه‌رنگ مشخص شده در نمودار نشانگر پیش‌بینی یکی از اعضای فدرال رزرو است. نقطه‌های قرمز رنگ نشانگر نرخ بهره احتمالی برای آن سال است. نقطه‌های آبی همان برآوردهای متوسط اعضای فدرال رزرو است. شما می‌توانید این داده‌ها را در قالب جدول هم مشاهده کنید. تنها کافی است روی Table کلیک کنید.

cme-fedwatch-tool-

برآورد های نرخ بهره ای اعضای فدرال رزرو یا دات پلات

توجه داشته باشید که در قسمت بالا و سمت راست علامت PDF قرار گرفته است. شما می‌توانید اطلاعات صفحه مورد نظر خود را در قالب PDF ذخیره کنید.