آشنایی با کانال قیمت و خط روند (ترند بازار فارکس)

یکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۸۷ - ۱۳:۱۴

خط روند یا ترند لاین، سمت و سوی حرکت قیمت در گذشته را نشان می دهند. از آنجا که روند بازار، قدرت و تمایل غالب تریدرها را در نوسانات قیمت نشان می دهد می توان انتظار داشت تا زمانی که نیرویی بیشتر از نیروی فعلی بازار و در جهت عکس به بازار وارد نشود روند یا ترند بازار ادامه داشته باشد.

روندها مجموعه ای از موج های صعودی و نزولی می باشند. در اولین نگاه میتوان این نکته را متوجه شد که بازار هیچ زمانی دارای روند مستقیم نیست و مجموعه ای از شکسته شدن حمایت ها و مقاومت های گوناگون است که یک روند را تشکیل می دهد. در ادامه توضیحاتی در مورد انواع ترند، خط روند، کانال قیمتی و… آورده شده است.


مفهوم ترند یا روند بازار

درک روند کلی بازار برای انجام معاملات موفق بسیار حیاتی است. اگر روند بازار تعیین نشود، معاملات کور کورانه خواهند بود. ریسک معاملات در خلاف روند بازار از معاملات در جهت روند بسیار بیشتر است. برای همین، قبل از هر کاری بایستی روند بازار را مشخص کرد.
تشخیص روند بازار کار آسانی است. معامله گر برای تعیین روند همواره باید به دو نکته توجه کند: کف ها و اوج های قیمتی. منظور از کف قیمتی، پایین ترین سطح قیمت در نمودار است، و منظور از اوج های قیمتی، بالاترین سطوح قیمت در نمودار است.

تقسیم بندی روندها (ترندها) از لحاظ جهت حرکت

روندها دارای سه جهت کلی می باشند ۱: صعودی ۲:نزولی ۳:خنثی

۱: در روند صعودی قیمت بیشتر از آنکه تمایل به تضعیف داشته باشد تمایل به تقویت و بالا رفتن دارد. در ترند صعودی معقول ترین کار خریدن و باقی ماندن در بازار تا تشخیص انتهای روند صعودی است.

۲: در روند نزولی قیمت بیشتر از آنکه تمایل به تقویت داشته باشد تمایل به تضعیف و پایین آمدن دارد. در ترند نزولی معقولترین کار فروختن و باقی ماندن در بازار تا تشخیص انتهای روند نزولی است. (در بازارهای یک طرفه فروختن به معنی بی معامله ماندن و نظاره کردن می باشد)

۳: روند خنثی بیان کننده قدرت برابر خریداران و فروشندگان در زمانی خاص است. عموما آنچه در ترند خنثی دیده می شود در بازه های زمانی کوتاه تر تلفیقی از روندهای صعودی و نزولی می باشد و در بازه های زمانی بلند مدت ترند خنثی، خود جزئی از یک ترند دیگر می باشد. در روند های خنثی یا معامله گر باید تا زمان چیرگی قدرت یکی از گروه خریداران یا فروشندگان نظاره گر باشد و یا از روند های کوچک صعودی و نزولی بازار منتفع شود.

به طور کلی در ترند نزولی، با کاهش قیمت، شاهد کف های قیمتی جدیدی هستیم که نسبت به کف قیمتی قبلی در سطوح پایین تری قرار دارند، و همچنین اوج های قیمتی نمودار هم نسبت به اوج های قبلی پایین تر هستند. این ساختار کلی روند نزولی است و هر موقع که به ساختار نزولی اشاره می شود، منظور کف ها و اوج های قیمتی جدیدی است که پایین تر از سطوح قبلی بازار قرار دارند. در نمودار زیر به راحتی می توان این مفهوم را درک کرد. هر چند این روش برای تعیین روند بازار به نظر ساده می آید، ولی این مهمترین و مطمئن ترین روش برای تعیین ترند بازار است.

ساختار خط روند نزولی. به قرار گیری اوج ها و کف های قیمتی توجه کنید
ساختار روند نزولی. به قرار گیری اوج ها و کف های قیمتی توجه کنید

بدیهی است که برعکس روند نزولی، روند صعودی است. یعنی در ترند صعودی، اوج های قیمتی جدید، بالاتر از اوج های قیمتی قبلی قرار دارد، و کف های قیمتی جدید هم بالاتر از کف های قبلی قرار گرفته اند.

ساختار خط روند صعود. به محل قرار گرفتن اوج ها و کف های قیمتی دقت کنید
ساختار روند صعودی. به محل قرار گرفتن اوج ها و کف های قیمتی دقت کنید

در تحلیل‌های تکنیکال، ترند اولویت اول هر تحلیلی است و نقش کلیدی در معاملات دارد. روند بازار نشان می‌دهد که قدرت دست چه کسی است؟ خریداران یا فروشندگان؟ اگر قدرت خریداران و فروشندگان برابر باشد به احتمال زیاد بازار بدون روند یا خنثی است. در این بخش می‌خواهیم با نحوه رسم خط روندی آشنا شویم. خط ترند ساده‌ترین روش برای نمایش روند فعلی بازار است. خط روندی علاوه بر این که تصویری از مسیر آینده بازار را به نمایش می‌گذارد، بلکه می‌تواند حمایت یا مقاومت جدی برای بازار هم باشد.

در کل دو نوع خط ترند وجود دارد. خط روند صعودی و نزولی. در خط ترند صعودی تنها کافی است که دو کف قیمتی اخیر بازار را به هم وصل کنید و خط رسم شده را بسط دهید. در خط ترند نزولی هم باید دو اوج قیمتی اخیر را به یکدیگر وصل کنید و خط را بسط دهید. تئوری خط روندی بر این پایه استوار است که تا وقتی‌که روندی شکسته نشده، بازار در برخورد به آن واکنش نشان خواهد داد. برخی اوقات بازار به ترند لاین صعودی برخورد خواهد کرد و دقیقاً از خط روندی به سمت بالا باز خواهد گشت. در خط ترند نزولی هم عکس این اتفاق روی خواهد داد.

خط روند نزولی
خط روند نزولی


نکته مهم در رابطه با خط روندی، برخوردهای آتی بازار به خط روند است. شاید قیمت به بالای خط ترند نزولی یا زیر خط ترند صعودی نفوذ کند. نفوذ با شکست تفاوت زیادی دارد. منظور از نفوذ به بالای خط روند نزولی به این معنی است که کندلی در بالای خط ترند نزولی بسته نشده و تنها دنباله کندل به بالای خط ترند نزولی نفوذ کرده است. در ترند لاین صعودی هم همین طور است. به این پدیده شکست جعلی گفته می‌شود. شکست جعلی در امتداد خطوط روندی به کرات دیده می‌شود و نشانگر قدرت روند و صحیح بودن ترند لاین است.

مطالعه انواع خطوط روندی
برای بزرگ نمایی تصویر روی آن کلیک کنید

نحوه تشخیص روند دار بودن بازار

تشخیص اینکه بازار روند دار است یا بدون روند کار آسانی است، فقط کافی است مطالب بالایی را در نمودار پیاده کنید. اما سخت ترین کار، یافتن زمان خروج بازار از فاز خنثی (بدون روند) و شروع روند جدید است. قدرت تشخیص شروع روند جدید یک مزیت رقابتی خوب برای معامله گر محسوب می شود، که می تواند سود های بزرگتری را نسبت به معاملات عادی در پی داشته باشد. برای مثال، وقتی روند جدید شروع می شود، معامله گر می تواند از دومین اصلاح قیمتی بازار وارد معامله شود و تا زمانیکه روند ادامه دارد، سود کند، مسلما سود چنین معامله ای بسیار بیشتر از معاملاتی خواهد بود که از اصلاح سوم یا چهارم بازار شروع شده اند.

در اینجا روشی که به کمک آن شروع روند جدید را پیش بینی خواهیم کرد، از طریق شکسته شدن، اولین اوج قیمتی یا اولین کف قیمتی بازار است. وقتی اولین اوج قیمتی بازار شکسته شد، یعنی روند صعودی جدیدی شروع شده است و وقتی که اولین کف قیمتی شکست، روند نزولی جدیدی در بازار آغاز شده است. اجازه دهید با بررسی چند مثال این موضوع را بررسی کنیم:

خط ترند
بازار بعد از صعود به بالای اوج قیمتی اخیر، روند صعودی را آغاز کرده است
خطوط روند
بعد از شکسته شدن آخرین کف قیمتی، روند نزولی شروع شده است

به طور کلی، معامله گران مبتدی بازار بایستی در جهت روند معامله کنند. این امر به موفقیت معامله گر بسیار کمک می کند. هر چند شاید تعداد معاملاتی که در جهت روند صورت می گیرند، کم تر باشد، ولی درصد موفقیت معاملات بسیار بالا خواهد بود.

در این میان، تشخیص بازار های بدون روند می تواند اندکی سخت و گاها فریب دهنده باشد. بازار بدون روند، یا خنثی، بازاری است که حرکات قیمتی در میان یک حمایت و مقاومت در حال نوسان باشد. اغلب در بازار خنثی شاهد هستیم که حرکات قیمتی چندین بار به سطح حمایت یا مقاومت برخورد می کنند، بدون آنکه از محدوده دامنه نوسانی خارج شوند. همان طور که در نمودار زیر هم دیده می شود، کندل های قیمتی در داخل دامنه نوسانی باقی می مانند. ابزار رسم شکل در پلتفرم های معاملاتی می تواند به کمک معامله گر آید. در عکس پایینی می توان دید که رسم مستطیل آبی رنگ برای مشخص کردن دامنه نوسانی چقدر مفید است.

خطوط ترند
نمونه ای از بازار خنثی یا دامنه نوسانی

به نمودار بالایی توجه کنید. بازار چندین بار به کف دامنه نوسانی یا همان محدوده حمایتی برخورد کرده است، همچنین سقف دامنه نوسانی یا محدوده مقاومتی هم چندین بار از سوی بازار لمس شده است. هر وقت که چنین شرایطی را در بازار مشاهده کردید، می توانید با اطمینان بگویید که بازار بدون روند یا خنثی است.

در ابتدای کار توصیه می شود که از معامله در بازار های بدون روند خودداری کنید. اما ما در ادامه این دوره آموزشی الگوهای بازگشتی حرکات قیمتی را ارائه خواهیم کرد که می توانند درصد موفقیت معاملات عکس یا خلاف روند را بالا ببرند. اما فعلا توصیه می شود برای موفقیت بیشتر در ابتدای کار، در جهت روند بازار معامله کنید.

زمانیکه به دنبال معامله در بازار هستید، تشخیص روند بازار به شما کمک شایانی خواهد کرد. دلیل این امر، حمایت مومنتوم بازار از معاملات شماست. وقتی در مسیر مومنتوم بازار قرار دارید، یعنی می دانید که بازار دست خریداران (صعودی) است یا فروشندگان (نزولی). و همین امر به تنهایی می تواند موفقیت معامله شما را تضمین کند.

یکی از استراتژی های موفق در استفاده از روند بازار بدین شکل است که منتظر اصلاح بازار باشید و سپس به دنبال یافتن یکی از الگو ها یا همان سیگنال های حرکات قیمتی باشید. این یکی از موثرترین روش ها برای معامله در بازار است. اگر به این شرایط، حمایت یا مقاومت بازار را هم اضافه کنید، ایده آل ترین وضعیت را برای ورود به بازار در اختیار خواهید داشت (اصل انطباق).

ترند بازار فارکس
اصل انطباق. یعنی سطوح کلیدی، روند بازار و الگوی حرکات قیمتی در یک جهت باشند

نمودار بالا به خوبی نشان می دهد که روند کلی بازار صعودی است و وقتی که قیمت تا حمایت ( مقاومت قبلی بازار) اصلاح شده، الگوی کندل پوششی صعودی ظاهر شده است. این بهترین زمان برای خرید است.


تقسیم بندی روند ها (ترندها) به لحاظ زمانی

غیر از جهت قیمت، طول مدت روند نیز حائز اهمیت می باشد. تا به حال تعریف غالبی برای تقسیم بندی زمانی روندها، بین تریدرها وجود نداشته اما تقسیم بندی غالب به سه دسته اشاره دارد ۱: روند بلند مدت ۲: روند میان مدت ۳: روند کوتاه مدت

برای این تقسیم بندی روند بلند مدت را بیش از شش ماه یا یکسال در نظر می گیرند. روند میان مدت را بیش از یک ماه تا یکسال در نظر می گیرند و روند کوتاه مدت را روندهای دارای زمان کمتر از یک ماه در نظر می گیرند. گرچه روند های میان روز کوچک تر از روند های کوتاه مدتی است که تعریف کردیم اما اغلب معامله گران روند های میان روز را نیز جزء روند های کوتاه مدت طبقه بندی می کنند.

نکته دیگر در مورد روندها، حرکات موجی شکل آنها است. هر روند در بازه زمانی خاص خود تشکیل شده از چند روند کوچکتر و در بازه زمانی بزرگتر جزئی از موج روند بزرگتر می باشد. بنابراین وقتی صحبت از روند به میان می آید تعیین بازه زمانی روند نیز حائز اهمیت می باشد.


اصول کار با خط روند (ترند لاین) (Trend Line) نحوه رسم و درجه اهمیت

همانطور که در گذشته اشاره شد روند ها مجموعه ای از پیشی گرفتن موج های یک جهت قیمت بر جهت مقابل می باشد.
اگر به شکل زیر دقت کنید می بینید که روند صعودی مجموعه ای از روندهای کوچکتر می باشد که مجموع و اندازه روندهای نزولی، کوچکتر از روندهای صعودی می باشد. از همین رو روند غالب صعودی است. به بیانی دیگر شاهد آن هستیم که در روند صعودی مقاومت های جدید بالاتر از مقاومت های قبل از خود هستند اما قیمت در خطوط حمایت به حمایت قبل از خود نمی رسد. عکس این حالت برای روند نزولی تعریف می شود.

ترند بازار

تا زمانی که در یک روند صعودی قرار داریم دره های قیمت (حمایت ها) نباید به قیمت پایین تر از حمایت قبلی برسد و در روند نزولی قله های قیمت (مقاومت ها) نباید به قیمت بالاتر از مقاومت قبلی برسد. این نکته مهمترین اصل تشخیص و بکارگیری روند می باشد. در صورتی که قله ها یا دره ها به موج قبل خود برسند در اصل بیان کننده این هستند که یا شیب روند غالب کم شده یا آن روند پایان یافته و روند معکوس جدیدی در پیش داریم.

ترند لاین

برای ترسیم یک روند صعودی حداقل دو دره قیمت (حمایت) را به یکدیگر متصل می کنیم و تا زمانی که قیمت از امتداد این خط ترسیمی رد نشود روند صعودی می ماند.
برای ترسیم یک روند نزولی حداقل دو قله قیمت (مقاومت) را به یکدیگر متصل می کنیم و تا زمانی که قیمت از امتداد این خط ترسیمی رد نشود روند نزولی می ماند.
اعتبار یک روند را تعداد دفعات برخورد قیمت با خط روند (ترند لاین) ، میزان زمان باقی ماندن قیمت در روند و شیب روند تعیین می کند و در صورتی که هر کدام از سه پارامتر بالا بیشتر و بزرگتر باشد اطمینان کردن به روند غالب اهمیت بیشتری پیدا می کند.

کار با ابزار خط روند یا ترند لاین در متاتریدر

تمام پلتفرم‌های تحلیل تکنیکال ابزار لازم برای ترند لاین را دارند. نحوه رسم خط روند ساده است. تنها کافی است در نمودار دو کف یا اوج قیمتی را پیدا کنید و خط موربی که این دو خط را به هم وصل می‌کند را رسم کنید. در متاتریدر برای انتخاب ابزار لازم برای رسم ترند لاین کافی است از منوی Insert روی Lines کلیک کنید و گزینه Trend Line را انتخاب کنید. اگر در قسمت Tools Bar گزینه Line Studies فعال باشد، روی آیکون خط مورب یا همان Trend Line کلیک کنید. بعد از کلیک کردن روی گزینه Trend Line نشانگر ماوس تغییر خواهد کرد. این یعنی شما می‌توانید رسم خط ترند را شروع کنید.

اگر می‌خواهید ترند لاین صعودی رسم کنید، روی کف اول قیمتی کلیک کنید و دکمه چپ ماوس را نگه دارید. سپس ماوس را به کف قیمتی دوم انتقال دهید و ماوس را رها کنید. با این کار ترند لاین رسم خواهد شد. اگر می‌خواهید ترند لاین را تنظیم کنید، دو بار روی خط ترند کلیک کنید.

سه نقطه روی خط روند مشاهده خواهد شد. نقطه اول و پایینی همان محل کف اول است. نقطه وسطی برای انتقال ترند لاین در محور عمودی و افقی به کار می‌رود. نقطه سوم یا بالایی همان محل قرار گیری کف دوم است و شیب خط روند را مشخص می‌کند. بعد از تنظیم خط ترند حتماً آن را Unselect کنید. یعنی دو بار روی آن کلیک کنید.

رسم خط روند در متاتریدر 4 . رسم ترند لاین
رسم خط روند در متاتریدر ۴

شما همچنین می‌توانید در متاتریدر تنظیمات خط ترند را تغییر دهید. می‌توانید خط روند را بسط دهید یا اینکه خط ترند امتدادی به چپ یا راست نداشته باشد. برای این کار کافی است روی خط ترند دو بار کلیک کنید. سپس روی آن راست کلیک کنید و گزینه Trend Line Properties را انتخاب کنید. اگر روی گزینه Ray کلیک کنید، خط ترند به سمت راست امتداد خواهد یافت. همچنین می‌توانید نوع خط ترند و رنگ آن را هم انتخاب کنید.

تنظیمات خطوط روندی در متاتریدر
تنظیمات ترند لاین در متاتریدر

کاربرد خط روند (ترند لاین)

خطوط روند

با توجه به توضیحات بالا تکنیک استفاده از خط روند بدین صورت می باشد که بعد از ترسیم، در بازگشت قیمت، با برخورد قیمت به خط ترند، انتظار بازگشت قیمت در جهت روند غالب را داریم و معامله ای در جهت روند باز می کنیم.
در شکل زیر روند صعودی دلار به فرانک را می بینیم. پس از هربار برخورد قیمت به خط روند (Trend line) قیمت شروع به بالا رفتن می کند. در بار سوم و چهارم برخورد قیمت به خط می توان در جهت صعودی معامله خرید باز کرد. می بینیم که هر بار معامله ما وارد سود شده است.


مفهوم کانال ها

معمولا روند ها تمایل دارند که در داخل کانال قیمتی خاص حرکت کنند بدین معنی که همانطور که شیب خط روند در صورت تغییر می تواند باعث تعویض نقش روند شود، خارج شدن بازار از کانال خود نیز می تواند باعث تغییرات در روند و شیب آن گردد.

برای ترسیم خط کانال باید به موازات خط ترند، خطی از آخرین قیمت موجود در کانال رسم شود. برای ترند لاین حتما لازم بود دو نقطه را برای روند در نظر بگیریم اما در خط کانال نیازی به دو نقطه برخورد قیمت نمی باشد و تنها یک نقطه را با فرض استفاده موازی خط روند میتوان استفاده کرد. فراموش نشود خط کانال تابعی از خط روند می باشد و هیچ زمانی خط کانال قبل از خط ترند ترسیم نمی شود.

کانال قیمت

کانال قیمتی (Channel)

کانال قیمتی یک الگوی نموداری ادامه دهنده است که نوسانات بازار را بین دو خط روند موازی محدود می‌کند. کانال از دو خط روند تشکیل شده است. خط روند بالایی را مقاومت یا سقف کانال و خط روند پایینی را هم کف کانال یا حمایت می‌نامیم. اگر کانال رو به پایین باشد (شیب منفی)، کانال نزولی خواهد بود. اگر کانال به سمت بالا باشد (شیب مثبت)، کانال را صعودی می‌نامیم.

کانال قیمتی Channel

اجزای کانال قیمتی

کانال قیمتی از یک خط روند اصلی تشکیل شده است. خط روند اصلی نشانگر روند فعلی و ترند بازار است. خط روند اصلی از اتصال دو کف قیمتی (در روندهای صعودی) یا دو اوج قیمتی متوالی (در روندهای نزولی) تشکیل می‌شود و امتداد این خط همان خط ترند اصلی است.

علاوه بر خط روند اصلی، یک خط کانال هم وجود دارد که موازی با خط ترند اصلی رسم می‌شود. برخی از تحلیلگران بعد از رسم خط روند اصلی، خطی موازی با آن رسم می‌کنند که همان خط کانال است. خط کانال باید بتواند اوج‌ها یا کف‌های متقابل با خط ترند را لمس کند. خط کانال معمولاً مقاومت بازار در روندهای صعودی است و در روندهای نزولی هم نقش حمایت را دارد.

برای رسم کانال تنها به سه نقطه قیمتی نیاز است. در رسم کانال‌های صعودی باید دو کف اول قیمتی را به یکدیگر وصل کنیم و اوج قیمتی بین دو کف را هم محل رسم سقف کانال در نظر بگیریم. در کانال‌های نزولی هم کافی است که دو اوج قیمتی را به یکدیگر وصل کنیم و خط کانال را هم از کف قیمتی بین این دو اوج رسم کنیم. از آنجایی که خط کانال باید با خط روند اصلی موازی باشد، به همین دلیل یک نقطه برای رسم خط کانال کافی است.

کانال نزولی
برای رسم کانال به سه نقطه نیاز است

رسم کانال در متاتریدر

برای رسم کانال ابتدا از منوی Insert روی گزینه Channels کلیک کنید. سپس از منوی باز شده گزینه Equidistance را انتخاب کنید. اگر کانالی که می‌خواهید رسم کنیم، کانال صعودی است، روی کف اول کلیک کنید و دکمه سمت چپ ماوس را نگه دارید، سپس دکمه سمت چپ ماوس را در روی کف قیمتی دوم رها کنید. برای این که کانال را تنظیم کنید، روی کانال دو بار کلیک کنید.

رسم کانال در متاتریدر 4
رسم کانال در متاتریدر ۴

توجه داشته باشید که در کانال‌های صعودی، خط روند اصلی همان خط پایینی است. خط ترند اصلی کانال در زمان تنظیم آن در متاتریدر از سه نقطه تشکیل شده است. نقطه سمت چپی روی کف اول (اوج اول در کانال‌های نزولی) و نقطه سمت راستی روی کف دوم (اوج دوم در کانال نزولی) قرار می‌گیرد.

نقطه وسطی هم موقعیت کل کانال در نمودار را تغییر می‌دهد. خط کانال هم چون باید موازی با خط روند اصلی رسم شود، نیازی به تعیین شیب ندارد. به همین دلیل تنها یک نقطه دارد. کافی است در کانال‌های صعودی این نقطه را روی اوج قیمتی بین دو کف اول تنظیم کنید. در کانال‌های نزولی هم باید این نقطه را در کف قیمتی بین دو اوج قرار دهید.

رسم کانال صعودی در متاتریدر
رسم کانال صعودی در متاتریدر

برای تغییر تنظیمات و ویژگی‌های کانال مثل رنگ آن یا امتداد سقف و کف کانال کافی است روی کانال دو بار کلیک کنید تا کانال به حالت Selected درآید. سپس روی آن راست کلیک کنید و گزینه Channel properties را انتخاب کنید. اگر گزینه Ray را کلیک کنید، کانال از سمت چپ و راست امتداد خواهد یافت.

تنظیمات کانال در متاتریدر 4
تنظیمات کانال در متاتریدر ۴

کاربرد کانال ها

در مورد خط کانال نیز به مانند خط روند در برخورد قیمت به خط کانال ترسیمی میتوان بازگشت قیمت به درون خط کانال را انتظار داشت. ریسک معاملات برخورد قیمت با خط کانال بسیار بیشتر از معاملات با خط ترند می باشد. دلیل این موضوع نیز وارد شدن در این معاملات بر خلاف روند غالب بازار می باشد در حالی که معاملات بر اساس خط ترند در جهت عمومی قیمت است.

خط دیگری نیز بین دو خط ترند لاین و کانال میتوان وجود داشته باشد با نام خط میانه (Middle line) که از این خط نیز میتوان به مانند دو خط ترند و کانال استفاده کرد. نکته دیگر در مورد استفاده از خطوط روند و کانال، تصحیح این خطوط در زمان هایی است که شیب آنها کم می شود و باید خطوط جدیدی ترسیم شود تا از زیان معاملات جلوگیری شود.


شش روش ساده برای تشخیص روند بازار

روش یک: تنها یک نگاه ساده به نمودار می تواند روند را مشخص کند!

تشخیص روند همیشه روش دقیق و کاملاً عملی ندارد. اما حتی با نگاه ساده به نمودار قیمتی هم می‌توان روند بازار را مشخص کرد. اگر نظر سایر معامله گران بازار فارکس یا سهام را در رابطه با روند بازار بپرسید، پاسخ‌های متفاوتی دریافت خواهید کرد. برخی از آن‌ها از روندهای کوتاه‌مدت، میان مدت و بلندمدت حرف خواهند زد. اما با این حال مهم‌ترین روند بازار، روند غالب در نمودار روزانه است. شما می‌توانید به‌راحتی تنها با نگاه کردن به نمودار روزانه روند کوتاه‌مدت، میان مدت و بلندمدت را مشخص کنید.

وضعیت نمودار روزانه در یک یا دو سال گذشته (روند بلندمدت)، وضعیت نمودار روزانه در شش یا سه ماه گذشته (روند میان مدت) و وضعیت نمودار در چند هفته گذشته (روند کوتاه‌مدت) می‌توانند معیار مناسبی برای تحلیل روند بازار باشند. با این کار شما می‌توانید روند بازار را از سمت چپ نمودار قیمتی تا سمت راست بررسی کنید. اگر باز هم روند بازار مبهم باشد، کافی است که تایم فریم را تغییر دهید. هیچ‌وقت در تحلیل روند بازار شرایط را پیچیده نکنید، تنها کافی است که به این سؤال پاسخ دهید: آیا قیمت در حال افزایش است یا در حال کاهش؟

تحلیل روند بازار نمودار روزانه پوند انگلستان دلار آمریکا
از نمودار روزانه برای تعیین روند بازار استفاده کنید.

تنها با نگاه کردن به نوسانات کلی بازار در سه ماه تا یک سال گذشته می‌توان روند کلی بازار را تشخیص داد.

روش دو: تشخیص روند بازار به کمک اوج و کف‌های قیمتی

با پیشروی قیمت‌ها در نمودار همیشه اوج و کف‌هایی در بازار تشکیل می‌شود. اگر به این اوج و کف‌ها توجه کنید، می‌توانید روند بازار را تشخیص دهید. در نمودار زیر می‌توان به راحتی روند صعودی S&P 500 را تشخیص داد. به نواحی رنگی در نمودار قیمتی توجه کنید، این سطوح حمایت کف‌های قیمتی در بازار هستند. تشکیل کف‌های قیمتی نشانگر روند صعودی بازار هستند و به تدریج این کف‌های قیمتی در سطوح بالاتری تشکیل می‌شوند و پله‌پله بالا می‌روند.

تحلیل روند بازار نمودار روزانه S&P 500
کف های قیمتی برای تشخیص روند صعودی و اوج های قیمتی برای تشخیص روند های نزولی به کار می روند. همیشه تغییرات کف و اوج های قیمتی را زیر نظر داشته باشید.

توجه داشته باشید که در روندهای نزولی به جای کف، اوج‌های قیمتی در بازار نمایان می‌شوند. معمولاً اوج‌های قیمتی به تدریج در سطوح پایین‌تر تشکیل می‌شوند تا نشانگر یک روند نزولی باشند.

روش سه: اوج و کف‌های بالاتر و اوج و کف‌های پایین‌تر

با تشخیص اوج و کف‌های تشکیل شده در بازار به راحتی می‌توان گفت که آیا اوج و کف‌های جدیدتر در سطوح بالاتری تشکیل شده‌اند یا در سطوح پایین‌تر؟ به طور کلی وقتی روند بازار صعودی است، اوج و کف‌های جدید در سطوح بالاتری تشکیل می‌شوند و نشانگر گرانی در بازار هستند. در نمودار قیمتی زیر روند بازار صعودی است. به نحوه تشکیل اوج و کف‌ها توجه کنید.

تحلیل روند بازار نمودار روزانه یورو دلار آمریکا
تشخیص روند می تواند کار ساده ای باشد، اگر واقعا بدانید که به دنبال چه هستید.

روش چهار: آیا بازار در واکنش به یک سطح کلیدی جهش کرده است؟

رفتار حرکات قیمتی در زمان اصلاح‌ها را بررسی کنید. آیا قیمت در حال نزدیک شدن به میانگین‌های متحرک یا سطوح مقاومت و حمایت کلیدی است؟ قیمت در واکنش به سطوح تکنیکال کلیدی به کدام سمت جهش می‌کند؟ در روندهای صعودی باید جهش هم صعودی باشد. در روندهای نزولی هم جهش باید به سمت پایین باشد. چنین رفتارهای قیمتی تأییدی از وجود روند در بازار هستند.

تحلیل روند بازار نمودار روزانه یورو دلار آمریکا میانگین متحرک
واکنش قیمت به حمایت یا مقاومت در بازار های روند دار همیشه قابل توجه است. واکنش های قوی در اکثر مواقع با روند بازار همسو هستند.

در نمودار بالایی می‌توان بازگشت‌های قیمتی بازار به سطوح مقاومتی و میانگین متحرک نمایی ۲۱ روز را مشاهده کرد. هر بار برخورد بازار به این سطوح با حرکت نزولی قوی همراه بوده است. این یعنی روند غالب بر بازار نزولی است.

روش پنج: به سیگنال‌های پرایس اکشن توجه کنید

اگر سیگنال‌های پرایس اکشنی همسو با روند بازار تشکیل شوند، می‌توان به روند بازار اعتماد کرد. همچنین اگر سیگنال‌های پرایس اکشنی که صادر شده‌اند پشت سر هم باطل شوند، بایستی برای تغییر روند آماده شد.

تحلیل روند بازار نمودار روزانه اونس طلای جهانی
سیگنال های پرایس اکشن هم می توانند تغییر روند را نشان دهند و هم می توانند از شروع روند جدید حکایت داشته باشند. سیگنال های پرایس اکشن تنها نشانه های اولیه هستند، باید برای تایید از سایر ابزار های تکنیکال استفاده کرد.

در نمودار بالایی به پین بار صعودی که در حمایت تشکیل شده توجه کنید. این پین بار صعودی توانسته یک روند صعودی جدیدی را به راه بیندازد. باطل شدن سیگنال‌های فروش هم از تغییر روند نزولی به صعودی حکایت دارد.

روش شش: تغییر روند

اگر بازاری روند نزولی دارد، باید به اوج‌های قیمتی اخیر توجه کنید. اگر روند بازار صعودی باشد باید همه توجه شما به کف‌های تشکیل شده باشد. چرا؟ وضعیت اوج‌های قیمتی در روند نزولی و کف‌های قیمتی در روند صعودی می‌توانند نشان دهند که آیا روند هنوز هم ادامه دارد یا خیر؟ به طور مثال اگر چند اوج قیمتی جدید در سطوح بالاتری تشکیل شود و در ادامه کف قیمتی هم بالاتر از کف‌های قبلی تشکیل شود، می‌توان گفت که روند بازار صعودی است. اما اگر کف قیمتی قبلی بازار شکسته شود و کف قیمتی پایین‌تری شکل بگیرد، یعنی روند بازار نزولی است.

پس همیشه در روندهای نزولی آخرین اوج قیمتی بازار را در نظر بگیرید، اگر این اوج شکسته شد، به احتمال زیاد بازار در حال تغییر روند است. در روندهای صعودی هم همیشه به کف‌های قیمتی نگاه کنید، شکست آخرین کف قیمتی می‌تواند اولین نشانه از تغییر روند باشد.

تحلیل روند بازار نمودار روزانه دلار استرالیا دلار آمریکا
شکست آخرین اوج در روند نزولی و شکست آخرین کف در روند صعودی نشانه قوی از تغییر یا پایان یک روند است.

چند نکته و ترفند در مورد پایداری روند

خط روند صعودی و نزولی

برای رسم خط روند صعودی، می‌توانید کف‌های قیمتی را به یکدیگر وصل کنید. خط روند نزولی هم از اتصال اوج‌های قیمتی ساخته می‌شود. استفاده از خط روند دو مزیت دارد: شما می‌توانید در معاملات پیرو روندی بعد از برخورد قیمت به خط روند، وارد معامله شوید و یا زمانی که خط روند شکسته شد، می‌توانید وارد معاملات معکوس روندی شوید.

خط روند معامله با روند و عکس روند
هر خط روندی نشانگر فرصتی برای همراهی با بازار است و استفاده از فرصت های معاملاتی است.

شیب و قدرت خط ترند بازار

شیب یا زاویه یک خط روند، قدرت آن خط را نشان می‌دهد. به تصویر زیر نگاه کنید: در ابتدای روند صعودی شیب خط ترند کمتر بوده و رفته‌رفته شیب خطوط روندی افزایش یافته است. افزایش شیب خط روند، قدرت حرکت صعودی در بازار را نشان می‌دهد. برخی از معامله گران افزایش ناگهانی شیب خطوط روندی را نشانه ناپایداری روند فعلی بازار می‌دانند.

تغییرات شیب خط روندی
تغییرات شیب خط روندی مهم است. می تواند نشانگر قدرت فشار های عرضه و تقاضا در بازار باشد. همچنین شیب هر چقدر تند باشد، روند بازار هم پایداری کمتری خواهد داشت.

به تصویر زیر نیز نگاه کنید. روند بازار نزولی بوده و شیب خطوط روند رفته رفته کاهش یافته است که نشانگر کاهش قدرت روند نزولی است.

کاهش شیب خط روندی
کاهش تدریجی شیب خط روندی می تواند اولین نشانه از تغییر یا پایان روند باشد.

درک ساختار روند بازار

تصویر زیر روند نزولی و اصلی بازار را نشان می‌دهد که با فلش قرمز مشخص شده است. در طول روند اولیه، می‌توان خطوط روندی دیگری رسم کرد و هم چنین سطوح نوسانی را مشخص کرد. اگر شیب یا زاویه ترند لاین کم باشد، نشان دهنده این است که احتمال بازگشت قیمت به سمت بالا وجود ندارد و فروشندگان همچنان قیمت را پایین می‌آورند، به طوری که کف‌های قیمتی پایین‌تر از یکدیگر شکل می‌گیرند.

در انتها قدرت حرکت نزولی کاهش یافته است و باید خط روند شکسته شود تا حرکت نزولی دیگری شروع شود. البته شما همیشه قادر به ترسیم یک خط ترند لاین نخواهید بود، اما اگر یک مورد خط روند را پیدا کنید، به احتمال زیاد ستاپ معاملاتی پیدا کرده‌اید.

خطوط روندی کوتاه در روند های بلند
در روند های بلند، همیشه روند های کوتاهی هستند که می توانند معامله گران را به اشتباه بیندازند. شاید معامله گر در نگاه اول فکر کند که روند بلند مدت بازار در حال تغییر است، غافل از این که روند کوتاه مدت شکل گرفته، تنها فرصتی برای همراهی با روند بلند مدت بوده است.

الگوی نموداری کُنج

چند الگوی نموداری تکنیکال بر اساس اصول خط روند وجود دارد. الگوی کُنج در این میان بسیار محبوب است. در تصویر زیر، روند بازار نزولی است و قیمت بسیار آهسته در حال سقوط می باشد، زیرا زاویه خط روند پایینی بسیار کم است که نشان دهنده کاهش قدرت فروشندگان در بازار است. در پایان، قبل از تغییر روند، بازار ناگهان با فشارهای فروش مواجه شده و بعد از یک شکست جعلی، الگوی کُنج شکسته شده است و بازار صعود کرده است. در اینجا شکست جعلی یک دام یا تله برای فروشندگان بوده است.

هر دو خط روند موجود در تصویر زیر، دارای همگرایی نزولی هستند که نشان دهنده ورود بازار به فاز خنثی می باشند. امواج روند نزولی کوچکتر و کوچکتر می‌شوند و سرعت حرکت بازار نزولی در حال کند شدن است. در طول الگوی کُنج، بهتر است وارد هیچ موقعیت جدیدی نشوید. هنگامی‌که خط روند به سمت بالا شکسته شد و الگوی کُنج مورد تائید بازار بود، می‌توانید به دنبال فرصت معاملاتی باشید.

الگوی کنج
الگوی کنج نتیجه دو خط روند است که به تدریج به یکدیگر نزدیک می شوند.

سه استراتژی موفق برای معامله با خط روند (Trendline)

در این قسمت می‌خواهیم با سه استراتژی قدرتمند معامله با خطوط روندی آشنا شویم. اما قبل از این‌که استراتژی‌ها را شروع کنیم، به خاطر بسپارید که خطوط روندی دو ویژگی کلیدی دارند: اولاً حداقل بازار سه بار به آن‌ها برخورد کرده و واکنش نشان داده، ثانیاً خط روند هیچ وقت از بدنه کندل عبور نمی‌کند. خط ترند لاین می‌تواند از روی دنباله کندل عبور کند، اما نباید از روی بدنه کندل عبور کرده باشد.

استراتژی شکست و برخورد مجدد (Retest)

استراتژی شکست و برخورد مجدد یکی از استراتژی‌های محبوب و رایج میان معامله گران بازارهای فارکس و سهام است. با این حال از این استراتژی می‌توان برای سایر بازارها مثل بازار ارز دیجیتال و معاملات بیت کوین استفاده کرد.

در این استراتژی بعد از این‌که خط روند فعال بازار را پیدا کردید، منتظر شکست خط روند می‌مانید. گاهی اوقات شاید بازار بعد از شکست خط روند دیگر هیچ‌گاه به آن برخورد نکند. اما در اکثر مواقع بازار بعد از شکست خط روند دوباره به آن برخورد می‌کند.

زمانی که بازار برخورد مجدد به خط روند را انجام داد، بهترین زمان برای ورود به معامله است و باید در تایم فریم‌های پایین‌تر به دنبال سیگنال بود. خط ترند بازار می‌تواند هم سیگنالی برای ورود به معامله باشد و هم محلی برای تعیین حد ضرر. معمولاً حد ضرر را در طرف دیگر ترند لاین قرار می‌دهیم و خط روند هم به عنوان مانعی عمل می‌کند که نمی‌گذارد حد ضرر فعال شود.

تحلیل تکنیکال پرایس اکشن استراتژی خط روند برخورد مجدد Retest
استراتژی معامله با شکست و برخورد مجدد به خط روند Retest

هر چقدر تعداد برخوردها به یک خط روندی بیشتر باشد، استراتژی شکست و برخورد مجدد هم بهتر عمل خواهد کرد. در نمودار پایینی بازار حداقل سه تا چهار بار به این خط ترند لاین برخورد کرده است. در زمان شکست خط روند، نوسانات زیادی را در بازار شاهد بودیم و قیمت در اطراف خط ترند نوسان می‌کرد. شدت نوسانات بازار در اطراف خط روند می‌تواند نشان دهد که چقدر زودتر باید وارد بازار شد.

اگر نوسانات زیاد باشد، معامله گران ریسک‌پذیر می‌توانند با اولین برخورد مجدد (Retest) به خط روند شکسته شده وارد بازار شوند. اما معامله گران محافظه‌کار بهتر است که منتظر تائید سیگنال بمانند. به طور مثال وقتی خط روند مقاومتی یا نزولی شکسته می‌شود، بهتر است که پیش از ورود به معامله خرید منتظر شکست اولین مقاومت جزئی و نزدیک بمانید.

استراتژی خط روند برخورد مجدد Retest سیگنال یابی
سیگنال یابی به کمک استراتژی شکست خط روند و برخورد مجدود به آن یا Retest

استراتژی خط روند (Trendline Flag)

استراتژی شکست و برخورد مجدد به ترند لاین که در بخش قبلی بررسی کردیم، معمولاً برای موقعیت‌هایی مثل تغییر روند استفاده می‌شود. اما استراتژی خط روند برای معاملات پیرو روندی استفاده می‌شود. در این استراتژی شما باید برای اصلاح بازار خط ترند کوتاه رسم کنید و سپس مثل الگوی نموداری در جهت روند غالب بر بازار وارد معامله شوید. در اینجا بایستی توجه داشت که خط روندی رسم شده، همان خطی است که برای الگوی نموداری رسم می‌شود و منظور از روند غالب هم روند بازار پیش از تشکیل الگوی نموداری است.

در تصویر زیر بازار ابتدا در یک روند نزولی (روند غالب) قرار داشت و سپس بازار وارد فاز اصلاحی شده و الگویی شبیه به نموداری را تشکیل داده است. در اینجا هدف ما رسم خط روند برای این الگوی شبیه به نموداری است و اگر الگوی نموداری هم نباشد ایرادی ندارد. مهم این است که خط روند کوتاهی را برای این حرکت اصلاحی رسم کنیم. شکست این خط ترند کوتاه مانند الگوی نموداری یا Flag عمل می‌کند. یعنی با شکست آن، بازار در جهت روند غالب حرکت خواهد کرد.

استراتژی خط روند
استراتژی خط روند نموداری در واقع همان خط روند کوتاهی است که برای حرکت اصلاحی و بازگشتی یک روند بزرگ رسم می شود.

شما می‌توانید در استفاده از این استراتژی از میانگین متحرک ۵۰ هم برای تشخیص روند غالب بر بازار استفاده کنید. در این استراتژی شما تنها در جهت روند غالب بر بازار باید معامله کنید. یعنی اگر روند بازار نزولی بوده و سپس حرکت اصلاحی شروع شده، خط روندی برای این حرکت اصلاحی رسم کنید و با شکست خط روند وارد معامله فروش شوید. در مثال زیر، میانگین متحرک نشانگر روند نزولی است، چون‌که بازار در زیر میانگین متحرک نوسان می‌کند.

استراتژی معامله با جهش از خط روند (Trendline Bounce)

این استراتژی هم در جهت روند غالب بازار است. با این حال در این استراتژی از خود خط روند برای ورود به معامله استفاده نمی‌شود، بلکه ترند لاین در قالب حمایت یا مقاومت رفتار می‌کند.

در سناریوی زیر، قیمت از خط روند برای سومین بار متوالی جهش می‌کند و قدرت خط روند را تائید می‌کند. بعد از آن، معامله‌گر باید به دنبال سایر الگوی های تکنیکال در اطراف این جهش باشد. در این سناریو یک خط مقاومت افقی بعد از جهش بازار از خط ترند بازار ظاهر شده است. شکست این خط ترند برای ورود به بازار کافی است. در این استراتژی معامله گران محافظه‌کار می‌توانند حد ضرر یا استاپ لاس (Stop Loss) را در زیر ترند لاین قرار دهند و یا حد ضرر را به زیر خط مقاومتی ببرند.

استراتژی جهش از خط روندی
استراتژی معامله با جهش بازار از خط روند

می‌توان از استراتژی جهش از خط روندی در تایم فریم‌های مختلف هم استفاده کرد. وقتی‌که خط روند بلندمدت تائید شده، معامله‌گر می‌تواند به تایم فریم پایین‌تر نگاه کند و از سایر سطوح تکنیکال مثل حمایت برای زمان‌بندی ورود به معامله فروش استفاده کند. یعنی در نمودار روزانه ترند لاین را تشخیص داده و در نمودار یک‌ساعته با شکست الگو یا خط حمایتی وارد بازار شده است.

استراتژی جهش از خط روندی نمودار بلند مدت
در استراتژی جهش از خط روند می توان ابتدا خط روند بلند مدت را در تایم فریم های بالاتر مثل روزانه رسم کرد و سپس در تایم فریم های پایین تر به دنبال سیگنال همسو با ترند لاین بود.

در نمودار ۶۰ دقیقه یا یک‌ساعته اولین جهش از خط روند نزولی و روزانه در AUDUSD مشاهده می‌شود. در اینجا نوسانات بازار شدید بودند و به همین دلیل شاید ورود به معامله کار سختی باشد. اما در نمودار سمت راستی (نمودار دوساعته)، الگوی سر و شانه تشکیل شده و به کمک این الگوی تکنیکال می‌توان زمان ورود به معامله را پیدا کرد.

خط روند
سیگنال یابی در تایم فریم های کوتاه مدت خیلی ساده است. باید سیگنالی که در جهت خط روند نزولی و بلند مدت ظاهر می شود را پیدا کنید.