ترفندهایی برای رسم بهتر حمایت و مقاومت

یکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۹:۰۰

روش‌های زیادی برای رسم حمایت و مقاومت وجود دارد. اما با این حال معامله گران تازه‌کار معمولاً نمی‌توانند این سطوح را به درستی رسم کنند. در این مقاله می‌خواهیم با ریزه‌کاری‌های رسم سطوح حمایت و مقاومت آشنا شویم. در اینجا هدف ما ارائه ترفندهایی است که می‌توانند سطوح حمایت و مقاومت را با دقت بالایی نمایش دهند.

هر چیزی که در نمودار هست را پاک کنید!

وقتی می‌خواهید حمایت/مقاومت را پیدا کنید، نباید حواستان به مسائل دیگر در نمودار پرت شود. به همین دلیل هر چه که در نمودار قیمتی دیده می‌شود را پاک کنید. به طور مثال اگر از میانگین متحرک استفاده می‌کنید، در زمان رسم سطوح حمایت یا مقاومت از روی نمودار پاک کنید. نمودار خالی بهترین تصویر را از وضعیت بازار به شما نشان خواهد داد.

نمودار هفتگی پوند انگلستان ین ژاپن

در زمان رسم حمایت و مقاومت هر چیزی که در نمودار هست را پاک کنید!

از نمودار هفتگی شروع کنید!

برای اینکه بتوانید بهترین حمایت و مقاومت را رسم کنید، سعی کنید ابتدا از نمودار هفتگی شروع کنید. نمودار هفتگی می‌تواند بهترین تصویر از چشم‌انداز بلندمدت بازار را به شما نشان دهد. به شکل پایینی نگاه کنید. در اینجا حمایت‌ها و مقاومت‌های مهم نمودار هفتگی را رسم کرده‌ایم. این سطوح کلیدی نشانگر موانع جدی بازار در بازه دو ساله هستند! حمایت یا مقاومت هفتگی نشانگر محل شروع یا پایان رالی‌های قوی و بزرگ بازار است.

رسم حمایت و مقاومت های بلند مدت در نمودار هفتگی GBPJPY

در رسم حمایت و مقاومت همیشه از نمودار هفتگی شروع کنید

بعد از نمودار هفتگی، به نمودار روزانه نگاه کنید.

بعد از اینکه سطوح حمایت و مقاومت در نمودار هفتگی رسم شدند، به نمودار روزانه نگاه کنید. نمودار روزانه یکی از مهم‌ترین تایم فریم‌های بازار است. در نمودار روزانه شما باید به دنبال سطوح حمایت و مقاومت‌هایی باشید که به راحتی قابل تشخیص هستند. سطوح حمایت و مقاومت روزانه به احتمال زیاد در آینده نزدیک در معاملات و تحلیل‌های شما تأثیر بگذارند. سطوح حمایت و مقاومت روزانه همان سطوح کلیدی هستند که شاید در نمودار هفتگی چندان به چشم نمی‌آمدند.

رسم حمایت و مقاومت در نمودار روزانه پوند انگلستان ین ژاپن

برای تحلیل میان مدت و کوتاه مدت بازار حتما باید حمایت و مقاومت های روزانه رسم شوند.

به نمودار بالایی توجه کنید. سطح کلیدی جدیدی در ۱۸۴٫۲۲ رسم شده است. این سطح کلیدی در نمودار هفتگی قابل تشخیص نبود، اما در نمودار روزانه اهمیت زیادی دارد. همچنین سطوح حمایت و مقاومتی که در نمودار هفتگی رسم کرده بودیم را در نمودار روزانه اندکی تغییر داده‌ایم. تنظیم سطوح هفتگی در نمودار روزانه باعث می‌شود تا حمایت و مقاومت‌های بلندمدت بازار از سطوح دقیق‌تری رسم شوند. توجه داشته باشید که این تغییرات نباید بیشتر از ۳۰ پیپ باشد. سطوح بلندمدت هفتگی باید به گونه‌ای تنظیم شوند که با آخرین حرکات قیمتی بازار انطباق داشته باشند.

رسم سطوح حمایت و مقاومت در نمودارهای چهارساعته و یک‌ساعته

فرقی ندارد که عمر معاملات شما یک ساعت یا چند هفته باشد، حتماً باید ابتدا سطوح حمایت و مقاومت را در نمودارهای بلندمدت رسم کنید و سپس به نمودار چهارساعته و یا یک‌ساعته نگاه کنید. بیشتر معامله گران معمولاً از سطوح حمایت و مقاومت روزانه برای بررسی بازار در نمودارهای چهارساعته و یک‌ساعته استفاده می‌کنند. با این حال گاهی اوقات لازم است که حمایت و مقاومت‌های محلی یا کوتاه‌مدتی را در نمودارهای چهارساعته یا یک‌ساعته رسم کرد. معمولاً نباید بیشتر از یک یا دو حمایت و مقاومت رسم شود.

رسم حمایت و مقاومت در نمودار چهارساعته پوند انگلستان ین ژاپن

حمایت های چهارساعته و یک ساعته همان حمایت های محلی هستند که شاید سابقه طولانی ندارد، اما برای بازار اهمیت دارند.

در نمودار بالایی سطح کلیدی جدیدی در ۱۸۶٫۳۰ رسم شده است. این سطح کلیدی از دید نمودار چهارساعته مهم است، اما در نمودارهای روزانه و هفتگی نقشی ندارد.

برای رسم حمایت و مقاومت به داده‌های چند ماه نیاز است؟

این یکی از سؤالات اصلی و پر تکرار معامله گران تازه‌کار است. در نمودار هفتگی داده‌های قیمتی دو تا سه سال گذشته برای پیدا کردن حمایت و مقاومت کافی است. در نمودار روزانه شش تا ۱۲ ماه گذشته و در نمودارهای چهارساعته و یک‌ساعته هم معمولاً داده‌های قیمتی برای کمتر از سه ماه گذشته برای رسم حمایت یا مقاومت کافی است. نکته مهمی که باید در رسم سطوح حمایت و مقاومت به خاطر داشته باشید این است که هر چه حمایت یا مقاومت تاریخ‌های دور را رسم کنید، به احتمال زیاد این سطوح دیگر قدرتی در شرایط فعلی بازار نخواهند داشت. به همین دلیل همیشه سعی کنید حمایت و مقاومت‌های تازه را پیدا کنید و بیشتر روی سطوحی تمرکز کنید که در سه تا شش‌ماهه گذشته اثر قوی بر بازار داشته‌اند. چنین سطوحی خیلی قوی‌تر از حمایت و مقاومت‌هایی خواهند بود که در شش تا ۱۲ ماه گذشته بر بازار اثر گذاشته‌اند. این موضوع نشان می‌دهد که باید حمایت و مقاومت‌های قدیمی بازار را طبق آخرین حرکات قیمتی بازار به روز رسانی کرد.

در رسم سطوح حمایت و مقاومت افراط نکنید!

برخی اوقات دیده شده که معامله گران تازه‌کار سعی می‌کنند برای تمامی سطوح قیمتی بازار حمایت و مقاومت رسم کنند! به‌طوری‌که اصلاً خود نمودار قیمتی قابل مشاهده نیست. لازم نیست برای هر حرکت قیمتی که در بازار به راه افتاده یک حمایت یا مقاومت تعریف کنید. شما باید تمرکز خود را به سطوح کلیدی معطوف کنید که به راحتی قابل مشاهده هستند. در معاملات به سبک پرایس اکشن، هر چه تعداد سطوح کمتر باشد بهتر است. اگر تعداد حمایت و مقاومت‌های رسم شده بیش از حد زیاد باشد، قدرت تحلیلی شما هم فلج خواهد شد و در بازار سر درگم خواهید شد. یاد بگیرید که تنها سطوحی را رسم کنید که واقعاً بر حرکات بازار تأثیر داشته‌اند.

در رسم حمایت و مقاومت وسواس به خرج ندهید!

نیازی نیست که حتماً حمایت یا مقاومت را از کف یا اوج کندل خاصی رسم کنید. گاهی اوقات حمایت یا مقاومت از وسط بدنه کندل عبور خواهد کرد و یا اندکی پایین‌تر/بالاتر از دنباله کندل خواهد بود. به مثال زیر دقت کنید.

حمایت و مقاومت می تواند از وسط بدنه کندل یا دنباله آن هم عبور کند

عبور حمایت یا مقاومت از وسط کندل ربطی به قدرت سطح کلیدی ندارد! شکست جعلی یکی از پدیده های رایج در بازار فارکس است.

همچنین در مواقعی به جای اینکه یک خط افقی رسم کنید، مجبور خواهید بود از ناحیه یا محدوده حمایتی یا مقاومتی استفاده کنید. پس در رسم سطوح حمایت و مقاومت خیلی وسواس به خرج ندهید.