چهار روش ساده برای ارتقای کیفیت معاملات

یکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰

در موفقیت یک معامله عوامل زیادی دخالت دارند، مثل تحلیل درست بازار، پیدا کردن محل مناسب برای معامله، مدیریت حد ضرر و حد سود معاملات، مدیریت انتظارات معامله‌گر و … . اما در این مقاله می‌خواهیم با روش‌های ساده و در عین حال کاربردی برای ارتقای کیفیت معامله حرف بزنیم. معامله یعنی استفاده از یک فرصت کسب سود در بازار. ایجاد معامله در بازار کار ساده‌ای است، اما وقتی‌که معاملات را بررسی و با یکدیگر مقایسه کنید، به این نتیجه خواهید رسید که نباید وارد هر معامله‌ای شد. یک معامله با کیفیت می‌تواند نسبت ریسک به ریوارد بهتری داشته باشد. شانس بسته شدن معامله با کیفیت در حد ضرر بسیار پایین است و در عین حال شانس کسب سود بیشتری را هم برای معامله‌گر به ارمغان می‌آورد. شما می‌توانید با چهار کار ساده زیر کیفیت معاملات را ارتقا دهید:


از دستورات پندینگ Limit برای شکار قیمت‌های بهتر استفاده کنید

مقالات فارکس:‌ استراتژی، روانشناسی و کنترل ریسک


دستورات Limit نوعی از دستورات پندینگ هستند. شما می‌توانید با دستورات پندینگ نوع Limit از قیمت‌های پایین‌تری خرید بزنید و در زمان فروش هم از قیمت‌های بالاتری وارد بازار شوید. در اینجا ما به طور ساده این نوع دستور معاملاتی را توضیح می‌دهیم. فرض کنید که می‌خواهید دارایی را بفروش برسانید. مسلماً هر چه قیمت فروش بالاتر باشد به نفع شما خواهد بود. پس شما می‌توانید با ایجاد یک دستور Sell Limit از سطوح بالاتری وارد بازار شوید. به خصوص اگر بازار در یک روند نزولی قوی قرار دارد و در حال حاضر وارد فاز اصلاحی شده باشد.
دستورات Limit به معامله‌گر اجازه می‌دهند تا از قیمت‌های انتخابی خود وارد بازار شود. با این حال این نوع دستورات هم ریسک خاص خود را دارند. شاید قیمت دارایی به دستور Limit نرسد و اصلاً دستور اجرا نشود. اما اگر این دستور اجرا شود، شما می‌توانید مطمئن باشید که از بهترین محل وارد بازار شده‌اید و امکان انتخاب حد ضرر بهتری هم برای معامله خواهید داشت. حتماً به خاطر داشته باشید که با دستورات Limit شما به بازار اجازه می‌دهید تا به سمت شما بیاید. پس حتماً پیش از تعریف چنین دستوری، از حرکت بازار به سمت سطح مطلوب خود مطمئن شوید. همان طور که در بالا هم اشاره شد، احتمال اینکه معامله شما اصلاً اجرا نشود هم وجود دارد. پس برای این سناریو آماده باشید.


معاملات را در پایان روز تنظیم کنید

مقالات فارکس:‌ استراتژی، روانشناسی و کنترل ریسک


تحلیل بازار و تنظیم مجدد معاملات در زمان بسته شدن بازار سهام نیویورک یکی از روش‌های ساده ولی مؤثر در بهبود کیفیت معاملات است. این کار باعث می‌شود تا ذهن معامله‌گر از ابهامات و تناقض‌هایی که در نمودارهای کوتاه‌مدت وجود دارد، خالی شود. علاوه بر این شما می‌توانید معامله را روزانه یک یا دو بار در نمودارهای کوتاه‌مدت بررسی کنید. این کار باعث خواهد شد تا وسوسه اعمال تغییرات غیر ضروری در معامله هم از بین برود و حتی از آسیب‌های روانی ناشی از نوسانات شدید و غیر منتظره بازار در امان بمانید.
تأثیر نمودار روزانه بر انتظارات سرمایه‌گذاران در سرتاسر جهان بیش از نمودارهای کوتاه‌مدت است. پس سعی کنید همیشه به نمودار روزانه تمرکز کنید. معاملاتی که به پشتوانه نمودار روزانه اجرا شده‌اند، کیفیت و شانس موفقیت بالایی دارند. نمودار روزانه می‌تواند به عنوان فیلتر طبیعی برای معاملات بد و خوب باشد. در اینجا منظور ما از نمودارهای کوتاه‌مدت، نمودارهایی است که تایم فریم آن‌ها زیر چهار ساعت باشد.


اصل انطباق: روند، سطوح کلیدی و سیگنال باید همسو باشند

مقالات فارکس:‌ استراتژی، روانشناسی و کنترل ریسک

معامله گران حرفه‌ای پرایس اکشن از این اصل ساده در بیشتر از ۹۰ درصد معاملات خود استفاده می‌کنند. شما باید به دنبال معامله‌ای باشید که در آن روند بازار، سطح کلیدی و سیگنال صادر شده هم جهت باشند. در روند صعودی، معامله از حمایتی که پین بار خرید صادر کرده شانس موفقیت بیشتر و نسبت ریسک به ریوارد بهتری نسبت به سایرین دارد. زمانی که هر سه عامل روند، سطوح کلیدی و سیگنال پرایس اکشن با یکدیگر همسو باشند، می‌توانید با خیال راحت معامله کنید.


یک چک‌لیست ساده معاملاتی تهیه کنید

مقالات فارکس:‌ استراتژی، روانشناسی و کنترل ریسک


برای ارتقا کیفیت معامله نباید تنها به دنبال یادگیری نحوه پیدا کردن سیگنال و اجرای آن باشید. شما باید بتوانید معامله درست را پیدا کنید و سپس با اعتماد به نفس بالایی آن را اجرا کنید. یک برنامه یا چک لیست ساده می‌تواند برای فیلتر کردن سیگنال‌های خوب از بد به شما کمک کند. چنین چک لیستی می‌تواند شامل تصویری از سیگنال‌هایی باشد که شما تبحر کافی برای معامله با آن‌ها را دارید. می‌توانید شروط خاصی برای نمودار قیمتی تعیین کنید و تنها زمانی که این شرایط مهیا بود وارد معامله شوید. نباید این چک لیست پیچیده باشد. به طور مثال می‌توانید در چک لیست این شرط را قرار دهید، وقتی نمودار قیمتی اصل انطباق (انطباق سه عامل تکنیکال) را رعایت کرد به دنبال معامله باشید. یا تنها زمانی وارد معامله شوید که نسبت ریسک به ریوارد منطقی باشد.
توجه: اگر تا به حال نتوانسته‌اید روش معاملاتی خاصی را به طور حرفه‌ای یاد بگیرید، روش‌های اشاره شده در بالا شاید به درد شما نخورد. اولین قدم در ارتقا کیفیت معاملات، یادگیری استراتژی معاملاتی مؤثر مثل پرایس اکشن است. بعد از آن باید به جزئیات کار تمرکز کنید.