کی و کجا از نمودار های یک ساعته و چهارساعته استفاده کنیم؟

سه شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۸

یکی از سؤالات رایج معامله گران تازه‌کار بازار فارکس این است که آیا باید از تایم فریم‌های کوتاه (زیر یک روز) استفاده کرد یا خیر؟ بسیاری دیگر هم از کاربرد تایم فریم‌های کوتاه‌مدت سؤال می‌کنند. استفاده از تایم فریم‌های زیر یک روزه کاملاً مفید و کاربردی است و حتی توصیه می‌شود که معامله گران تازه‌کار از نموداری‌های کوتاه‌مدت حتماً استفاده کنند. اما باید به این نکته توجه داشت که کاربرد تایم فریم‌های کوتاه محدود است و مثل نمودارهای روزانه یا هفتگی نمی‌توانند برای همه مفید باشند. حتی معامله گران تازه‌کار باید به تدریج که مفاهیم تکنیکال را یاد گرفتند، در سطوح پیشرفته از نموداری‌های زیر یک روز استفاده کنند. در این مقاله می‌خواهیم با کاربرد صحیح نمودارهای کوتاه‌مدت آشنا شویم.

بهترین تایم فریم برای معامله گران حرفه‌ای؟

بهترین تایم فریم برای معاملات حرفه‌ای، تایم فریم روزانه است. با این حال حتی حرفه‌ای‌ها هم از نموداری‌های چهارساعته و یا یک‌ساعته برای معامله استفاده می‌کنند. در بیشتر مواقع معامله‌گر از نمودارهای چهارساعته و یک ساعته برای تائید سیگنال‌های روزانه یا هفتگی استفاده می‌کند. در واقع وقتی معامله‌گر حرفه‌ای از نمودار روزانه برای تحلیل و سیگنال یابی استفاده می‌کند، از سیگنال‌های کوتاه‌مدت هم برای اطمینان خاطر بیشتر و یا تنظیم ریسک به ریوارد و حجم معامله استفاده می‌کند. اما قبل از اینکه از نمودارهای کوتاه‌مدت مثل چهارساعته یا یک ساعته استفاده کنید، حتماً نکات زیر را به دقت بخوانید و به خاطر بسپارید.
هیچ‌وقت از نمودارهای زیر یک ساعته استفاده نکنید! تجربه نشان داده که نمودارهای زیر یک ساعته نویز دارند و حرکات قیمتی این نمودارها معمولاً با واقعیت و روند کلی بازار کمی در تناقض است. هر چقدر تایم فریم کوتاه‌تر باشد، تحلیل و معامله هم بی‌معنی خواهد بود، تا جایی که نمودار یک دقیقه تنها نشانگر نوسانات جزئی و بی معنی بازار خواهد بود. استفاده از تایم فریم‌های زیر یک ساعته مثل این است که بر اساس اطلاعات غلط تصمیم به سرمایه‌گذاری بگیرید!
وقتی‌که معامله گران حرفه‌ای از نمودارهای کوتاه‌مدت حرف می‌زنند، منظورشان یا نمودار چهارساعته است یا یک ساعته. تمامی تصمیمات سرمایه‌گذاری معامله گران حرفه‌ای هم نمودار بر پایه نمودارهای هفتگی یا روزانه است. اگر جزو افرادی هستید که نمودار هفتگی را تحلیل می‌کنند، باید برای تائید سیگنال‌های هفتگی همیشه نمودارهای روزانه یا چهارساعته را بررسی کنید. در اینجا هیچ ضرورتی ندارد که برای تأییدیه سیگنال هفتگی یا روزانه به نمودارهای کوتاه‌مدت نگاه کنید. سیگنال‌های هفتگی و روزانه از قدرت و اعتبار بیشتری برخوردارند، اما به تدریج که در حرفه معامله‌گری تخصص پیدا کردید، باید از نمودارهای کوتاه‌مدت برای تائید سیگنال‌ها و در اغلب موارد برای یافتن حد ضرر و حجم مناسب برای معامله استفاده کنید.
نکته مهم و اصلی در رابطه با تایم فریم‌های کوتاه‌تر هم این است که نباید به اشتباه تصور کنید که عمر معامله در نمودارهای کوتاه‌مدت هم کم است! این تصور غلطی است. معامله‌گری که از نمودار روزانه یا هفتگی برای تحلیل و معامله استفاده می‌کند، اگر از نمودارهای چهارساعته و یک ساعته استفاده کند، باز هم عمر معاملات او بیشتر از یک روز و یا یک هفته خواهد بود. در واقع حد سود معاملات همچنان بر پایه نمودارهای بلندمدت خواهد بود.

نمودارهای کوتاه‌مدت فرصتی دوباره برای معامله

حتماً شما هم این تجربه تلخ را داشته‌اید، فرصت معاملاتی عالی فراهم شده اما شما آن را از دست داده‌اید. خوشبختانه روش‌های متفاوتی وجود دارد که شما می‌توانید فرصتی دوباره برای معامله پیدا کنید. یکی از این روش‌ها هم استفاده از نمودارهای چهارساعته یا یک ساعته است. این نوع سیگنال‌های کوتاه‌مدت معمولاً چند ساعت یا چند روز بعد از سیگنال‌های روزانه یا هفتگی صادر می‌شوند. به نمودار زیر نگاه کنید. سیگنال پین بار صعودی روزانه خوبی در نمودار S&P 500 تشکیل شده است. تصور کنید که در زمان تحلیل و معامله این نمودار، چنین سیگنالی را از دست داده باشید. حال می‌خواهیم با استفاده از نمودارهای کوتاه‌مدت به شما نشان دهیم که می‌شد از فرصت دوباره‌ای که بازار در اختیار ما قرار می‌داد استفاده کنیم.

پین بار صعودی نمودار روزانه S&P500

در سبک تحلیلی پرایس اکشن همیشه فرصت دیگری برای ورود به معامله می شود پیدا کرد.

معامله گران حرفه‌ای طبق تجربه به این نتیجه رسیده‌اند که بازار همیشه برای معامله و سرمایه‌گذاری به ما فرصت می‌دهد و برای یافتن این فرصت باید به نمودارهای کوتاه‌مدت نگاه کرد. در نمودار زیر چهارساعته S&P 500 اندکی بعد از تشکیل پین بار صعودی در نمودار روزانه، یک سیگنال پرایس اکشن قوی تشکیل شده است. این سیگنال چهارساعته علاوه بر اینکه سیگنال روزانه را تائید می‌کند، بلکه فرصت دوباره‌ای هم برای معامله‌گر به ارمغان می‌آورد.

نمودار چهارساعته S&P 500

دو پین بار صعودی تشکیل شده در نمودار چهارساعته نشان می دهند که همیشه برای معامله در بازار فرصت وجود دارد.

نمودارهای زیر چهارساعته برای تائید سیگنال‌های هفتگی و روزانه

برخی اوقات در نمودار روزانه سیگنال‌هایی صادر می‌شوند که شاید برای معامله‌گر چندان جالب نباشند. معامله‌گر درحالی‌که با سیگنال قوی مواجه است، اما نسبت به ورود به معامله تردید دارد. برای برطرف کردن این شک و تردید می‌توان از نمودارهای کوتاه‌مدت چهارساعته یا یک ساعته استفاده کرد. این اتفاق کاملاً طبیعی و عادی است و برای همه پیش می‌آید. اما نوع واکنش معامله‌گر است که می‌تواند او را از سایرین متمایز کند. معامله‌گر همیشه درگیر تناقض‌هاست و چیزی که اهمیت دارد، تلاش معامله‌گر برای رفع یا کاهش ابهامات است.
اگر در نمودار روزانه یا هفتگی سیگنالی پیدا کردید و نسبت به معامله آن شک داشتید، سریعاً نمودارهای چهارساعته و یک ساعته را بررسی کنید. به طور مثال در نمودار روزانه USDJPY، کندل دنباله‌دار صعودی در یک روند صعودی و حمایت بازار تشکیل شده است. اما در زمان تشکیل این کندل، شاید معامله‌گر در نگاه اول نسبت به معامله آن شک و تردید پیدا می‌کرد.

نمودار روزانه USDJPY

روند و حمایت از معامله خرید حمایت می کنند، اما سیگنال واضحی در نمودار روزانه دیده نمی شود.

در چنین وضعیتی، نمودارهای چهارساعته و یک ساعته می‌توانند به کمک شما بیایند. در نمودار چهارساعته درست از اطراف کندل دنباله‌دار صعودی روزانه دو پین بار صعودی متوالی تشکیل شده است. شما می‌توانستید از این دو پین بار صعودی چهارساعته برای تائید نهایی سیگنال روزانه استفاده کنید.

نمودار چهارساعته USDJPY

دو سیگنال پین بار صعودی چهارساعته تاییدی بر سیگنال خرید روزانه هستند

گاهی اوقات در نمودار روزانه سیگنال قوی ظاهر می‌شود، اما این سیگنال معاملاتی هیچ انطباقی با حمایت یا روند موجود بازار ندارد. در این صورت برای رفع ابهام می‌توانید از نمودارهای چهارساعته و یک ساعته استفاده کنید. توجه داشته باشید که در اینجا منظور ما این نیست که باید برای هر سیگنالی توجیهی پیدا کرد! معامله نکردن بهتر از معامله بد است. راه‌کارهای این مقاله به شما کمک می‌کنند تا توانایی تشخیص فرصت‌های خوب و بد را داشته باشید.
به نمودار زیر نگاه کنید. در نمودار روزانه S&P 500 فروش گسترده‌ای در اوایل سال ۲۰۱۸ به راه افتاده است. بدون شک ورود به معامله خرید در چنین شرایطی برای همه می‌توانست دشوار باشد. به همین دلیل در چنین شرایطی نمی‌شد پین بار صعودی روزانه را جدی گرفت.

نمودار روزانه S&P 500 پین بار

بعد از حرکات شدید و یک سویه بازار ورود به معاملات بازگشتی ریسکی به نظر می رسد. برای حل این مشکل باید نمودار های کوتاه مدت را بررسی کرد.

اما اگر در این وضعیت نمودار یک ساعته S&P 500 مورد بررسی قرار می‌گرفت، شاید تصمیم معامله‌گر برای معامله یا عدم معامله پین بار روزانه تغییر می‌کرد. در نمودار یک ساعته، دو پین بار صعودی متوالی تشکیل شده است. تشکیل این دو پین بار صعودی متوالی علاوه بر این‌که اصل انطباق سیگنال روزانه را ثابت می‌کردند، بلکه حد ضرر و ریسک کمتری هم در مقایسه با سیگنال روزانه داشتند.

نمودار یک ساعته S&P 500 یک ساعته

پین بار صعودی قوی در نمودار یک ساعته، سیگنال روزانه را تایید می کند.

نمودارهای کوتاه مناسب برای تنظیم و کاهش ریسک و حجم معامله

سیگنال‌های روزانه و یا هفتگی نیازمند حد ضررهای بلندی هستند و به همین دلیل برای معامله چنین نمودارهایی حتماً باید از حجم‌های منطقی برای معامله استفاده کرد. به همین دلیل توصیه می‌شود که معامله گران تازه‌کار برای بهبود عملکرد معاملاتی خود حتماً از سیگنال‌های چهارساعته و یک ساعته برای تنظیم دستورات حد ضرر و تعیین میزان حجم معامله استفاده کنند. پین بار نمودار چهارساعته خیلی کوتاه‌تر از پین بار نمودار روزانه یا هفتگی خواهد بود. پس بدون شک حد ضرر سیگنال چهارساعته هم کمتر از نمودارهای بلندمدت خواهد بود. علاوه بر این می‌توان حجم معامله را هم در نمودارهای کوتاه‌مدت کمی بیشتر از نمودارهای روزانه یا هفتگی در نظر گرفت.
به طور مثال در نمودار روزانه داوجونز (Dow Jones)، پین بار صعودی تشکیل شده و اگر از اوج این پین بار وارد معامله خرید می‌شدیم، باید حد ضرر را در زیر پین بار قرار می‌دادیم. نسبت حد سود به حد ضرر را برای این مثال محاسبه کنید. در بهترین حالت به ازای ریسکی که متحمل می‌شدیم، تنها ۲٫۵ یا ۳ برابر آن می‌توانستیم انتظار بازدهی داشته باشیم (که چنین بازدهی نرمال است).

نمودار روزانه داوجونز Dow Jones

در نمودار های بلند مدت به دلیل بلند بودن حد ضرر ها باید حجم معامله را پایین آورد.

اما در نمودار چهارساعته داوجونز، پین بار صعودی اندکی بعد از پین بار روزانه تشکیل شده، که حد ضرر کوتاه‌تری دارد. این یعنی با حد ضرر کوتاه‌تری می‌توانید وارد بازار شوید و حجم معامله را هم افزایش دهید. این کار علاوه بر این‌که موجب افزایش بازدهی احتمالی معامله می‌شود، بلکه ریسک معامله را هم به دلیل حد ضرر کوتاه پایین می‌آورد. همچنین در نمودار چهارساعته بازدهی مورد انتظار ما هم دیگر سه برابر حد ضرر نیست، بلکه شش برابر حد ضرر است. این یکی از روش‌های درست و حرفه‌ای برای پول در آوردن در بازار فارکس است. شما به فرمول خاص برای سودآوری بیشتر نیاز ندارید، تنها کافی است که در این شغل حرفه‌ای شوید.

نمودار چهارساعته داوجونز Dow Jones

سگنال های چهارساعته و یک ساعته حد ضرر کوتاه تری دارند و به همین دلیل می توان حجم معامله را بالا برد. چون حد سود بر اساس نمودار روزانه تعیین می شود، نسبت بازدهی آن هم بسیار بیشتر از نمودار روزانه است.