روش های ساده برای مدیریت معاملات سود ده

یکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۲

یکی از چالش‌های روزانه معامله گران بازار فارکس، تصمیم به بستن یا باز نگه داشتن معامله است. تصمیم به باز نگه داشتن معامله یا بستن آن می‌تواند کار دشوار و گاهی اوقات ناامید کننده‌ای باشید. به همین دلیل معامله گران تازه وارد بازار فارکس باید یاد بگیرند تا با این چالش کنار بیایند. مدیریت معامله سخت‌ترین مرحله برای هر معامله‌گری است. حقیقت امر این است که ورود به معامله سود ده کار ساده‌ای است، اما مدیریت چنین معامله‌ای کار دشواری است. کی باید معامله را بست؟ آیا باید معامله باز بماند؟ کدام تصمیم معامله‌گر را بیشتر راضی می‌کند؟ در مقاله این هفته می‌خواهیم روش‌های صحیح و تست شده برای مدیریت معامله سود ده را بررسی کنیم.

مدیریت معامله‌ای که سود بزرگی دارد…

در حالی که بسیاری از معامله گران با مشکلات سخت‌تری درگیر هستند، شاید حرف زدن از بستن معامله‌ای که سود خوبی دارد کمی عجیب باشد. اما این مشکل یکی از رایج‌ترین مشکلات معامله گران تازه‌کار است. هر معامله‌گری در وضعیتی قرار می‌گرید که مجبور است یا سود را بردارد و برود و یا اینکه معامله را باز نگه دارد تا شاید سود بیشتری به دست بیاورد. اگر این مشکل را خلاصه کنیم، این مشکل نشانگر نبرد عقل و احساسات است. یک‌بار به دقت به نمودار قیمتی بازار نگاه کنید و برای یک لحظه تصور کنید که معامله‌ای در آن بازار ندارید و سودی در کار نیست. به اندازه حرکات قیمتی بزرگ اخیر بازار نگاه کنید، حرکت بازار در مقایسه با نوسانات قبلی چقدر بزرگ بوده است؟ آیا واقعاً دلیل منطقی برای ادامه این حرکت قیمتی بزرگ وجود دارد؟ پاسخ به این سؤالات می‌تواند به شما کمک کند تا تشخیص دهید که احساساتی عمل می‌کنید یا خیر، منطقی در کار است. همیشه به خاطر داشته باشید که وقتی معامله‌ای سود خوبی داده، به این معنی نیست که باید آن را باز نگه داشت! اگر معامله‌ای دارید که سه یا چهار برابر ریسک، سود کرده باید سریعاً از خودتان این سؤال را بپرسید که آیا واقعاً بازار به این حرکت قیمتی ادامه می‌دهد یا باید انتظار اصلاح قیمتی را داشت؟ همیشه بستن معامله‌ای که سود خوبی داشته، منطقی تر از باز نگه داشتن آن است. همه ما می‌دانیم که بازار هیچ وقت در یک خط راست حرکت نمی‌کند و همیشه هر موجی با اصلاح همراه است.

مدیریت معامله سود ده در نمودار روزانه GBPJPY

بستن یا باز نگه داشتن معامله سود ده چقدر مهم است؟ این مثال نشان می دهد که اگر بدون دلیل منطقی معامله را باز نگه دارید، بازنده بازار خواهید بود.

مدیریت معامله سود ده

بستن یا باز نگه داشتن معامله سود ده چقدر مهم است؟ این مثال نشان می دهد که اگر بدون دلیل منطقی معامله را باز نگه دارید، بازنده بازار خواهید بود.

مدیریت معامله سود ده در بازار روند دار…

یکی از ویژگی‌های مهم و خاص بازارهای روند دار این است که کمک می‌کند تا معامله را برای سودهای بیشتر باز نگه داریم. در واقع روند دار بودن بازار می‌تواند مشخص کند که باید معامله سود ده فعلی را باز نگه داشت یا آن را بست. بازاری که به مرور زمان اوج‌های جدیدی را ثبت می‌کند، می‌تواند معامله خریدی که در سود قرار دارد را به سودهای بزرگ‌تری برساند. بازاری هم که به تدریج در حال ثبت کف‌های قیمتی جدیدی است، می‌تواند سود معامله فروش را به تدریج افزایش دهد. اگر در بازار روند دار قرار دارید و می‌خواهید پیش از ورود بازار به فاز اصلاحی از معامله خارج شوید، تنها کافی است از میانگین متحرک نمایی هشت روز (در نمودار روزانه) استفاده کنید. وقتی روند بازار صعودی است، اگر قیمت به زیر این میانگین عبور کرد معامله خرید را ببندید. زمانی که روند بازار هم نزولی است، با عبور قیمت به بالای این میانگین از معامله فروش خارج شوید.

مدیریت معامله سود ده در بازار روند دار صعودی

میانگین متحرک نمایی ۸ روز می تواند در بازار های روند دار نقش حد ضرر متحرک بازار را ایفا کند.

مدیریت معامله سود ده در بازار روند دار نزولی

اگر با میانگین متحرک راحت نیستید، کافی است در بازار های نزولی، حد ضرر را در بالای اوج قیمتی اخیر بازار قرار دهید.

مدیریت معامله‌ای که حمایت/مقاومت مهمی در پیش دارد…

عامل دیگری که می‌تواند بر مدیریت معامله سود ده تأثیر بگذارد، فاصله بازار از حمایت یا مقاومت بعدی است. آیا معامله را باید در حمایت یا مقاومت اصلی بازار بست یا به بازار اجازه داد تا با این سطح کلیدی درگیر شود؟ تشکیل سیگنال بازگشتی قوی از حمایت یا مقاومت بازار می‌تواند دلیل خوبی برای بستن معامله سود ده باشد. همچنین اگر معامله‌ای دارید که سود خوبی داده اما بازار مقاومت/حمایت مهمی در پیش رو دارد، شاید بهتر باشد که معامله را پیش از رسیدن به سطوح کلیدی بست. به خصوص که اگر این حمایت یا مقاومت بازار در گذشته هم منجر به بازگشت قوی بازار شده باشد. درست همان‌طور که با سیگنال‌های قوی پرایس اکشن وارد معامله می شویم، می‌توانیم با تشکیل سیگنال‌های معکوس هم از بازار خارج شویم. تا به حال شده که با پین بار قوی صعودی وارد بازار شوید و چند روز یا چند ساعت بعد شاهد تشکیل پین بار نزولی قوی در بازار باشید؟ در چنین شرایطی باید حد ضرر را با توجه به پین بار دوم تعیین کنید. به طور مثال وقتی وارد معامله خرید شده‌اید و پین بار نزولی قوی شکل گرفته، باید حد ضرر را در زیر پین بار نزولی قرار دهید. یا اگر وارد معامله فروش شده‌اید و پین بار صعودی قوی شکل گرفت، باید حد ضرر را در بالای پین بار صعودی قرار دهید. سیگنال‌هایی که در خلاف معامله باز ظاهر می‌شوند، بهترین بهانه برای بستن معامله هستند.

مدیریت معاملات سود ده سیگنال های معکوس

سیگنال تنها به معنی ورود به معامله نیست. اگر معامله باز داشتید و سیگنالی متضاد با معامله شما ظاهر شد، وقت آن رسیده که به فکر تثبیت سود باشید.

مدیریت معامله سود ده زمانی که سیگنال‌های جدید و هم سو با معامله اول ظاهر می‌شوند…

یکی از بهترین نشانه‌ها برای باز نگه داشتن معامله سود ده، تشکیل سیگنال‌های همسو با معامله است. به طور مثال وارد معامله خرید شده‌اید و در ادامه شاهد تشکیل سیگنال‌های خرید جدید مثل پین بار صعودی هستید. این یعنی حرکات صعودی ادامه دارند و می‌توان معامله خرید را باز نگه داشت. این سناریو درست برعکس سناریوی بالایی است. سیگنال‌های جدید و همسو با معامله نشان می‌دهند که می‌توان معامله سود ده را باز نگه داشت و نیازی به بستن آن نیست.

مدیریت معامله سود ده با سیگنال های همسو

اگر نسبت به باز نگه داشتن معامله سود ده شک دارید، به دنبال نشانه ها باشید.

مدیریت معامله سود ده با توجه به وضعیت بازار…

وقتی معامله وارد سود شده می‌توان با توجه به وضعیت فعلی بازار نسبت به بستن یا باز نگه‌داشتن معامله تصمیم گرفت. آیا بازار روند دار است یا خنثی؟ آرام است یا نوسانی؟ در بازارهای روند دار می‌توان برای کسب سود بیشتر، معامله را باز نگه داشت. در بازارهای خنثی بهتر است که از حمایت یا مقاومت یا سیگنال‌های معکوس برای تثبیت سود استفاده کرد. معامله‌گر باید همیشه وضعیت فعلی بازار را در هنگام مدیریت معامله در نظر بگیرد.

مدیریت معامله سوده ده با توجه به وضعیت کلی بازار

در بازار خنثی، حرکات قیمتی بازار هم محدود هستند. در چنین وضعیتی همیشه به فکر تثبیت سود باشید نه باز نگه داشتن معامله.

با شمردن دلارهایی که سود کرده‌اید نمی‌توانید معامله را مدیریت کنید!

اگر می‌خواهید معامله را باز نگه‌دارید یا ببندید، هیچ وقت به مقدار دلاری سود به دست آمده نگاه نکنید. شما باید همیشه بر اساس نسبت ریسک به ریوارد، تصمیم بگیرید. همیشه پیش از ورود به معامله نسبت ریسک به ریوارد احتمالی معامله را محاسبه کنید تا مشخص شود که در حالت منطقی تر چقدر از این معامله سود خواهید کرد. در ادامه وقتی وارد معامله شدید تنها کافی است نسبت ریسک به ریوارد را بررسی کنید. اگر سه برابر ریسک معامله سود کرده باشید، حاضرید معامله را باز نگه دارید؟ آیا بستن معامله گزینه بهتری است؟ پاسخ این سؤال بستگی به نسبت ریسک به ریوارد پیش‌بینی شده دارد.