تفاوت بین مناطق رویداد و سطوح حمایت و مقاومت

یکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۶

مناطق رویداد، منطقه یا سطح قیمتی است که قبلا در آن سیگنال پرایس اکشن قوی صادر شده است. اگر به نمودار نگاه کنید مناطقی را خواهید دید که سیگنال پرایس اکشن قوی (سیگنال بازگشتی یا شکست) ظاهر شده است، می توانید با رسم یک خط افقی منطقه یا محل رویداد را مشخص کنید و از آن به عنوان نقاط حساس (hot spot) یاد کنید. بدین منظور که این سطوح نقاط مهمی در بازار هستند و بازار به این سطوح واکنش نشان می دهد.
مناطق رویداد می توانند یک فرصت مناسب برای ورود به معامله ایجاد کنند. به طوریکه بازار به این سطوح در قالب مقاومت یا حمایت واکنش نشان می دهد یا بازار با شکست منطقه رویداد، حرکتی جدید به راه می اندازد. اگر حرکت اصلی بازار بعد از برخورد به منطقه رویداد را از دست داید، نگران نباشید. زیرا بازار دوباره به سمت این منطقه باز خواهد گشت و هم چنین منطقه رویداد دیگری وجود دارد که بازار دوباره به آن خواهد رسید. معامله گران حرفه ای این مطلب را به خوبی می دانند که می توانند از مناطق رویداد گذشته به عنوان نقاط عطف جدید برای خرید یا فروش استفاده کنند.
در نمودار زیر مشاهده می کنید که یک کندل دوجی در اطراف نرخ ۱۳۰۵ دلاری تشکیل شده است، بنابراین این نرخ یک منطقه رویداد محسوب می شود. در ادامه منطقه رویداد به حمایت تبدیل شده است که در نتیجه آن، بازار به مدت طولانی بالای ۱۳۰۵ دلاری نوسان کرده و هم چنین پین بار صعودی تشکیل داده است. اما این منطقه بعد از شکست به مقاومت تبدیل شده و بازار بعد از تشکیل پین بار نزولی، سقوط کرده است.

تحلیل تکنیکال اونس طلای جهانی نمودار روزانه

واکنش نمودار روزانه اونس طلای جهانی به منطقه رویداد

طبق مثال بالا، نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است اگر حرکت اصلی که از منطقه رویداد شروع شده بود را از دست دادید، نگران نباشید. شما می توانید منتظر بازگشت مجددد قیمت به همان منطقه رویداد بمانید و سپس به فکر ورود به بازار باشید.
در مثال بعدی، نمودار روزانه S&P 500 را مشاهده می کنید که بازار در اوایل ماه فوریه، دو کندل بازگشتی دنباله دار در نرخ ۲۵۳۰ تشکیل داده و این امر منجر به بازگشت قدرتمند بازار شده است. اما شکست نرخ ۲۵۹۰ جعلی بوده است، بنابراین منطقه رویداد ۲۵۳۰ نیز به خاطر شکست جعلی بوجود آمده است. در ادامه بازار بعد از برخورد مجدد به نرخ ۲۵۹۰ تقویت شده و در آخر بازار در واکنش به ۲۵۹۰، پین بار صعودی تشکیل داده است. این سیگنال خرید نیز تائیدی بر وجود منطقه رویداد جدید بوده است.

نمودار روزانه شاخص سهام S&P 500

نمودار روزانه شاخص سهام S&P 500

سطوح حمایتی و مقاومتی را می توان از وصل کردن اوج ها و کف های قیمتی با رسم یک خط افقی تعیین کرد. این سطوح می توانند برای روزها، هفته ها یا سال ها ماندگاری داشته باشند. اما در کل از مناطق رویداد کم اهمیت تر هستند. حمایت ها و مقاومت های زیادی در بازار وجود دارند اما در اینجا در رابطه با موارد برجسته بحث می کنیم. در مثال زیر توجه داشته باشید که هیچ گونه سیگنال پرایس اکشن قوی یا شکست قطعی یک سطح وجود ندارد. بلکه این سطوح حمایت و مقاومت استاندارد هستند که در اوج و کف کندل های قیمتی رسم شده اند.

تحلیل تکنیکال دلار نیوزیلند دلار آمریکا نمودار روزانه

تحلیل تکنیکال NZDUSD نمودار روزانه

معمولاً حمایت ها یا مقاومت ها استاندارد بیشتری نسبت به مناطق رویداد دارند حتی در نمودارهای بالاتر مثل روزانه یا هفتگی. اما نکته اصلی این است که منطقه رویداد مهمتر است، زیرا آن یک سیگنال پرایس اکشن قوی را منعکس می کند. در حالی که حمایت و مقاومت را در هر سطح بازار می توان پیدا کرد، به همین دلیل از اهمیت کمی برخوردار هستند.

تحلیل تکنیکال پوند دلار آمریکا نمودار روزانه

تحلیل تکنیکال GBPUSD نمودار روزانه

تفاوت اصلی بین منطقه رویداد و حمایت یا مقاومت چیست؟
تفاوت بین این دو کاملاً ساده است.  هر منطقه رویداد می تواند یک حمایت یا مقاومت استاندارد باشد، اما هر سطح حمایت یا مقاومت یک منطقه رویداد نیست. منطقه رویداد، همان منطقه ای است که قبلا در آن سیگنال پرایس اکشن ظاهر شده، یعنی بازار به آن سطح واکنش جدی نشان داده است. اما برای پیدا کردن حمایت یا مقاومت نیازی به داشتن سیگنال نیست.
چگونه می توانید این تفاوت را تشخیص دهید؟ یک منطقه رویداد بایستی حداقل دارای یک سیگنال پرایس اکشن قوی باشد که این سیگنال منجر به شروع یک حرکت بزرگ شده و یا قیمت به مدت طولانی در اطراف منطقه رویداد نوسان کرده است.
در مثال زیر یک نمونه بارز از منطقه رویداد را مشاهده می کنید، زیرا قیمت بالای این منطقه نوسان کرده و بعد از شکست آن، بازار یک حرکت بزرگ به راه انداخته است. بدین ترتیب این منطقه می تواند در آینده نیز برای EURUSD سرنوشت ساز باشد.

تحلیل تکنیکال یورو دلار آمریکا نمودار روزانه

تحلیل تکنیکال EURUSD نمودار روزانه

در مثال زیر نیز نمونه بارز از سطوح حمایت یا مقاومت استاندارد را مشاهده می کنید. این سطوح، مناطق رویداد نیستند، زیرا:
۱-هیچ حرکت قوی و طولانی مدتی در این سطوح وجود ندارد. ۲-سیگنال پرایس اکشن قوی در این سطوح تشکیل نشده است.

تحلیل تکنیکال یورو دلار آمریکا نمودار روزانه

تحلیل تکنیکال EURUSD نمودار روزانه

مناطق رویداد و حمایت یا مقاومت برای تعیین ریسک معامله
یکی دیگر از ویژگی های مهم و اصلی مناطق رویداد و حمایت یا مقاومت این است که با توجه به این سطوح می توانید ریسک معاملات خود را تعیین کنید. در واقع این سطوح کمک می کنند که متوجه شوید، حد ضرر معامله را کجا قرار دهید یا علت نقض معاملات خود را پیدا کنید.
-بهتر است حد ضرر معامله را پایین تر از حمایت یا بالاتر از مقاومت قرار دهید. زیرا اگر قیمت این سطوح را بشکند، می تواند نشانه ای از تغییر روند بازار باشد و به همین دلیل شاید معامله شما شکست بخورد.
-یک منطقه رویداد می تواند به یک حمایت یا مقاومت کلیدی تبدیل شود. بنابراین این منطقه، محل بهتری برای تعیین حد ضرر معامله است. زیرا اگر منطقه رویداد شکسته شود، به طور قطعی ایده معاملاتی شما نقض خواهد شد.
-اگر یک سیگنال پرایس اکشن در منطقه رویداد دارید، می توانید حد ضرر معامله را خیلی بالاتر یا پایین تر از کف یا اوج سیگنال در منطقه رویداد قرار دهید، زیرا احتمال تشکیل سیگنال های دیگری در این منطقه نیز وجود دارد.

نمودار روزانه شاخص سهام S&P 500

نمودار روزانه شاخص سهام S&P 500