اهمیت استفاده از نمودارهای بلندمدت

دوشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۴

نمودارهای قیمتی می‌توانند در بازه‌های مختلف زمانی ترسیم شوند که این بازه زمانی از یک دقیقه شروع می‌شود تا ماهیانه. هر یک از این تایم فریم‌ها (timeframes) کاربرد خاصی در تحلیل تکنیکال دارند. معمولاً افراد مبتدی بیشتر به نمودارهای کوتاه‌مدت مثل یک دقیقه و پنج دقیقه تمرکز می‌کنند. می‌توان گفت یکی از دلایلی که باعث می‌شود معامله گران به اندازه کافی در معاملات خود موفق نباشند، استفاده از نمودارهایی با تایم فریم نامناسب است.
ابتدا به همه معامله گران توصیه می‌شود که نمودارهای بلندمدت مثل هفتگی را مد نظر قرار دهند. یک روش مناسب در تحلیل نمودارها این است که ابتدا از نمودار بلندمدت آغاز کنید و به تدریج به تایم فریم‌های کوتاه‌مدت برسید. در این صورت ما می‌توانیم تاریخچه بازار را به درستی مطالعه کنیم. اگر معامله گران از ابتدا با نمودارهای کوتاه‌مدت بازار را تحلیل کنند، مجبور خواهند بود تا همیشه در نتایج به دست آمده از تحلیل هایشان تجدید نظر نمایند. هر چند که در نمودارهای بلندمدت نیز باید هر چند وقت یک‌بار تحلیل‌ها را به روز رسانی کرد، اما در نمودارهای کوتاه‌مدت این اتفاق سریع‌تر رخ می‌دهد.
با تجزیه و تحلیل نمودارهای بلندمدت می‌توان تشخیص داد که حرکت بازار در چندین سال گذشته چگونه بوده است و می‌توان اطلاعاتی را به دست آورد که نه‌تنها از بُعد تحلیل بلکه از دید معامله هم اهمیت زیادی دارند. اگر نمودارهای بلندمدت را تحلیل نمایید، خواهید فهمید که بازار از کجا حرکت خود را شروع کرده و تا کجا می‌تواند حرکت کند. بعد از مدتی به تدریج می‌توانید روی نمودارهای کوتاه‌مدت تمرکز کنید. به عنوان مثال معامله‌گر باید ابتدا به سراغ نمودار هفتگی برود و روند بازار، حمایت، مقاومت و الگوهای نموداری را مشخص کند. سپس همین روش را در نمودار روزانه پیاده کند. بدین ترتیب معامله‌گر می‌تواند حرکت شش ماه گذشته بازار را در نمودار روزانه زیر نظر بگیرد. بایستی توجه نمود که معامله‌گر سطوح قیمتی مهمی که در نمودارهای هفتگی و روزانه تعیین کرده است را در نمودارهای کوتاه‌مدت چهارساعته و یک‌ساعته به کار بگیرد. این مسیر رسیدن از کل به جز است که می‌تواند کمک زیادی به معامله گران نماید.
به این نکته توجه داشته باشید که نمودارهای بلندمدت هفتگی برای تحلیل بازار، یافتن روندهای بزرگ و یا اهداف قیمتی مناسب هستند. ولی برای زمان‌بندی ورود و خروج از معامله مناسب نیستند و نباید برای این کار استفاده شوند. برای زمان‌بندی ورود و خروج از معامله، می‌توانید از نمودارهای روزانه، چهارساعته و حتی یک‌ساعته استفاده کنید.

تریدر یا معامله گر فارکس سهام ارز دیجیتال نفت طلا اونس طلا

استفاده از چند نمودار با تایم فریم های مختلف تاثیر قوی بر عملکرد معاملاتی و تحلیلی دارند.