آموزش اندیکاتور استوکاستیک (Stochastic)

سه شنبه ۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱:۳۰

در این بخش به آموزش اندیکاتور استوکاستیک می پردازیم. اندیکاتور استوکاستیک (Stochastic) برای اولین بار توسط جرج لین مطرح شده است و به تخمین قیمت بسته شدن و دامنه نوسان قیمت در یک بازه زمانی مشخص می پردازد. هدف اسیلاتور استوکاستیک این است که با مقایسه قیمت‌های بسته شدن در بازده زمانی دلخواه، نقاط بازگشتی را پیش‌بینی ‌کند. انتخاب نوع بازه زمانی و تایم فریم هم در اندیکاتور استوکاستیک می‌تواند به صورت روزانه، هفتگی، ماهانه و… باشد و بیشتر بستگی به معامله‌گر و دید معاملاتی فرد دارد.


اندیکاتور استوکاستیک بر این مبنا پایه‌گذاری شده است که در یک روند صعودی، قیمت‌های پایانی (بسته شدن) تمایل دارند که به سمت بالاترین قیمت‌های دوره حرکت کنند و در روند نزولی، قیمت‌های پایانی متمایل به سمت پایین‌ترین قیمت‌های دوره هستند. اندیکاتور استوکاستیک با سایر اندیکاتور های تکنیکال تفاوت دارد، زیرا ورودی‌های آن از حجم معاملات و قیمت پیروی نمی‌کند، بلکه ورودی‌های استوکاستیک بر اساس سرعت و جهت روند بازار می‌باشد.

اندیکاتور استوکاستیک از دو خط %K و %D تشکیل شده است. اهمیت خط %D بیشتر از خط %K است و اخطارهای خرید و فروش را خط %D صادر می‌کند. خط %K نشان دهنده مقدار واقعی نوسان‌ساز برای هر دوره زمانی و خط %D منعکس کننده میانگین حرکت سه روزه ساده است. تقاطع این دو خط به عنوان سیگنال در نظر گرفته می‌شود.


اضافه کردن اندیکاتور استوکاستیک به چارت متاتریدر

برای اضافه کردن اندیکاتور استوکاستیک به نمودار مطابق تصویر زیر عمل می‌کنیم. ابتدا در منوی بالای متاتریدر (MT4) گزینه insert را کلیک کنید و سپس مراحل را مطابق شکل زیر پیگیری کنید تا اندیکاتور استوکاستیک روی چارت قرار بگیرد.

اندیکاتور استوکاستیک در متاتریدر متاتریدر
آموزش اندیکاتور استوکاستیک – برای اضافه کردن اندیکاتور استوکاستیک در متاتریدر کافی است طبق این تصویر عمل کنید.

بعد از انتخاب گزینه اسیلاتور استوکاستیک پنجره زیر باز می شود که می توانید دوره اندیکاتور و رنگ خطوط را تعیین کنید:

پنجره تنظیمات اندیکاتور استوکاستیک در متاتریدر
سعی کنید از تنظیمات پیش فرض اندیکاتور استوکاستیک استفاده کنید

در نتیجه اندیکاتور برروی چارت ظاهر می شود:

اندیکاتور استوکاستیک
اندیکاتور استوکاستیک در متاتریدر

سیگنال خرید و فروش در اندیکاتور استوکاستیک

طبق نمودار زیر، در اندیکاتور استوکاستیک زمانی که خط %K به زیر خط %D عبور می‌کند، می‌توان گفت سیگنال فروش صادر شده است و همین طور زمانی که %K به بالای %D عبور می‌کند، می‌تواند نشانگر سیگنال خرید باشد. از این رو محل تقاطع این دو خط سیگنال فروش یا خرید به شمار می‌رود. هم چنین استوکاستیک به شما این امکان را می‌دهد که زمان ورود بازار به منطقه اشباع خرید یا اشباع فروش را پیدا کنید و نسبت به معامله فروش یا خرید اقدام کنید.

یعنی زمانی که قیمت در نقطه اشباع خرید قرار دارد، اقدام به فروش و هنگامی‌که در نقطه اشباع فروش هست، اقدام به خرید نمایید. اما نکته‌ای که باید در نظر گرفته شود این است که بعد از ورود بازار به منطقه اشباع خرید، باید منتظر تغییر حرکات صعودی به نزولی بمانید. همیشه به یاد داشته باشید که اندیکاتورهای تکنیکال به تنهایی کاربردی ندارند و باید برای بالا بردن دقت کار آن‌ها از سایر تئوری‌های تکنیکال هم استفاده کنید.

آموزش استوکاستیک - اندیکاتور Stochastic
آموزش اندیکاتور استوکاستیک – موقعیت خطوط K% و D% برای سیگنال یابی اهمیت دارند

به عنوان مثال روز ۱ ماه مه، اندیکاتور استوکاستیک وارد منطقه اشباع خرید شده است. جفت ارز EURUSD در واکنش به نرخ رُند ۱٫۱۰۰۰ دلاری پین بار نزولی تشکیل داده است. ورود اندیکاتور به محدوده اشباع خرید و شکل گیری کندل بازگشتی نزولی، نشانه ای از شروع حرکات نزولی جدید می‌باشد. در ادامه خط %K به زیر خط %D عبور کرده و از محدوده اشباع خرید خارج شده است. در این راستا سیگنال بازگشتی EURUSD عمل کرده و بازار سقوط کرده است.

اندیکاتور استوکاستیک
سیگنال های خرید و فروش اندیکاتور استوکاستیک Stochastic

بدین ترتیب، زمانی که اندیکاتور استوکاستیک وارد منطقه اشباع خرید یا فروش می‌شود، انتظار می‌رود که شاهد تغییر جهت بازار باشیم. هم چنین اگر سیگنال پرایس اکشن هم سو با اندیکاتور تشکیل شود، می‌توان گفت سیگنال فروش یا خرید قوی صادر شده است.


واگرایی با نمودار قیمتی

اگر اوج یا کف‌های قیمتی تشکیل شده در بازار توسط اوج یا کف‌های خط %K تائید نشوند، می‌گوییم که بازار واگرایی دارد. واگرایی دو نوع است. واگرایی صعودی که در آن بازار کف‌های قیمتی پایین‌تری ثبت می‌کند، اما در عین حال خط %K متناظر با آن کف‌های قیمتی بالاتری را ثبت می‌کند. کف قیمتی پایین‌تری که در نمودار تشکیل می‌شود نشانگر روند نزولی فعلی بازار است، اما کف قیمتی متناظر با آن که در خط %K تشکیل شده و بالاتر از کف قبلی است نشان می‌دهد که قدرت فروشندگان کاهش یافته است. زمانی که این واگرایی‌ها در نقاط اشباع (اشباع خرید و اشباع فروش) به وجود می‌آیند، واگرایی اعتبار بیشتری خواهد داشت.

به عنوان مثال در نمودار چهارساعته، EURUSD وارد منطقه اشباع فروش شده بود. ورود به این منطقه می‌تواند نشانه‌ای از سیگنال خرید باشد. هم چنین وجود واگرایی بین کف‌های قیمتی بازار و کف‌های قیمتی نمودار، نشانه دیگری از تضعیف حرکات نزولی بازار است. در ادامه خط %K به بالای خط %D عبور کرده و جفت ارز تقویت شده است.

اندیکاتور استوکاستیک
واگرایی اندیکاتور استوکاستیک (Stochastic) با نمودار قیمتی

شکل زیر نمودار چهارساعته USDCAD است که شاهد واگرایی دیگری در اندیکاتور استوکاستیک هستیم و جفت ارز بعد از اتمام روند صعودی خود، سقوط کرده است.

اندیکاتور استوکاستیک
واگرایی اندیکاتور استوکاستیک (Stochastic) با نمودار قیمتی