چرخه باطلی که معامله‌گر را نابود می‌کند!

یکشنبه ۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۹

داشتن یک استراتژی معاملاتی دقیق با جزئیات کامل ضروری است. اما برخی از معامله گران بازار فارکس بر این باورند که استراتژی معاملاتی باید به حد کمال برسد. انتظار آن‌ها این است که استراتژی باید همیشه موفق باشد. جست‌وجو برای یافتن استراتژی کامل و بی‌نقص ادامه می‌یابد و چندین سال و برخی اوقات چند دهه طول می‌کشد. در این مقاله می‌خواهیم شما را از ورود به یک چرخه خطرناک دور کنیم!

چرخه باطلی که شما را نابود می‌کند!

اگر شما هم جزو معامله‌گرانی هستید که همیشه در حال تغییر دادن استراتژی معاملاتی هستید تا به یک استراتژی کامل و بی‌نقص برسید، باید بدانید که وارد چرخه باطلی شده‌اید که در نهایت منجر به اخراج شما از بازار خواهد شد! اکثر معامله‌گرانی که وارد این چرخه می‌شوند همیشه امیدوارند و می‌خواهند استراتژی کامل و نهایی را کشف کنند! به همین خاطر همیشه در تلاش هستند و بعد از مدتی دچار اشتباه مهلکی می‌شوند. این اشتباه مهلک از دست دادن پول یا سرمایه نیست. بلکه از دست دادن اشتیاق برای کار در حرفه معامله‌گری است. اشتباهی که معامله‌گر را از واقعیت دور می‌کند. معامله‌گر هر چقدر به دنبال بهترین‌ها و کامل‌ترین‌ها باشد، بیشتر در معرض ورود به این چرخه باطل است.
شما به عنوان یک معامله‌گر همیشه باید استراتژی‌های جدید را امتحان کنید. همیشه باید در جست‌وجوی استراتژی‌ها و سبک‌های جدید باشید. اما نباید تصور کنید که برای هر بار امتحان کردن استراتژی باید سرمایه‌گذاری کنید! تست و آزمایش استراتژی‌های جدید باید در یک حساب جداگانه باشد. شما باید یک استراتژی اولیه داشته باشید و با آن در بازار کار کنید. استراتژی‌های جدید را هم باید در حساب‌های آزمایشی و دمو امتحان کنید. بعد از آن می‌توانید به تغییر استراتژی اولیه و اصلی خود اقدام کنید.
منظور از تغییر استراتژی، تغییر کلی آن نیست. بلکه تغییر بخشی از استراتژی است تا عملکرد کلی استراتژی بهبود یابد. اما چه زمانی باید برای تغییر استراتژی اقدام کرد؟ شما باید چند هفته یا چند ماه یک استراتژی جداگانه را بدون دخالت دادن آن به استراتژی و حساب اصلی معاملاتی تست کنید.

روش غلط تست استراتژی

حتماً شما هم در اوایل کار یک استراتژی جدید پیدا می‌کردید و طبق آن استراتژی وارد بازار می‌شدید. در معامله اول سود می‌کردید، اما معاملات دوم و سوم با ضرر بسته می‌شدند. سپس خیلی ساده استراتژی را کنار می‌گذاشتید و به دنبال استراتژی دیگری می‌رفتید. شاید در ظاهر شما ضرر جزئی را برای تست این استراتژی متحمل شده باشید. اما ضرر واقعی این کار بیشتر از ضرر دلاری است که از حسابتان کسر می‌شود!
نه تنها روش کار شما برای تست استراتژی اشتباه است و نتیجه آن اصلاً قابل اتکا نیست، بلکه شما بعد از این آزمایش ناموفق سر خورده و ناامید خواهید شد. شما تا یک حد مشخصی می‌توانید ضرر و زیان استراتژی‌های جدید را تحمل کنید. بعد از مدتی به این نتیجه خواهید رسید که این کار مناسب شما نیست و بهتر است که حرفه معامله‌گری را فراموش کنید. یک اشتباه ساده نه تنها به شما ضرر زده بلکه شما را از کار کردن هم ناامید می‌کند! اما عده‌ای از معامله گران پشتکار زیادی دارند و بعد از مدتی به این اشتباه پی خواهند برد. در واقع زمانی که معامله‌گر به این نتیجه برسد که استراتژی کاملی وجود ندارد و برای تست استراتژی باید از حساب آزمایشی و جداگانه‌ای استفاده کند، تازه از این چرخه باطل خارج می‌شود! درک این دو حقیقت مهم بسیار اهمیت دارد و شما را از لبه پرتگاه دور می‌کند.

آیا شما هم در این چرخه گیر افتاده‌اید؟

پاسخ دادن به این سؤال می‌تواند کمی سخت باشد. معمولاً وقتی معامله‌گر در حال تست استراتژی است، خیلی چیزها را فراموش می‌کند و حتی شاید فراموش کند که بهبود و توسعه استراتژی تنها بخشی از حرفه معامله‌گری است! شما به عنوان معامله‌گر وظایف دیگری هم دارید. خیلی از معامله گران تازه کار حتی متوجه این موضوع هم نیستند و شرایط برای آن‌ها خیلی عادی به نظر می‌رسد.
همان‌طور که در بالا هم گفتیم، روش تست استراتژی خیلی مهم است. در واقع روش تست استراتژی می‌تواند به سادگی نشان دهد که شما وارد این چرخه شده‌اید یا خیر؟ تعداد معاملاتی که طبق استراتژی جدید انجام می‌شود، شاید برای قضاوت در رابطه با عملکرد استراتژی کافی نباشد. برای تست هر استراتژی حداقل باید ۳۰ معامله انجام دهید. اگر نتیجه این ۳۰ معامله خوشایند بود، می‌توانید نتایج مطالعات و آزمایش‌ها را جمع‌بندی کنید و با استراتژی اولیه و اصلی که دارید مقایسه کنید و سپس استراتژی اصلی که هر روز با آن معامله می‌کنید را اصلاح کنید.

چگونه از ورود به این چرخه دوری کنیم؟

تنها یک راه وجود دارد: باید تست و آزمایش استراتژی را جدی بگیرید. تعداد معاملات آزمایشی که با استراتژی جدید انجام می‌دهید باید به‌اندازه‌ای زیاد باشد که به یک نتیجه منطقی و واقعی منتهی شود. یک استراتژی نمی‌تواند در تمامی معاملاتی که انجام می‌دهید موفق عمل کند. اما اگر تعداد معاملات زیاد باشد، می‌توان گفت که برآیند معاملات چگونه بوده است؟ شاید زمان زیادی برای این کار کنار بگذارید. طولانی بودن زمان تست استراتژی ایرادی ندارد.
یک حساب جداگانه برای استراتژی جدید باز کنید. یک حساب معاملاتی آزمایشی یا دمو. چرا دمو؟ چون شما در حال آزمایش و تست استراتژی هستید. اگر با پول واقعی معامله کنید، یعنی استراتژی را پذیرفته‌اید و دیگر در حال تست آن نیستید! باید در زمان تست استراتژی به این نکته توجه داشته باشید که هدف شما جمع‌آوری نمونه هاست. همه معاملات را باید در ژورنال جداگانه‌ای یادداشت کنید. تست استراتژی هم مثل معامله در بازار واقعی است. به همان اندازه زمان می‌برد و به دقت زیادی نیاز دارد. باید جدی و منظم باشید. تنها تفاوت تست استراتژی با معاملات واقعی در این است که در معاملات واقعی شما در حال کسب درآمد هستید. اما در تست استراتژی شما برای کسب درآمد مستمر در آینده آماده می‌شوید.