با معامله سود ده چه کنیم؟

یکشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۱

وقتی که معامله ای در جهت مطلوب شما پیش می رود و بازدهی دارد، چه کار می کنید؟ منتظر برخورد بازار به حد سود می مانید؟ حد سود را افزایش می دهید؟ یا خیلی ساده معامله را در سود می بندید؟ مدیریت معاملات سود ده به همان اندازه مدیریت ریسک اهمیت دارد. فرقی ندارد که در بازار فارکس، سهام یا کالا معامله کنید. در معاملات سود ده شما همیشه با سه سناریو مواجه هستید. در این مقاله می خواهیم مزایا و معایب سه روش کلی مدیریت معاملات سود ده را بررسی کنیم.

به برنامه و سیستم معاملاتی خودتان بچسبید!

اگر معامله شما وارد سود شده، طبق برنامه قبلی و سیستم معاملاتی که دارید عمل کنید. اگر در معامله سود ده تغییری ایجاد کنید، مجبور خواهید شد در ادامه تغییرات بیشتری را اعمال کنید. تغییر دستورات حد سود و حد ضرر می‌تواند شرایط را پیچیده کند. معامله‌ای که پارامترهای سود و زیان انتظاری آن چند بار عوض شوند، تحلیل و مدیریتش کار سختی خواهد بود. معمولاً بهتر است که تغییری در معامله سود ده اعمال نکرد و طبق برنامه و سیستم معاملاتی عمل کرد. همچنین تغییر در دستورات حد سود و حد ضرر باعث می‌شود تا سیستم معاملاتی زیر سؤال برود و کار را برای ارزیابی سیستم در آینده سخت‌تر کند.

اندازه حد سود را افزایش دهید!

در برخی مواقع شما وسوسه می‌شوید که حد سود معامله را افزایش دهید تا بازدهی معامله هم بیشتر شود. این کار می‌تواند ریسک معامله را به شدت بالا ببرد و حتی معامله سود ده را به یک معامله زیان ده تبدیل کند. در واقع با تغییر اندازه حد سود، شاید بازار هیچ وقت به حد سود جدید نرسد. با این حال اگر می‌خواهید اندازه حد سود را افزایش دهید و به بازدهی معامله اضافه کنید، بهتر است که سریعاً حد ضرر را هم در همان جهت تغییر دهید.
یعنی اگر حد سود معامله خرید را بالا بردید، حد ضرر را هم بالا بیاورید. یا اگر حد سود معامله فروش را به سطوح پایین‌تر انتقال دادید، حد ضرر را هم پایین‌تر انتخاب کنید. با این کار شاید معامله شما به حد سود نرسد، اما با زیان کمتری بسته خواهد شد! در واقع اگر حد ضرر را به نقطه سر به سر معامله انتقال دهید، ضرر و زیانی هم در کار نخواهد بود. حتی می‌توانید حد ضرر را تا محدوده بازدهی معامله حرکت دهید. یعنی اگر معامله خرید دارید، حد ضرر را در بالای نقطه ورود به معامله قرار دهید. در این صورت معامله اگر به حد سود شما نرسد، با سود کوچکی بسته خواهد شد.

معامله را در سود ببندید!

اگر نگرانید و استرس از دست دادن سود را دارید و مطمئن نیستید که با معامله چه کنید، بهتر است که معامله را ببندید و از بازار خارج شوید. معمولاً در این سناریو معامله‌گر گیج شده و تصویر مبهمی از بازار دارد. به همین دلیل بهترین کار بستن معامله سود ده است! با این کار حداقل مطمئن هستید که سود کرده‌اید. این کار برای شما زمان می‌خرد. یعنی به شما فرصت می‌دهد تا بازار را با خیال راحت و بدون تعصب ارزیابی کنید و تصمیم منطقی‌تری بگیرید.