چگونه از معامله زیان ده عبور کنیم؟

یکشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۳

بعد از یک ضرر و زیان بزرگ، اعتماد به نفس معامله‌گر به شدت پایین می‌آید. دلایل زیادی برای ضرر کردن در بازار وجود دارد. مثل نداشتن دانش لازم برای معامله، مدیریت ضعیف ریسک، اتخاذ تصمیمات احساساتی و یا نوسانات شدید و غیرقابل پیش‌بینی بازار. اما دلیل معامله زیان ده هر چه که باشد، در نهایت منجر به تضعیف روحیه معامله‌گر می‌شود. به‌طوری‌که معامله‌گر دیگر اعتماد به نفس لازم برای معامله را ندارد. در این مقاله می‌خواهیم روش‌های مواجه با این مشکل را بررسی کنیم.
اگر اعتماد به نفس شما هم به خاطر زیان معامله پایین آمده، با چند کار ساده می‌توانید دوباره با اعتماد به نفس قوی به بازار برگردید. فراموش نکنید که در حرفه معامله‌گری، سرنوشت شما را یک معامله تعیین نمی‌کند. این برآیند معاملات است که اهمیت دارد.

مسئولیت معامله را بر عهده بگیرید

روزهای بد و زیان ده برای همه وجود دارد. اما زمانی که اوضاع رو به وخامت می‌گذارد، باید مسئولیت همه‌چیز را به گردن بگیرید و سعی کنید راه‌حلی پیدا کنید تا هیچ‌وقت در وضعیت مشابه قرار نگیرید. به این فکر کنید که کجا اشتباه کرده‌اید؟ شاید زیان معامله تقصیر شما هم نباشد. اما تا وقتی‌که مسئولیت آن را به عهده نگرفته‌اید، به دنبال پیدا کردن راه‌حل هم نخواهید رفت. معمولاً زیان‌های ناخواسته و بزرگ بیشتر به خاطر نداشتن سیستم معاملاتی و یا عدم پایبندی به آن است.
بهتر است تا وقتی‌که راه‌حلی پیدا نکرده‌اید، وارد معامله دیگری نشوید. تجربه‌ای که از معاملات زیان ده به دست می‌آورید خیلی با ارزش است. این تجربه عملکرد معاملاتی شما را به طور قابل‌توجهی ارتقا خواهد داد. با قبول مسئولیت معامله زیان ده، شما دقیقاً به فکر پیدا کردن راه حل خواهید افتاد تا از تکرار این اشتباه جلوگیری کنید. در آینده هم به احتمال زیاد هیچ‌وقت یک اشتباه را دو بار تکرار نخواهید کرد.

به ساخت سیستم معاملاتی تمرکز کنید

اگر زیان بزرگی را متحمل شده‌اید، باید دوباره کار را از اول شروع کنید. اشتباه نکنید، منظور ما شروع معاملات از صفر نیست! بلکه باید برگردید و مطالب اولیه و مبتدی حرفه معامله‌گری را یاد بگیرید. روی استراتژی معاملاتی تمرکز کنید. اگر استراتژی معاملاتی ندارید، یکی طراحی کنید. تا وقتی‌که استراتژی معاملاتی طراحی نشده از معامله کردن خودداری کنید.
سیستم معاملاتی مشخص می‌کند که چه کسی حرفه‌ای و چه کسی مبتدی است. شما یک کار تکراری (معامله کردن) را تا آخر عمر حرفه‌ای‌تان اجرا خواهید کرد. برای انجام موفق یک رویه تکراری باید یک سیستم موفق معاملاتی تعریف شود. اگر سیستمی در کار نباشد، هر روز با یک دلیل عجیب و غریب و متفاوت وارد معامله خواهید شد و نتیجه معاملات هم اهمیتی نخواهند داشت! چون‌که این‌گونه معاملات ادامه‌دار نخواهند بود. اگر وارد معامله‌ای شده‌اید و زیان بزرگی به شما تحمیل شده، مسئولیت آن را به عهده بگیرید، راه حل اساسی برای آن پیدا کنید و با اعمال تغییرات در سیستم معاملاتی دوباره برای ورود به بازار آماده شوید.

به خاطر زیان معامله خود را سرزنش نکنید

زیان و ضرر بخشی از حرفه معامله‌گری است. معامله گران موفق کسانی هستند که بتوانند با وجود زیان در یک معامله باز هم به کار خود ادامه دهند. اگر هر زیانی در معامله بر روحیه شما تأثیر بگذارد، بعد از مدتی افسرده و ناامید خواهید شد و قدرت تصمیم‌گیری را از دست خواهید داد. حتی شاید وارد معاملات انتقامی هم بیفتید، که در نهایت منجر به اخراج شما از بازار خواهند شد. بهترین کار در مواجه با معاملات زیان ده، بررسی و تحلیل معاملات زیان ده است، تا علت آن را پیدا کنید و از تکرار آن جلوگیری کنید. معامله زیان ده نشانگر نقص در سیستم معاملاتی است و شما نباید خود را به خاطر معامله زیان ده سرزنش کنید. تنها کافی است که زیان را قبول کنید و روشی پیدا کنید تا از تکرار این اتفاق جلوگیری کنید.

روانشناسی معاملات فارکس ایران بورس آنلاین مدیریت ریسک استراتژی معامله گری

معامله گر حرفه ای از معامله زیان ده عبور می کند، بدون این که اعتماد به نفس خود را از دست بدهد. معامله گر آماتور در یک معامله زیان ده گیر می کند و هیچ وقت نمی تواند خود یا دیگری را به خاطر این زیان ببخشد. زیان در معامله نشانگر نقص در سیستم معاملاتی است. معامله گر نباید خود را به خاطر آن سرزنش کند. بلکه باید مسئولیت کار را بر عهده بگیرد و مشکل را بر طرف نماید.