نکات ساده برای نوسان گیری بهتر از بازار

یکشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۹:۳۰

هیچ سیستم معاملاتی کاملی برای معاملات کوتاه‌مدت وجود ندارد. با این حال استفاده از سیستم‌های معاملاتی یک ضرورت است. در این مقاله می‌خواهیم چند نکته ساده برای موفقیت بیشتر در بازار را بررسی کنیم. حتماً از این نکات در طراحی و اجرای سیستم معاملاتی استفاده کنید.
هاوارد ابل (Howard Abell) و باب کاپل (Bob Koppel) دو تن از معامله گران حرفه‌ای بازار هستند. این دو معامله‌گر معتقدند که “سیستم معاملاتی کوتاه‌مدت که مخصوص نوسان گیری است باید سود ده باشد و با ویژگی‌های شخصیتی معامله‌گر همخوانی داشته باشد.” هر سیستم معاملاتی تنها مخصوص یک نفر است.

صبر کنید!

اگر می‌خواهید نوسان بگیرید، باید صبر کنید. صبر کردن یکی از مهارت‌های اصلی نوسان گیران بازار است. آن‌ها صبر می‌کنند تا بازار به جایی که انتظارش را دارند برسد. در واقع باید قبل از معامله منتظر بمانید تا بازار به آنچه شما انتظار دارید عمل کند. شما نمی‌توانید همین‌که سیستم را باز کردید و نمودار را تحلیل کردید سریعاً وارد بازار شوید. باید منتظر بمانید تا بازار به یک سطح کلیدی خاص برسد و بعد از آن وارد بازار شوید.

درصد موفقیت سیگنال‌ها اهمیت زیادی دارد

هر روز باید بازار را با اطلاعات و اخبار بیشتری تحلیل کنید و حداقل نوسانات یک روز تا دو هفته را بررسی کنید. شما باید محدوده‌ای که انتظار دارید سیگنال صادر شود را پیدا کنید و منتظر بمانید تا بازار به این محدوده برسد. هر چقدر شانس موفقیت سیگنال‌های شما بیشتر باشد، در نوسان گیری از بازار هم بهتر عمل خواهید کرد.

پیش‌بینی فرصت‌های احتمالی

برای این‌که از قیمت‌های فعلی معامله کنید باید حتماً دلیل خوبی داشته باشید! اگر فرصتی در کار نیست وارد معامله نشوید! حتماً شما هم معاملات صرافی‌ها را دیده‌اید. آن‌ها ارزهای خارجی را با قیمت‌های فوری خرید و فروش می‌کنند. هدف آن‌ها نگهداری ارز نیست و درآمد آن‌ها هم از کارمزد معاملات است. شاید صرافی سرمایه‌گذاری هم انجام دهد. اما به طور کلی درآمد اصلی صرافی‌ها از کارمزد معاملات است. شما به عنوان نوسان گیر نمی‌توانید مثل صرافی‌ها عمل کنید! سود شما از کارمزد نیست. پس صبر کنید تا فرصت خوبی در بازار فراهم شود و سپس بر اساس فرصت به وجود آمده معامله کنید. فراموش نکنید که معامله شما نیاز به زمان دارد تا به نتیجه برسد.

استفاده از دستورات پندینگ

اگر در بازار فرصتی پیدا کرده‌اید، اما می‌ترسید معامله کنید حتماً از دستورات پندینگ (Pending Orders) استفاده کنید. این نوع دستورات به شما امکان می‌دهند تا با رسیدن بازار به سطح مورد انتظار شما معامله اجرا شود. اگر پشت سیستم نبودید یا اگر در حین معامله از قیمت‌های آنی استرس پیدا می‌کنید، حتماً از دستورات پندینگ استفاده کنید.

هر روز یک سیگنال

سعی کنید هر روز تنها یک معامله بزنید. در معامله افراط نکنید. بالا رفتن تعداد معاملات نشانگر اضطراب و ناتوانی شما در تصمیم‌گیری است. سعی کنید تا فرصت معاملاتی فراهم شود و سپس از سیگنال‌های به دست آمده تنها یک مورد را برای معامله انتخاب کنید.

به نوسانات بی‌معنی بازار واکنش نشان ندهید!

بسیاری از نوسانات قیمتی که هر روز در بازار می‌بینیم، تنها نویز بازار هستند و هیچ معنی و مفهوم خاصی ندارند. اگر به هر کندل یا نوسان قیمتی در بازار توجه کنید، گیج خواهید شد. تنها به نوساناتی توجه داشته باشید که برای بازار معنی و مفهوم خاصی دارند.

وقتی سرعت تغییرات بازار بالا رفت، تثبیت سود کنید

به عنوان یک نوسان گیر بهتر است که همیشه با سود از معاملات خارج شوید! اگر بازار نوسانات شدیدی را نشان می‌دهد و قیمت‌ها به شدت در حال افزایش یا کاهش هستند، سریعاً تثبیت سود کنید. بازار شدیداً نوسانی همیشه در یک جهت حرکت نمی‌کند! پس اگر انتظار زیادی از معامله دارید اما بازار به شدت نوسانی است، سریعاً معامله را در سود ببندید و منتظر بازگشت آرامش به بازار بمانید.

از بازارهای مُرده فاصله بگیرید

اگر نوسانات بازار محدود است، به بازار دیگری نگاه کنید! شاید جفت ارز USDCHF بدون نوسان قابل‌توجهی معامله شود. اما در بازار NZDUSD حرکات قیمتی قابل پیش‌بینی دیده شود. خیلی ساده بازار را تغییر دهید و در NZDUSD به دنبال سیگنال باشید. بازاری که نوسان نداشته باشد برای نوسان گیری هم مناسب نیست.