این ده گام را محکم بردارید!

یکشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۰

در این مقاله چند گام ساده برای موفقیت در بازار فارکس و سهام را بررسی کرده‌ایم. این ده گام را محکم بردارید تا از شکست‌های احتمالی آینده در امان بمانید.

گام اول: در زمان افتتاح حساب منطقی رفتار کنید

برای ورود به بازار فارکس و سهام یا هر بازار دیگری باید ابتدا یک حساب معاملاتی در یکی از کارگزاری‌های معتبر افتتاح کنید. بعد از افتتاح حساب معاملاتی آزمایشی و یا واقعی باید نرم‌افزار لازم برای وصل شدن به بازار جهانی فارکس را دانلود و نصب کنید. همیشه به خاطر داشته باشید که اگر می‌خواهید به عنوان معامله‌گر یا سرمایه‌گذار فعالیت کنید، باید سرمایه را در حساب خودتان به گردش بیندازید. اگر اولین بار است که وارد بازار می‌شوید، از حساب دمو یا آزمایشی استفاده کنید.

گام دوم: نرم‌افزار معاملاتی را برای انجام معاملات آماده کنید

بعد از دانلود نرم‌افزار معاملاتی باید با پلتفرم مربوطه آشنا شوید. به طور مثال اگر از متاترید استفاده می‌کنید باید مهارت استفاده از امکانات متاتریدر را یاد بگرید. یا اگر از CTrader استفاده می‌کنید حتماً باید در استفاده از این نرم‌افزار به سطح قابل قبولی برسید. برخی از نرم‌افزارها امکانات زیادی دارند و می‌توانند عملکرد شما را بهبود بخشند.

گام سوم: حساب کتاب کنید

ما هر روز با فرصت‌های سرمایه‌گذاری بی‌شماری مواجه هستیم. برخی از این فرصت‌ها صرفاً به خاطر عدم آشنایی ما با بازار مربوطه از دست می‌روند. به طور مثال شاید فردی به شما بگوید که یک قطعه زمین مناسب برای سرمایه‌گذاری وجود دارد. اما چون سرمایه‌گذاری در زمین برای شما مبهم است، نتوانید چنین فرصتی را بررسی کنید.
در بازار فارکس و سهام هم چنین وضعیتی حاکم است. هر روز فرصت‌های معاملاتی بی‌شماری وجود دارند و به شما اطلاع‌رسانی می‌شوند. بهتر است که مهارت ارزیابی و بررسی فرصت‌های معاملاتی را داشته باشید. قرار نیست از هر فرصتی استفاده کنید، اما باید فرصت‌ها را ارزیابی کنید و اگر منطقی بودند از آن استفاده کنید.
در هر معامله یا سرمایه‌گذاری شما باید ابتدا پاسخ این سؤالات را پیدا کنید. پاسخ به این سؤالات خیلی چیزها را برای شما روشن خواهند کرد:

  • آیا الان نیازی به سرمایه‌گذاری دارم؟
  • چگونه سرمایه اولیه برای سرمایه‌گذاری یا معامله را جور کنم تا بدهکار نشوم و یا نیازی به فروش دارایی‌های دیگر نداشته باشم؟
  • ریسک این معامله چقدر است؟
  • در بدترین سناریو که سرمایه‌گذاری شکست می‌خورد باید چه کنم؟
  • تا کی می‌توانم منتظر بمانم تا معامله یا سرمایه‌گذاری به نتیجه برسد؟
  • آیا هر روزی که معامله من باز می‌ماند، هزینه جداگانه‌ای می‌دهم؟
  • چقدر سود یا بازدهی برای من کافی است؟
  • با سود یا بازدهی معامله چه‌کار می‌توانم بکنم؟

گام چهارم: به یک تحلیلگر تبدیل شوید

خیلی از تازه‌واردهای بازار فکر می‌کنند که برای تحلیلگر شدن باید تمام تئوری‌های تحلیلی را بخوانند و بر آن‌ها تسلط یابند. اگر بدانید که تحلیلگران حرفه‌ای بازار از چه تئوری‌های ساده‌ای برای تحلیل استفاده می‌کنند تعجب خواهید کرد. سعی کنید یک سبک تحلیلی ساده را یاد بگیرید و هر روز آن را در بازار پیاده کنید. تحلیل یک مهارت تجربی است و با تمرین و تکرار به دست می‌آید.
تحلیل به شما کمک می‌کند تا روند فعلی و آتی بازار را با احتمال بالایی تشخیص دهید و با چشم باز سرمایه‌گذاری کنید. تحلیل به معنی پیش‌بینی قطعی آینده نیست. صرفاً به شما سطوحی را نشان می‌دهد که اگر شکسته شوند بازار می‌تواند حرکات قوی به راه بیندازد. شما به کمک تحلیل این حرکات قوی و یک‌سویه را تشخیص می‌دهید و با سوار شدن بر آن‌ها سود می‌کنید. همچنین تحلیل به شما کمک می‌کند تا در مقابل روندهای قوی بازار قرار نگیرید.

گام پنجم: تعصب و غرور را کنار بگذارید

تعصب و غرور باعث می‌شوند شما در برابر واقعیت‌ها و حقایق مقاومت کنید! شما می‌دانید کاری که انجام می‌دهید اشتباه است، اما تنها به خاطر تعصب یا غروری که دارید آن کار را انجام می‌دهید. شما آزادید و می‌توانید هر طور که صلاح می‌دانید در این بازار کار کنید. می‌توانید برای حفظ غرور خود هزینه کنید و یا با تعصب قوی از یک تصمیم اشتباه دفاع کنید. در نهایت این سرمایه خود شماست که از بین خواهد رفت. اگر می‌خواهید در این بازار دوام بیاورید، تعصب و غرور را کنار بگذارید و با واقعیت کنار بیاید.

گام ششم: همه چیز را یادداشت کنید

بازارهای مالی به خصوص بازار فارکس به شدت نوسانی هستند و اخبار و شایعات زیادی هم در بازار منتشر می‌شوند. یاد بگیرید معاملات و سرمایه‌گذاری‌های خود را در یک دفتر ثبت کنید. فرض کنید شخصی از شما می‌پرسد که چرا طلا خریداری کرده‌اید؟ یا طلا را چقدر و از چند خریده‌اید؟ یا برنامه شما برای بدترین و بهترین سناریو چیست؟ پاسخی که به این شخص فرضی می‌دهید همان چیزی است که باید در دفتر ژورنال معاملاتی ثبت کنید. این کار باعث می‌شود تا در آینده وقتی زیر بمباران اطلاعاتی قرار می‌گیرید، یا بازار به خاطر دلایلی شوکه می‌شود، بتوانید خیلی سریع برنامه‌ای که برای معامله طراحی کرده بودید را به خاطر بیاورید و طبق آن برنامه‌ریزی پیش بروید.

گام هفتم: همیشه برای روزهای بدتر آماده شوید

بازار همیشه به شما سود نمی‌دهد. این شما هستید که با برنامه‌ریزی شخصی خودتان از دوره‌های زیان ده جان سالم به در می‌برید و سود می‌کنید. وقتی بازار سود می‌دهد مسلماً شما هم بدون هیچ زحمتی سود خواهید کرد. در واقع وقتی معامله یا سرمایه‌گذاری وارد سود شد، دیگر کاری برای انجام وجود ندارد و تنها باید بهترین محل برای خروج از معامله را انتخاب کنید.
پس وقتی معامله سود می‌دهد، ما کاری برای انجام نداریم. اما وقتی بازار زیان ده می‌شود، واکنش شما بسیار مهم است. شما باید هر چه سریع‌تر تکلیف معامله زیان ده را مشخص کنید. اگر از قبل برنامه‌ریزی کرده‌اید و می‌دانید در زمان زیان چه باید بکنید، حداقل یک قدم از سایرین جلو هستید. اما اگر برنامه‌ای ندارید باید هر چه سریع‌تر دستورالعمل‌های خروج از بازار را در صورت تحقق بدترین سناریو تعریف و اجرا کنید.

گام هشتم: مدل تصمیم‌گیری خود را ارتقا دهید

معمولاً افرادی که در بازارهای مالی شکست می‌خورند، قدرت تصمیم‌گیری ندارند. آن‌ها منتظر می‌مانند تا فردی پیدا شود و دستور معامله را به آن‌ها بدهد. این گروه از معامله گران از قبول کردن مسئولیت معامله می‌ترسند و یا دوست ندارند که ریسک کنند. این گروه تنها زمانی می‌توانند به معامله‌گر یا سرمایه‌گذار حرفه‌ای تبدیل شوند که توانایی گرفتن تصمیمات پیچیده و سخت را داشته باشند.
وقتی بازار در حرکت است، شما هم باید گاهی اوقات لحظه‌ای و با ریسک بالا تصمیم بگیرید. در این جا منظور ما از ریسک بالا این نیست که با حجم زیادی معامله بزنید. بلکه منظور ما این است که شاید در نگاه اول شانس موفقیت معامله کمتر از انتظارات شما باشد. معامله‌گری تصمیم‌گیری است. برای تصمیم‌گیری بهتر باید اطلاعات کافی جمع‌آوری شوند و از قبل دستورالعمل‌های لازم برای هر سناریو تعریف شوند. تا وقتی‌که بازار سریعاً حرکت کرد و نیاز به اتخاذ تصمیم بود، خیلی سریع تصمیم مطلوب گرفته و اجرا شود.

گام نهم: طمع و ترس را کنترل کنید

اگر روزی احساس کردید که همه چیز خوب است و سودهای زیادی به حسابتان واریز خواهد شد و نباید الان تثبیت سود کنید و باید صبر کنید تا بازار بیشتر از این سود بدهد، گرفتار طمع شده‌اید. در مقابل اگر وقتی اسم بازار می‌آید استرس و اضطراب به سراغ شما می‌آید، ترسیده‌اید. برای اینکه گرفتار طمع و ترس نشوید، گام‌های قبلی را به دقت و محکم بردارید!

گام دهم: صبر می‌کنیم، به شرطی که برنامه‌ای داشته باشیم

گاهی اوقات باید صبر کنیم تا بازار حرکت کند. اما اگر معامله وارد ضرر شد باید هر چه سریع‌تر دستورالعمل‌های تعریف شده برای بدترین سناریو را اجرا کنید. برخی از سرمایه‌گذاران تصور می‌کنند که اگر زیاد ضرر کرده‌اند، تنها کافی است صبر کنند تا زیان جبران شود. همیشه بهتر است که معامله را با زیان کمتر ببندید تا این‌که منتظر بمانید تا بازار ۵۰ درصد اصلاح کند و بعد از آن به روند قبلی بازگردد تا شاید معامله شما از زیان خارج شود!
این جمله که آب از سر ما گذشته چه یک وجب چه صد وجب در حرفه معامله‌گری صادق نیست. در حرفه معامله‌گری فرق یک وجب با صد وجب می‌تواند ۱۰ درصد یا ۹۰ درصد زیان باشد. پس اگر می‌خواهید صبر کنید، برنامه درست و حسابی برای خود طرح کنید. قهر کردن از بازار و بستم سیستم یا نگاه نکردن به بازار به معنی صبر کردن نیست.