آشنایی با جزئیات قراردادهای فارکس

چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۸۷ - ۱۱:۲۱

وقتی می‌خواهید وارد معامله شوید اطلاعات نمادهای معاملاتی را از کجا پیدا می‌کنید؟ به طور مثال حداقل حجم معامله چقدر است؟ یا واحد قیمتی که برای نماد یا Symbole مشخص شده کدام ارز است؟ ساعات دقیق معاملات روی نماد مورد نظر چه زمانی است؟ مطمئناً پیش از ورود به بازار فارکس یا سهام اطلاعات عمومی از بازار دارید. اما چگونه می‌توانیم اطلاعات مربوط به خود نماد را پیدا کنیم؟ اطلاعاتی که برای انجام معامله اهمیت زیادی دارند.

پنجره Specification در متاتریدر

اول وارد متاتریدر (MT4) شوید. پنجره مارکت واچ (Market Watch) را باز کنید. تنها کافی است از کلید های میانبر Ctrl+M استفاده کنید و یا از منوی View روی Market Watch کلیک کنید.

پنجره مارکت واچ Market Watch در متاتریدر MT4
تنها کافی است از کلید های میانبر Ctrl + M استفاده کنید تا پنجره مارکت واچ باز شود.

روی نمادی که می‌خواهید اطلاعات قرارداد آن را پیدا کنید راست کلیک کنید و گزینه Specification را کلیک کنید. تا پنجره Specification باز شود.

منوی specification در متاتریدر MT4
در پنجره مارکت واچ روی نماد راست کلیک کنید و سپس روی گزینه Specification کلیک کنید.
پنجره Specification در متاتریدر MT4
پنجره Specification در متاتریدر MT4 نشانگر جزئیات قرارداد های معاملاتی است

این پنجره نشانگر مشخصات قراردادهای اونس طلای جهانی است و به تمام سؤالات معامله‌گر در رابطه با جزئیات قراردادهای نماد جواب می‌دهد.

Spread یا کارمزد معامله چگونه محاسبه می‌شود؟

ما به تفاوت قیمت خرید و فروش را اسپرد می‌گویند. اسپرد در قالب پیپ محاسبه می‌شود. اگر اسپرد معاملات متغیر باشد کلمه Floating در فیلد مربوطه نمایش داده خواهد شد.

Digits چیست؟

تعداد ارقام اعشاری قیمت نماد معاملاتی را نشان می‌دهد.

چرا برخی اوقات معاملاتی که انجام می‌دهیم خطای Invalid stop می‌دهند؟

به سطر Stops Level نگاه کنید. این فیلد محدوده قیمتی را در اطراف نرخ‌های فعلی بازار نمایش می‌دهد که نمی‌توان در آن محدوده دستور حد ضرر، حد سود یا دستور پندینگ (pending) قرار داد. اگر در این محدوده دستور معاملاتی قرار دهید، سرور خطای “Invalid Stop” را نشان خواهد داد.

حجم هر قرارداد چقدر است؟

برای اینکه بدانیم حجم هر قرارداد چقدر است تنها کافی است به سطر Contract Size نگاه کنید. این فیلد اندازه هر لات (lot) از نماد معاملاتی را نشان می‌دهد. به طور مثال در تصویر بالا هر یک لات ۱۰۰ اونس است.

برای معامله این نماد از چه ارزی استفاده می‌شود؟ یعنی مارجین با چه ارزی محاسبه خواهد شد؟

ارزی که برای محاسبه ودیعه (Margin) معاملات اعتباری استفاده می‌شود در فیلد Margin Currency نمایش داده می‌شود. منظور از معاملات اعتباری، معاملاتی است که با اهرم (Leverage) انجام می‌شوند.

آیا اجازه معامله روی نماد را داریم؟

سطر Trade مجوزهای معامله بر روی نماد معاملاتی را نشان می‌دهد. Full Access یعنی می‌توان روی این نماد بدون محدودیت معامله کرد. Close only یعنی تنها می‌توان معاملات را بست. یا اگر Disabled باشد یعنی نمی‌توان روی نماد معامله کرد.

معاملات روی این نماد چگونه اجرا می‌شوند؟

برای پیدا کردن پاسخ این سؤال باید به سطر Execution توجه کنید. Instant یعنی اجرای دستور معامله فوری است. یا اگر Request باشد یعنی درخواستی است و اگر Market باشد یعنی بستگی به قیمت‌های بازار دارد.

انقضای دستورات پندینگ چگونه است؟

برای یافتن پاسخ این سؤال باید به سطر GTC Mode نگاه کنید. معمولاً این فیلد یکی از سه گزینه زیر را نشان خواهد داد:

  • دستورات پندینگ تا زمانی که توسط معامله‌گر کنسل نشده‌اند باقی خواهند ماند (Pendings are good till cancel).
  • دستوراتی که تنها تا یک روز معاملاتی معتبر خواهند بود. با پایان روز معاملاتی هم تمامی سطوح تعریف شده برای حد ضرر، حد سود و دستورات پندینگ پاک خواهند شد (Good till today including SL/TP).
  • زمانی که روز معاملاتی تمام می‌شود، تنها دستورات پندینگ پاک خواهند شد. دستورات حد ضرر و حد سود باقی خواهند ماند (Good till today excluding SL/TP).

حداقل و حداکثر حجم قابل معامله روی نماد چقدر است؟

حداقل حجم مجاز برای انجام معامله را سطر Minimal Volume نشان می‌دهد.
حداکثر حجم مجاز برای انجام معامله را هم سطر Maximal Volume نشان می‌دهد.

حجم معامله را با چه ضریبی می‌توان تغییر داد؟

حداقل تغییرات حجم معامله را سطر Volume Step نشان می‌دهد. اگر مقدار آن ۰٫۰۱ باشد، یعنی شما می‌توانید مضربی از ۰٫۰۱ را برای حجم معامله انتخاب کنید.

نوع سواپ شبانه و مقدار آن برای این نماد چقدر است؟

نوع محاسبه سواپ را سطر Swap Type نمایش می‌دهد. اگر معامله‌ای بیش از یک روز باز نگه داشته شود، به آن نرخ بهره شبانه یا سواپ تعلق می‌گیرد. سواپ در بازار فارکس تفاوت نرخ بهره بین دو ارز است و مقدار آن بستگی به معامله خرید یا فروش دارد.

  • اگر In points باشد، یعنی سواپ بر اساس واحد اندازه‌گیری نماد معاملاتی محاسبه می‌شود. به طور مثال برای جفت ارزها بر اساس pip محاسبه می‌شود.
  • اگر In base currency باشد، سواپ بر اساس ارز پایه جفت ارز محاسبه می‌شود.
  • اگر In percentage terms باشد، سواپ بر اساس درصد سالانه محاسبه می‌شود و برای حجم‌های یک لات محاسبه می‌شود. برای به دست آوردن مقدار سواپ شبانه یک روز، کافی است این درصد را به ۳۶۰ تقسیم کنید.
  • اگر In the margin currency باشد، بر اساس ارز مارجین محاسبه می‌شود.

هزینه سواپ برای معامله خرید چقدر است؟

سطر Swap Long نشان می‌دهد که اگر معامله خریدی در این نماد باز کنید، هزینه سواپ آن چقدر است؟

هزینه سواپ برای معامله فروش چقدر است؟

سطر Swap Short نشانگر هزینه سواپ برای معاملات شبانه است.

این نماد در چه ساعاتی از روزهای هفته معامله می‌شود؟

پایین پنجره یک جدول به نام Session وجود دارد که نشانگر تاریخ و ساعات معاملاتی روی نماد مربوطه است.