اسکالپینگ چیست؟ ۵ استراتژی معامله اسکالپ

یکشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۲

اسکالپ چیست؟

منظور از اسکالپ در بازار فارکس، انجام معاملات متعدد با حجم بالا اما سودهای کوچک است. اسکالپینگ زیرشاخه‌ای از معاملات کوتاه روزانه است. نقدینگی در بازار فارکس بسیار بالاست و در اکثر مواقع با بازار نوسانی شدیدی مواجه هستیم. به همین دلیل اکثر سرمایه‌گذاران سعی می‌کنند تا جایی که امکان دارد از نوسانات بازار سودهایی در هر معامله به دست آورند.

با این حال عده زیادی از معامله‌گران، به‌خصوص معامله‌گران تازه‌کار، به دنبال استفاده از فرصت‌های معاملاتی کوچک تر هستند. این دسته از معامله‌گران سعی می‌کنند از نوسانات کوتاه بازار حداکثر بهره را ببرند. به‌عبارت‌دیگر می‌توان گفت که اسکالپینگ نوعی از معامله‌گری است که در آن از هر تغییر جزئی در قیمت ارز برای کسب سود استفاده می‌شود.

اسکالپینگ می‌تواند فرصت‌های معاملاتی زیادی را برای معامله‌گران فراهم کند و در عرض یک روز فرصت چندین بار معامله در بازار را فراهم کند. معمولاً در طول معاملات اسکالپی، معامله‌گران به حداکثر ده پیپ سود و ۷ پیپ ضرر راضی هستند (با احتساب اسپرد). برای اینکه چنین معاملاتی سودهای قابل قبولی داشته باشند، باید از حجم بالایی در معاملات استفاده کرد. به همین دلیل در اسکالپینگ به قوانین مدیریت سرمایه و ریسکی که اکثر معامله‌گران حرفه‌ای به آن‌ها احترام می‌گذارند، توجهی نمی‌شود.

آیا اسکالپینگ مناسب شماست؟

اینکه اسکالپینگ برای شما مناسب است یا خیر، بستگی به میزان زمان فعالیت و مهارت های شما در بازار فارکس بستگی دارد.

تمرکز بالا و واکنش سریع

در اسکالپینگ، بازار باید به‌طور مداوم تحلیل شود و شاید در عرض چند دقیقه چندین معامله ایجاد شود. به همین دلیل نیازمند تمرکز و دقت بالایی است و باید زمان کافی برای انجام چنین کاری اختصاص داد. علاوه بر این، تنها چند ساعت از روز برای اسکالپ جفت ارزها مناسب است. برای اینکه در اسکالپینگ موفق باشید، باید توانایی تصمیم‌گیری فوری را داشته باشید. سرعت عمل در این روش بسیار مهم است، شاید مجبور باشید در عرض چند ثانیه وارد معامله شوید و بعد سریعاً از بازار خارج شوید.

اهرم

در این میان استفاده از اهرم (Leverage) می‌تواند سود یا زیان معامله‌گر را به‌طور قابل‌توجهی تغییر دهد. درعین‌حال که اهرم می‌تواند ضرر معاملات را بالا ببرد، می‌تواند سود معاملات را هم به‌طور قابل‌توجهی افزایش دهد.

تست استراتژی در حساب آزمایشی

توصیه می‌شود که پیش از شروع اسکالپینگ ابتدا یک حساب معاملاتی آزمایشی یا دمو افتتاح کنید و استراتژی معاملاتی خود را تست کنید. افرادی که از طریق اسکالپ در بازار فعالیت می‌کنند، باید توانایی پذیرفتن زیان معاملات را هم داشته باشند. یعنی زمانی که معامله وارد محدوده زیان دهی شد، باید توانایی متقاعد کردن خود برای خروج از بازار را داشته باشید.

اما چرا باید از روش اسکالپینگ در معاملات استفاده کرد؟

اسکالپ مختص معامله‌گرانی است که می‌توانند به‌طور مرتب از معاملات با سود کم بازدهی معقولی کسب کنند. هدف این دسته از معامله‌گران کسب چندین بار سود در یک جلسه معاملاتی است. معمولاً معامله‌گران از تحلیل‌های تکنیکال و تقویم اقتصادی برای ورود به معاملات استفاده می‌کنند. شاید برخی از معامله‌گران در طول یک جلسه معاملاتی چندین بار وارد بازار شوند و سریع معامله را ببندند. به همین دلیل حجم معاملات بسیار اهمیت دارد.

این معامله‌گران تا جایی که امکان داشته باشد معامله باز خواهند کرد و با کسب چند پیپ سود سریعاً بازار را ترک خواهند کرد. اگر فردی بتواند به‌طور منظم اسکالپ کند، می‌تواند به بازدهی خوبی برسد.

دو روش رایج اسکالپ

در کل دو روش برای معاملات اسکالپ وجود دارد: معاملات دستی و خودکار. در روش دستی، معامله‌گر اقدام به معامله در بازار می‌کند و خود تصمیم‌گیرنده ورود و خروج به معاملات است. در مقابل، برخی از معامله‌گران استراتژی معاملاتی خود را به کامپیوتر منتقل می‌کنند و اجازه می‌دهند که کامپیوتر به‌طور خودکار معامله کند.

معامله گران تازه کار از اسکالپ شروع کنند!

بسیاری از معامله‌گران بازار فارکس از طریق معامله در این بازار امرار معاش می‌کنند و بسیاری از افراد تازه‌کار هم امیدوار هستند که از طریق اسکالپینگ سرمایه خوبی جمع کنند. نکته مهمی که معامله‌گران فارکس باید به آن توجه کنند، این است که کسب مهارت در معامله‌گری به روش اسکالپ نیازمند زمان زیادی است. ساختن استراتژی مدت‌زمان زیادی خواهد برد. شاید بهتر باشد که از اسکالپینگ برای افزایش سرمایه‌های خرد استفاده شود و یا به آن به‌عنوان یک روش مفید جهت درک و پیاده‌سازی مهارت‌های تکنیکال نگاه کرد. اسکالپینگ می‌تواند مهارت‌های تصمیم‌گیری شما را بهبود بخشد. اسکالپینگ می‌تواند معامله‌گر را به پذیرفتن ضرر و خروج به‌موقع از بازار عادت دهد.

استراتژی اسکالپینگ (Scalping Strategy)

بسیاری از معامله گران بازار فارکس از استراتژی‌های اسکالپینگ (Scalping Strategy) در معاملات خود استفاده می‌کنند. استراتژی‌های اسکالپینگ شامل معاملات کوتاه‌مدتی هستند که سود اندکی دارند. با این حال به دلیل تعداد معاملات بالا، بازدهی استراتژی‌های اسکالپینگ همیشه بیشتر از سایر سبک‌های معاملاتی است. تعداد معاملات اسکالپینگ می‌تواند در روز به بالای ۱۰ (حتی ۱۰۰) عدد هم برسد. عمر این گونه معاملات همیشه چند ثانیه تا چند دقیقه است. یعنی حتی به یک ساعت هم نمی‌رسد.

آشنایی با استراتژی اسکالپینگ

استراتژی‌های اسکالپینگ بازدهی بالایی دارند و معمولاً تنها معامله گران ماهر از این سبک استفاده می‌کنند. در این سبک معاملاتی باید تمرکز بالایی داشته باشید و در عین حال عوامل تأثیرگذار بر بازار را به درستی درک کنید. اسکالپر ها با معامله گران سایر سبک‌ها تفاوت زیادی دارند. ابزارهایی که استفاده می‌شوند یکسان هستند. اما میزان واکنش اسکالپر ها به رویدادهای بازار مثل تغییرات لحظه‌ای قیمت‌ها و اخبار بسیار بالاست.

شاید یک معامله‌گر سبک سوئینگ تریدینگ (Swing Trading) برای ورود به بازار به زمان بیشتری نیاز داشته باشد. اما اسکالپر ها خیلی سریع واکنش نشان می‌دهند. در واقع سبک اسکالپینگ تنها برای افرادی خوب است که تمرکز و نظم بالایی دارند و در استفاده از ابزارها و تئوری‌های تحلیلی و مدیریت ریسک و بازدهی به درجه استادی رسیده‌اند.

با وجود این‌که سبک اسکالپینگ محبوبیت زیاد بین معامله گران دارد، اما هنوز هم اختلاف نظرهایی بر سر استفاده از این سبک وجود دارد. برخی از صاحب‌نظران بر این باورند که تازه‌کارها باید از سبک اسکالپینگ استفاده کنند تا هر چه سریع‌تر با حرفه معامله‌گری آشنا شوند. استراتژی‌های اسکالپینگ مدیریت معامله‌ای ندارند و نیازی به دانستن تحلیل‌های بنیادی هم نیست. در واقع شما با یاد گرفتن تحلیل تکنیکال و مدیریت سرمایه (مثل تعیین درست حد ضرر، حد سود و حجم معاملات) می‌توانید خیلی سریع وارد معامله شوید. تنها کافی است تایم فریم نمودارهای قیمتی را به زیر ۱۵ دقیقه تغییر دهید. شما به کمک استراتژی‌های اسکالپینگ می‌توانید در مدت‌زمان کوتاهی تجربه با ارزشی از حرفه معامله‌گری به دست آورید.

اسکالپینک برای سرمایه‌های کوچک مناسب است

اگر پول کوچکی را می‌خواهید وارد بازار کنید، باید حتماً از استراتژی‌های اسکالپینگ استفاده کنید. شما نمی‌توانید با ۱۰۰ دلار سرمایه اولیه وارد معاملات میان‌مدت شوید و انتظار داشته باشید که با ۲۰ درصد بازدهی به اهداف مالی خود برسید. اما اگر از استراتژی‌های اسکالپینگ استفاده کنید، می‌توانید در کمتر از یک هفته بازدهی‌های بالایی را به دست آورید. مشکل بسیاری از افراد تازه‌کار که از استراتژی اسکالپینگ برای معاملات استفاده می‌کنند، این است که با افزایش سرمایه باز هم به این سبک ادامه می‌دهند.

سبک اسکالپینگ برای سرمایه‌های کوچک مناسب است، اگر سرمایه شما رشد کرده، بهتر است که از دو حساب جداگانه و از دو استراتژی متفاوت استفاده کنید. یعنی یک حساب با سرمایه اندک برای معاملات اسکالپینگ استفاده شود و حساب دیگر با سرمایه بیشتر برای معاملات میان‌مدت.

سرعت معاملات اسکالپینگ اجازه تحلیل کامل را نمی‌دهد

در استراتژی‌های اسکالپ شما فرصت جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها را ندارید! اسکالپر ها قوانین خاص خود را دارند و طبق دستورالعمل‌های تعریف شده‌ای کار می‌کنند. خیلی وقت‌ها اسکالپر اطلاعات کافی از بازار ندارد و مجبور است طبق استراتژی سریعاً وارد بازار شود و در اولین فرصت هم سریعاً از بازار خارج شود. این در حالی است که در سایر استراتژی‌ها زمان کافی برای تحلیل اطلاعات بنیادی، اخبار و حتی تحلیل‌های تکنیکال پیشرفته وجود دارد. این گونه معاملات عمر بالایی دارند و بعد از معامله هم باز فرصت کافی برای تحلیل وجود دارد. اما در سبک اسکالپینگ بایستی خیلی سریع تصمیم گرفت. اگر توانایی تصمیم‌گیری آنی و لحظه‌ای را ندارید، نباید بدون رفع این ضعف از استراتژی‌های اسکالپینگ استفاده کنید.

آیا اسکالپینگ برای شما مناسب است؟

اگر با سرمایه کوچکی وارد بازار می‌شوید، مجبور هستید از این سبک استفاده کنید. سرمایه‌های کوچک توانایی تحمل نوسانات بزرگ بازار را ندارند. به همین دلیل باید خیلی سریع وارد بازار شوید و خیلی سریع هم خارج شوید. اما اگر با سرمایه نسبتاً خوبی وارد بازار می‌شوید و حساب معاملاتی شما می‌تواند نوسانات بازار را تحمل کند، می‌توانید از سایر سبک‌ها استفاده کنید.
اگر می‌خواهید به یک معامله‌گر حرفه‌ای اسکالپینگ تبدیل شوید، باید مهارت‌های خاصی را در خود تقویت کنید:

تمرکز بالا

اولین مهارتی که باید داشته باشید، تمرکز بالاست. باید بتوانید در میان اخبار و رویدادهای مختلف روی یک معامله فوری تمرکز کنید.

اعصاب قوی و کنترل خود

اسکالپر ها همیشه خونسرد هستند. حتی اگر بازار شدیداً نوسانی باشد، امکان ندارد که یک اسکالپر روحیه خود را ببازد و کنترل خود را از دست بدهد. آرامش و کنترل روی اقدامات شخصی برای گرفتن تصمیمات لحظه‌ای و درست بسیار حیاتی هستند.

تسلط کامل بر یک سبک تحلیل تکنیکال

اسکالپینگ یک نوع استراتژی معاملاتی است. بسیاری به اشتباه فکر می‌کنند که اسکالپینگ یک نوع استراتژی تحلیلی است. در استراتژی‌های معاملاتی شما تنها دستورالعمل‌هایی را تهیه می‌کنید که فعالیت‌های شما در بازار را تعریف می‌کنند. اما در استراتژی‌های تحلیلی تمرکز شما روی تحلیل بازار است نه معاملات. پس اگر می‌خواهید به اسکالپر موفقی تبدیل شوید، حتماً یک سبک تحلیل تکنیکال را به خوبی یاد بگیرید. فراموش نکنید که در اسکالپینگ فرصت کافی برای تحلیل دقیق بازار وجود ندارد. یعنی اگر می‌خواهید تمام سبک‌های تحلیل تکنیکال را یاد بگیرید، باید از معاملات اسکالپ هم چشم بپوشید. چون که فرصت کافی برای استفاده از تمامی سبک‌ها وجود نخواهد داشت.

مدیریت ریسک

اگر نمی‌دانید چگونه باید ریسک معاملات را تعریف و مدیریت کنید نباید از استراتژی اسکالپینگ استفاده کنید. در اسکالپینگ تعداد معاملات بالاست و شما نمی‌توانید بدون در نظر گرفتن ریسک‌ها دوام بیاورید. بسیاری از معامله گران تازه‌کار هیچ توجهی به حد ضرر ندارند. در استراتژی اسکالپینگ اگر از حد ضرر استفاده نکنید خیلی سریع سرمایه شما پاک خواهد شد. دلیل آن هم خیلی ساده و روشن است. در معاملات اسکالپینگ شما سریع وارد معامله می‌شوید و سریع هم معامله را می‌بندید. اما اگر بازار در همین مدت کوتاه نوسان شدیدی را تجربه کند و معامله شما هم حد ضرر نداشته باشد، کل حساب شما خالی خواهد شد.

استراتژی اسکالپینگ به کمک اندیکاتور RSI

در این مقاله می‌خواهیم استراتژی معاملاتی ساده‌ای را بررسی کنیم. این استراتژی بر اساس اندیکاتور RSI با دوره زمانی و سطوح اشباع خریدوفروش شخصی‌سازی شده طراحی شده است.

استراتژی اسکالپینگی که در این مقاله توضیح داده شده، تفاوت‌های زیادی با معاملات عادی دارد. در سایر روش‌های معامله‌گری، همواره باید بازار را تحلیل کرد و بعد از تعیین بهترین نقطه از نظر ریسک به ریوارد وارد بازار شد. معامله را هم باید تا سطح کلیدی بعدی یا ظهور نشانه‌های بازگشتی در بازار مدیریت کرد.

اما در اسکالپینگ ما به دنبال تحلیل تکنیکال یا بنیادی بازار نیستم. در اسکالپینگ معامله‌گر به کمک اندیکاتورها به دنبال سیگنال‌های خریدوفروش است و با تعیین دستورات حد ضرر از پیش تعیین شده (مثلاً ۵ پیپ حد سود با ۳ پیپ حد ضرر) وارد معامله می‌شود. یعنی معامله‌گر توجهی به این موضوع ندارد که بازار تا کجا می‌تواند حرکت کند. تمرکز اصلی معامله‌گر به یافتن سیگنال خرید یا فروش و ورود به معامله است. حد ضرر هم بدون توجه به بازار تعیین می‌شود و بسته به نوسانات بازار باید بهینه شود. به‌طور مثال شاید در بازاری انتخاب حد ضرر ۴ پیپ، بهتر از ۵ پیپ باشد.

در استراتژی اسکالپینگ RSI

  • ما فقط به دنبال سیگنال خرید یا فروش هستیم.
  • مدیریت معامله‌ای در کار نیست. با ورود به معامله، یا معامله در حد سود بسته خواهد شد یا در حد ضرر.
  • بعد از ورود به معامله، حد ضرر و حد سود به‌طور پیش‌فرض انتخاب می‌شود (مثل حد سود ۶ پیپی با حد ضرر ۶ پیپ یا حد سود ۵ پیپ با حد ضرر ۳ پیپ).
  • تعیین حد سود و حد ضرر ثابت باعث می‌شود تا حرکات بزرگ قیمتی را از دست بدهیم، اما در مقابل ضرر معاملات هم محدود خواهد بود. به خصوص که در این روش اصلاً تحلیلی از وضعیت بازار صورت نگرفته است و بازار کاملاً مبهم است.
  • برای اینکه برآیند معاملات بازدهی بیشتری داشته باشد، باید تعداد معاملات بیشتری انجام داد. توجه کنید که منظور از تعداد معاملات، معاملاتی است که بر پایه سیگنال‌های خریدوفروش انجام شده باشد.

تنظیمات اندیکاتور RSI

برای شروع کار ابتدا تایم فریم جفت ارز یا هر نماد معاملاتی دیگر را به ۵ دقیقه تغییر دهید. می‌توانید از بازه‌های زمانی دیگر هم استفاده کنید. به یاد داشته باشید که ما فقط طرح اولیه استراتژی را معرفی می‌کنیم و شما باید این طرح را به‌مرورزمان در بازار توسعه دهید. در این روش تنها چیزی که نباید تغییر کند، بازه زمانی اندیکاتور RSI است. در این پلن معاملاتی پریود یا دوره زمانی اندیکاتور RSI را به ۲ واحد تغییر دهید. همچنین آستانه اشباع خرید را ۹۰ واحد و آستانه اشباع فروش را ۱۰ واحد در نظر بگیرید. این تنظیمات توسط Larry Connors ابداع شده است.

سیگنال خرید

در این روش سیگنال خرید زمانی صادر می‌شود که اندیکاتور RSI به ۱۰ برخورد کند یا به زیر ۱۰ واحد سقوط کند. بعد از سقوط اندیکاتور RSI به زیر ۱۰ واحد و بسته شدن کندل فعلی وارد معامله خرید شوید. حد ضرر و حد سود را عدد ثابتی در نظر بگیرید. بعد از ورود به معامله نباید به معامله دست بزنید. بازار یا به حد سود برخورد خواهد کرد یا به حد ضرر. حجم معامله بستگی به میزان تحمل ریسک شما دارد. توصیه می‌شود که از معامله با حجم‌های بالا خودداری کنید و همیشه میزان سرمایه درگیر در بازار را محدود کنید.

سیگنال فروش

در این روش سیگنال فروش زمانی صادر می‌شود که اندیکاتور RSI به ۹۰ واحد برخورد کند یا به بالای ۹۰ واحد صعود کند. در ادامه با بسته شدن کندل فعلی وارد معامله فروش شوید.

مثال: پیاده سازی استراتژی اسکالپینگ در نمودار ۵ دقیقه USDCHF

در نمودار زیر چندین سیگنال خریدوفروش USDCHF را مشاهده می‌کنید. در تمامی موارد نشان داده شده، اندیکاتور به بالای ۹۰ واحد یا زیر ۱۰ واحد نفوذ کرده است. جهت فلش‌ها، نشانگر معاملات فروش و خرید است. فلش رو به پایین نشانگر معامله فروش و فلش رو به بالا نشانگر معامله خرید است. در این مثال ما پلن معاملاتی را با دو تنظیم ساده حد سود و حد ضرر مقایسه می‌کنیم تا کارایی استراتژی شفاف شود.

توجه داشته باشید که حد سود و حد ضررهای اشاره شده فرضی هستند و شما باید خودتان بهترین حد ضرر و حد سود را پیدا کنید. در بسیاری از معاملات انجام شده بازار از نزدیکی حد سود یا حد ضرر بازگشته است. باید توجه کنید که در این استراتژی نباید بعد از ورود به معامله تغییری در حد ضرر یا حد سود اعمال کنید. در این روش مدیریت معامله‌ای وجود ندارد.

اسکالپ در بازار فارکس مثال سیگنال های معاملاتی در نمودار پنج دقیقه USDCHF
اسکالپ در بازار فارکس: مثال استراتژی اسکالپینگ، سیگنال های معاملاتی در نمودار پنج دقیقه USDCHF

اگر در نمودار بالایی با فرض حد سود و حد ضرر ۵ پیپی وارد معامله شوید، در مجموع با ۳۰ پیپ سود از بازار خارج خواهید شد. در واقع در این روش نسبت ریسک به ریوارد یک‌به‌یک انتخاب شده است. شما می‌توانید این نسبت را تغییر دهید. اما در این بخش برای راحتی کار نسبت یک‌به‌یک انتخاب شده است. در بسیاری از معاملات نمودار بالایی به خاطر تعیین حد سود ۵ پیپی، برخی از معاملات از نزدیکی حد سود بازگشته‌اند و حد ضرر را فعال کرده‌اند. در جدول شماره دو عملکرد استراتژی با در نظر گرفتن حد سود و حد ضرر ۴ پیپی ارزیابی شده است.

مثال یک عملکرد استراتژی اسکالپینگ در نمودار 5 دقیقه USDCHF
اسکالپ در بازار فارکس: عملکرد استراتژی اسکالپینگ در نمودار ۵ دقیقه USDCHF. حد سود و حد ضرر ۵ پیپ در نظر گرفته شده است
عملکرد استراتژی اسکالپینگ در نمودار 5 دقیقه USDCHF. حد سود و حد ضرر 4 پیپ در نظر گرفته شده است
اسکالپ در بازار فارکس: عملکرد استراتژی اسکالپینگ در نمودار ۵ دقیقه USDCHF. حد سود و حد ضرر ۴ پیپ در نظر گرفته شده است

مقایسه

  • در جدول شماره یک حد سود و حد ضرر ۵ پیپ انتخاب شده است. در جدول دو حد سود و حد ضرر ۴ پیپ بوده است.
  • با کاهش حد سود و حد ضرر، تعداد معاملات موفق بیشتر شده، اما سود به دست آمده ۱ پیپ کاهش داشته است.
  • با کاهش حد سود و حد ضرر به اندازه یک پیپ، زیان کل معاملات از ۳۰ پیپ به ۱۶ پیپ کاهش یافته است.
  • با کاهش حد سود و حد ضرر برآیند سود معاملات ۱۸ پیپ افزایش داشته است.

از مقایسه دو جدول به راحتی می‌توان چنین استنباط کرد که سود معاملات تغییری نداشته است. در واقع تنها زیان معاملات پایین آمده و این مسئله باعث شده تا سود نهایی بیشتر از جدول شماره یک باشد. شما هم می توانید با به کار گیری این استراتژی در نمودارهای مختلف و بررسی آماری نتیجه معاملات حد سود و حد ضرر مناسبی را پیدا کنید و کارایی استراتژی را ارتقا دهید.

مثال: پیاده‌سازی استراتژی در نمودار ۵ دقیقه USDJPY

در مثال بعدی نمودار ۵ دقیقه USDJPY را بررسی می‌کنیم. اگر از سمت چپ سیگنال‌های معاملاتی را بررسی کنیم، اولین سیگنال (با احتساب حد سود و حد ضرر ۵ پیپ) در سود بسته شده است. اما سه سیگنال بعدی (۲،۳ و ۴) با فعال شدن حد ضرر بسته شده‌اند. سیگنال ۵ تا ۱۳ با سود بسته شده‌اند. یعنی از ۱۳ معامله انجام شده تنها ۳ معامله به حد ضرر ختم شده‌اند. یعنی مجموع ضرر این ۳ معامله تنها ۱۵ پیپ بوده است. اما سود آن ۵۰ پیپ. برآیند سود معاملات ۳۵ پیپ سود می‌شود.

مثال عملکرد استراتژی اسکالپینگ با استفاده از اندیکاتور RSI در نمودار پنج دقیقه USDJPY
اسکالپ در بازار فارکس: مثال استراتژی اسکالپینگ با استفاده از اندیکاتور RSI سیگنال های معاملاتی در نمودار پنج دقیقه USDJPY

جمع‌بندی

این طرح معاملاتی تنها یک طرح اولیه و ساده است. اگر به دنبال استفاده از اندیکاتور RSI برای اسکالپ بازار در نمودارهای زیر یک‌ساعته هستید، این استراتژی می‌تواند به شما کمک کند. اما حتماً این استراتژی را در حساب‌های آزمایشی تست کنید و بسته به نیازهای خود آن را شخصی‌سازی کنید. می‌توانید بازه زمانی نمودار را از ۵ دقیقه به تایم فریم دیگری تغییر دهید. اما توجه داشته باشید که تنظیمات ارائه شده برای اندیکاتور RSI نباید تغییری بکند.


اسکالپ با استراتژی پیوت پوینت (Pivot Points)

در این مبحث با استراتژی مهم دیگری آشنا خواهیم شد، که بر پایه سطوح حمایت و مقاومت بنا شده است. استراتژی سطوح پیوت یا Pivot Points یکی از استراتژی‌های قوی معاملاتی است که بر پایه سطوح حمایت و مقاومت طراحی شده است. شما به کمک استراتژی سطوح پیوت می‌توانید از سطوح کلیدی بازار برای ورود به معامله استفاده کنید.

سطوح پیوت نشانگر حمایت‌ها و مقاومت‌های قوی بازار هستند و معمولاً برای معاملات زیر یک روز مورد استفاده قرار می‌گیرند. سطوح پیوت در قالب اندیکاتور متاتریدر در اختیار معامله‌گر قرار می‌گیرد.

سطوح پیوت بر اساس بالاترین، کمترین و قیمت بسته شدن روز گذشته نماد معاملاتی محاسبه می‌شوند. معمولاً بالاترین/پایین‌ترین قیمت و قیمت بسته شدن معاملات روز گذشته پایه و اساس محاسبه سطوح پیوت است. اگر شما به دنبال معامله در نمودار هفتگی هستید، باید بالاترین قیمت، پایین‌ترین قیمت و قیمت بسته شدن هفته قبل را برای محاسبه سطوح پیوت به کار ببرید. اگر می‌خواهید در نمودار روزانه معامله کنید باید قیمت‌های روز قبل را ارزیابی کنید.

توصیه می‌شود که از تایم فریم‌های زیر یک روز برای محاسبه سطوح پیوت استفاده نکنید. اما اگر به دنبال چنین کاری هستید، حتماً سطوح پیوت جدید را در حساب آزمایشی تست کنید.

معمولاً سطوح پیوت توسط اندیکاتورهای تکنیکال متاتریدر به‌طور اتوماتیک در اختیار معامله‌گر قرار می‌گیرند. اما در زیر نحوه محاسبه سطوح پیوت نشان داده شده است.

سطح پیوت (Pivot Point)

سطح پیوت سطح مرکزی است و تمامی سطوح حمایتی و مقاومتی بر اساس سطح پیوت محاسبه می‌شوند. محاسبه سطح پیوت کار ساده‌ای است، تنها کافی است قیمت اوج، کف و بسته شدن کندل قبلی نمودار روزانه را با هم جمع کنید و به عدد سه تقسیم کنید.

حمایت و مقاومت اول (S1 – R1)

برای محاسبه حمایت و مقاومت اول از یک فرمول ریاضی ساده استفاده می‌کنیم. برای محاسبه حمایت اول، کافی است سطح پیوت را ضرب‌در ۲ کنید و اوج قیمتی روز قبل را از آن کم کنید. برای محاسبه مقاومت اول هم کافی است که سطح پیوت را ضربدر ۲ کنید و کف قیمتی روز قبل را از آن کم کنید.

حمایت و مقاومت دوم (S2 – R2)

برای محاسبه حمایت دوم بازار، کافی است تفاوت اوج و کف روز قبل را از سطح پیوت کم کنید. برای محاسبه مقاومت دوم، باید اختلاف کف و اوج قیمتی روز قبل را با سطح پیوت جمع کنید.

حمایت و مقاومت سوم (S3 – R3)

برای محاسبه حمایت سوم، ابتدا سطح پیوت را از اوج قیمتی روز قبل کم کنید و سپس آن را به عدد ۲ ضرب کنید و عدد به دست آمده را از کف قیمتی روز قبل کم کنید. برای محاسبه مقاومت سوم هم کف قیمتی کندل روز قبل را از سطح پیوت کم کنید و سپس آن را به عدد ۲ ضرب کنید. عدد به دست آمده را با اوج قیمتی روز قبل جمع کنید.

فرمول محاسبه سطح پیوت پوینت (Pivot Points)
فرمول محاسبه سطوح پیوت پوینت (Pivot Points)

استراتژی معاملاتی اسکالپینگ با پیوت پوینت (Pivot Points)

همان‌طور که در بالا هم گفته شد، برای معامله با سطوح پیوت بیشتر تمرکز معامله‌گر به سطوح حمایت و مقاومت خواهد بود. در معامله با حمایت‌ها و مقاومت‌ها ما همواره دو نوع سیگنال داریم: سیگنال بازگشتی و سیگنال شکست.

سیگنال بازگشتی

سیگنال بازگشتی به این معنی است که بازار با رسیدن به حمایت به سمت بالا باز خواهد گشت. در مقابل اگر قیمت به مقاومت برسد، بازار به سمت پایین باز خواهد گشت. یعنی فرض می‌شود که خریداران از حمایت و فروشندگان از مقاومت وارد بازار می شوند. معمولاً سیگنال‌های بازگشتی در سطوح مقاومتی و حمایتی سوم قدرت بیشتری دارند و می‌توان با خیال آسوده‌تری از این سطوح وارد معامله بازگشتی شد.

سیگنال شکست

سیگنال شکست به معنی شکسته شدن حمایت یا مقاومت است. اگر قدرت خریداران در بازار بیشتر از فروشندگان باشد، مقاومت شکسته خواهد شد. شکست مقاومت سیگنالی از ادامه حرکات صعودی خواهد بود. در مقابل اگر قدرت فروشندگان در بازار بیشتر از خریداران باشد، بازار از حمایت عبور خواهد کرد و اصطلاحاً آن را به مقاومت تبدیل خواهد کرد. با شکست حمایت می‌توان انتظار ادامه حرکات نزولی را داشت. معمولاً شکست سطوح حمایتی و مقاومتی سوم پیوت پوینت می‌تواند نشانه قوی از ادامه حرکات یک‌سویه در بازار باشد.

علاوه بر سیگنال‌های بازگشتی و شکست، می‌توان از سطوح پیوت برای تعیین روند هم استفاده کرد. اگر قیمت بالای سطح مرکزی پیوت باشد، یعنی روند متمایل به صعودی است. یعنی با شکست مقاومت اول می‌توان انتظار رسیدن بازار به مقاومت‌های دوم و سوم را داشت. در مقابل اگر قیمت زیر سطح پیوت باشد، می‌توان گفت که روند بازار به نزولی متمایل است. در این صورت می‌توان با شکسته شدن حمایت اول انتظار رسیدن بازار به حمایت‌های بعدی را داشت.

معامله‌گران بایستی توجه داشته باشند که معمولاً بازار در بین سطوح حمایتی و مقاومتی پیوت نوسان می‌کند. به همین دلیل زمانی که بازار روند خنثی دارد، می‌توان از سیگنال‌های بازگشتی به همراه پرایس اکشن استفاده کرد. اما اگر بازار روند قوی داشته باشد، باید به سیگنال‌های شکست توجه کرد.

اضافه کردن اندیکاتور پیوت پوینت به لیست اندیکاتورهای متاتریدر

برای اضافه کردن اندیکاتور پیوت پوینت به لیست اندیکاتورهای متاتریدر، ابتدا با کلیک روی این لینک، اندیکاتور پیوت پوینت را دانلود کنید. در ادامه برای اضافه کردن اندیکاتور به متاتریدر طبق روال زیر عمل کنید و یا از ویدیوی زیر برای این کار استفاده کنید.

اضافه کردن اندیکاتور پیوت پوینت به لیست اندیکاتورهای متاتریدر:

  1. اندیکاتور را دانلود کنید.
  2. در متاتریدر از منوی فایل (File) روی گزینه Open Data Folder کلیک کنید.
  3. در پوشه باز شده، روی MQL4 دو بار کلیک کنید. (بیشتر: آموزش MQL)
  4. پوشه Indicator را باز کنید.
  5. اندیکاتور دانلود شده را به داخل پوشه Indicator کپی کنید.
  6. متاتریدر را ببندید و دوباره باز کنید.
  7. برای اضافه کردن اندیکاتور پیوت پوینت به نمودار قیمتی می‌توانید از منوی Insert روی Indicators کلیک کنید و از شاخه Custom روی گزینه fxr_pivot-points-extra کلیک کنید.
اضافه کردن اندیکاتور پیوت پوینت به لیست اندیکاتورهای متاتریدر

مثال: استفاده از استراتژی سطوح پیوت (Pivot Points) برای اسکالپ در بازار فارکس

در اندیکاتور پیوت پوینت که به متاتریدر اضافه شده، مقاومت‌ها با خطوط قرمز، حمایت‌ها با خطوط آبی و سطح پیوت با خط زرد رنگ نمایش داده می‌شوند. باید به خاطر داشته باشید که در استراتژی‌های اسکالپ ما معمولاً از تحلیل تخصصی بازار خودداری می‌کنیم و تنها به سیگنال‌های تکنیکال توجه می‌کنیم. ظهور سیگنال‌های معاملاتی برای ورود به معامله کافی است. در استراتژی اسکالپینگ پیوت پوینت، می‌توان بعد از ورود به معامله، دستورات حد سود و حد ضرر را مدیریت کرد (بر خلاف استراتژی RSI).

نمودار پایینی مربوط به نمودار جفت ارز EURUSD است. سطوح استراتژی پیوت پوینت بر اساس قیمت‌های کندل روزانه (۱۸ اکتبر) محاسبه شده‌اند. این یعنی حمایت‌ها و مقاومت‌های مشخص شده در نمودار قیمتی برای نمودار روزانه است. در نمودار روزانه نمی‌توان کوتاه‌مدت وارد بازار شد، اما می‌توان سطوح پیوت را به نمودارهای پایین‌تر، مثل ۱۵ دقیقه انتقال داد.

در این صورت شما می‌توانید از فرصت‌های معاملاتی بهتری برای ورود به معامله استفاده کنید. سیگنال‌های صادر شده در ۱۵ دقیقه می‌توانند حد ضررهای کمتری داشته باشند و به نوعی نسبت ریسک به ریوارد بهتری را در اختیار معامله‌گر قرار دهند. برای انتقال سطوح پیوت پوینت به نمودار های کوچک تر تنها کافی است تایم فریم را تغییر دهید.

در نمودار زیر توجه داشته باشید که EURUSD با سقوط به حمایت اول پیوت (خط آبی‌رنگ) پین بار صعودی خوبی را در نمودار ۱۵ دقیقه تشکیل داده است (سیگنال بازگشتی). شما می‌توانستید با بسته شدن نمودار ۱۵ دقیقه وارد معامله خرید EURUSD شوید. حد ضرر این معامله تقریباً ۱۰ پیپ است. اولین حد سود معامله هم سطح پیوت (خط زرد رنگ) و حد سود دوم هم مقاومت اول پیوت پوینت (خط قرمز رنگ) بود. با فرض اینکه شما با بسته شدن کندل بعد از پین بار وارد معامله خرید شده باشید (۱٫۱۴۴۳)، حد سود اول شما تقریباً ۴۸ پیپ می‌شد و اگر معامله در حد سود دوم بسته می‌شد، سود معامله خرید به ۷۵ پیپ می‌رسید.

اسکالپ در بازار فارکس مثال استراتژی پیوت پوینت در نمودار 15 دقیقه EURUSD
اسکالپ در بازار فارکس: مثال استراتژی اسکالپینگ، سیگنال معاملاتی Pivot Point در نمودار ۱۵ دقیقه EURUSD

فیلتر کردن سیگنال

نکته مهمی که در رابطه با استراتژی پیوت پوینت باید به خاطر داشته باشید، تعداد سیگنال‌های صادره در بازار است. اگر از استراتژی پرایس اکشن به‌عنوان مکمل پیوت پوینت استفاده کنید، دقت سیگنال‌های معاملاتی هم بالا خواهد رفت و به همین دلیل تعداد معاملات هم پایین خواهد بود. اما اگر صرفاً با برخورد بازار به حمایت یا مقاومت وارد معامله شوید، تعداد معاملات افزایش خواهد یافت.

درصورتی‌که از استراتژی پرایس اکشن برای معاملات استفاده نکنید، یافتن حد ضرر برای ورود به معاملات کار آسانی نخواهد بود. شما می‌توانید استراتژی اسکالپینگ پیوت پوینت را با سایر اندیکاتورهای تکنیکال ترکیب کنید.

همواره به خاطر داشته باشید که در استراتژی‌های اسکالپینگ شما محدودیتی در انتخاب جفت ارزها ندارید.

اندیکاتورهای متاتریدر کار را برای شما آسان کرده‌اند و تنها با چند کلیک می‌توانید نمودارهای بیشتری را باز کنید و در آن‌ها به دنبال سیگنال معاملاتی باشید، درحالی‌که تحلیلگران بازار تنها تعداد محدودی جفت ارز را می‌توانند زیر نظر داشته باشند، که علت اصلی آن زمان‌بر بودن فرآیند تحلیل و به‌روزرسانی تحلیل‌هاست. پس از این مزیت استفاده کنید و هم‌زمان چندین جفت ارز را برای معاملات اسکالپ زیر نظر بگیرید تا فرصت بیشتری برای معامله داشته باشید.

معامله استراتژی اسکالپ از اصلاح قیمتی به کمک EMA و مک دی

استراتژی اسکالپی که در بخش بررسی می‌کنیم، استراتژی است که تمرکز آن به معامله از اصلاح یا بازگشت‌های بازار است. اصلاح یعنی حرکتی که قیمت در خلاف جهت روند اصلی به راه می‌اندازد و پس از پایان اصلاح دوباره در مسیر روند اصلی قرار می‌گیرد.

استراتژی اسکالپ اصلاحی با میانگین متحرک نمایی و مک دی

در این استراتژی معاملاتی از دو اندیکاتور میانگین متحرک نمایی ۵۵ و اندیکاتور MACD استفاده شده است. در این استراتژی باید سعی کنید از پولبک یا اصلاح‌های جزئی بازار که به میانگین متحرک نمایی یا EMA55 ختم می‌شوند، برای معامله استفاده کنید. در تنظیمات اندیکاتور MACD بایستی توجه کنید که مقادیر پیش‌فرض مک دی (۱۲،۲۶،۹) است، اما برای این سیستم باید از تنظیمات (۴،۹،۶) استفاده کنید.

اکثر افراد فکر می‌کنند که اسکالپینگ را باید در تایم فریم‌های پایین‌تر انجام داد. اما این استراتژی اسکالپ به شما کمک می‌کند تا در هر تایم فریمی که دوست داشتید کار کنید! با این حال توصیه می‌شود که از نمودارهای زیر یک‌ساعته استفاده کنید. حد سود معاملات در این استراتژی معمولاً ۲۰ پیپ است، اما اگر از تایم فریم‌های پایین‌تر استفاده کنید، بهتر است که حد سود را ۱۰ پیپ در نظر بگیرید.

سیگنال خرید

برای ورود به معامله خرید، باید چند شرط کلیدی را در نظر بگیرید:

  • قیمت باید بالای EMA55 باشد.
  • قیمت باید از بالا به EMA55 برخورد کند.
  • زمانی که قیمت از بالا به EMA55 برخورد کرد، باید اندیکاتور MACD وارد محدوده مثبت شود.

وقتی دو شرط بالایی تحقق یافتند، زمان ورود به معامله خرید فرا رسیده است. معمولاً در استراتژی‌های معاملاتی برای تعیین حد ضرر و حد سود از تئوری‌های مختلفی استفاده می‌شود و هر کس رویکرد خاص خود را دارد. اما در این استراتژی اسکالپ توصیه می‌شود که حد سود را ۱۰ تا ۲۰ پیپ در نظر بگیرید و حد ضرر را هم به فاصله ۵ پیپی قرار دهید.

اسکالپ مقالات فارکس:‌ استراتژی، روانشناسی و کنترل ریسک
سیگنال خرید. این سیگنال خرید در دو مرحله صادر می شود. در مرحله اول قیمت در قالب حمایت به EMA55 برخورد می کند و در مرحله دوم هم اندیکاتور MACD وارد محدوده مثبت می شود.

سیگنال فروش

برای بررسی سیگنال فروش، باید روند EMA55 نزولی باشد. عبور قیمت به زیر میانگین متحرک نمایی ۵۵ نشان می‌دهد که بازار به احتمال زیاد روند نزولی قوی را تجربه خواهد کرد. اما در این استراتژی ما به دنبال معاملات پیرو روندی نیستیم. بلکه می خواهیم از پولبک، اصلاح و برخورد های مجدد بازار به EMA55 سود کنیم!

پس قیمت باید بر عکس روند نزولی، بالا بیاید و اصلاح کند. این اصلاح قیمتی باید به EMA55 در قالب مقاومت برخورد کند. در اولین برخورد اگر اندیکاتور مک دی هم منفی شد، می‌توانید وارد معامله فروش شوید. توجه داشته باشید که اگر اندیکاتور مک دی منفی نشود، نباید وارد معامله فروش شد. از آنجایی که اندیکاتور مک دی تأخیر دارد، این طبیعی است که اول سیگنال با EMA55 ظاهر و با اندیکاتور MACD تائید شود.

اسکالپ مقالات فارکس:‌ استراتژی، روانشناسی و کنترل ریسک
سیگنال فروش. همان طور که مشاهده می کنید، اول قیمت در قالب مقاومت به EMA55 برخورد کرده و بعد از چند کندل، اندیکاتور مک دی هم این سیگنال فروش را تایید کرده است.

توجه: این استراتژی اسکالپ نیازمند سیستم مدیریت ریسک قوی است! نباید معاملات شما در معرض ریسک جدی قرار بگیرند. توصیه می‌شود که در این استراتژی از سیستم مدیریت ریسک ۲ درصدی استفاده کنید. حد ضرر معامله شما باید کمتر از ۲ درصد از کل حساب باشد. اگر موجودی حساب ۱۰۰۰ دلار است، حد ضرر یا حداکثر زیان معامله باید کمتر از ۲۰ دلار باشد.

استراتژی اسکالپ: استراتژی ۵ دقیقه ای Momo

بعضی از معامله گران بازار فارکس بسیار صبور هستند و دوست دارند که منتظر بهترین سیگنال و فرصت معاملاتی بمانند. اما در مقابل سایرین دوست دارند که در بازار نوسانات سریع قیمتی را شاهد باشند، وگرنه پوزیشن معاملاتی خود را خواهند بست. این معامله گران عجول می‌توانند بهترین معامله‌گر پیرو روندی باشند! چون‌که آن‌ها درست از ابتدای شروع روند وارد بازار می‌شوند.

اما همین‌که نشانه‌هایی از تضعیف قدرت روند بازار دیده شد، معامله‌گر عجول اولین نفری خواهد بود که از بازار خارج خواهد شد. به همین دلیل هر معامله‌گر پیرو روندی نیاز دارد که قوانین سفت و سختی برای ورود و خروج از معاملات داشته باشد. این قوانین نه‌تنها به او کمک خواهند کرد که از سود خود محافظت کند، بلکه تا جایی که امکان دارد از سود بازار منتفع خواهد شد. استراتژی پنج دقیقه‌ای Momo دقیقاً به این منظور طراحی شده است!

استراتژی ۵ دقیقه‌ای Momo چیست؟

این استراتژی به دنبال شروع یک روند جدید در نمودار پنج دقیقه است! در ابتدای کار باید دو اندیکاتور تکنیکال را که در تمامی پلتفرم‌ها وجود دارند را به نمودار اضافه کنید: یعنی میانگین متحرک نمایی ۲۰ یا EMA20 و اندیکاتور MACD.
میانگین متحرک نمایی برای تعیین روند استفاده می‌شود و اندیکاتور MACD با تنظیمات پیش‌فرض هم برای ارزیابی قدرت روند یا مومنتوم استفاده می‌شود.

این استراتژی منتظر تغییر یا بازگشت روند می‌ماند و تنها زمانی سیگنال صادر می‌کند که بازار بتواند این بازگشت یا تغییر روند را بسط دهد!

در استراتژی پنج دقیقه Momo در دو مرحله باید از معامله خارج شد. نیمی از معامله را در اولین فرصت می‌بندد و نیمی دیگر را هم نگه می‌دارد. این خروج دو مرحله‌ای از معامله باعث می‌شود تا معاملات در اکثر مواقع بدون ضرر بسته شوند. نیمه دوم معامله هم باز می‌ماند تا از سودهای اضافی بهره‌مند شویم.

قوانین ورود به معامله خرید

  • به دنبال جفت ارزی باشید که زیر میانگین متحرک نمایی ۲۰ معامله می‌شود و اندیکاتور MACD هم در محدوده منفی قرار گرفته است.
  • منتظر بمانید تا قیمت به بالای EMA20 عبور کند و بعد از آن اطمینان حاصل کنید که اندیکاتور MACD هم در حال عبور از محدوده منفی به محدوده مثبت در ۵ کندل (۲۵ دقیقه اخیر) بوده است.
  • اگر شرط بالا تحقق یافت، ۱۰ پیپ بالاتر از میانگین متحرک نمایی ۲۰ وارد معامله خرید شوید.
  • بهتر است که معامله گران ریسک‌پذیر حد ضرر را در زیر کف قیمتی اخیر در نمودار ۵ دقیقه قرار دهند. معامله گران محافظه‌کار هم می‌توانند حد ضرر را ۲۰ پیپ پایین‌تر از EMA20 قرار دهند.
  • همین‌که قیمت از نقطه ورود به معامله به اندازه حد ضرر (مثلاً ۱۰ یا ۲۰ پیپ) یا هر عددی که پیش‌بینی کرده‌اید، فاصله گرفت، نیمی از معامله را ببندید و حد ضرر معامله برای نیمه دوم را هم به نقطه سر به سر معامله انتقال دهید.
  • یا حد ضرر را به نقطه سر به سر انتقال دهید و یا حد ضرر را ۱۵ پیپ پایین‌تر از EMA20 قرار دهید.

قوانین ورود به معامله فروش

  • به دنبال جفت ارزی باشید که در نمودار ۵ دقیقه در بالای EMA20 معامله می‌شود و اندیکاتور MACD هم مثبت است.
  • منتظر بمانید تا قیمت به زیر EMA20 عبور کند. مطمئن شوید که اندیکاتور MACD در پنج کندل اخیر یا ۲۵ دقیقه گذشته در حال عبور از محدوده مثبت به محدوده منفی بوده است.
  • ۱۰ پیپ پایین‌تر از EMA20 وارد معامله فروش شوید.
  • معامله گران ریسک‌پذیر، حد ضرر را در بالای آخرین اوج قیمتی نمودار ۵ دقیقه قرار دهند. معامله گران محافظه‌کار می‌توانند حد ضرر را ۲۰ پیپ بالاتر از EMA20 قرار دهند.
  • نیمی از معامله را با سود ۱۰ یا ۲۰ پیپی (به اندازه حد ضرر اولیه) ببندید و حد ضرر نیم دوم را به نقطه سر به سر انتقال دهید.
  • اگر روند نزولی ادامه یافت، حد ضرر را یا در نقطه سر به سر نگه دارید و یا ۱۵ پیپ بالاتر از EMA20 قرار دهید.

مثال از معاملات خرید و فروش استراتژی ۵ دقیقه‌ای Momo

اسکالپ مقالات فارکس:‌ استراتژی، روانشناسی و کنترل ریسک
قدم اول، عبور MACD به محدوده مثبت. قدم دوم، قیمت به بالای EMA20 عبور می کند و از ۱٫۲۰۴۴ می توان وارد معامله خرید شد. قدم سوم، نیمی از حجم معامله در قیمت ۱٫۲۰۶۴ دلار بسته می شود. حد ضرر به فاصله ۱۰ یا ۲۰ پیپی از EMA20 قرار می گیرد. قدم چهارم، باقی مانده معامله در ۱٫۲۱۵۷ دلار بسته می شود.
اسکالپ مقالات فارکس:‌ استراتژی، روانشناسی و کنترل ریسک
قدم اول، عبور MACD به بالای خط صفر. قدم دوم، عبور قیمت به بالای EMA20. قدم سوم، نیمی از حجم معامله خرید در ۱۱۶٫۹۴ بسته می شود و حد ضرر به فاصله ۱۰ یا ۲۰ پیپ پایین تر از EMA20 قرار می گیرد و با افزایش قیمت این فاصله حد ضرر و EMA20 حفظ می شود. قدم چهارم، باقیمانده حجم معامله در ۱۱۷٫۰۷ بسته می شود.
اسکالپ مقالات فارکس:‌ استراتژی، روانشناسی و کنترل ریسک
چون معامله فروش است، در قدم اول منتظر عبور MACD به زیر خط صفر می مانیم. قیمت به زیر EMA20 سقوط کرده، اما هنوز اندیکاتور MACD مثبت است. قدم دوم، با عبور اندیکاتور MACD به زیر صفر وارد معامله فروش می شویم. قدم سوم، نیمی از حجم معامله در ۰٫۶۲۶۷ بسته می شود و حد ضرر را به نقطه سر به سر انتقال می دهیم. قدم چهارم، باقی مانده حجم معامله را در ۰٫۶۲۶۲ می بندیم.