آیا جنسیت بر عملکرد معامله‌گر تأثیری دارد؟

یکشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۸:۴۲

طبق تحقیقات مدرسه کسب‌وکار واریک عملکرد معامله گران زن در مقایسه با مردان ۱٫۸ درصد بهتر بوده است. طبق آمار، معامله گران زن تعداد معاملات کمتری در مقایسه با مردان دارند، اما عملکرد آن‌ها بهتر از مردان بوده است. چه عاملی باعث این تفاوت شده است؟ تحقیقات دانشگاه لستر هم نشان می‌دهد که هورمون و عوامل اجتماعی تأثیر قابل‌توجهی بر عملکرد مردان و زنان در بازارهای مالی داشته‌اند. این تفاوت بین عملکرد معامله گران زن و مرد فرصتی ایجاد می‌کند تا با بررسی تفاوت‌ها و بدون توجه به جنسیت معامله‌گر، مهارت‌های معامله‌گری را ارتقا داد.

 

روانشناسی معامله گری

آموزش روانشناسی معامله گری: معامله گران زن محافظه کارانه عمل می کنند و معامله گران مرد بیشتر ریسک پذیر هستند.

آمادگی

معامله گران زن خیلی سریع و ساده قبول می‌کنند که همه چیز را نمی‌دانند! این باعث می‌شود تا معامله گران زن به دنبال تحقیق، آموزش و تمرین استراتژی معاملاتی بروند و پیش از سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی خود را برای معاملات آماده کنند. اما معامله گران مرد معمولاً قربانی اعتماد به نفس کاذب می‌شوند. آن‌ها بیش از حد جسورانه عمل می‌کنند. معامله گران مرد تمایل دارند که توانایی‌های خود را به طور غیر واقعی قوی جلوه دهند. همین مسئله باعث می‌شود تا معامله گران مرد بدون آمادگی لازم وارد بازار شوند و در نهایت با ضرر از بازار خارج شوند.

مدیریت ریسک

آمادگی معامله گران زن معمولاً به این معنی است که آن‌ها با تعداد ابزارهای کم اما مؤثر وارد بازار خواهند شد. ابزاری که معامله گران زن استفاده می‌کنند تنوع کم، اما کارایی بیشتری دارند. این یعنی معامله گران زن بیش از حد معامله نمی‌کنند و ریسک‌های عجیب و غریب را قبول نمی‌کنند. در مقابل معامله گران مرد همیشه رفتار ریسکی و پر خطر دارند. هورمون‌های مردانه نقش مؤثری در تصمیمات دارند. مردان دوست دارند همیشه ناشناخته‌ها را کشف کنند و از هر فرصتی استفاده کنند. همین احساس مردانه باعث می‌شود تا معامله گران مرد بیشتر از حد معمول معامله کنند و ریسک‌های سنگینی را تحمل کنند.

کنار آمدن با ضرر

معامله گران زن مثل معامله گران مرد رفتار قهرمانانه از خود نشان نمی‌دهند! آمادگی و مدیریت ریسک معامله گران زن باعث می‌شود تا در مواجه با زیان هم عملکرد بهتری داشته باشند. به احتمال زیاد یک معامله‌گر زن با دقت بررسی خواهد کرد تا دلیل زیان به وجود آمده را بررسی کند تا از تکرار مجدد آن جلوگیری کند. اما در مقابل معامله گران مرد ترجیح می‌دهند که معاملات زیان ده را به روی خود نیاورند. معامله گران مرد معمولاً بیشتری روی معاملات سود ده تمرکز می‌کنند، چون‌که سود و بازدهی نشانگر قدرت و توانایی آن‌هاست. همین بی‌توجهی به زیان باعث می‌شود تا معامله گران مرد بارها اشتباهات خود را تکرار کنند. در واقع معامله گران مرد در مواجه با ضرر بیشتر احساسی عمل می‌کنند تا این‌که با واقعیت کنار بیایند. حتی معاملات انتقامی بین مردان بیشتر از زنان است. معامله گران مرد می‌خواهند انتقام شکست خود در معامله قبل را سریعاً از بازار بگیرند و با ریسک‌های بیشتری وارد معاملات جدید می‌شوند.

تثبیت یا سیو سود

معامله گران زن بیشتر تمایل دارند که سود به دست آمده را تثبیت یا اصطلاحاً سیو سود کنند. طبق تحقیقات انجام شده، سرمایه‌گذاران زن کمتر با مشکلات روانی معامله‌گری درگیر می‌شوند. این یعنی معامله سود ده باعث نخواهد شد تا معامله‌گر زن کنترل خود را از دست بدهد و طمع کند. در واقع معامله گران زن وقتی به سود رسیدند سریع سود را بر می‌دارند و گرفتار احساس خوشی ناشی از معامله نمی‌شوند. در مقابل مردان معمولاً قربانی احساسات می‌شوند. سود خوب در معامله مردان را طمع‌کار می‌کند و باعث می‌شود تا معاملات را بیش از حد معمول باز نگه دارند و حد سودها را ارتقا دهند.

جمعه بندی

جنسیت معامله‌گر نمی‌تواند موفقیت شخص را تضمین کند. مقایسه‌ای که در بالا انجام شد تنها بررسی رفتارهای رایج معامله گران در بازارهای مالی بود. مسلماً شاید برخی از معامله گران زن همان اشتباهات معامله گران مرد را مرتکب شوند و یا برعکس. محافظه‌کاری زنان یا ریسک‌پذیری مردان چیز بدی نیست. برای موفقیت در بازارهای مالی باید توازنی بین محافظه‌کاری و ریسک‌پذیری ایجاد کرد. شما به عنوان معامله‌گر و بدون توجه به جنسیت باید با رفتار طبیعی و غریزی خود آشنا شوید تا بتوانید نواقص موجود را آگاهانه برطرف کنید. معامله‌گر موفق کسی است که در این راه ثابت قدم باشد و با پشتکار و اراده قوی بازدهی معاملات را بالا ببرد. فرقی ندارد که معامله‌گر زن باشد یا مرد، تازه‌کار باشد یا کهنه‌کار. معامله گران بازارهای مالی (به خصوص فارکس و سهام) باید همیشه در حال یادگیری، تمرین و ارتقا سیستم معاملاتی باشند.