روش‌ ساده تریلینگ استاپ (Trailing Stop)

یکشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۸:۴۵

یکی از سخت‌ترین کارها در مدیریت معامله، تغییر مکان حد ضرر (Stop Loss) است. کی باید حد ضرر را تغییر داد؟ بهترین محل برای قرار دادن حد ضرر کجاست؟ در این مقاله می‌خواهیم با روش‌ ساده تریلینگ استاپ (Trailing Stop) یا تغییر مرحله‌ای حد ضرر آشنا شویم. تغییر زودهنگام حد ضرر می‌تواند باعث فعال شدن حد ضرر شود و همچنین اگر حد ضرر را خیلی دیر تغییر دهیم، شاید زیان و ضرری را متحمل شویم، که می‌شد از آن اجتناب کرد.
معمولاً معامله گران بازار فارکس و سهام در مواجه با ریسک یا حد ضرر معامله سه رویکرد کلی دارند:

  • از حد ضرر ثابت استفاده می‌کنند. یعنی معامله یا در حد ضرر تعیین شده بسته خواهد شد یا در حد سود.
  • حد ضرر متغیر. یعنی حد ضرر به مرور زمان و با توجه به شرایط بازار حرکت می‌کند. به این نوع مدیریت حد ضرر، تریلینگ استاپ یا Trailing Stop گفته می‌شود.
  • حد ضرری در کار نیست. یعنی معامله تا وقتی‌که در حساب شما پول وجود دارد می‌تواند زنده بماند!

هر چند که رویکرد سوم معامله گران در قبال حد ضرر غیرمنطقی به نظر می‌رسد، ولی تقریباً تمام معامله گران تازه‌کار از این روش استفاده می‌کنند! شاید در نگاه اول معامله‌گر تصور کند که اگر برای معامله حد ضرری تعریف نکند، معامله هم حد ضرری ندارد! اما واقعیت امر این است که وقتی حد ضرری تعریف نمی‌شود، به طور پیش فرض کل موجودی حساب شما می‌شود حد ضرر معامله! یعنی تا وقتی‌که در حساب شما پول هست، معامله در ضرر بسته نخواهد شد، اما وقتی‌که زیان معامله با کل موجودی حساب شما یکی شد، معامله در ضرر بسته خواهد شد و حساب شما هم خالی خواهد شد! اگر شما هم با چنین روشی کار می‌کنید، از خودتان بپرسید که آیا یک معامله ساده ارزش دارد که کل موجودی حساب شما را خالی کند؟

روش سه مرحله‌ای تریلینگ استاپ (Trailing Stop)

شما می‌توانید حد ضرر معامله را با توجه به استراتژی‌ها و تحلیل‌های تکنیکال مشخص کنید. اما آیا به این مسئله فکر کرده‌اید که بعد از ورود به معامله شرایط بازار پیوسته در حال تغییر است و نیاز به یک حد ضرر متغیر و پویا احساس می‌شود؟ بسیاری از معامله گران از این پدیده بازار حداکثر استفاده را می‌برند و به طور قابل‌توجهی زیان معاملات را کاهش می‌دهند و در عین حال حتی معاملات بد را هم با مدیریت خوب حد ضرر در سود به پایان می‌رسانند.
روش کلی کار به این شکل است که با حرکات قیمتی بازار بررسی می‌کنید که بهترین محل برای قرار دادن حد ضرر کجاست؟ حد ضرر همان نقطه‌ای است که اگر بازار از آن عبور کند، روند نوسانات قیمتی بازار تغییر خواهند کرد و تحلیل یا سیگنال شما نقض خواهد شد. در اکثر مواقع بعد از ورود به معامله، بازار در جهت مطلوب شما حرکت می‌کند، اما بعد از مدتی شاید جهت بازار تغییر کند. چگونه می‌توان از این تغییر ناگهانی بازار در امان ماند؟

گام اول: منتظر شکست سطح کلیدی بمانید

پیش از تغییر حد ضرر منتظر بسته شدن کندل قیمتی بمانید. اگر در نمودار روزانه معامله می‌کنید، منتظر بسته شدن یک کندل روزانه بمانید. اگر وارد معامله خرید شده‌اید، منتظر شکست اولین مقاومت بازار بمانید. اگر وارد معامله فروش شده‌اید، منتظر شکست اولین حمایت بازار باشید. منظور از شکست، بسته شدن کندل قیمتی در زیر حمایت است. در معامله خرید هم باید منتظر شکست اولین مقاومت بمانید.

تریلینگ استاپ Trailing Stopn پین بار نزولی فارکس

حد ضرر اول بازار نشانگر ریسک کلی معامله است. با این حال دلیلی ندارد که حد ضرر برای همیشه در همین محدوده باقی بماند.

در نمودار بالا بعد از تشکیل سیگنال فروش، بازار توانسته دو حمایت کلیدی و مهم را بشکند. حد ضرر اولیه بازار در بالای دنباله پین بار قرار دارد. برای حرکت دادن این حد ضرر یا اصطلاحاً تریل کردن حد ضرر باید منتظر بسته شدن کندل بعدی در زیر حمایت بازار ماند.

تریلینگ استاپ Trailing Stopn شکست حمایت فارکس

شکست حمایت می تواند اتفاق خوبی برای فروشندگان باشد. با این حال تنها شکست حمایت برای حرکت دادن حد ضرر کافی نیست. باید حمایت به مقاومت تبدیل شود و اوج قیمتی جدیدی شکل گیرد تا سطح مناسب برای حد ضرر مشخص شود.

در تصویر بالا، نمودار قیمتی در زیر حمایت بسته شده است. یعنی اولین شرط برای تغییر حد ضرر تحقق یافته است.

گام دوم: منتظر پولبک یا برخورد مجدد بازار به سطح کلیدی شکسته شده بمانید

گاهی اوقات به چند کندل قیمتی نیاز است تا فضای لازم برای تغییر حد ضرر ایجاد شود. فراموش نکنید که ما نمی‌خواهیم هر چه سریع‌تر حد ضرر را به نقطه سربه‌سر معامله انتقال دهیم. ما ابتدا می‌خواهیم مطمئن شویم که ساختار بازار به ما اجازه چنین کاری را می‌دهد. به همین دلیل وقتی‌که نمودار در زیر حمایت بسته می‌شود، ما باید منتظر پولبک یا برخورد مجدد بازار به زیر حمایت بمانیم تا تبدیل حمایت به مقاومت تائید شود. این کار باعث می‌شود ساختار روند نزولی بازار تائید شود. یعنی بازار در دست فروشندگان است و شما هم به‌عنوان یک فروشنده در جهت درست بازار قرار گرفته‌اید.

تریلینگ استاپ Trailing Stopn پولبک به حمایت و تایید تبدیل حمایت به مقاومت

عبور بازار به زیر حمایت و پولبک یا برخورد مجدد به حمایت می تواند نشان دهد که قدرت فروشندگان تا چه اندازه قوی است؟ اگر فروشندگان بر بازار تسلط داشته باشند، حمایت شکسته شده به مقاومت بازار تبدیل خواهد شد.

به نمودار بالا نگاه کنید. بعد از صادر شدن سیگنال فروش پین بار، بازار تا زیر حمایت اول سقوط کرده و در ادامه در قالب مقاومت به آن واکنش نشان داده است. این یعنی حمایت بازار به مقاومت تبدیل شده است. توجه داشته باشید که شما می‌توانید با شکست حمایت هم موقعیت حد ضرر را تغییر دهید، اما اگر منتظر پولبک باشید، به احتمال زیاد حد ضرر شما فعال نخواهد شد و شما می‌توانید با خیال راحت معامله را تا رسیدن بازار به حد سود باز نگه دارید.

گام سوم: حد ضرر را حرکت دهید

بعد از شکست حمایت و تبدیل آن به مقاومت، می‌توانید حد ضرر را حرکت دهید. تنها کافی است حد ضرر معامله فروش را به بالای اوج قیمتی جدید بازار انتقال دهید. اگر معامله خرید بود، باید حد ضرر را به زیر کف قیمتی جدید بازار انتقال می‌دادید.

تریلینگ استاپ Trailing Stopn حد ضرر به بالای اوج قیمتی جدید انتقال می یابد

زمانی که حمایت به مقاومت بازار تبدیل شد، می توانید حد ضرر را به محل نشان داده شده انتقال دهید. محل جدید حد ضرر در بالای مقاومت قرار دارد و اگر فعال شود، معامله با سود بسته خواهد شد. در عین حال به معامله اجازه داده می شود تا نوسانات بیشتری را تحمل کند.

بعد از حرکت دادن حد ضرر، اگر در بازار اتفاق غیر منتظره‌ای روی دهد و بازار سریعاً به سمت بالا بازگردد، شما در بدترین حالت هم با سود از معامله خارج خواهید شد. اگر بازار به حرکات نزولی ادامه دهد و در جهت مطلوب معامله شما حرکت کند، حد سود شما فعال خواهد شد و با بازدهی که انتظار داشتید از معامله خارج خواهید شد.
واقعیت این است که در بازارهای مالی (به خصوص بازار فارکس) نمی‌توان همه چیز را با دقت بالایی پیش‌بینی کرد. همیشه این احتمال وجود دارد که یک اتفاق غیر منتظره همه چیز را تغییر دهد. حرکت دادن حد ضرر یا همان تریلینگ استاپ به شما کمک می‌کند تا معاملاتی که کمتر از انتظارات شما سود داده‌اند، در ضرر بسته نشوند! فرض کنید اگر در معامله بالایی حد ضرر را تغییر نمی‌دادید و اگر یورو به سمت بالا باز می‌گشت، معامله در حد ضرر و در بالای پین بار نزولی بسته می‌شد و شما با زیان کار را به پایان می‌رساندید. تنها تریل کردن حد ضرر باعث شده تا شما جلوی ضرر و زیان بی‌مورد را بگیرید و حتی سود کنید.