از شکست جعلی الگو های نموداری در امان بمانید!

یکشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۹:۳۰

یکی از تجربه‌های ناامید کننده در معاملات فارکس، مواجه شدن با شکست جعلی است. گاهی اوقات بازار فارکس (سهام، طلا، ارز دیجیتال و …) در یک الگوی نموداری نوسان می‌کند که به نظر می‌رسد شرایط برای ورود به معامله مناسب است. بدین معنی که بازار سقف یا کف الگوی نمودار قیمتی را می‌شکند و شما با توجه به شکست الگو، سفارش خرید یا فروش (مثل pending order) ارسال می‌کنید. اما بلافاصله متوجه می‌شوید که بازار به داخل الگو بازگشته و معامله شما وارد ضرر شده است.

شکست جعلی چیست؟

شکست جعلی یا شکست ناکام زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت سعی بر عبور از یک سطح حمایتی (مقاومتی) دارد اما عرضه (تقاضا) کافی برای شکست آن سطح قیمتی وجود ندارد. شکل زیر نمونه‌ای از یک شکست جعلی است:

آموزش فارکس استراتژی مقابله با شکست جعلی

شکست جعلی می تواند اتفاق بد و ناامید کننده ای برای معامله گران بازار فارکس و سهام باشد. اما با این حال می توان با چند اقدام ساده ریسک مواجه شدن با شکست جعلی را کاهش داد.

در تصویر بالا، بازار یک الگوی نموداری قیمتی تشکیل داده است. با افزایش نوسان داخل الگو، قیمت موفق به شکست سقف الگو شده اما قدرت کافی برای ادامه حرکت صعودی نداشته است. به عبارت دیگر، بازار فاقد تقاضا برای افزایش قیمت پس از وقوع شکست بوده و در نتیجه شکست جعلی اتفاق افتاده است.
اگر به محض شکست سطح مقاومتی یا حمایتی وارد معامله شدید و یک شکست جعلی اتفاق افتاد، با این دو تصمیم روبرو خواهید شد که در معامله بمانید یا با ضرر از معامله خارج شوید که هیچ یک از این گزینه‌ها خیلی جالب به نظر نمی‌رسند.

ریسک مواجه با شکست جعلی را کاهش دهید

همه ما می‌دانیم که قطعیتی در بازار فارکس وجود ندارد و هیچ راه تضمینی هم برای ضرر نکردن نیست. اما باید راهی برای کاهش احتمال مواجه شدن با شکست جعلی وجود داشته باشد. برای این‌که از شکست جعلی در امان بمانید، بهترین راه صبر کردن در نزدیکی سطح مقاومتی یا حمایتی است. عبور بازار از یک سطح قیمتی کافی نیست، بلکه باید منتظر بسته شدن قیمت بالای (زیر) سطح مقاومتی (حمایتی) بمانید. بیایید تفاوت بین این دو را با استفاده از مثال‌های نمودار روزانه USDJPY مقایسه کنیم.

آموزش فارکس استراتژی مقابله با شکست جعلی نمودار روزانه دلار ین ژاپن USDJPY

در نمودار روزانه USDJPY شکست جعلی روی داده است. تنها کافی بود که طمع نکنید و کمی صبر کنید. معامله گران طمع کار که با شکست اولیه سقف الگو وارد بازار شده اند، در ادامه تا چند روز با یک معامله زیان ده مواجه بودند. معامله گری که به دام شکست جعلی می افتد یا مجبور است با ضرر از بازار خارج شود و یا اینکه معامله را باز نگه دارد. معولا چنین معاملاتی آسیب جدی بر روحیه معامله گر وارد می کنند. معامله گر مدام به این فکر می کند که آیا زیان بیشتری را متحمل خواهد شد؟

در تصویر بالا مشاهده می‌کنید که ابتدا قیمت چندین بار برای شکست خط روندی تلاش کرده اما ناموفق بوده و نتیجه آن شکل‌گیری شکست جعلی بوده است. در این میان معامله‌گرانی که سفارش پندینگ خرید (pending order) را بالای خط روندی قرار داده بودند، ضرر کرده‌اند.
اما معامله‌گرانی که منتظر بسته شدن کندل روزانه بالاتر از سطح خط روندی بودند، سود خوبی در این معامله خرید کسب کردند. با کمی صبر می‌توانیم قدرت شکست را تأیید کنیم و در نهایت شانس بیشتری برای موفقیت خود در معاملات بدهیم.

بهترین تایم فریم

انتخاب تایم فریم مناسب، مهم‌ترین موضوع برای کاهش احتمال بروز یک شکست جعلی است. برای این کار بهتر است از بازه‌های زمانی بالاتر، نمودار قیمتی یک‌ساعته، چهارساعته و روزانه استفاده شود. تایم فریم روزانه برای مبتدیان توصیه می‌شود، زیرا بازه‌های زمانی بالاتر مطمئن‌تر هستند.

یادگیری صبر

در ابتدا صبر کردن چند ساعت یا حتی چند روزه برای تأیید این‌که شکست سطح قیمتی جعلی نیست، ممکن است چالش‌برانگیز باشد. بدین منظور که اکثر معامله گران ترس از دست دادن فرصت معاملاتی را خواهند داشت. اگر این ترس ذهن شما را به خود درگیر کرد، به خاطر داشته باشید که در بازار فرصت‌های متعددی وجود دارد. بدین صورت که اغلب بازار به حمایت یا مقاومت قبلی برخورد می‌کند و فرصت عالی برای ورود می‌دهد. علاوه بر این، به عنوان یک معامله‌گر تکنیکال می‌دانید که در بازار فارکس احتمالات زیادی وجود دارد. بدین منظور که هرچه فاکتورهای بیشتری برای ورود به معامله خرید/فروش داشته باشید، احتمال این‌که به سود برسید، بیشتر است. وقتی نوبت به استراتژی شکست جعلی می‌رسد، عامل اصلی موفقیت این است که منتظر بسته شدن قیمت در بالا یا پایین سطح کلیدی بمانید.