چرا معامله را خیلی زود می‌بندیم؟

یکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۸:۳۳

یکی از چالش‌های روزانه و تکراری معامله گران بازار فارکس و سهام مقابله با وسوسه خروج زودهنگام از معامله است. یعنی معامله هنوز به حد سود یا حد ضرر نرسیده و معامله‌گر وسوسه می‌شود که معامله را خیلی سریع ببندد. متأسفانه بعد از چنین تصمیمی وقتی معامله‌گر به حرکات بازار نگاه می‌کند، احساس سرخوردگی می‌کند و فکر می‌کند که تصمیم اشتباهی گرفته است. اگر شما هم در معاملات روزمره خود چنین احساسی را تجربه می‌کنید و خیلی سریع معاملات را می‌بندید، این مقاله می‌تواند به شما کمک تا از شر این وسوسه و عادت بد خلاص شوید.
اگر هنوز مطمئن نیستید که شما هم با چنین مشکلی در معاملات درگیر هستید یا خیر، به سناریوهای فرضی زیر نگاه کنید، آیا شما هم چنین تجربه‌ای داشته‌اید؟

  • خروج از معامله در نقطه سر به سر به خاطر ترس از ضرر
  • ناتوانی در خرید یا فروش پلکانی و خروج از معاملات با حجم بزرگ تنها به دلیل ترس از تغییر ناگهانی بازار
  • خروج از معامله با سود جزئی، در حالی که اگر معامله باز می‌ماند به حد سود شما می‌رسید
  • بستن معامله پیش از رسیدن بازار به حد ضرر، در حالی که بعد از خروج از معامله، بازار به حد سود رسیده است
  • اگر یکی از این سناریوها را تجربه کرده باشید، به احتمال زیاد شما هم در خروج از معاملات عجله می‌کنید!

آمادگی ذهنی

اگر آمادگی ذهنی برای معامله‌گری نداشته باشید، به احتمال زیاد معامله را در همان مراحل اولیه خواهید بست. معمولاً افرادی که عجله دارند تا سریع‌تر به سود برسند، به احتمال زیاد در همان مراحل اولیه معامله را می‌بندند. رفتار معامله‌گر نتیجه ذهنیت اوست و می‌تواند شما را به یک معامله‌گر موفق یا یک معامله‌گر عجول تبدیل کند. به عنوان یک معامله‌گر همیشه باید به دنبال بازدهی مستمر باشید.

بیش از حد ریسک کردن

اگر ریسک معامله از آستانه تحمل شما بیشتر باشد، به احتمال زیاد نمی‌توانید معامله را تحمل کنید و خیلی سریع از بازار خارج خواهید شد. شما باید با ساز و کار بازار آشنایی پیدا کنید. بالا بردن اهرم می‌تواند معامله‌گر را مضطرب کند و خیلی زود معامله را ببندد. همیشه سعی کنید ریسک معامله را پیش از ورود به بازار بسنجید.

درک ناقص از واقعیات بازار

یکی دیگر از دلایلی که معامله گران خیلی زود از بازار خارج می‌شوند، درک نادرست از بازار است. در واقعاً این گروه از معامله گران نمی‌دانند که در بازار چه می‌کنند. باید پیش از افتتاح حساب واقعی بتوانید استراتژی یا همان طرح کسب و کار خود را طراحی کنید و بدانید که با چه روشی قرار است از بازار پول در بیاورید. باید تحلیل و استراتژی مدیریت ریسک و بازدهی شما مشخص باشد و بتوانید روی دستورات حد ضرر حساب کنید. اگر نمی‌دانید در بازار چه می‌کنید، به دستورات حد ضرر هم توجهی نخواهید کرد! به همین دلیل وقتی وارد معامله‌ای شدید، با هر بهانه‌ای سعی خواهید کرد معامله را ببندید.

اثر تأخر

این پدیده هم می‌تواند معامله‌گر را ناامید کند. این پدیده زمانی روی می‌دهد که معامله‌گر تحت تأثیر تجربیات اخیر خود در بازار تصمیم به معامله می‌گیرد. به طور مثال اگر در چند معامله اخیر ضرر کرده باشید، به احتمال زیاد با احتیاط و ترس بیشتری معامله خواهید کرد. همین ترس کافی است تا وقتی بازار اندکی نوسان کرد، خیلی سریع معامله را ببندید. همیشه سعی کنید طبق استراتژی که طراحی کرده‌اید عمل کنید و بازار را آن طور که هست ببینید. چند معامله آخر شما نمی‌تواند معیاری برای عملکرد شما باشد.