آشنایی با استراتژی معاملاتی پرایس اکشن (price action)

یکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۸:۳۵

استراتژی معاملاتی پرایس اکشن چندین سال است که به استراتژی مطرح و رایج بازارهای سهام و فارکس تبدیل شده است. با این حال هنوز بسیاری از معامله‌گران و سرمایه‌گذاران درک درستی از این استراتژی ندارند. استراتژی معاملاتی پرایس اکشن از دو بخش تشکیل شده است: پرایس اکشن و استراتژی معاملاتی. در این مقاله می‌خواهیم با این دو موضوع بیشتر آشنا شویم.

پرایس اکشن (price action) چیست؟

برای آشنایی بیشتر با سبک پرایس اکشن می‌توانید از دوره رایگان پرایس اکشن ایران بورس آنلاین استفاده کنید. پرایس اکشن مطالعه واکنش قیمت به سطوح و حرکات قیمتی قبلی بازار است. هر روز، هر هفته و هر ماه بازار فارکس، سهام، اونس طلا، نفت خام، بیت کوین و … در حال نوسان هستند. نوسانات بازار می‌توانند نقشه راهی برای نوسانات آتی بازار باشند، البته اگر بدانیم چگونه این نوسانات را تفسیر کنیم. با مطالعه اوج‌ها و کف‌های قیمتی روز، هفته یا ماه قبل می‌توانیم ایده کلی از حرکات قیمتی آتی بازار کسب کنیم. به نمودار زیر نگاه کنید:

آموزش فارکس آموزش استراتژی معاملاتی آموزش پرایس اکشن price action نمودار روزانه جفت ارز GBPNZD

در پرایس اکشن ما سعی می کنیم نحوه واکنش بازار به سطوح کلیدی (حمایت یا مقاومت) پیشین بازار را بررسی کنیم. به طور مثال در این نمودار مقاومت قبلی بازار به حمایت تبدیل شده است. یعنی اگر مقاومت شکسته شد، به احتمال زیاد در برخورد بعدی در قالب حمایت عمل خواهد کرد.

در زیر هم نمودار روزانه جفت ارز AUDCAD را ببینید که چگونه سطوح کلیدی بازار نوسانات جفت ارز را محدود کرده‌اند. همین سطوح کلیدی می‌توانند نشان دهند که در آینده بازار چگونه نوسان خواهد کرد.

آموزش فارکس آموزش استراتژی معاملاتی آموزش پرایس اکشن price action نمودار روزانه جفت ارز AUDCAD

سطوح کلیدی به ما کمک می کنند تا محدودیت های حرکتی بازار را تشخیص دهیم. یعنی بدانیم که اگر بازار سقوط کند، در ابتدا تا کجا پایین خواهد آمد؟ یا اگر بازار رشد کند، هدف اول آن کجا خواهد بود؟

در نگاه اول می‌توان گفت که این سطوح کلیدی چگونه می‌توانند به نفع معامله‌گر عمل کنند. توجه داشته باشید که هر نمودار قیمتی نمی‌تواند به این تمیزی باشد. بسیاری از نمودارهای قیمتی به هم ریخته خواهند بود و شاید هیچ اطلاعات مفیدی در اختیار ما قرار ندهند. با این حال در بازار فارکس و سهام نمادهای معاملاتی بسیاری وجود دارند. اگر نموداری مبهم بود، می‌توانید نمودار یک نماد دیگر را بررسی کنید!

چرا پرایس اکشن جواب می دهد؟

به عنوان تحلیلگر تکنیکال هیچ ضرورتی ندارد که بدانیم چرا تئوری تکنیکالی واقعاً کار می‌کند. اما باید بدانیم که تئوری مربوطه چقدر کارایی دارد؟ پرایس اکشن تنها به یک دلیل کارایی دارد: همه از آن استفاده می‌کنند! پرایس اکشن نیازی به اندیکاتور یا ابزارهای دیگر ندارد. همین که به نمودار قیمتی نگاه کنید، در واقع در حال استفاده از تئوری‌های پرایس اکشن هستید! نمودار روزانه EURUSD در همه جا یکسان دیده می‌شود. طبق آمار جفت ارز EURUSD روزانه ۴ تریلیون دلار معامله می‌شود. با این حجم بالای معاملات، به نظر شما چند نفر هر روز به همان نموداری نگاه می‌کنند که شما در متاتریدر برای آن حمایت و مقاومت می‌کشید؟ این یعنی خیلی از معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بازار هر روز همان چیزی را می‌بینند که شما می‌بینید.
بسیاری از معامله‌گر از اندیکاتورهای تکنیکال برای تحلیل و معامله استفاده می‌کنند. به نظر شما چند درصد معامله‌گران بازار وقتی می‌خواهند نمودار EURUSD را بررسی کنند، اندیکاتور مک دی (MACD) را هم به نمودار اضافه می‌کنند؟ چند درصد معامله‌گران هم‌زمان از اندیکاتورهای MACD و RSI استفاده می‌کنند؟ مسلماً آمار به نفع پرایس اکشن و چارت‌های ساده و تمیز است. هر چه چقدر معامله‌گران بیشتری از یک وسیله برای تحلیل استفاده کنند، نتیجه تحلیل‌ها هم شبیه هم خواهد بود. یعنی عده زیادی از سرمایه‌گذاران روی یک سطح کلیدی به توافق خواهند رسید و به آن واکنش نشان خواهند داد.
شاید نمودار قیمتی برخی از کارگزاری‌ها با کارگزاری (Broker) دیگر متفاوت باشد، اما این تفاوت تنها چند پیپ است. به همین دلیل تقریباً خطوط افقی و حتی روندی بسیار شبیه هم خواهند بود. تا به حال به این نکته توجه کرده‌اید که وقتی در ترافیک گیر کرده‌اید و ناگهان راننده‌ای تصمیم می‌گیرد از شانه خاکی جاده عبور کند، سایر ماشین‌ها هم به دنبال او حرکت می‌کنند؟ همه انسان‌ها رهبر به دنیا نمی‌آیند، اما تقریباً اکثر انسان‌ها دنبال کننده دیگری هستند.
در بازار فارکس و سهام هم این پدیده وجود دارد. اگر در بازار بخش عمده‌ای از فعالین بازار نرخی را به عنوان حمایت معرفی کنند، به احتمال زیاد بازار در واکنش به این حمایت جهش صعودی را به نمایش خواهد گذاشت!
توجه داشته باشید که پرایس اکشن در بازارهایی کارایی دارد که نقد شوندگی بالایی دارند. بازار فارکس هم چنین ویژگی دارد. به همین دلیل تحلیل‌ها و تئوری‌های پرایس اکشن در بازار فارکس کارایی بیشتری در مقایسه با سایر بازارهای مالی دارند.

استراتژی معاملاتی یا Trading Strategy چیست؟

استراتژی معاملاتی یک برنامه ثابت با یک هدف خاص است: دست‌یابی به بیشترین سود با کمترین میزان ریسک. این تعریف یک استراتژی معاملاتی “خوب” است. استراتژی معاملاتی را می‌توان مثل سیگنالی تصور کرد که به شما زمان و مکان ورود به معامله یا بازار را نشان می‌دهد. استراتژی معاملاتی مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها و شرط‌هایی است که باید به طور دقیق و یک به یک اجرا شوند.
هر استراتژی معاملاتی خوب باید:

  • دقیق و قابل توضیح باشد
  • باثبات و بادوام باشد و همیشه شانس موفقیت معامله بیشتر از شانس شکست آن باشد
  • استراتژی معاملاتی خوب قابل ره‌گیری است، یعنی می‌توان عملکرد استراتژی در گذشته را بررسی کرد
  • استراتژی معاملاتی تنها به رفتار بازار توجه دارد و افکار و احساسات معامله‌گر برای آن مهم نیست

استراتژی پرایس اکشن چیست؟

استراتژی پرایس اکشن رایجی که تقریباً اکثر معامله‌گران بازار از آن استفاده می‌کنند، ترکیبی از سطوح کلیدی (حمایت و مقاومت) و استراتژی‌های معاملاتی مثل پین بار (pin bar) و اینساید بار (inside bar) است. به طور ساده می‌توان گفت که پرایس اکشن به شما می‌گوید که کدام بخش از نمودار را باید زیر نظر داشته باشید و استراتژی معاملاتی هم به شما می‌گوید که در آن محدوده چه کاری باید انجام دهید.
مثال: استراتژی معاملاتی پرایس اکشن پین بار

آموزش فارکس آموزش استراتژی معاملاتی آموزش پرایس اکشن price action pin bar پین بار نمودار روزانه GBPCAD

پرایس اکشن مشخص می کند که کدام قسمت نمودار را باید زیر نظر داشته باشیم. استراتژی هم به ما می گوید که در آن محدوده چه کاری باید انجام دهیم؟

مثال: استراتژی معاملاتی پرایس اکشن اینساید بار

آموزش فارکس آموزش استراتژی معاملاتی آموزش پرایس اکشن price action نمودار روزانه جفت ارز EURJPY

در نمودار بالا تحلیل پرایس اکشن به ما می گوید که خط مقاومتی را زیر نظر بگیریم. شکست این خط مقاومتی می تواند تاییدی بر قدرت خریداران باشد. استراتژی معاملاتی به ما می گوید که وقت عمل کردن به دستورالعمل هاست و باید با مشخص کردن حجم و ریسک وارد معامله خرید شد.

هر چند که ترکیب سطوح کلیدی (حمایت و مقاومت) و استراتژی‌های معاملاتی مثل پین بار می‌توانند فرصت‌های معاملاتی قوی و موفقی را فراهم کنند، اما نباید خود را محدود کنید. از سایر عوامل تکنیکال و اصل انطباق هم استفاده کنید.