چگونه قبل از شکست سطوح قیمتی یا الگوی نموداری وارد معامله شویم؟

یکشنبه ۴ آبان ۱۳۹۹ - ۷:۳۹

شاید برایتان پیش آمده باشد که یک حرکت بزرگ بازار را بعد از شکست سطوح قیمتی از دست داده باشید. اگر با چنین اتفاقی مواجه شدید، بهتر است به جای سرزنش خودتان، منتظر فرصت جدید بمانید. همچنین با استفاده از سه روش زیر می‌توانید قبل از شکست سطوح وارد بازار شوید و فرصت به دست آمده را شکار کنید. توصیه می شود بعد از خواندن این مقاله نکات گفته شده را در طراحی استراتژی معاملاتی به کار برید و یا آن را برای اضافه کردن به سیستم معاملاتی در آینده تست کنید.

مرحله اول: الگوی نمودار قیمتی را شناسایی کنید

اولین چیزی که شما قبل از ورود به معامله خرید یا فروش نیاز دارید، وجود یک الگوی نموداری است. این الگوی قیمتی می‌تواند علاوه بر الگوهای نموداری قیمتی، نوسان بازار بین دو سطح افقی و یا حرکت بازار در کانال صعودی یا نزولی باشد. تصویر زیر نمودار روزانه GBPJPY است که نشانگر نوسان جفت ارز در کانال صعودی است. از کانال هم می‌توان به عنوان یک الگوی قیمتی استفاده کرد، زیرا طبق مثال زیر، با رسم کانال سطوح مقاومتی و حمایتی (سقف و کف کانال) به خوبی مشخص شده‌اند و بازار به سقف و کف کانال واکنش نشان داده است. عامل دیگری که بر اهمیت کانال می‌افزاید، مدت‌زمانی است که بازار برای ایجاد این کانال صعودی صرف می‌کند. هرچه شکل‌گیری یک الگو بیشتر طول بکشد، احتمالاً نتیجه‌ای موفقیت‌آمیز و سودآور خواهد داشت.

آموزش فارکس آموزش پرایس اکشن آموزش تحلیل تکنیکال شکست سیگنال نمودار روزانه GBJPY

همیشه به دنبال الگو های نموداری در بازار باشید. هر چقدر مدت زمانی که طول کشیده تا الگو تشکیل شود، طولانی تر باشید، الگو هم قوی تر خواهد بود.

مرحله دو: روند اصلی را ارزیابی کنید

مهم‌ترین کاری که باید انجام دهید این است که در نمودار قیمتی زوم اوت کنید تا بتوانید روند و ساختار چند ساله، چند ماه و چند هفته بازار را بررسی کنید. بدین ترتیب می‌توانید روند کلی بازار را شناسایی کنید و الگوهای تکنیکال را به دست آورید.
در مرحله اول ملاحظه کردید که وقتی نمودار روزانه GBPJPY را بررسی کردیم، شاهد روند صعودی میان مدت بازار در کانال صعودی بودیم. اما وقتی به نمودار هفتگی جفت ارز نگاه بیندازید، متوجه خواهید شد روند بلندمدت بازار نزولی است و می‌توان گفت که کانال صعودی در میان روند نزولی بلندمدت تشکیل شده است. اگر نموداری شبیه به این مثال را دید، بهتر است به دنبال معامله فروش باشید.

آموزش فارکس آموزش پرایس اکشن آموزش تحلیل تکنیکال شکست کانال صعودی نمودار هفتگی GBPJPY

تنها به یک نمودار قیمتی یا تایم فریم تمرکز نکنید. وقتی الگوی نموداری پیدا کردید، حتما در نمودار های بالاتر هم آن را بررسی کنید تا روند بلند مدت بازار مشخص شود. معمولا روند بلند مدت بازار نشان می دهد که الگو در کدام جهت عمل خواهد کرد.

مرحله سوم: به نشانه‌ها دقت کنید

با توجه به اینکه جفت ارز سطح قیمتی را شکسته و برخورد مجددی به آن سطح را نداشته است، می‌توان وارد معامله شد؟

اگر طبق نمودار روزانه GBPJPY معامله می‌کردید، باید منتظر شکست قطعی کانال صعودی و برخورد مجدد بازار به سطح کانال در قالب مقاومت می‌ماندید. درصورتی‌که قبل از شکست کانال، نمودار چهارساعته جفت ارز را بررسی می‌کردید، می‌توانستید فرصت معاملاتی پیدا کنید. آنچه هنگام شکست کانال در نمودار چهارساعته رخ داده است، در تصویر زیر نشان داده شده است:

آموزش فارکس آموزش پرایس اکشن آموزش تحلیل تکنیکال سیگنال پیش از شکست کف کانال نمودار روزانه جفت ارز GBPJPY

اگر الگو را در نمودار روزانه شناسایی کرده اید، می توانید جهت شکست آن را با تایم فریم بالاتر مثل نمودار هفتگی تشخیص دهید. اما برای این که پیش از شکست الگو وارد معامله شوید، باید به تایم فریم پایین تر مثل چهارساعته نگاه کنید. در این مثال الگو در تایم فریم چهارساعته (پایین تر) سیگنال فروش را صادر کرده است. اگر منتظر نمودار روزانه می ماندید به احتمال زیاد فرصت معاملاتی را از دست می داید. به خصوص که بعد از شکست هیچ پولبکی هم در کار نبوده است.

با بررسی نمودار چهارساعته GBPJPY می‌توانستید با شکست خط روند صعودی کوتاه‌مدت وارد معامله فروش جفت ارز شوید. در غیر این صورت احتمالاً حرکت ۵۰۰ پیپی بازار را از دست داده بودید. توجه داشته باشید که بازار بعد از شکست کف کانال در قالب مقاومت به کانال برخورد مجدد نکرده است. بدین ترتیب اگر قبل از شکست یک سطح اصلی (مانند کف کانال) یک فرصت معاملاتی پیدا کردید (شکست خط روند صعودی)، می‌توانید وارد معامله شوید و پس از شکست سطح اصلی، اقدام به معامله جدید نمایید.

عدم برخورد مجدد (نبود پولبک)

یکی از سخت‌ترین چالش‌ها برای هر معامله‌گر این است که آیا باید منتظر برخورد مجدد یا همان پولبک به سطح شکسته شده بماند یا خیر؟ بیایید فرض کنیم که جفت ارز GBPJPY در روند نزولی، کف کانال صعودی را شکسته است و حمایت ۱٫۷۰۰۰ دلاری را پیش رو دارد. کندل روزانه زیر حمایت ۱٫۷۰۰۰ دلاری بسته شده است.
بهترین سناریو این است که بازار در قالب مقاومت به نرخ ۱٫۷۰۰۰ دلاری برخورد کند. بعد از پولبک قیمت به این نرخ، شما می‌توانید به دنبال سیگنال فروش باشید. اما با این حال، بازار همیشه طبق قوانین عمل نمی‌کند. بدین معنی که بازار بعد از شکست سطح قیمتی، بدون برخورد مجدد به آن سطح نزول/صعود می‌کند. این امر در روندهای قوی رایج است.

راه‌حل چیست؟

یک راه حل این است که قبل از وقوع شکست وارد بازار شوید. با استفاده از مراحلی که در بالا ذکر شد، می‌توانید این کار را با ریسک نسبتاً کم انجام دهید و سود خوبی به دست آورید. همان‌طور که گفته شد، هیچ تکنیکی وجود ندارد که به شما این امکان را دهد از هر شکست استفاده کنید. همیشه دوره‌هایی وجود دارد که بازار طبق اصول و تئوری‌ها حرکت نمی‌کند. باید ریسک را به گونه‌ای مدیریت کنید که در مواجه با چنین دوره‌هایی یا وارد معامله نشوید و یا اگر معامله کردید با ضرر کمتری خارج شوید.

نتیجه‌گیری

  • اگر در بازار الگوی نمودار قیمتی تشکیل شده باشد، بهتر است منتظر شکست الگو بمانید و سپس وارد بازار شوید. اما استفاده از مراحل بالا می‌تواند برای شما یک فرصت معاملاتی با ریسک کم ایجاد کند. هم چنین این مراحل نسبت ریسک به ریوارد را کاهش می‌دهد.
  • حتماً قبل از ورود به مرحله اول، الگوی تکنیکال را ارزیابی کنید. شما باید درک کاملی از آنچه بازار به شما می‌گوید، داشته باشید. در غیر این صورت حرکات بازار شما را غافل‌گیر خواهند کرد.
  • مراقب سیگنال‌های ضعیف و قوی باشید. مواردی مانند کانال‌ها و خطوط روندی می‌توانند به شما سیگنال زودرس بدهند تا قبل از شکست اصلی وارد معامله کوتاه‌مدت شوید.
  • ورود زود هنگام به بازار می‌تواند ریسکی باشد. هر چند روشی که در این مقاله توضیح داده شده می‌تواند ریسک معامله را به طور قابل‌توجهی کاهش دهد، اما اگر مواظب نباشید، می‌تواند معکوس عمل کند.