استراتژی معامله با سطوح فیبوناچی و پرایس اکشن

یکشنبه ۴ آبان ۱۳۹۹ - ۷:۴۲

یک سؤال رایج میان معامله گران بازار فارکس و سهام این است که آیا سطوح فیبوناچی اصلاحی واقعاً مؤثر هستند و می‌توان از آن‌ها برای معاملات استفاده کرد؟ در این مقاله می‌خواهیم نحوه استفاده از سطوح فیبوناچی (Fibonacci Retracement) به همراه پرایس اکشن را بررسی کنیم و از آن برای بالا بردن شانس موفقیت معاملات استفاده کنیم.

نحوه استفاده از فیبوناچی اصلاحی

برای نشان دادن نحوه استفاده از فیبوناچی اصلاحی، بهترین روش استفاده از مثال‌های واقعی بازار است. در تصویر زیر (نمودار روزانه GBPJPY) فیبوناچی اصلاحی از پایین‌ترین کف قیمتی تا بالاترین اوج قیمتی رسم شده است. هر چند اوج و کف‌های زیادی در این حرکت صعودی وجود دارند، اما این دو نقطه برجسته‌ترین اوج و کف در این نمودار هستند. البته این بدان معنا نیست که شما نمی‌توانید از فیبوناچی اصلاحی در نوسانات کوچک استفاده کنید. اما در صورتی که از تایم فریم‌های بالا (بازه زمانی هفتگی، روزانه) استفاده می‌کنید، بهتر است از بالاترین اوج قیمتی و پایین‌ترین کف قیمتی فیبوناچی اصلاحی را رسم کنید.

آموزش فارکس آموزش فیبوناچی آموزش پرایس اکشن استراتژی معاملاتی رسم فیبوناچی نمودار روزانه پوند انگلستان ین ژاپن GBPJPY

برای رسم سطح فیبوناچی اصلاحی باید ابتدا جهت موج تشکیل شده را تشخیص دهید. وقتی موج صعودی تشکیل شده، باید فیبوناچی اصلاحی را از کف به اوج رسم کنید. یعنی کف قیمتی نشانگر سطح ۱۰۰ درصدی و اوج قیمتی هم نشانگر اصلاح صفر درصدی خواهد بود.

به محض این‌که فیبوناچی اصلاحی را در حرکت صعودی GBPJPY رسم کنید، مشخص خواهد شد که چندین سطح کلیدی (حمایتی/مقاومتی) در بازار وجود دارد. بدین ترتیب می‌توانید تصمیم بگیرید که کدام یک از این سطوح فیبوناچی با سطوح پرایس اکشن انطباق دارند.

آموزش فارکس آموزش فیبوناچی آموزش پرایس اکشن انطباق سطوح فیبوناچی با سطوح کلیدی نمودار روزانه GBPJPY

اگر سطوح فیبوناچی اصلاحی با سطوح کلیدی مثل حمایت یا مقاومت قبلی بازار انطباق داشته باشند، به احتمال زیاد بازار به این سطوح واکنش قوی نشان خواهد داد. طبق اصل انطباق هر چه تعداد سطوح کلیدی و تکنیکال در یک سطح قیمتی بیشتر باشد، اعتبار آن به عنوان حمایت یا مقاومت هم بیشتر خواهد بود.

ملاحظه می‌کنید که در تصویر بالا، سطوح ۳۸٫۲، ۵۰ و ۶۱٫۸ درصد فیبوناچی اصلاحی با اوج و کف‌های موج صعودی انطباق دارند، در نتیجه انتظار می‌رود که جفت ارز به این سطوح واکنش نشان دهد.

سطوح فیبوناچی و پرایس اکشن

هر چند فیبوناچی اصلاحی ابزار خوبی است اما نباید به تنهایی در بازار استفاده شود. به عنوان مثال تصور نکنید که بازار فقط به سطح ۵۰ درصدی برخورد کرده و به آن واکنش نشان می‌دهد. از سطوح فیبوناچی می‌توان برای یافتن سطوحی که با یکدیگر انطباق دارند استفاده کرد (اصل انطباق). اگر سطوح کلیدی پرایس اکشن را قبلاً مشخص کرده باشید، می‌توانید از فیبوناچی اصلاحی استفاده کنید تا سطوح کلیدی شما تائید شوند. بدین منظور که انطباق فیبوناچی اصلاحی با سطوح پرایس اکشن نشانگر درستی سطوح تعیین شده است.

آموزش فارکس آموزش فیبوناچی آموزش پرایس اکشن سطوح کلیدی حمایت مقاومت نمودار روزانه GBPJPY

سعی کنید قبل از رسم فیبوناچی اصلاحی، سطوح حمایت و مقاومت کلیدی را رسم کنید. در ادامه با رسم فیبوناچی اصلاحی می توانید مشخص کنید که حمایت و مقاومت های رسم شده تا چه اندازه معتبر هستند؟

در نمودار بالا مشاهده می‌کنید که سطوح حمایتی و مقاومتی (سطوح پرایس اکشن) GBPJPY رسم شده و بازار به آن‌ها واکنش نشان داده است. با ترسیم فیبوناچی اصلاحی می‌توانید انطباق بین سطوح فیبوناچی و سطوح حمایتی/مقاومتی را به دست آورید.

آموزش فارکس آموزش فیبوناچی آموزش پرایس اکشن استراتژی معامله انطباق سطوح فیبوناچی با حمایت و مقاومت بازار نمودار GBPJPY

بعد از رسم فیبوناچی اصلاحی می توان دید که دو سطح ۲۳٫۶ و ۵۰ درصد فیبوناچی با حمایت های قبلی بازار انطباق دارند.

طبق تصویر بالا، وقتی سطوح فیبوناچی را رسم کنیم، بلافاصله مشخص خواهد شد که سطوح ۲۳٫۶ و ۵۰ درصدی با سطوح کلیدی پرایسن اکشن که قبلاً شناسایی کرده بودیم، انطباق دارند. این امر به ما اطمینان می‌دهد که بازار به این سطوح واکنش نشان خواهد داد و در صورت برخورد بازار به آن‌ها باید با افزایش تقاضا مواجه شویم.

استفاده از سطوح فیبوناچی برای یافتن حمایت و مقاومت

علاوه بر استفاده از سطوح فیبوناچی برای تائید سطوح کلیدی پرایس اکشن، می‌توانید این ابزار را برای یافتن سطوح اصلی نیز به کار بگیرید. اما باید در استفاده از این روش احتیاط کنید، چون سطوح فیبوناچی می‌توانند شما را به اشتباه بیندازند.
شاید اولین کار برای استفاده مؤثر از فیبوناچی اصلاحی، به کار گیری آن در تایم فریم‌های بالا مثل نمودار هفتگی است. البته بدین معنا نیست که چون سطوح کلیدی را در نمودار هفتگی شناسایی کرده‌ایم، باید در این بازه رمانی نیز معامله کنیم.
در تصویر زیر نمودار هفتگی GBPJPY را مشاهده می‌کنید که بدون رسم فیبوناچی، می‌توان گفت نرخ ۱۴۸ یک سطح قیمتی اصلی برای بازار است.

آموزش فارکس آموزش فیبوناچی آموزش پرایس اکشن استفاده از اصلاح فیبوناچی برای کشف حمایت و مقاومت

گاهی اوقات در زمان تحلیل نمودار های قیمتی شاید برخی سطوح حمایتی یا مقاومتی نادیده گرفته شوند. رسم فیبوناچی اصلاحی می تواند به ما کمک کند تا سطوحی که جا انداخته ایم را پیدا کنیم.

اگر فیبوناچی اصلاحی را برای موج صعودی رسم کنید، می‌توانید ببینید که آیا سطح کلیدی دیگری وجود دارد که از دست داده‌اید یا نه؟

آموزش فارکس آموزش فیبوناچی آموزش پرایس اکشن فیبوناچی اصلاحی و کشف حمایت و مقاومت GBPJPY

اگر سطح کلیدی پرایس اکشن مثل حمایت با سطح فیبوناچی انطباقی نداشته باشد، ایرادی ندارد. می توانید یک محدوده کوچک را به عنوان ناحیه کلیدی در نظر بگیرید. با این حال باید بررسی کنید که آیا سایر سطوح فیبوناچی با حمایت یا مقاومت های تاریخی بازار انطباق دارند یا خیر؟

اولین چیزی که به چشم می‌خورد عدم تطابق دقیق اصلاح ۵۰ درصدی و سطح کلیدی مشخص شده است. اما در این امر مشکلی نیست. به خاطر داشته باشید که سطح کلیدی پرایس اکشن می‌تواند کمی بالاتر یا پایین‌تر از سطوح فیبوناچی باشد.
در مورد بعدی به بررسی سطوح ۲۳٫۶، ۳۸٫۲ و ۶۱٫۸ درصد فیبوناچی می‌پردازیم تا ببینیم که آیا سطح کلیدی دیگری نیز وجود دارد؟ به نظر می‌رسد که سطح ۶۱٫۸ درصدی، یک سطح قیمتی مهم به ما بدهد. از این رو زمانی که یک خط افقی منطبق بر سطح ۶۱٫۸ درصدی رسم کنیم و در نمودار زوم اوت کنیم، خواهیم دید که سطح ۶۱٫۸ درصدی با یک سطح حمایتی/مقاومتی در گذشته انطباق دارد و بازار به این سطح کلیدی واکنش نشان داده است. (تصویر زیر)

آموزش فارکس آموزش فیبوناچی آموزش پرایس اکشن انطباق سطح فیبوناچی با حمایت و مقاومت تاریخی

همان طور که مشاهده می کنید سطح ۶۱٫۸ درصد فیبوناچی با یک سطح کلیدی و تاریخی بازار انطباق دارد. این سطح کلیدی در گذشته در نقش حمایت و مقاومت ظاهر شده و در حال حاضر با سطح فیبوناچی هم انطباق دارد.

با هم ترکیب کنید

با توجه به مطالب بالا، حالا نوبت سیگنال یابی در محل تلاقی سطوح پرایس اکشن و فیبوناچی است. به مثال زیر توجه کنید:

آموزش فارکس آموزش فیبوناچی آموزش پرایس اکشن ترکیب فیبوناچی پرایس اکشن USDCAD

همیشه سعی کنید در تحلیل های تکنیکال حداقل از انطباق چند عامل تکنیکال استفاده کنید. در این نمودار سطح فیبوناچی با سطح کلیدی انطباق دارد.

طبق نمودار بالا، کاملاً واضح است که سطح ۵۰٪ فیبوناچی با اوج‌های قیمتی اخیر در بازه زمانی روزانه انطباق دارد. بنابراین بهتر است که این سطح قیمتی را در نمودار خود رسم کنید و در صورت برخورد بازار به محدوده ۵۰ درصد فیبوناچی، منتظر بازگشت نزولی بازار بمانید.
در ادامه وقتی‌که بازار به محل انطباق اصلاح ۵۰ درصدی و سطح کلیدی پرایس اکشن رسیده است، پین بار نزولی روزانه تشکیل داده است.

آموزش فارکس آموزش فیبوناچی آموزش پرایس اکشن ترکیب سطح فیبوناچی پرایس کشن پین بار USDCAD

همان طور که ملاحظه می شود بعد از رسیدن بازار به سطح کلیدی (مقاومت) و اصلاح ۵۰ درصد فیبوناچی، پین بار نزولی تشکیل شده است. یعنی تنها کافی است در محل انطباق سطوح کلیدی و فیبوناچی منتظر تشکیل سیگنال پرایس اکشن بمانید.

نمودار روزانه USDCAD یک مثال عالی از چگونگی ترکیب فیبوناچی اصلاحی و سطوح کلیدی پرایس اکشن همراه با صدور سیگنال فروش پرایس اکشن بود. هم چنین توجه کنید که در نمودار بالا، بازار بعد از شکل‌گیری پین بار نزولی تا اصلاح ۲۳٫۶ درصدی سقوط کرده و در ادامه از سوی این سطح نیز حمایت شده است.

نکات کلیدی

  • همیشه فیبوناچی اصلاحی را با سایر استراتژی‌ها و تکنیک‌های پرایس اکشن ترکیب کنید تا نتیجه خوبی از معاملات بگیرید. هرگز کورکورانه و بدون ترکیب عوامل دیگر با سطوح فیبوناچی وارد معامله نشوید.
  • سطوح فیبوناچی را به عنوان تائیدیِ سطوح کلیدی پرایس اکشن در نظر بگیرد.
  • از فیبوناچی اصلاحی می‌توان برای شناسایی سطوح کلیدی که ممکن است در هنگام تحلیل نادیده گرفته‌اید استفاده کرد، اما در تأیید صحت سطح کلیدی پرایس اکشن دقت کنید.
  • پس از شناسایی منطقه تلاقی (محل انطباق سطوح فیبوناچی و پرایس اکشن) منتظر صدور سیگنال پرایس اکشن باشید تا در جهت روند غالب معامله کنید.