اصطلاحات بازار فارکس

یکشنبه ۴ آبان ۱۳۹۹ - ۷:۴۳

جفت ارز یا (Currency Pair)

تقریباً ۱۸۰ ارز مختلف در ۱۹۵ کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان معامله‌گر یا سرمایه‌گذار فارکس می‌توان عملکرد هر کدام از ارزهای مهم را به کمک تحلیل‌های تخصصی ارزیابی کرد. نحوه معامله و ارزش‌گذاری ارزهای رایج دنیا به این صورت است که ارزش یک ارز نسبت به سایر ارزها محاسبه می‌شود و در بازار ارز یا همان فارکس معامله و توسط عوامل بازار قیمت‌گذاری می‌شود. اگر در بازار فارکس یک ارز را برای معامله انتخاب کنید، حتماً متوجه خواهید شد که ارز در قالب یک جفت نمایش داده می‌شود.

به طور مثال جفت ارز EURUSD نشانگر قیمت یورو بر اساس دلار آمریکاست. یعنی هر یورو چند دلار قیمت دارد؟ وقتی می‌خواهید این جفت ارز را در بازار فارکس معامله کنید، در واقع در حال معامله یورو در برابر دلار هستید. وقتی شما می‌خواهید جفت ارز EURUSD را خریداری کنید، به این معنی است که انتظار دارید یورو بهتر از دلار آمریکا عمل کند و به مرور زمان تقویت شود.

اصطلاحات بازار فارکس
برای دسترسی به لیست جفت ارز ها رایج بازار باید به بخش مارکت واچ در متاتریدر مراجعه کنید. در بازار فارکس تمامی نماد ها در قالب جفت ارز نمایش داده می شوند. حتی قیمت اونس طلای جهانی هم باید در قالب جفت ارز باشد تا مشخص شود که قیمت هر اونس طلا با چه ارزی قیمت گذاری شده است.

جفت ارزها در سه گروه دسته‌بندی می‌شوند:
جفت ارزهای اصلی (Major Pairs): جفت ارزهایی که دلار آمریکا (USD) در برابر سایر ارزهای رایج (EUR، GBP، CAD، CHF، JPY، AUD و NZD) قرار گرفته است.
جفت ارزهای کراس (Cross Pairs): جفت ارزهایی که دلار در آن‌ها وجود ندارد. با این حال این جفت ارزها باید شامل ارزهای دلار استرالیا، دلار نیوزیلند، دلار کانادا، ین ژاپن، فرانک سوئیس، پوند انگلستان و یا یورو باشند. مثل جفت ارزهای GBPAUD، EURCAD یا NZDCAD.
جفت ارزهای نامتعارف (Exotics): جفت ارزهایی که شامل ارزهای ناشناخته یا کمتر شناخته شده باشند را جفت ارزهای نامتعارف می‌گویم. مثل راند آفریقای جنوبی.

اهرم (Leverage)

اهرم به معنی اعتبار است. شما در بازار فارکس می‌توانید بیشتر از آن پولی که آورده‌اید معامله کنید. اهرم قدرت خرید شما را بالا می‌برد. در واقع وقتی با اهرم کار می‌کنید می‌توانید تا چند برابر موجودی حساب خود وارد معامله شوید. فرض کنید می‌خواهید جفت ارز USDCAD را معامله کنید. نرخ برابری USDCAD برابر ۱٫۳۱ است. اگر بدون اهرم بخواهید ۱۰۰ هزار دلار معامله کنید، باید ۱۰۰ هزار دلار در حساب خود پول داشته باشید. اما اگر اهرم حساب شما یک به صد باشد، یعنی می‌توانید تا ۱۰۰ برابر موجودی حساب معامله کنید. یعنی برای ورود به معامله ۱۰۰ هزار دلاری USDCAD تنها به ۱۰۰۰ دلار پول نیاز دارید.

قیمت تقاضا و عرضه (Bid/Ask Price)

قیمت تقاضا (Bid Price) قیمتی است که بازار ساز یا دلال آماده است تا دارایی یا اوراق بهادار خاص را خریداری کند. قیمت عرضه (Ask) قیمتی است که بازار ساز یا دلال آماده است تا جفت ارز مربوطه را به فروش برساند. به تفاوت قیمت عرضه و تقاضا اسپرد یا Spread گفته می‌شود. به عنوان معامله‌گر اگر می‌خواهید در بازار فارکس معامله انجام دهید باید به این نکته توجه داشته باشید، که برای فروش جفت ارز باید قیمت Bid را در نظر بگیرید. چون‌که بازار ساز با این نرخ از شما خریداری خواهد کرد. برای خرید هم باید از قیمت Ask استفاده کنید. چون بازار ساز تنها با این قیمت حاضر است جفت ارز را به شما بفروشد.

اصطلاحات فارکس
شاید در نگاه اول درک مفاهیم Bid و Ask کمی مبهم به نظر برسد. می توانید این گونه هم تصور کنید که قیمت Bid همان Sell و قیمت Ask همان Buy است.

خرید (Long) یا فروش (Short)

وقتی‌که معامله‌گری روی جفت ارزی خرید می‌زند، در واقع در حال خرید ارز پایه جفت ارز یا همان بخش اول جفت ارز است. به طور مثال وقتی جفت ارز EURUSD را خریداری می‌کنید، در واقع یورو را خرید و دلار را فروخته‌اید. وقتی معامله شما Long یا خرید باشد، در واقع شما انتظار رشد آن جفت ارز را دارید. وقتی هم که جفت ارزی را می‌فروشید (Short)، باز هم این ارز پایه یا اول جفت ارز (EUR) است که فروخته می‌شود و ارز دوم (USD) خریداری می‌شود.

مارجین یا ودیعه (Margin)

مارجین یا ودیعه حداقل پولی است که برای ورود به یک معامله یا باز کردن دستور معاملاتی نیاز است. مارجین به معامله‌گر اجازه می‌دهد تا وارد معاملات اهرمی شود. به طور مثال اگر اهرم حساب معاملاتی یک به صد باشد، برای ورود به معامله ای به ارزش ۱۰۰ هزار دلار در جفت ارز USDCAD تنها به هزار دلار پول نیاز است. وقتی وارد معامله شدید، این هزار دلار به عنوان مارجین بلوکه خواهد شد و وقتی‌که معامله بسته شد، این مارجین هم آزاد خواهد شد. مارجین آزاد یا Free Margin هم مقدار پولی است که می‌توان برای ورود به معاملات دیگر استفاده کرد.

پیپ (pip)

پیپ مخفف Percentage In Point است و نشانگر کوچک‌ترین واحد حرکتی در جفت ارزهاست. هر پیپ نشانگر رقم چهارم اعشار در جفت ارزهاست. به طور مثال اگر جفت ارز AUDUSD برابر ۰٫۷۰۵۶ باشد، به این معنی است که با یک دلار استرالیا می‌توانید ۰٫۷۰۵۶ دلار آمریکا خریداری کنید. اگر جفت ارز یک پیپ حرکت کند، جفت ارز به ۰٫۷۰۵۷ دلار خواهد رسید. این یعنی دلار استرالیا به اندازه یک پیپ در برابر دلار آمریکا گران شده است. پیپ در جفت ارزهایی که یک طرف آن ین ژاپن (JPY) است، نشانگر رقم دوم اعشار جفت ارز است. اگر جفت ارزی پنج رقم اعشار باشد، به رقم پنجم اعشار Pipette گفته می‌شود. هر Pipette برابر یک دهم پیپ است.

لات (Lot)

در بازار فارکس برای حجم معاملات از لات (Lot) استفاده می‌شود. لات نشانگر حجم معامله برای ارز پایه جفت ارز است. هر یک لات برابر ۱۰۰ هزار واحد از ارز پایه است. یعنی یک لات EURUSD برابر ۱۰۰ هزار یورو است. می‌توان از ضرایب مختلف لات برای حجم معامله استفاده کرد. به طور مثال ۰٫۱ لات برابر است با ۰٫۱ ضرب در ۱۰۰ هزار که می‌شود ۱۰ هزار واحد. یعنی ۰٫۱ لات EURUSD برابر ۱۰ هزار یورو است.

صعودی (Bullish) و نزولی (Bearish)

انتظارات بازار می‌تواند نشان دهد که روند کلی بازار سهام یا ارز چگونه خواهد بود. وقتی انتظارات بازار صعودی یا Bullish است یعنی همه انتظار افزایش یا رشد بازار مربوطه را دارند. وقتی انتظارات بازار نزولی یا Bearish است، به این معنی است که همه انتظار کاهش یا افت بازار مربوطه را دارند.

ریسک به ریوارد (Risk/Reward)

نسبت ریسک به ریوارد نشان می‌دهد که به ازای هر دلاری که ریسک می‌شود، چند برابر آن بازدهی یا سود به دست خواهد آمد. به طور مثال نسبت ریسک به ریوارد یک به سه به این معنی است که به ازای هر یک دلار ریسک، سه دلار بازدهی در کار خواهد بود.

کارگزاری یا بروکر (Broker)

کارگزاری یک شرکت واسطه‌ای است که تراکنش‌های معامله‌گر را اجرا می‌کند. برای این‌که بتوانید در بازار فارکس یا سهام کار کنید، باید ابتدا یک حساب معاملاتی در نزد کارگزار افتتاح کنید و سپس آن را به اندازه دلخواه شارژ کنید. کارگزار امکاناتی در اختیار معامله‌گر قرار خواهد داد تا به بازار وصل شود و بتواند به خرید و فروش بپردازد.

دستور معامله (Order)

دستور معامله یک تراکنش معاملاتی است که از طریق پلتفرم‌های معاملاتی مثل متاتریدر (MT4) به کارگزار ارسال می‌شود تا در بازار اجرا شود.

اصطلاحات رایج فارکس
این پنجره ارسال سفارش یا دستور معاملاتی در متاتریدر است. حجم یا Volume ضریبی از لات است. حد ضرر با Stop Loss مشخص می شود و حد سود هم با Take Profit. نوع اجرای دستور معاملاتی هم اجرای فوری است. برای فروش یا خرید با قیمت بازار تنها کافی است روی دکمه قرمز یا آبی رنگ کلیک کنید.

حد ضرر (Stop Loss) و حد سود (Take Profit)

وقتی در بازار فارکس وارد معامله می‌شوید، باید معامله در یک قیمتی بسته شود تا نتیجه آن مشخص شود. هر معامله‌ای در نهایت یا در سود بسته خواهد شد و یا در ضرر. می‌توان معامله را در نقطه سر به سر هم بست، یعنی نه ضرری در کار باشد نه سود. در بازار فارکس این امکان وجود دارد که برای معامله حد سود و حد ضرر تعیین کرد. یعنی با رسیدن قیمت بازار به این سطوح معامله بسته شود. حد سود یا TP سطحی است که با هدف رسیدن بازار به این حد وارد معامله می‌شویم. حد ضرر یا SL جایی است که قبول می‌کنیم معامله اشتباه بوده و آن را می‌بندیم.

به طور مثال اگر پیش‌بینی می‌کنید که قیمت اونس طلای جهانی به ۲۰۰۰ دلار خواهد رسید، می‌توانید حد سود را همین ۲ هزار دلار در نظر بگیرید. در مقابل باید ریسک معامله را هم در نظر گرفت. یعنی اگر معامله طبق پیش‌بینی‌ها عمل نکند، باید یک جایی معامله را بست. این سطح معمولاً همان حد ضرر یا SL معامله است. وقتی تحلیل باطل شود، حد ضرر فعال می‌شود و معامله بسته می‌شود.

متاتریدر (MetaTrader)

برای این‌که بتوانید در بازار فارکس، سهام یا سایر بازارهای مالی فعالیت کنید، باید به قیمت‌های زنده و تاریخی بازار دسترسی داشته باشید. برای این کار نرم‌افزارهای مختلفی طراحی شده که به شما این امکان را می‌دهد تا از طریق اینترنت و با یک کامپیوتر ساده یا حتی گوشی موبایل به بازار وصل شوید و علاوه بر تحلیل بازار، اقدام به خرید و فروش کنید. متاتریدر یکی از نرم‌افزارهای رایج و محبوب در میان معامله گران است. شما می‌توانید به کمک متاتریدر بازار را تحلیل و در صورت نیاز وارد معامله شوید. متاتریدر یک نرم‌افزار تحلیلی و معاملاتی است و قابلیت نصب روی گوشی و کامپیوتر را دارد.

بالانس حساب (Balance)

اصطلاحات رایج بازار فارکس
در نرم افزار متاتریدر و در بخش ترمینال می توانید به تب Trade مراجعه کنید و آخرین تغییرات موجودی حساب را بررسی کنید. به طور مثال شکل بالایی نشان می دهد که موجودی حساب ۱۱۲٫۶۴ دلار است، اما Equity حساب ۱۰۸٫۹۷ دلار است. یعنی معامله یا معاملاتی که باز هستند در مجموع باعث زیان حساب شده اند و اگر معامله یا معاملات را ببندید، بالانس حساب برابر ۱۰۸٫۹۷ دلار خواهد بود. در این تصور مارجین معاملات هم ۴۲٫۹۱ دلار بوده و ۶۶٫۰۶ دلار از موجودی حساب هم برای ورود به معاملات جدید آزاد است.

بالانس حساب همان مانده‌حساب یا موجودی حساب است.

ارزش واقعی حساب (Equity)

بالانس حساب همان مانده‌حساب است، اما اگر یک معامله باز داشته باشید، سود یا زیان این معامله در موجودی نهایی حساب تأثیر خواهد گذاشت. این‌که ارزش واقعی و فعلی حساب شما چقدر است را می‌توانید در بخش Equity مشاهده کنید. در واقع Equity برابر است با مجموع مانده‌حساب و سود یا زیان معامله.

تایم فریم (Timeframe)

تایم فریم همان نمودار زمانی است. نمودار یا چارت‌های قیمتی از دو محور زمان و قیمت تشکیل می‌شوند. محور افقی همان محور زمان است و محور عمودی، محور قیمت. در بازارهای بزرگی مثل بازار فارکس که هر روز و هر لحظه قیمت‌ها در نوسان هستند، باید مقیاس تغییر تاریخ و زمان را به طور دقیق انتخاب کرد. اگر مقیاس نمودار زمانی یک روز باشد، به این معنی است نمودار نشانگر قیمت‌ها با فاصله زمانی یک روز است. اگر یک ساعته باشد، فاصله زمانی قیمت‌ها روی نمودار هم یک ساعت خواهد بود. اگر نوع نمودار شمعی باشد، هر کندل یا شمعی که در نمودار تشکیل می‌شود، نشانگر نوسانات یک ساعت است. یعنی هر کندل یک ساعت عمر دارد.

نمودار شمعی (Candlestick)

نمودار شمعی ژاپنی نوعی نمودار است که در آن تغییرات و نوسانات قیمت در قالب یک کندل یا همان شمع نشان داده می‌شود. هر کندل از چهار قیمت مختلف تشکیل شده است: قیمت بازگشایی کندل (Open)، قیمت بسته شدن (Close)، بالاترین قیمت (High) و پایین‌ترین قیمت (Low).

سایر اصطلاحات بازار فارکس

برای مشاهده سایر مفاهیم کاربردی فارکس می توانید اینجا کلیک کنید و به بخش پرسش و پاسخ ما در مرکز پشتیبانی فارکس وارد شوید، فهرستی کامل از اصطلاحات بازار فارکس و سوالات متداول مرتبط با فارکس در این بخش با قابلیت جستجوی سریع برای شما آماده شده است.