اگر سطح کلیدی در کار نباشد، چگونه حد سود معامله را مشخص کنیم؟

یکشنبه ۴ آبان ۱۳۹۹ - ۷:۴۵

یکی از مؤثرترین روش‌ها برای یافتن حد سود معاملات، استفاده از سطوح کلیدی بازار است. بدین معنی که سطوح مقاومتی می‌توانند به عنوان هدف قیمتی در یک روند صعودی عمل کنند و در روند نزولی از سطوح حمایتی می‌توان برای یافتن اهداف قیمتی استفاده کرد. اما در صورتی که سطح کلیدی در بازار وجود نداشته باشد، چاره چیست؟ برای پاسخ این سؤال سه روش ساده را با هم بررسی می کنیم تا بتوانید بدون وجود سطح حمایتی یا مقاومتی حد سود را پیدا کنید.

تکنیک اول تعیین حد سود: فیبوناچی اصلاحی را بسط دهید

با بسط سطوح فیبوناچی اصلاحی نیز می‌توان مناطق کلیدی در بازار را به دست آورد. از بسط فیبوناچی اصلاحی (مثل ۱۶۱٫۸ درصد فیبوناچی اصلاحی) به عنوان ابزاری برای شناسایی اهداف استفاده کنید. اما برای پیدا کردن نقطه ورودی معاملات بهتر است از سطوح فیبوناچی اصلاحی (۲۳٫۶، ۳۸٫۲، ۵۰ و ۶۱٫۸ درصد) استفاده کنید. این روش یک فرآیند دو مرحله‌ای است: اولین مرحله این است که بازار به فیبوناچی اصلاحی واکنش نشان دهد. به نمودار هفتگی USDCAD توجه کنید:

آموزش فارکس مدیریت ریسک و بازدهی حد سود فیبوناچی اصلاحی نمودار جفت ارز USDCAD

از فیبوناچی اصلاحی می توان برای پیش بینی محل بازگشتی بازار استفاده کرد.

توجه کنید که در تصویر بالا، بازار بعد از برخورد به اصلاح ۳۸٫۲ درصدی حمایت شده و خریداران از اطراف این سطح وارد بازار شده‌اند. در مرحله دوم نیز فیبوناچی اصلاحی دیگری را از نقطه ۲ به نقطه ۳ رسم کنید. (تصویر زیر)

آموزش فارکس مدیریت ریسک و بازدهی حد سود فیبوناچی اصلاحی معکوس جفت ارز USDCAD

در این تصور با رسم فیبوناچی اصلاحی برای بازگشت نزولی بازار می توان از بسط های فیبوناچی اصلاحی برای برآورد هدف قیمتی استفاده کرد.

طبق تصویر بالا، مشاهده می‌کنید که بعد از رسم فیبوناچی، بازار به این فیبوناچی واکنش نشان داده و تا هدف قیمتی ۱۶۱٫۸ درصدی حرکت کرده است. USDCAD بعد از برخورد به این سطح قیمتی با فشارهای فروش مواجه شده است.
حالا به نمودار هفتگی CADJPY نگاهی بیندازید که روند بازار نزولی است:

آموزش فارکس مدیریت ریسک و بازدهی بازگشت بازار از فیبوناچی 61.8 درصد اصلاحی نمودار جفت ارز CADJPY

ابتدا با رسم فیبوناچی اصلاحی محتمل ترین محل برای بازگشت نزولی بازار را پیش بینی کنید.

اولین قدم، کشیدن فیبوناچی اصلاحی از نقطه ۱ (بالاترین اوج قیمتی) به نقطه ۲ (پایین‌ترین کف قیمتی) است. در ادامه بازار موج نزولی را تا سطح ۶۱٫۸ درصدی اصلاح کرده است. بعد از اتمام حرکت اصلاحی، وقت آن است که از فیبوناچی اصلاحی برای نقطه ۲ تا ۳ استفاده کنیم.

آموزش فارکس مدیریت ریسک و بازدهی بسط فیبوناچی اصلاحی جفت ارز CADJPY

برای برآورد قیمتی و تعیین حد سود تنها کافی است برای آخرین موج صعودی یک فیبوناچی اصلاحی تعریف کنید. بسط های بلند فیبوناچی اصلاحی همان حد سود یا هدف قیمتی بازار خواهند بود.

طبق تصویر بالا، بعد از رسم فیبوناچی بازار تا سطح ۱۶۱٫۸ درصدی و در نهایت ۲۶۱٫۸ سقوط کرده است.

تکنیک دوم تعیین حد سود: از الگو های نموداری استفاده کنید

در این مرحله می‌توان با استفاده از اهداف قیمتی الگوهای نموداری، حد سود معاملات را به دست آورد. به نمودار چهارساعته GBPNZD توجه کنید.

آموزش فارکس مدیریت ریسک و بازدهی الگوی پرچم نمودار جفت ارز GBPNZD

اگر سطح کلیدی مشخصی برای مشخص کردن اهداف قیمتی وجود ندارد، بازار را بررسی کنید تا مشخص شود که آیا الگوی نموداری وجود دارد یا خیر؟ از اهداف قیمتی الگوی نموداری می توان برای حد سود استفاده کرد.

طبق تصویر بالا، اندازه میله الگوی نموداری ۱۰۷۵ پیپ است. اگر همین فاصله را از سقف کانال رسم کنید، هدف قیمتی به دست می‌آید که در ادامه بازار به آن رسیده است. استفاده از اهداف قیمتی مانند مثال بالا بسیار ساده است.

آموزش فارکس مدیریت ریسک و بازدهی فاز خنثی نمودار جفت ارز EURJPY

فاز خنثی هم یک نوع الگوی نموداری است. در این الگو بازار در بین حمایت و مقاومت نوسان می کند و معمولا بعد از خروج از این فاز خنثی به اندازه دامنه فاز خنثی حرکت می کند.

از دامنه‌های نوسانی نیز می‌توانید برای پیدا کردن هدف قیمتی استفاده کنید. طبق تصویر بالا، مشاهده می‌کنید که EURJPY در نمودار روزانه در فاز خنثی ۳۰۰ پیپی نوسان کرده و بعد از شکست سقف (مقاومت فاز خنثی) تا کل ارتفاع دامنه یا ۳۰۰ پیپ حرکت کرده است.

تکنیک سوم تعیین حد سود: حد ضرر معامله را حرکت دهید

این مرحله برخلاف دو مرحله بالا، همیشه قابل اجرا است. شما می‌توانید با صرف نظر از فیبوناچی اصلاحی و الگوی نموداری، حد ضرر خود را تغییر دهید یا متوقف کنید. یک راه عالی برای این‌که از سرمایه خود مراقبت کنید، جابجا کردن حد ضرر معامله بر اساس حرکات قیمتی بازار است. ایده انتقال حد ضرر به قیمت‌های فعلی بازار بسیار ساده است. با این حال درک این مسئله برای اکثر معامله گران چندان آسان نیست.
جابجا کردن حد ضرر به وضعیت بازار، فاصله بازار از هدف قیمتی و اولویت شخصی شما بستگی دارد. نوسانات بازار هم در این امر سهم بسیار زیادی دارند. قبل از جابجایی حد ضرر بهتر است به چند سؤال ساده پاسخ دهید:

بازار اخیراً چگونه رفتار کرده است؟

شما می‌توانید با بررسی حرکت قیمتی بازار در چند هفته گذشته یا چند روز گذشته، چیزهای زیادی به دست آورید. به‌عنوان مثال بازار هر روز به طور متوسط چقدر حرکت می‌کند و به میانگین‌ها چگونه واکنش نشان می‌دهد؟ به نمودار روزانه USDJPY توجه کنید:

آموزش فارکس مدیریت ریسک و بازدهی حد ضرر متحرک نمودار جفت ارز USDJPY

اگر نمی توانید حد سود مشخصی برای معامله تعیین کنید، به جای آن حد ضرر را حرکت دهید. خیلی ساده می توانید در معاملات خرید حد ضرر را در زیر کندل قیمتی قبلی قرار دهید. یا در معامله فروش حد ضرر را در بالای کندل قیمتی قبلی قرار دهید و با بسته شدن کندل جدید، حد ضرر را حرکت دهید.

طبق تصویر بالا مشاهده می‌کنید که جفت ارز در یک روند صعودی، پین بار صعودی تشکیل داده است. اگر به هفته قبل از شکل‌گیری پین بار نگاه بیندازید، متوجه می‌شوید که قیمت‌ هیچ گاه به زیر کف قیمتی کندل قبلی عبور نکرده است. بنابراین تا زمانی که حد ضرر خود را در زیر کف قیمتی روز گذشته قرار دهید،می توانید معامله را باز نگه داردید.

آیا رویداد ریسکی و مهمی در پیش رو دارید؟

به عنوان مثال اگر EURUSD را معامله می‌کنید و اخبار بانک مرکزی اروپا در پیش است، ممکن است منتظر واکنش بازار به این اخبار بمانید. بنابراین اگر حد ضرر شما ۸۰ پیپ زیر قیمت فعلی بازار باشد، می‌توانید به فکر افزایش حد ضرر به ۱۰۰ یا ۱۲۰ پیپ در هنگام انتشار اخبار باشید. به خاطر داشته باشید که ما در مورد حد ضرر معامله‌ای که وارد سود شده است بحث می‌کنیم. شما نباید حد ضرر اولیه خود را خیلی دور از پوزیشن قرار دهید.

فاصله اصلی از نقطه ورودی معامله چقدر است؟

یک روش ساده برای به دست آوردن حد ضرر، ثابت نگه داشتن فاصله آن از نقطه ورودی در کل معاملات است. بنابراین اگر حد ضرر شما ۱۰۰ پیپ باشد، این فاصله را حفظ می‌کنید تا زمانی که به حد سود برسید. اگر حد ضرر خود را به درستی در یک بازار تعیین کنید، حتی نیازی به تعیین حد سود نخواهید داشت. از این‌که معامله شما با فعال شدن حد ضرر بسته شود نترسید. معمولاً در این روش سود به دست آمده بیشتر از حد سود اولیه است.