سؤالات رایج در رابطه با حرفه معامله‌گری فارکس

یکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۹:۰۴

در این مقاله می‌خواهیم به چند سؤال رایج در رابطه با بازار فارکس جواب دهیم. بسیاری از افرادی که در ابتدای راه قرار دارند، شاید با سؤالاتی مشابه به سؤالات مطرح شده در این مقاله مواجه شوند. پاسخ به این سؤالات می‌تواند به تصمیم‌گیری تازه‌کارها کمک کند و با دید منطقی وارد بازار شوند.

آیا واقعاً تبدیل شدن به معامله‌گر فارکس ارزشی دارد؟

این یکی از سؤالات تکراری است که افراد تازه کار به دنبال پاسخ آن هستند. آیا معامله‌گری در بازار فارکس ارزش این همه زحمت و سرمایه‌گذاری وقت و انرژی را دارد؟ با توجه به اینکه بازار فارکس بزرگ‌ترین بازار مالی دنیاست، بدون شک بسیاری به دنبال ورود به این بازار هستند تا از فرصت‌های موجود سود ببرند. شاید شما هم جزو افرادی باشید که در دوره‌ای با چنین سؤالاتی درگیر بوده‌اید:
“آیا سرمایه‌گذاری در بازار فارکس کار درستی است؟”
“آیا باید وارد بازار فارکس شوم؟”
“آیا بازار فارکس می‌تواند یک منبع درآمد باثباتی باشد یا به من کمک کند تا ثروتمند شوم؟”
شاید سؤالات دیگری هم باشند که در این لیست قرار ندارند. شاید سؤالات بالا در قالب دیگری ذهن شما را به خود مشغول کنند. اینکه سرمایه‌گذاری در بازار فارکس ارزش ریسک کردن دارد یا خیر، به این بستگی دارد که این سؤال را از چه کسی بپرسید. اگر از فردی که تمام پس‌انداز خود را بدون مدیریت ریسک و بازدهی وارد بازار کرده و بدون پشت سر گذاشتن آموزش‌های سرمایه‌گذاری و حتی بدون استراتژی وارد بازار شده و تمام دارایی خود را باخته چنین سؤالی بپرسید، مسلماً فعالیت در بازارهای مالی به طور کلی غیر منطقی خواهد بود. یعنی فرقی ندارد فارکس باشد یا سهام. در هر دو حالت دیدگاه یک فرد بازنده به این دو بازار منفی خواهد بود. اما اگر همین سؤال را از یک حرفه‌ای بپرسید، مسلماً به شما توصیه خواهند کرد که وارد این بازار شوید. البته ورود به بازار به این معنی نیست که حساب معاملاتی باز کنید و معاملات را شروع کنید! بلکه اگر آموزش‌ها را دنبال کنید و تجربه کار در حساب دمو را داشته باشید، بدون شک بازار سهام و فارکس می‌تواند محل خوبی برای فعالیت‌های مالی شما باشد.
همچنین توجه داشته باشید که انگیزه شما از ورود به بازار و آستانه تحمل ریسک شما هم اهمیت دارند. اگر فردی هستید که با ریسک کردن مشکل دارید، باید از فکر ورود به بازارهای فارکس و سهام بیرون بیایید. یا اگر قدرت تحلیل رفتار و تصمیمات خود را ندارید، به احتمال زیاد در حرفه معامله‌گری درجا خواهید زد. چون در حرفه معامله‌گری هیچ کس کنار شما نیست که ایرادات شما را گوش زد کند. اگر انگیزه شما از ورود به بازار فارکس یا سهام هم یک شبه ثروتمند شدن باشد، باز هم در اشتباه هستید و این بازار ارزش سرمایه‌گذاری نخواهد داشت. طمع از محرک‌های بازارهای مالی است، اما در بازار فارکس شما معامله خواهید کرد نه قمار. پس نباید تصور کنید که با ورود به این بازار معجزه‌ای روی خواهد داد و شما یک شبه ثروتمند خواهید شد.
اگر فکر می‌کنید همه چیز را درباره فارکس می‌دانید و یک متخصص هستید، معامله‌گری فارکس برای شما مناسب نخواهد بود. در بازار فارکس اعتماد به نفس کاذب جایی ندارد. در حرفه معامله‌گری این تجربیات و مهارت‌های شماست که در قالب دستورالعمل‌ها به یک استراتژی تبدیل می‌شوند و با اجرای دقیق و منظم شما درآمدزایی ایجاد می‌کنند. رسیدن به چنین مرحله‌ای نیازمند صرف زمان، انرژی و آزمایش‌های زیادی است. تبدیل شدن به یک معامله‌گر حرفه‌ای با کسب گواهینامه یا گذراندن یک دوره آموزشی تحقق نمی‌یابد، باید در این بازار تجربه کسب کنید و آموزش ببینید تا مهارت‌های لازم را به دست آورید.
در مقابل اگر فکر می‌کنید که پیش از ورود به بازار بر روی مهارت‌های خود سرمایه‌گذاری خواهید کرد، بازار فارکس جای شماست! معامله‌گر تازه‌کاری که در ابتدا یک حساب واقعی باز می‌کند و معامله می‌کند، یا می‌خواهد بازار واقعی را تجربه کند و یا بیش از حد به خود اعتماد دارد. اما معامله‌گر تازه‌کاری که می‌خواهد مهارت‌ها و دانش مربوط به حرفه معامله‌گری را یاد بگیرد، باید بداند که بازار فارکس و حرفه معامله‌گری مناسب اوست. حرفه معامله‌گری در بازار فارکس یا سهام یک حرفه سخت با پتانسیل بازدهی بالاست که نیازمند صرف زمان و انرژی زیاد برای یادگیری و کسب تجربه است.

چرا معامله‌گر شدن خوب است؟

اگر ذهنیت فرد درست باشد و استراتژی مناسب با مهارت‌های فردی شخص هم طراحی شده باشد، ورود به حرفه معامله‌گری کار درستی خواهد بود. ورود به بازار فارکس خیلی ساده و آسان است. هر کس با هر سرمایه‌ای می‌تواند وارد بازار فارکس شود. چون اهرم و اعتبار هم به حساب‌های فارکس داده می‌شود، عملاً با هر سرمایه‌ای می‌شود وارد معاملات بزرگ شد. پلتفرم‌ها، حساب‌های معاملاتی و نمادهای متنوعی در اختیار معامله‌گر فارکسی قرار گرفته و حق انتخاب زیادی دارد. معامله‌گر فارکسی می‌تواند در هر ساعتی از روز که دوست داشت معامله کند! هیچ محدودیت زمانی وجود ندارد. معامله‌گر فارکسی می‌تواند تمام وقت یا پاره وقت کار کند!
معامله‌گر فارکسی می‌تواند حتی از اهرم استفاده نکند و ریسک معاملات را به طور قابل‌توجهی پایین بیاورد. این کار باعث می‌شود تا معامله‌گر به سبد دارایی خود تنوع بدهد. همچنین معامله‌گر فارکسی فردی است که مدت‌ها به یادگیری مهارت‌های مختلف پرداخته و همیشه رفتار و تصمیمات خود را تجزیه و تحلیل کرده است. این یعنی اگر فرد مورد نظر در بازار فارکس یا سهام هم کار نکند، در سایر بخش‌های زندگی خود موفق عمل خواهد کرد! معامله‌گر فارکس بعد از مدتی به یک ماشین تصمیم‌گیری منطقی تبدیل می‌شود! یعنی همیشه بر اساس منطق تصمیم می‌گیرد! او یاد گرفته که پیش از اتخاذ هر تصمیمی اطلاعات را پردازش و تحلیل کند، سناریوهای مختلف را پیش‌بینی کند، سقف خواسته‌های خود را تعیین کند و در صورتی که تصمیم به ضرر او بود خیلی سریع به آن واکنش نشان دهد! اگر تا به حال چنین تجربه‌ای نداشته‌اید، تنها برای یک لحظه تصور کنید که اگر در تصمیمات قبلی خود چنین فرآیندی را پشت سر گذاشته بودید، آیا تصمیم بهتری نمی‌گرفتید؟

آیا معامله‌گری در بازار فارکس درآمد خوبی دارد؟

همه معامله گران با انگیزه کسب درآمد وارد این بازار می‌شوند. پول یا کسب درآمد دلاری یکی از انگیزه‌های اصلی معامله گران است و هیچ کس نمی‌تواند این واقعیت را انکار کند. اگر معامله‌گری در بازار فارکس ارزش وقت گذاشتن دارد، درآمد آن چقدر خواهد بود؟ آیا فارکس می‌تواند به تنهایی هزینه‌های زندگی مرا تأمین کند؟ آیا درآمد فارکس بیشتر از سایر شغل‌هاست؟
هیچ کس نمی‌تواند درآمد دقیق از فارکس را برآورد کند. عوامل زیادی در تعیین درآمد بازار فارکس دخالت دارند. شاید در ابتدای معاملات بازدهی فرد از بازار به حدی باشد که شخص بیش از حد به آینده حرفه‌ای خود خوش‌بین شود. اما در انتهای دوره معاملاتی (به طور مثال در انتهای سه‌ماهه اول) بازدهی معاملات منفی شود! همه چیز به استراتژی، نظم و سرمایه اولیه شخص بستگی دارد. مسلماً بازدهی پنج درصد در ماه برای حساب ۱۰۰ دلاری با حساب ۱۰ هزار دلاری یکسان نخواهد بود.
این یعنی اگر می‌خواهید وارد حرفه معامله‌گری فارکس شوید، پیش از ورود به بازار سعی کنید مقداری سرمایه در نزد خود نگه دارید. تبدیل شدن به یک معامله‌گر حرفه‌ای و کسب بازدهی مستمر زمان خواهد برد. در این دوره یا باید در یک شغل دیگر فعال باشید و هزینه‌های زندگی خود را تأمین کنید و یا اینکه از پس‌اندازی که دارید استفاده کنید. هیچ‌وقت بدون استراتژی و کسب تجربه لازم در بازار سرمایه‌گذاری نکنید.
در بازار فارکس و سهام هیچ قطعیتی وجود ندارد. ریسک در این بازار به معنی ضرر است و شاید تحقق نیابد، اما باید قادر به تحمل آن باشید. در بازارهای مالی عوامل زیادی بر عملکرد و بازدهی معاملات تأثیر دارند: شاخص‌های اقتصادی، تکنیک‌های مدیریت ریسک، سبک‌های معاملاتی و عواطف شخصی و اخبار غیر منتظره و … . به همین دلیل معامله‌گر فارکسی معامله نمی‌کند که ماه به ماه هزینه‌های زندگی خود را تأمین کند. بلکه معامله می‌کند تا بودجه لازم برای هزینه‌های آتی خود را تأمین کند. تنها زمانی معامله‌گر می‌تواند روی درآمدهای ناشی از فارکس حساب کند که سود از حساب برداشته شده باشد و در یک حساب بانکی نگه‌داری شود. در دنیای معامله‌گری فارکس شما نمی‌توانید درآمدهای روزانه‌ خود را برداشت کنید و خرج کنید. اشتباه نکنید، شما می‌توانید چنین کاری بکنید! اما کار درستی نیست. شما باید درآمدهای ناشی از معاملات را پس‌انداز کنید و سپس با بودجه‌ای که برای زندگی خود تدارک دیده‌اید سودهای به دست آمده را خرج کنید.

آیا ارزشی دارد که به یک معامله‌گر تمام وقت تبدیل شویم؟

فرض کنید تمام مهارت‌های اولیه مربوط به حرفه معامله‌گری فارکس را یاد گرفته‌اید و توانسته‌اید استراتژی معاملاتی موفقی را طراحی کنید. آیا وقت آن رسیده که به یک معامله‌گر تمام وقت تبدیل شوید؟
هر چند که معامله‌گر فارکس بودن کار با ارزشی است، اما تبدیل شدن به یک معامله‌گر تمام وقت کار آسان و ساده‌ای نیست! این کار چالش‌های زیادی دارد، گاهی اوقات خسته کننده و پر استرسی است. معامله‌گری به هوش زیادی نیاز ندارد، اما تحلیل و برنامه‌ریزی ۲۴ ساعته برای نوسانات بازار کار سختی است. اگر مهارت‌های شخصی لازم برای این کار را ندارید، بهتر است که به معامله‌گری در فارکس به عنوان شغل دوم نگاه کنید. هر کسی نمی‌توانید با فضای عدم قطعیتی که در بازارهای فارکس و سهام وجود دارد کنار بیاید. تحمل، درس گرفتن و فراموش کردن اشتباهات کار سختی است. سخت‌تر از آن کنار آمدن با سودهای به دست آمده است. هر کسی ظرفیت کسب سودهای مستمر و بالا را ندارد! بسیاری از افراد با کسب سود خوب همه اصول را فراموش می‌کنند! یعنی فراموش می‌کنند که این استراتژی و شرایط مساعد بازار بوده که برای آن‌ها سود خوبی به ارمغان آورده نه‌فقط معامله آن‌ها. پس اگر مهارت‌های لازم برای این کار را ندارید، سعی کنید به حرفه معامله‌گری به چشم یک کار پاره وقت نگاه کنید.
اما اگر علاوه بر دانش و تجربه، صبر و نظم و انرژی کافی را هم دارید، می‌توانید به عنوان یک معامله‌گر تمام وقت بازار فارکس کار کنید. معامله گران تمام وقت بازار فارکس به طور ذاتی تاجر هستند و علاقه زیادی هم به مسائل مربوط به بازارهای مالی دارند. اگر از معامله کردن لذت می‌برید، می‌توانید به مرور زمان خود را برای تبدیل شدن به یک معامله‌گر حرفه‌ای آماده کنید. اما اگر هنوز هم با معاملات سود ده خوشحال می‌شوید و با معاملات زیان ده ناراحت، بهتر است که احتیاط کنید. شما به عنوان معامله‌گر باید روی استراتژی و کارایی آن تمرکز کنید.

حرفه معامله‌گری را از کجا شروع کنیم؟

شروع حرفه معامله‌گری خیلی ساده و آسان است. تنها چیزی که نیاز دارید یک لب تاب متصل به اینترنت است. لب تاب را باز کنید و یادگیری بازار را شروع کنید. نیازی نیست فرد باهوش با IQ بالا باشید. پشتکار، نظم و برنامه‌ریزی مهم است. سعی کنید از منابع آموزشی رایگانی که در اینترنت وجود دارد حداکثر استفاده را ببرید. روش‌های خودآموزی را هم به مهارت‌های خود اضافه کنید. سپس به تدریج به کمک حساب‌های آزمایشی یا دمو با بازار درگیر شوید. همه هدف شما باید بر طرف کردن موانعی باشد که بر سر راه شما قرار گرفته اند. موانعی مثل سطح پایین دانش، نداشتن قدرت تصمیم‌گیری، احساسی رفتار کردن، عدم تحلیل رفتارهای شخصی خود، ارزیابی نتایج و پیامدهای تصمیمات و … . هر چه قدر تعداد اشتباهاتی که داشته‌اید بیشتر باشد و آن‌ها را کشف و برطرف کنید، راه برای شما برای تبدیل شدن به یک معامله گر فارکس حرفه‌ای هموارتر خواهد بود.

آموزش فارکس حرفه معامله گری معامله گر فارکس
در حرفه معامله گری فارکس چیزی که اهمیت دارد پایین آوردن تعداد اشتباهات تکراری است. سود و زیان معاملات اهمیت دارد. اما مهمتر از آن عدم تکرار اشتباهات قبلی است. پس سعی کنید با بررسی رفتار و اقدامات شخصی خود در بازار اشتباهاتی که قبلا مرتکب شده اید را شناسایی و بر طرف کنید.