ترفند رسم دقیق سطوح کلیدی (حمایت و مقاومت)

یکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۸:۳۸

می‌دانید که استفاده از سطوح کلیدی در بازار یکی از رازهای موفقیت یک معامله‌گر در بازار فارکس است. همه معامله گران بازار فارکس هر روز سطوح کلیدی مختلفی را رسم می‌کنند و از آن برای ورود و مدیریت معاملات استفاده می‌کنند. اما چگونه می‌توان مطمئن شد که سطح کلیدی مشخص شده، دقیق رسم شده است؟ آیا سطح کلیدی باید در اوج یا کف کندل قیمتی یا در بدنه کندل رسم شود؟ پاسخ این سؤالات به شرایط بازار بستگی دارد. در بعضی موارد ممکن است که سطح کلیدی از اوج یا کف کندل رسم شود. درحالی‌که در برخی موارد منطقی است که سطح کلیدی نزدیک به بدنه کندل ترسیم شود.

تایم فریم (Timeframe) یا بازه زمانی

قبل از اینکه در مورد موقعیت ایده آل سطح کلیدی صحبت شود، ابتدا باید رابطه بین سطوح کلیدی و بازه‌های زمانی را درک کنیم. شاید متوجه شده باشید که ممکن است سطوح کلیدی در تایم فریم‌های مختلف وضعیت متفاوتی داشته باشند. به عنوان مثال شاید یک سطح کلیدی در نمودار روزانه عالی به نظر برسد، اما همان سطح کلیدی در نمودار چهارساعته توسط بازار شکسته شود. به مثال زیر توجه کنید:

آموزش فارکس آموزش پرایس اکشن آموزش سطوح کلیدی حمایت مقاومت نمودار روزانه GBPUSD حمایت

به واکنش GBPUSD به سطح کلیدی نگاه کنید. منظور از سطح کلیدی همان سطوح حمایتی و مقاومتی بازار است. در این تصویر مشاهده می کنید که بازار ابتدا در قالب مقاومت و در ادامه در قالب حمایت به خط قرمز رنگ افقی واکنش نشان داده است.

طبق تصویر بالا مشاهده می‌کنید که سطح کلیدی در تایم فریم روزانه GBPUSD به خوبی عمل کرده است و بازار در هر بار برخورد به این سطح کلیدی واکنش نشان دهد.
حالا نگاهی به همان سطح کلیدی در نمودار چهارساعته می‌اندازیم:

آموزش فارکس آموزش پرایس اکشن سطوح کلیدی حمایت در نمودار چهارساعته GBPUSD

هر چند در نمودار روزانه GBPUSD بازار نتوانسته در زیر حمایت بسته شود، اما در تایم فریم چهارساعته شکست جعلی در این حمایت روی داده است.

در نمودار چهارساعته، سطح کلیدی فوق در قالب حمایت عمل کرده است اما یک کندل قیمتی زیر این سطح بسته شده است. در نگاه اول به نظر می‌رسد که شکست حمایت می‌تواند منجر به سقوط بازار شود. اما این اتفاق نیفتاده است، زیرا این سطح کلیدی متعلق به نمودار روزانه است نه نمودار چهارساعته.
در تصویر زیر، دو تایم فریم روزانه و چهارساعته به طور هم‌زمان مقایسه شده‌اند:

آموزش فارکس آموزش پرایس اکشن نمودار چهارساعته نمودار روزانه GBPUSD سطوح کیدی حمایت

مقایسه واکنش نمودار های روزانه و چهارساعته به سطح کلیدی (حمایت)

ما می‌توانیم از مقایسه بالا، دو نتیجه بگیریم: اولاً بازار به این سطح کلیدی در قالب حمایت واکنش نشان داده است. ثانیاً این سطح کلیدی در نمودار روزانه مهم‌تر است. بدین معنی که بازار به این سطح حمایتی در نمودار روزانه واکنش بهتری نشان داده است و در نتیجه بهتر است طبق نمودار روزانه وارد معامله شویم. مثال بالا ممکن است که ساده به نظر برسد، اما درک اهمیت تایم فریم‌ها در شناسایی سطوح کلیدی بسیار مهم است.

نمودار یک‌ساعته را از دست ندهید

اگرچه ممکن است تمام معاملات خود را در تایم فریم‌های چهارساعته و روزانه انجام دهید، اما نباید نمودار یک‌ساعته را کنار بگذارید. اگر از تایم فریم یک‌ساعته به درستی استفاده شود، می‌تواند معرف خوبی برای نوسانات بازار در تایم فریم‌های بالاتر باشد. از نمودار یک‌ساعته می‌توان برای تصحیح محل سطوح کلیدی که در نمودارهای بالاتر مشخص شده‌اند، استفاده کرد. البته باید به این واقعیت اشاره کنیم که این ترفند همیشه جواب نمی‌دهد، اما در اکثر موافق کارایی خوبی دارد.

آموزش فارکس آموزش پرایس اکشن رسم کانال صعودی در نمودار چهارساعته AUDUSD

به کانال صعودی دقت کنید. دایره های رسم شده نشان می دهند که کانال چگونه رسم شده است.

نمودار چهارساعته فوق، نشان دهنده نوسان AUDUSD در کانال صعودی است. تشخیص این الگوها آسان است، اما چگونه می‌توان از صحت این کانال اطمینان یافت؟ آیا نمی‌شد کانال را به صورت زیر رسم کرد؟

آموزش فارکس آموزش پرایس اکشن رسم کانال صعودی نمودار چهارساعته AUDUSD شکل 2

آیا می شد کانال صعودی را این گونه هم رسم کرد؟

در نمودار بالا، سطح حمایتی کانال کمی پایین‌تر رسم شده است تا شامل دو کف قیمتی اول هم باشد. برای مقایسه، یک نمای نزدیک از دو کانال ارائه شده است:

آموزش فارکس آموزش پرایس اکشن مقایسه نحوه رسم کانال صعودی در نمودار چهارساعته AUDUSD

نحوه رسم کانال صعودی در نمودار چهارساعته AUDUSD را با هم مقایسه کنید.

مقایسه بالا نشان می‌دهد که چگونه سطح حمایتی کانال شماره یک، تمام کف قیمتی‌ها یا نقاط چرخشی بازار را در برگرفته است، درحالی‌که سطح حمایتی کانال شماره دوم این‌گونه نیست و کانال دو با استفاده از پایین‌ترین کف‌های قیمتی رسم شده است. بدین ترتیب چگونه می‌توان تعیین کرد که مناسب‌ترین مکان برای رسم کانال کدام است؟ برای یافتن پاسخ این سؤال به نمودار یک‌ساعته می‌رویم.

آموزش فارکس آموزش پرایس اکشن رسم کانال صعودی در نمودار یک ساعته AUDUSD

رسم همان کانال صعودی در نمودار یک ساعته AUDUSD

طبق نمودار یک‌ساعته، جفت ارز AUDUSD در واکنش به سطح حمایتی، پین بار صعودی تشکیل داده است. لازم به ذکر است این سطح حمایتی دقیقاً همان محل حمایتی در کانال شماره ۱ است.

بنابراین این پین بار صعودی به ما چه می‌گوید؟

الگوی پین بار نشان دهنده تنش میان خریداران و فروشندگان و هم چنین نشانگر افزایش عرضه یا تقاضا در سطح کلیدی خاصی است. پین بار صعودی فوق به ما می‌گوید که کانال شماره یک، بهترین مکان برای شکل‌گیری این الگو است.
ممکن است از خود بپرسید که ادامه این کانال در نمودار یک‌ساعته چگونه به نظر می‌رسد؟ در حقیقت، تنها راه‌کار این “ترفند” این است که کل سطح کانال با نمودار یک‌ساعته تراز شود.

آموزش فارکس آموزش پرایس اکشن کانال صعودی یک ساعته AUDUSD پین بار

به نحوه رسم همان کانال صعودی در نمودار یک ساعته دقت کنید.

طبق نمودار بالا مشاهده می‌کنید که جفت ارز AUDUSD در نمودار یک‌ساعته به خوبی به سطح حمایتی (کف کانال) واکنش نشان داده است. شکل‌گیری پین بار صعودی در اطراف سطح حمایتی نشانگر معتبر بودن این پین بار است. اما درصورتی‌که یکی از کندل های یک‌ساعته زیر کف کانال بسته شوند، می‌توان گفت که کانال شکسته شده است و دیگر نمی‌توان از این روش استفاده کرد.
احتمالاً زمانی که پین بار نقض شد، این سؤال برای شما پیش بیاید که استفاده از نمودار یک‌ساعته چه فایده‌ای دارد؟ به یاد داشته باشید که در این مبحث، هدف ما پیدا کردن سیگنال پرایس اکشن در کانال نیست. ما برای تنظیم دقیق‌تر کانال از نمودار یک‌ساعته استفاده می‌کنیم. این امر باعث می‌شود معامله در بازه زمانی چهارساعته بسیار دقیق‌تر و مطمئن‌تر باشد.
همه عوامل را با هم ترکیب کنید
با توجه به مطالب بالا، سطوح کلیدی تعیین شده‌اند و آماده هستیم که در نمودار چهارساعته وارد معامله شویم. بهتر است همه معاملات خود را در بازه‌های زمانی بالاتر (چهارساعته و روزانه) انجام دهیم. بنابراین اگرچه ما در این درس از چارچوب زمانی یک‌ساعته استفاده کردیم، تا سطوح کلیدی خود را مشخص کنیم، اما با استفاده از چارچوب زمانی چهارساعته وارد بازار می‌شویم.

آموزش فارکس آموزش پرایس اکشن کانال صعودی نمودار چهارساعته AUDUSD معامله شکست کانال

بهتر است که سطوح کانال را با نمودار یک ساعته تنظیم کرد، اما برای معامله حتما از نمودار چهارساعته یا روزانه استفاده کنید.

طبق تصویر فوق، مشاهده می‌کنید که بازار سطح کلیدی (کف کانال) را شکسته است. این سطح، خط رقابت بین خریداران و فروشندگان بود که شکست کف کانال، می‌تواند سیگنال فروش برای فروشندگان و هشدار خروج از معامله خرید برای خریداران باشد. این بدان معناست که شما اکنون سطح کلیدی دقیقی دارید که می‌توانید از آن به عنوان اندیکاتور انتظارات خود استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر بازار قبل از شکست کف کانال، از سوی کف کانال حمایت می‌شد و به سمت بالا بازمی گشت، شما می‌خواستید که از معامله فروش خارج شوید، زیرا بازگشت مثبت بازار نشان دهنده حضور خریداران در بازار است.

خلاصه

اگرچه تکنیکی که ما در مورد آن بحث کردیم می‌تواند بسیار کارآمد باشد، اما در هر شرایطی کارساز نخواهد بود و بدون نقص هم نیست. بدین ترتیب یادتان باشد که همیشه با یک استراتژی دفاعی قوی از حساب معاملاتی خود محافظت کنید.

  • سطوح کلیدی به عنوان حمایت یا مقاومت عمل می‌کنند و اغلب بهتر است آن‌ها را به صورت محدوده در نظر بگیرید.
  • به ندرت پیش می‌آید که یک سطح کلیدی با اوج یا کف کندل های قیمتی به طور دقیق هم سطح باشد.
  • این وظیفه شماست که چارچوب زمانی را به‌گونه‌ای تعیین کنید که سطح کلیدی در آن نمودار بهترین عملکرد را داشته باشد.
  • سیگنال‌های پرایس اکشن صعودی یا نزولی تشکیل شده در نمودار یک‌ساعته، می‌توانند به شما در تنظیم دقیق سطوح کلیدی کمک کنند.
  • این “ترفند” برای استفاده از نمودار یک‌ساعته فقط در صورتی جواب می‌دهد که کل سطح با بازه زمانی یک‌ساعته تراز شود.
  • برای معامله بهتر است از تایم فریم‌های بالاتر استفاده کنید.