روزهایی که نباید معامله کرد

یکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۹ - ۹:۵۶

همه افراد تازه‌کار به دنبال پیدا کردن فرصتی برای معامله هستند، اما شاید کمتر کسی به این فکر کند که چه زمان‌هایی نباید معامله کند. مسلماً اگر در بازار سیگنالی وجود نداشته باشد، ورود به معامله هم توجیهی ندارد. اما در بازار مواقعی وجود دارد که سیگنال صادر شده اما شاید معامله صلاح نباشد. در این مقاله می‌خواهیم چنین موقعیت‌هایی را تشخیص دهیم. یعنی بازار سیگنال معامله صادر می‌کند، اما بهتر است که از ورود به معامله خودداری کنیم.

قبل یا بعد از رویدادهای تأثیرگذار فورا معامله نزنید

به عنوان معامله‌گر حتماً به این نتیجه رسیده‌اید که نوسانات بازار تنها دلیل کسب سود هستند. در واقع اگر بازار نوسان نکند و قیمت‌ها تغییر نکنند، فرصتی هم برای کسب سود نخواهد بود. حتماً شما هم در بازار این تجربه را داشته‌اید که وارد معامله‌ای می‌شوید و بازار سریعاً به نفع شما تغییر می‌کند. تجربه خوبی است. اما چنین حرکاتی خطرناک هستند، به خصوص برای افراد تازه‌کار. این اتفاق نشان می‌دهد که چگونه نوسانات شدید بازار می‌توانند خیلی سریع سود بزرگی را نصیب شما کنند. بسیاری از افراد تازه‌کار چنین فکر می‌کنند که هر چقدر نوسانات بازار شدید باشند، سود معاملات هم بیشتر خواهد بود.
اما چنین نوساناتی همیشه به خوبی و خوشی تمام نمی‌شوند. یک اشتباه کوچک می‌تواند حساب شما را خالی کند و نوسانات بازار را به ضرر شما تمام کند. به‌طور مثال معامله اخبار NFP یا نشست‌های تعیین نرخ بهره به راحتی می‌توانند بازار را شدیداً به نوسان بیندازند. بهتر است وقتی که رویداد مهمی در پیش است و نتیجه آن نامعلوم و به احتمال زیادی تصادفی است، از ورود به معامله خودداری کنید.
چنین رویدادهای ریسکی می‌توانند نوسانات شدیدی را در بازار به راه بیندازند و معامله‌گر را در وضعیت بسیاری بدی قرار دهند. همیشه سعی کنید زمانی که بازار به دلیل اخبار اقتصادی یا سیاسی به تلاطم افتاد، منتظر بسته شدن یک کندل چهارساعته یا روزانه بمانید. بسته شدن یک کندل چهارساعته یا روزانه خیلی ساده می‌تواند شما را از نوسانات شدید بازار در امان نگه دارد. پس در چنین شرایطی تا وقتی که یک کندل چهارساعته یا روزانه بسته نشده، معامله نکنید. به خاطر داشته باشید که نوسانات شدید بازار به این معنی نیست که شما باید هر چه سریع‌تر معامله کنید.

دوشنبه و جمعه روزهای خوبی برای معامله نیستند

در اولین روز کاری هفته (دوشنبه) و آخرین روز کاری هفته (جمعه) حجم معاملات به طور چشم‌گیری کاهش می‌یابد. روز دوشنبه معامله گران از یک تعطیلی دو روزه باز می‌گردند و هنوز بسیاری از فعالین بازار تصمیم نگرفته‌اند که در کدام جهت بازار موضع‌گیری کنند. به همین دلیل است که معمولاً سیگنال‌های کوتاه‌مدتی که در روز دوشنبه صادر می‌شوند، شاید روز سه‌شنبه باطل شوند. بهتر است که روزهای دوشنبه با احتیاط بیشتری کار کنید و اگر توانستید از ورود به معامله خودداری کنید.
روز جمعه هم معمولاً حجم معاملات به طور قابل‌توجهی کاهش می‌یابد. وقتی حجم معاملات بازار کاهش می‌یابد، معمولاً تحلیل تکنیکال هم به نوعی کارایی خود را از دست می‌دهد. از روز جمعه تا روز دوشنبه، دو روز بازارهای مالی تعطیل خواهند بود، اما شاید در همین دو روز اتفاقات ناگهانی و غیر منتظره‌ای روی دهند و باعث تشکیل گپ در روز دوشنبه بعد شوند. به همین دلیل بهتر است که معاملات را بدون برنامه‌ریزی قبلی باز نگه ندارید و تا حد امکان از معامله در روز جمعه خودداری کنید.
بهتر است که از روز سه‌شنبه تا پنجشنبه در بازار معامله کنید. در این سه روز سیگنال‌های معاملاتی بهتر عمل می‌کنند. تا روز سه‌شنبه، معامله گران موضع خود در قبال روند بازار را مشخص کرده‌اند و همچنین تا پایان هفته هم‌زمان کافی باقی‌مانده است.

اگر از لحاظ روحی و روانی آمادگی ندارید، معامله نکنید

موفقیت در حرفه معامله‌گری همبستگی قوی با وضعیت روحی و روانی شخص دارد. نظم روحی و روانی معامله‌گر عامل اصلی موفقیت او در این حرفه است. معامله‌گر باید بتواند تأثیر احساسات و عواطف خود بر تصمیم‌گیری‌ها را به حداقل برساند. اگر معامله‌گری نتواند روحیه خود را حفظ کند و بر احساسات خود غلبه کند،به احتمال زیاد با زیان از بازار خارج خواهد شد. در این میان‌ روزهایی هست که حتی معامله گران حرفه‌ای هم نظم روحی و روانی ندارند.
در چنین روزهایی باید حتماً از معامله کردن خودداری کرد. بیماری یا احساس بد یا مشغله ذهنی می‌تواند تمرکز معامله‌گر را بر هم بریزد. به خاطر داشته باشید که اگر بر ذهن و روان خود تسلط نداشته باشید، بهترین سیگنال‌های معاملاتی هم در نهایت با ضرر بسته خواهند شد. هیچ ضرورتی ندارد که همیشه معامله نکنید. پس سعی کنید روزهایی که نباید معامله کنید را تشخیص دهید و از ورود به معامله خودداری کنید.