چگونه برای تعطیلات عمومی بازارهای سهام آماده شویم؟

یکشنبه ۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۸

تعطیلات عمومی بورس‌های سهامی می‌تواند خیلی ساده برنامه و استراتژی سرمایه‌گذاران و معامله‌گران را مختل کند. تعطیلی بازارهای سهام نه‌تنها می‌تواند بر نوسانات بازار فارکس تأثیر بگذارد، بلکه می‌تواند استراتژی معامله‌گر را هم بی‌اثر کند. وقتی بورس سهام به همراه بانک‌ها تعطیل می‌شوند و یا ساعات فعالیت آن‌ها کاهش می‌یابد، اثرات مخربی می‌تواند بر روند معاملات بگذارد و معامله‌گران را شوکه کند. در سال ۲۰۱۹ بورس سهام توکیو ۲۰ روز، بورس سهام لندن ۱۰ روز و بورس سهام نیویورک ۹ روز تعطیل بودند. اما وقتی بورس‌های سهام تعطیل می‌شوند، در بازار فارکس چه اتفاقی می‌افتد؟ به عنوان معامله‌گر فارکس، چگونه باید برای تعطیلات بازار سهام آماده شوید؟

آموزش فارکس آموزش استراتژی معاملاتی حرفه معامله گری فارکس تعطیلات عمومی فارکس

واکنش بازارهای مالی به تعطیلات متفاوت است

اگر بورس سهام تعطیل باشد، خرید و فروش سهام هم متوقف خواهد شد. اما عملکرد سایر بازارهای مالی شاید پیچیده‌تر از این باشد. به طور مثال تعطیلی بورس‌های سهام جهانی تأثیری بر بازار ارز دیجیتال یا بازار کریپتوکارنسی (cryptocurrency) ندارد. بازار ارز دیجیتال توسط دولت‌های محلی مدیریت یا کنترل نمی‌شود. این بازار حتی در روزهای شنبه و یکشنبه هم باز است.
اما تأثیر تعطیلی بورس سهام می‌تواند بر بازارهای فرا بورس مثل فارکس، CFD و معاملات آنی فلزات قابل‌توجه باشد. به همین دلیل است که توصیه می‌شود همیشه تقویم اقتصادی فارکس ایران بورس آنلاین را دنبال کنید تا از وضعیت بازارهای سهام جهانی اطلاع داشته باشید.

حجم معاملات کاهش می‌یابد

تعطیلی بازارهای سهام جهانی باعث می‌شود تا حجم معاملات به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یابد. به خصوص اگر تعطیلی بورس سهام و بانک‌ها در کشورهایی مثل انگلستان و آمریکا باشد. بانک‌ها و مؤسسات مالی آمریکا و انگلستان نقش پر رنگی در مبادلات بازار فارکس دارند و به همین دلیل تعطیلات عمومی در این دو کشور حجم نقدینگی بازار را کاهش می‌دهد و نقد شوندگی بازار فارکس را پایین می‌آورد. معمولاً با کاهش حجم معاملات نوسانات بازار هم کاهش می‌یابد، اما اگر در زمان تعطیلی بازارهای سهام دنیا خبر مهمی منتشر شود، به دلیل نبود نقدینگی کافی، بازار نوسانات شدیدی را تجربه خواهد کرد.

رفتار تکراری بازار پیش از شروع تعطیلات

چنین نوسانات شدیدی شاید تأثیر قابل توجهی بر معاملات سرمایه‌گذاران بلندمدت نداشته باشند، اما بدون شک معامله‌گران کوتاه‌مدت مثل نوسان گیرها را به خود درگیر خواهند کرد. با این وجود نباید خیلی به تعطیلی بورس سهام بدبین بود. گاهی اوقات دیده شده که بازار پیش از شروع تعطیلات رفتار تکراری را انجام می‌دهد. معمولاً اگر روند بازار در هفته منتهی به تعطیلات صعودی باشد، در روزهای پایانی و نزدیک به تعطیلات، بسیاری از سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند که معاملات خود را ببندند و با خیال آسوده‌ای به تعطیلات بروند. یعنی شاید اگر از ابتدای هفته رالی صعودی در جریان باشد، با نزدیک شدن به تعطیلات این رالی صعودی کمی اصلاح خواهد شد.
این پدیده همیشه روی نمی‌دهد، اما شایع‌تر از آن چیزی است که خیلی‌ها تصور می‌کنند. اگر می‌خواهید پیش از تعطیلات وارد بازار شوید، باید این نکته را هم در نظر داشته باشید که شاید نوسانات بازار فارکس در طول تعطیلات عمومی برخی از بورس‌های سهامی به حدی محدود باشد که بازار در همان نقطه ورود به معامله باقی بماند. در چنین شرایطی وضعیت به قدری راکد است که اگر وارد معامله نمی‌شدید هم اتفاق خاصی نمی‌افتاد. پس شاید بهتر باشد که پیش از تعطیلات عمومی بازار سهام آمریکا یا انگلستان از ورود به معامله خودداری کنید.
همان‌طور که در بالا هم اشاره شد، به احتمال زیاد مسیر بازار با نزدیک شدن به تعطیلات معکوس شود. دلیل این امر تثبیت سود برخی از معامله‌گران بازار است که نمی‌خواهند در روزهای تعطیل معامله باز داشته باشند. به همین دلیل اگر پیش از شروع تعطیلات معامله باز دارید، برای بازگشت‌های اصلاحی بازار آماده شوید. اگر اصلاحی شروع شد، خیلی سریع معامله را در سود ببندید. مسلماً اگر بازار روند قوی داشته باشد، بعد از پایان اصلاح و تعطیلات عمومی می‌توانید دوباره فرصتی برای معامله پیدا کنید.