ریسک معامله را پایین نگه دارید

یکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۳

یکی از جذابیت‌های بازار فارکس برای معامله گران پتانسیل کسب سودهای بزرگ با سرمایه‌های کوچک است. اهرم یا همان لوریج (Leverage) سود معاملات را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد. اما اهرم تنها سود را زیاد نمی‌کند، بلکه می‌تواند زیان معاملات را هم بالا ببرد. برای این‌که بتوانید از حساب معاملاتی خود محافظت کنید، بهتر است که همیشه دید کلی‌تری به حرفه معامله‌گری داشته باشید. به طور مثال نباید تنها به پتانسیل کسب سود بیشتر توجه کنید، بلکه باید ریسک معاملات را هم به طور قابل توجهی پایین بیاورید. شاید بازدهی شما به دلیل کاهش ریسک معاملات کم باشد. حداقل در کوتاه‌مدت چنین اتفاقی خواهد افتاد، اما اگر استراتژی معاملاتی شما ریسک پایینی داشته باشد، در بلندمدت بازدهی خوبی را نصیب شما خواهد کرد.

معامله همیشه ریسک دارد و در دنیای تجارت این یک اصل پذیرفته شده است

هیچ کسب‌وکاری را نمی‌توانید پیدا کنید که ریسکی نداشته باشد. تمامی شغل‌ها و کسب‌وکارها درجه‌ای از ریسک را دارند. به طور مثال اگر بخواهید فروشگاهی را راه بیندازد، این احتمال وجود دارد که سرمایه شما در همان چند ماه اول فعالیت از بین برود. یا اگر در جایی استخدام شوید و حقوق ثابتی دریافت کنید، به احتمال زیاد با نوسانات ارزی درآمد شما هم تغییر خواهد کرد. اما اگر تحقیق و مطالعه لازم را داشته باشید و تصمیمات درستی بگیرید، احتمال این‌که در شغل یا کسب‌وکاری که انتخاب کرده‌اید موفق شوید، به طور چشم‌گیری افزایش خواهد یافت. در حرفه معامله‌گری هم وضعیت به این شکل است. باید مطالعه کنید و بعد از آن بتوانید تصمیم درستی را برای معامله بگیرید. حتی با این کار هم باز معامله شما ریسک خواهد داشت، اما به دلیل بالا رفتن دانش و فهم شما از بازار یا کسب‌وکاری که دارید، این ریسک به حداقل خواهد رسید.

کنترل دست شماست

یکی از مزیت‌های خوب بازار فارکس آزادی‌هایی است که به فعالین خود می‌دهد. شما به عنوان معامله‌گر فارکس می‌توانید زمانی که برای معامله مناسب می‌دانید را انتخاب کنید. به طور مثال اگر بازار شدیداً نوسانی است و سرعت تغییرات نرخ‌های برابری افزایش یافته، خیلی ساده می‌توانید معامله نکنید. متأسفانه بسیاری از معامله گران تازه‌کار نمی‌دانند که چنین حق انتخابی دارند و اگر وضعیت بازار برای آن‌ها ناراحت کننده است، خیلی ساده می‌توانند از معامله دست بردارند. اگر می‌خواهید ریسک معامله را مدیریت کنید، از تماشاچی بودن نترسید! شاید فرصت‌هایی را از دست بدهید، اما در عین حال تعداد معاملات زیان ده خود را هم کاهش خواهید داد.
نکته دیگری که باید در نظر بگیرید، حجم معاملات است. شما می‌توانید از اهرم برای بالا بردن حجم معاملات استفاده کنید. اهرم کمک می‌کند که با پول کم، حجم بزرگی را معامله کنید و سود بیشتری به دست آورید. در عین حال اهرم می‌تواند زیان معامله را هم بیشتر کند. به همین دلیل باید در استفاده از اهرم دقت کنید. هیچ وقت تلاش نکنید که با اهرم‌های بالاتر معامله کنید. شما باید به این نتیجه برسید که کنترل در دستان شماست و مسئولیت و عواقب فعالیت در بازار هم تماماً بر عهده شماست.
شما می‌توانید حجم و زمان معامله را کنترل کنید و ریسک معاملات را به طور کلی کاهش دهید. به طور مثال اگر شغل تمام وقتی دارید و فرصت مناسبی برای معامله پیدا نمی‌کنید، می‌توانید خیلی ساده حجم معامله را پایین بیاورید و از تایم فریم روزانه برای معاملات استفاده کنید. تنها چند دقیقه زمان می‌برد تا حد ضرر را تعیین کنید و سپس به زندگی روزمره خود بازگردید. اما اگر زمان بیشتری دارید و می‌توانید تا ساعت‌ها پشت سیستم بنشینید، نوسان گیری کوتاه‌مدت برای شما مناسب خواهد بود، اما در هر صورت باید به فکر پایین آوردن ریسک باشید.

به روانشناسی معاملات توجه کنید

روانشناسی یکی از بخش‌های مهمی است که بسیاری از افراد تازه وارد به آن بی توجهی می‌کنند. هر چقدر در بازار فارکس یا سهام بیشتر فعالیت کنید به اهمیت آموزش‌های روانشناسی بیشتر پی خواهید برد. فرض کنید وارد معامله فروش جفت ارز USDCHF می‌شوید. اما همین‌که شما وارد معامله شدید، بازار جهش می‌کند و به نزدیکی حد ضرر ۵۰ پیپی شما می‌رسد. چه کار می‌کنید؟ آیا اجازه می‌دهید معامله به حد ضرر بخورد؟ یا به امید این‌که بازار باز خواهد گشت، حد ضرر را به سطوح بالاتری انتقال می‌دهید؟ در اکثر مواقع معامله گران تازه‌کار حد ضرر را به سطوح بالاتری انتقال می‌دهند. اما این اشتباه است. باید به خاطر داشته باشید که حد ضرر بر پایه دلایل مهمی تعریف می‌شود و نباید آن را نادیده گرفت. وقتی بازار به سمت حد ضرر حرکت می‌کند، بهتر است که اجازه دهید بازار به حد ضرر برسد.
یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که معامله گران تازه کار مرتکب می‌شوند، معاملات انتقامی است. معامله‌گر زیان کرده و برای جبران این زیان سریعاً وارد معامله دیگری می‌شود. نه تنها معامله‌گر بر خلاف معامله قبلی معامله می‌کند، بلکه حجم معامله را هم بالا می‌برد تا خیلی سریع‌تر زیان را جبران کند. به این رفتار معامله گران تازه کار دقت کنید. نه‌تنها بدون تحلیل معامله می‌کنند، بلکه معامله آن‌ها ناشی از احساسات است. حجم معامله را هم بی دلیل افزایش داده‌اند. یعنی همه چیز برای یک زیان بزرگ آماده است.

مدیریت ریسک یک ضرورت است

مدیریت ریسک وظیفه اصلی هر معامله‌گری است. باید بدانید که ضرر بخشی از کار معامله‌گری است و باید تحمل زیان را داشته باشید. به طور مثال اگر شما در معامله‌ای ۱۰ درصد موجودی حساب را ریسک کردید و در نهایت به زیان ختم شد، باید در معامله بعدی ۱۱ درصد سود کنید تا همه چیز سر به سر شود. حال فرض کنید به جای این‌که ۱۰ درصد حساب را ریسک کنید، تنها ۱ درصد ریسک کرده‌اید. این یعنی ۹۹ درصد بقیه حساب سر جایش است و خیلی ساده می‌توانید آن را در معاملات بعدی خود جبران کنید. حتی هستند معامله‌گرانی که تنها با ۰٫۵ درصد موجودی حساب معامله می‌کنند.

سیگنال در تعیین ریسک معامله نقش دارد، اما تضمینی در کار نیست

هیچ سیگنال ویژه، VIP یا خاصی وجود ندارد که بازدهی بالایی را تضمین کند. واقعیت این است که استراتژی و سیستم معاملاتی شما تنها عاملی است که موفقیت شما در بازار فارکس را تضمین می‌کند. شما حتی با وجود سیستم معاملاتی موفق باید ریسک معاملات را مدیریت کنید و به مسائل روانشناسی ترید توجه کنید. بهترین کار برای این‌که ریسک معاملات را پایین نگه دارید، این است که از اهرم منطقی استفاده کنید، همیشه تمرکز داشته باشید و اجازه ندهید که استرس و یا طمع دلیل تصمیم‌گیری‌های شما باشند.