برای معامله چقدر باید اطلاعات داشته باشید؟

یکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۹:۱۱

شاید در نگاه اول سؤال عجیبی به نظر برسد، اما این سؤال برای بسیاری از تازه‌واردهای بازار فارکس اهمیت دارد. برای معامله کردن چقدر باید اطلاعات داشته باشید؟ هر چه اطلاعاتی که برای معامله جمع آوری می‌کنید بیشتر باشد، معامله‌ای که انجام می‌دهید هم بدتر خواهد بود! همیشه این احتمال وجود دارد که در حرفه معامله‌گری اطلاعات زیادی دریافت کنید. معمولاً افراط در یافتن اطلاعات جدید، مهارت‌های تصمیم‌گیری و ارزیابی معامله‌گر را فلج می‌کند. یعنی ذهن معامله‌گر به حدی با اطلاعات اضافی پر می‌شود که شخص نمی‌تواند به درستی فکر کند و تصمیم بگیرد.
هر چه ذهن معامله گر با اطلاعات زیادی درگیر باشد، ترس از معامله هم بیشتر خواهد شد. خود حرفه معامله گری به اندازه کافی حرفه استرس‌زایی است و به همین دلیل اگر معامله گر خود را بمباران اطلاعاتی کند، کار کردن در بازار سخت‌تر خواهد شد. در این میان اگر اطلاعات دریافتی تناقضاتی داشته باشند، ذهن معامله گر گیج خواهد شد. اگر در چنین وضعیتی قرار گرفتید، بهتر است که برای مدت کوتاهی از بازار فاصله بگیرید. در زمان ورود به معامله یا حتی سرمایه‌گذاری، معامله گر باید با اعتماد به نفس بالایی کار را انجام دهد. معامله گری که دو دل است، نباید کار کند. معامله گر باید بداند که به چه اطلاعاتی باید توجه و به چه اطلاعاتی باید بی‌توجهی کند.

به چیزی توجه کنید که اهمیت دارد!

یکی از مشکلات اصلی معامله گران فارکس این است که به هر خبر، مقاله تحلیلی، شایعه و یا تویت واکنش نشان می‌دهند. متأسفانه، خبرگزاری‌ها و افرادی که در رسانه‌ها در رابطه با مسائل سیاسی و اقتصادی نظر می‌دهند، اطلاعی از واکنش احتمالی بازار به اخبار ندارند و صرفاً دیدگاه‌های شخصی خود را بیان می‌کنند. حقیقت این است که گزارشگر مالی تنها یک گزارشگر است. وظیفه آن‌ها تنها گزارش اخبار است و دیدگاه‌های تحلیلی آن‌ها هم صرفاً یک نظر شخصی است. توجه داشته باشید که بیانیه‌ها و اطلاعیه‌های اقتصادی برای بازار اهمیت دارند، اما نباید تحلیل شاخص‌های اقتصادی را مثل اخبار جدی گرفت.
معامله گران فارکس باید به روند بازار هم توجه کنند. باید قبول کنید که اگر روند جفت ارز یا سهام صعودی است، شما با خرید آن سود خواهید کرد. در این میان اهمیتی ندارد که تحلیل یا گزارشی که در رسانه‌ها منتشر می‌شود چقدر درست یا غلط بوده باشد. چیزی مهم است که در بازار اتفاق افتاده و قیمت‌ها را تغییر داده است. تغییرات و حرکات قیمتی بازار تنها ملاک اصلی معامله گران است.
بهتر است که معامله گران فارکس و سهام، روند بازار را به همراه شاخص‌های اقتصادی دنبال کنند. شاخص‌های اقتصادی یک مجموعه و سری از داده‌های اقتصادی هستند و اهمیت آن‌ها در یک دوره زمانی مشخص می‌شود. به طور مثال اگر در یک دوره زمانی داده‌های اقتصادی آمریکا سیر صعودی داشته باشند، می‌توان انتظار تقویت ارزش دلار آمریکا را داشت. در این میان شاید یک یا دو شاخص اقتصادی ضعیف باشد و بازار واکنش محدود و موقتی به آن‌ها نشان دهد. اما در نهایت روند بازار بیشتر به روند کلی شاخص‌های اقتصادی بستگی خواهد داشت.
این یعنی اگر می‌خواهید اطلاعات دریافتی خود را فیلتر کنید، سعی کنید بیشتر روی داده‌های اقتصادی و معتبر تمرکز کنید. دیدگاه‌ها و نظرات سایر معامله گران یا تحلیلگران نمی‌تواند منبع اطلاعاتی خوبی باشد. مطالعه دیدگاه‌های دیگران تا زمانی خوب است که روی دیدگاه‌های شخصی شما تأثیر جدی نگذارد. وقتی معامله می‌کنید، شما مسئول معامله هستید. پس باید تصمیم گیرنده نهایی شما باشید نه دیدگاه‌های دیگران.