چقدر علت حرکت بازار برای ورود به معامله اهمیت دارد؟

یکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۹:۱۴

یکی از مسائلی که ذهن همه معامله گران را به خود درگیر می‌کند این است که اخبار اقتصادی مهم هستند و باید در معاملات به آن‌ها توجه کرد. اخبار بر بازارهای مالی تأثیر می‌گذارند، اما سؤال مهم‌تری که از خود باید بپرسید این است که آیا علت حرکت بازار مهم است یا تنها حرکت بازار؟
بسیاری از معامله گران تازه‌کار بازار فارکس این تجربه را داشته‌اند: وارد معامله می‌شوند و در ادامه نوسانات غیرعادی در بازار دیده می‌شود و معامله گر مجبور به بستن معامله در ضرر می‌شود. معامله گر فارکس به دنبال چرایی این حرکت است. چرا چنین نوسانی روی داده است؟ بعد از کمی جست‌وجو متوجه می‌شود که خبر یا شاخص اقتصادی مهمی منتشر شده و جفت ارز مربوطه به این خبر واکنش نشان داده است. بدون شک علت حرکت بازار اهمیت دارد، اما به مرور زمان معامله گر به این نتیجه می‌رسد که علت حرکت بازار برای سود کردن چندان هم مهم نیست، بلکه حرکت قیمتی که اتفاق افتاده اهمیت دارد.

واکنش معامله گر به حرکات بازار مهمتر از علت حرکت بازار است

معامله گران تکنیکال بازار فارکس بعد از این‌که بر چرایی حرکات قیمتی جفت ارزها تمرکز می‌کنند، به این نتیجه می‌رسند که درک این‌که چه چیزی بازار را به حرکت وا داشته خیلی هم اهمیتی ندارد. چیزی که برای او اهمیت پیدا می‌کند این است که وقتی حمایت، مقاومت، خط روندی یا میانگین متحرکی شکسته می‌شود، واکنش او به عنوان معامله گر چه خواهد بود؟ واقعاً مهم نیست که چه چیزی بازار را به حرکت واداشته است، مگر این‌که بخواهید آن حرکت را پیش‌بینی و با آن معامله کنید. کاری که به دلیل غیر قابل پیش‌بینی بودن اخبار بسیار دشوار و ریسکی است. به طور ساده، اگر در بازار حرکتی به راه افتاد، دلیل وقوع این حرکت برای تحلیلگر و معامله گر تکنیکال مهم نیست. مسلماً اگر او در سمت غلط بازار باشد، با فعال شدن حد ضرر از معامله خارج خواهد شد.

بازار اشتباه نمی کند!

شما می‌توانید زمان و انرژی خود را روی این مسئله متمرکز کنید که بازار اشتباه کرده و باید راه درست را می‌رفت! اما در نهایت به این نتیجه خواهید رسید که بازار هیچ وقت به نظرات شما اهمیتی نمی‌دهد. معامله گران زیادی وارد این مباحث شده‌اند و در نهایت با از دست دادن پول‌های زیادی از بازار خارج شده‌اند. در زمان وقوع بحران مالی بزرگ دنیا (۲۰۰۸) بسیاری از تحلیلگران و معامله گران بزرگ دنیا بر این باور بودند که وقتی بحران مالی شروع شد، تقاضا برای ین ژاپن به عنوان دارایی امن افزایش خواهد یافت. این تحلیل و ادعا درست بود. اما آن‌ها به اندازه‌ای به پیش‌بینی عوامل و محرک‌های بازار تمرکز کرده بودند که شش ماه قبل از شروع جریانات ریسک گریزی اقدام به فروش جفت ارز USDJPY کرده بودند.

سرعت واکنش معاملات الگوریتمی خیلی بیشتر از معامله گر انسانی است

مشکل دیگری که در معامله با اخبار اقتصادی وجود دارد، تأخیر در دریافت اخبار و اجرای معامله است. تا معامله گر نتیجه اخبار را مشاهده کند و بتواند بر اساس شاخص‌های اقتصادی معامله کند، بازار نوسان اصلی و شدید را پشت سر گذاشته است. به همین دلیل توصیه می‌شود که معامله گران فارکسی همیشه در معامله با اخبار فارکس احتیاط کنند. بهتر است که ۵ تا ۱۵ دقیقه قبل و بعد از انتشار اخبار از معامله بازار خودداری کنید. معامله گرانی که دستی معامله می‌کنند، هیچ مزیتی نسبت به معاملات الگوریتمی ندارند. سرعت دریافت، پردازش و تصمیم به معامله در معاملات الگوریتمی بسیار بالا است و اصلاً قابل مقایسه با سایر روش های معاملاتی نیست.

آیا باید اخبار اقتصادی را نادیده گرفت؟

اشتباه نکنید! اخبار اقتصادی و تقویم اقتصادی فارکس اهمیت زیادی دارند. اما نه برای نوسان گیری فوری. بهتر است که از شاخص‌های اقتصادی برای ارزیابی روند کلی بازار و جریانات ریسکی استفاده کنید. به طور مثال شاید اخبار اقتصادی ناامید کننده ای از کانادا منتشر شود. آیا شما باید بر پایه همین اخبار اقدام به فروش دلار کانادا کنید؟ اخبار اقتصادی ضعیف به معنی فروش ارز مربوطه نیستند. در چنین شرایطی باید روند تغییرات شاخص‌های اقتصادی کانادا را بررسی کنید و بر اساس واکنش احتمالی بانک مرکزی به افت شاخص‌های اقتصادی تصمیم بگیرید که آیا باید به دنبال روند نزولی و سیگنال فروش باشید یا خیر؟ پس با دیدن یک گزارش اقتصادی ضعیف فورا فروش نزنید.
شما معامله گرید نه اقتصاددان. شما در بازار فارکس و سهام فعالیت می‌کنید، چون می‌خواهید سود کنید. واقعاً مهم نیست که شما با پیش‌بینی قطعی آینده اقتصادی یک کشور سود کنید و یا این‌که از یک موجی که در جریان است سواری بگیرید. اگر به سیستم‌ها و استراتژی‌های معاملاتی توجه کرده باشید، متوجه می‌شوید که هر کس سیستم معاملاتی شخصی خود را دارد. اگر پیش‌بینی دقیق آینده مهم بود، دیگر به سیستم‌های مختلف و متفاوت نیازی نبود. همه به کمک یک سیستم آینده را پیش‌بینی می‌کردند! اما چون در بازارهای مالی هر کس به دنبال سود شخصی خود است، پیش‌بینی آینده هم دشوار است. شاید تحلیلی از رشد قیمت‌ها حکایت داشته باشد، اما در عین حال فردی با همین تحلیل سهام یا ارز مربوطه را بفروش برساند! چون بازدهی لازم را کسب کرده است.
به همین دلیل بهتر است که به جای تحلیل حرفه‌ای و پیش‌بینی دقیق آینده به دنبال فرصت‌های معاملاتی باشید که خیلی ساده برای شما سودآور باشند. استراتژی شما باید ساده باشد. به عبارت دیگر اگر سیگنال فروشی دریافت کرده‌اید، وارد معامله شوید. مهم نیست که اخبار اقتصادی یا چشم‌انداز اقتصادی را تحلیل نکرده‌اید. پیدا کردن و تحلیل تمامی اطلاعات موجود کاری غیر ممکن است.