آشنایی با اصطلاح FAANG

یکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۹:۵۷

اگر یک سرمایه‌گذار هستید، بهتر است که با شرکت‌های بزرگ و اصلی بازار سهام آشنا شوید. شرکت‌هایی که محرک اصلی کل بازار سهام هستند. برخی از شرکت‌های سهامی به دلیل اندازه شرکت و تأثیری که بر کل اقتصاد دارند، می‌توانند نقش اساسی در روند بازار سهام ایفا کنند. شرکت‌های فیس بوک، آمازون، اپل، نتفلیکس و گوگل (زیر مجموعه آلفابت) از بزرگان بازار سهام آمریکا هستند. معمولاً این پنج شرکت بزرگ را FAANG می‌نامند. این اصلاح از حروف اول اسامی پنج شرکت تشکیل شده است.

هر کسی که در طول سال‌های گذشته در سهام شرکت‌های FAANG سرمایه‌گذاری کرده، سود خوبی به دست آورده است. با توجه به ارزش بازاری این شرکت‌ها، می‌توان گفت که بسیاری از سهامداران بازار به نوعی تحت تأثیر نوسانات این پنج غول آمریکایی قرار دارند. اصطلاح FAANG برای اولین بار توسط مجری شبکه CNBC (جیم کارمر) استفاده شد. جیم کارمر هم خلق این اصطلاح را به همکار تکنیکالیست خود باب لنگ نسبت داده است. در طول سال‌های گذشته، FAANG برای اشاره به سهام پنج شرکت یاد شده استفاده می‌شد، اما در کل برای سهام شرکت‌هایی که رشد سریعی در صنعت فناوری دارند هم این اصطلاح استفاده می‌شود.

آموزش فارکس بورس سهام آمریکا وال استریت FAANG

FAANG مخفف اسامی فیس بوک، اپل، آمازون، نتفلیکس و گوگل است.

چرا سهام شرکت‌های FAANG اهمیت دارند؟

حتی اگر نمی‌خواهید در این شرکت‌ها سرمایه‌گذاری کنید، باز هم باید سهام شرکت‌های FAANG را زیر نظر بگیرید. ارزش بازاری شرکت‌های FAANG به حدی بزرگ است که آن را با ضریبی ارزش بازار سهام آمریکا مقایسه می‌کنند. به همین دلیل هر گونه تغییر قیمتی در سهام این شرکت‌ها باعث حرکت کل بازار می‌شود. تا ماه ژوئیه سال ۲۰۲۰ ارزش کل بازار سهام آمریکا از ۳۱ تریلیون دلار عبور کرده بود. این در حالی است که پیش از عرضه عمومی نتفلیکس و فیس‌بوک در سال ۲۰۰۱ ارزش بازاری بورس سهام آمریکا ۱۰٫۷ تریلیون دلار بود. در سال ۲۰۱۹، ارزش بازاری سهام شرکت‌های FAANG در کل بیش از ۳ تریلیون دلار بود، یعنی ۱۰ درصد کل ارزش بازار سهام آمریکا. شاخص سهام S&P 500 که شامل سهام ۵۰۰ شرکت بزرگ آمریکایی می‌شود، سهام چهار شرکت اپل، آمازون، فیس‌بوک و گوگل را در لیست ۱۰ سهام برتر قرار داده بود. ۱۰ سهام برتر S&P 500 بیش از ۲۰ درصد کل شاخص ارزش دارند.

شرکت فیس‌بوک (نماد FB)

شرکت فیس‌بوک در سال ۲۰۱۲ و پس از هشت سال فعالیت عرضه عمومی شد و به بزرگ‌ترین شرکت در زمینه پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد. در سال ۲۰۱۹ فیس‌بوک بیش از ۲ میلیارد کاربر فعال در سرتاسر جهان داشت. فیس‌بوک با خرید اینستاگرام، Oculus VR، WhatsApp و چند شرکت دیگر سهم خود در بازار شبکه‌های اجتماعی را گسترش داده است.

شرکت آمازون (AMZN)

شرکت آمازون از سال ۱۹۹۵ با فروش آنلاین کتاب کار خود را شروع کرد و در حال حاضر بزرگ‌ترین خرده‌فروشی آنلاین در دنیاست. علاوه بر این آمازون در پردازش ابری هم از بزرگان این صنعت است. آمازون با تولید دستگاه‌های کیندل، کیندل فایر و اکو توانسته در زمینه انتشار آنلاین محتوا هم فعالیت کند.

اپل (Appl)

اپل از شرکت‌های قدیمی FAANG محسوب می‌شود. اپل از زمان ظهور کامپیوترهای شخصی در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ در بازار حضور داشته است. اپل هنوز هم کامپیوترهای شخصی تولید می‌کند، اما درآمد اصلی اپل از فروش گوشی‌های هوشمند است. این شرکت از فروش برنامه‌های کاربردی، پخش موسیقی، فضای ذخیره‌سازی ابری، ساعت‌های هوشمند و شبکه تلویزیونی هم درآمد کسب می‌کند. قیمت سهام شرکت اپل از ابتدای سال ۲۰۱۶ بیش از دو برابر شده است.

نتفلیکس (NFLX)

ارزش بازاری نتفلیکس کمتر از سایر شرکت‌های حاضر در FAANG است. با این حال تعداد کاربران این شبکه به سرعت در حال افزایش است. این شرکت توانسته با اجاره ویدیو و ساخت برنامه‌های تلویزیونی به یکی از شرکت‌های بزرگ وال استریت تبدیل شود. در سال ۲۰۰۲ این شرکت عرضه عمومی شد. با این حال شرکتی که در سال ۲۰۰۲ عرضه عمومی شد با شرکت فعلی تفاوت زیادی داشت. در آن زمان شرکت نتفلیکس به کاربران خود خدمات اجاره DVD از طریق ایمیل را می‌داد. در ادامه این شرکت توانست به یکی از بزرگ‌ترین پخش‌کنندگان فیلم در دنیا تبدیل شود. در حال حاضر این شرکت بیش از ۱۵۰ میلیون کاربر دارد. درآمد اصلی شرکت از تعرفه ماهانه‌ای است که کاربران هر ماه برای عضویت در این شبکه پرداخت می‌کنند. از آنجایی که شرکت در تولید محصولات سینمایی هم سرمایه‌گذاری می‌کند، چشم‌انداز بازدهی آن هم مثبت است.

گوگل، آلفابت (GOOGL)

آلفابت شرکت مادر گوگل است. گوگل مشهورترین موتور جست‌وجوی دنیاست. علاوه بر این گوگل گوشی هوشمند هم تولید می‌کند. با این حال سرمایه‌گذاری‌های گوگل بسیار متنوع است. این شرکت در اتومبیل‌های خود ران، شهرهای هوشمند و صنعت بیوتک هم سرمایه‌گذاری کرده است. گوگل صاحب یوتیوب است. YouTube بعد از فیس‌بوک بزرگ‌ترین پلتفرم شبکه‌های اجتماعی در دنیا است.