خوابگردی در فارکس!

یکشنبه ۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۶

باز بودن بازاری در تمام روزها و ساعت‌های هفته یک امتیاز مثبت محسوب می‌شود. در واقع این کار باعث می‌شود تا افراد در مراجعه به این بازارها آزادی عمل بیشتری داشته باشند و به طور خلاصه راحت باشند. حتی سرمایه‌گذاران بازارهای سهام جهانی هم علاقه زیادی دارند که ساعات معاملاتی بازارهای سهام محدود به ساعت ۹ صبح تا ۵ عصر نباشد و بیشتر از این زمان برای معامله اختصاص داده شود. در بازار فارکس وضعیت به گونه دیگری است و بازار تقریباً در پنج روز معاملاتی هفته و ۲۴ ساعت روز باز است. دسترسی به بازار فارکس به حدی آسان و راحت است که می‌توان با گوشی همراه و از هر جایی به آن وصل شد. اما این راحتی و آزادی عمل چه تأثیری بر عملکرد معامله‌گر دارد؟

فناوری‌های جدید همیشه اتفاق خوبی در زندگی بشر بوده‌اند. فناوری‌ها کمک می‌کنند تا کارهای پیچیده و دشوار به آسانی و سادگی تمام انجام شوند. در گذشته اگر معامله‌گری می‌خواست در بازار سرمایه‌گذاری کند یا معامله‌ای انجام دهد، باید به طور دستی این کار را می‌کرد. یا باید گواهی خرید اوراق را تهیه می‌کرد و یا به کمک کارگزاری معامله‌ای را روی کاغذ انجام می‌داد. امروزه کمتر کسی می‌تواند میزان پیچیدگی سهام را در دوران نبود اینترنت و کامپیوتر درک کند. حتی کار با تئوری‌های تکنیکال هم کار سختی بود. تعیین حد ضرر هم در چنین وضعیتی واقعاً دشوار و کار پیچیده‌ای بود. فناوری سرعت، دقت و راحتی معاملات را به حدی بالا برده که امروز می‌توان در حین مسواک زدن هم معامله کرد!

با وجود این همه راحتی در معاملات، کاملاً طبیعی است که خیلی از افراد تازه کار پروسه ورود به معامله را درک نکنند و حتی در زمان مسواک زدن یا بیرون رفتن هم معامله‌ای را انجام دهند. اما آیا این زمان درستی برای معامله است؟ اگر فناوری کار را تا این حد آسان نمی‌کرد، مسلماً هیچ کس نمی‌توانست در میان انجام کارهای روزمره‌ای مثل قدم زدن در پارک معامله کند. چون در آن زمان معامله کردن به خاطر پروسه طولانی، به تمرکز و جدیت بیشتری نیاز داشت.

هر کاری زمان و مکان خاصی می‌طلبد. اینکه معامله زدن کار آسانی است و پشت فرمان و در چراغ قرمز هم می‌شود معامله زد، به این معنی نیست که باید وارد معامله شد. در دوره جدید کار با گوشی یک اتفاق نرمال و عادی است. اما معامله‌گر نباید از این راحتی سوءاستفاده کند و به انجام معامله در هر زمان و مکانی اقدام کند. اگر با گوشی معامله می‌کنید به احتمال زیاد در میان خانواده و دوستان به معاملات شما اشاره‌ای کرده‌اند. شاید مسخره کنند و شاید از رفتار شما ناراحت شوند. اما نظر شخصی خود شما چیست؟ آیا هر جایی می‌توان معامله کرد؟

معامله‌گر حرفه‌ای همیشه منظم کار می‌کند و تعادل را در کار و زندگی شخصی خود حفظ می‌کند. اگر شما هم جزو افرادی هستید که در زمان فیلم نگاه کردن یا مسواک زدن معامله می‌کنید، باید بدانید که راه را اشتباه رفته‌اید. این رفتار درست شبیه راه رفتن در خواب است (خوابگردی). یعنی شخص در حال انجام کاری است که هیچ ذهنیت و درکی از آن ندارد و در واقع نمی‌داند که چه کار می‌کند.

دسترسی سریع به حساب معاملاتی و بازار می‌تواند معامله‌گر را وسوسه کند و فکر کند که هر جا و هر ساعتی برای معامله خوب است. اما معامله‌گر زمانی از این بازار درآمد کسب می‌کند که روی استراتژی و فرآیند انجام معامله تمرکز کافی داشته باشد و در یک فضای آرام کار کند. شما باید به استراتژی معاملاتی خود احترام بگذارید و حد و مرز ها در این کار را بدانید. در این صورت مسلماً می‌توانید از دسترسی سریع، دقیق و راحت به بازار حداکثر بهره را ببرید.