با خرابی سیستم معاملاتی چه کنیم؟

یکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۹:۵۶

سیستم یا استراتژی‌های معاملاتی نمی‌توانند تا ابد سود ده باشند و بدون ایراد کار کنند. بازارهای مالی مثل فارکس و سهام پیوسته در حال تغییر هستند و وضعیت بازار هم به طور مرتب در حال تغییر است. در چنین شرایطی هر سیستم برنده‌ای در نهایت از کار خواهد افتاد. وقتی سیستم برنده به یک سیستم بازنده تبدیل شد، نباید منتظر معجزه ماند. باید هر چه سریع‌تر وارد عمل شد و سیستم را تعمیر و ارتقا داد.

راه‌حل؟

اگر با کلیات استراتژی یا سیستم معاملاتی مشکلی ندارید، می‌توانید تغییرات جزئی در سیستم اعمال کنید. بعد از اعمال تغییرات باید سیستم را در نرم‌افزارهایی مثل متاتریدر (MT4) تست کنید. هر سیستم یا استراتژی که تعمیر شد باید در حساب آزمایشی یا دمو تست شود و بعد از کسب نتایج موفق می‌توان در حساب‌های واقعی از آن استفاده کرد.

به تایم فریم‌های بالاتر نگاه کنید

بازار گاهی اوقات می‌تواند بسیار نوسانی باشد. نویز بیش از اندازه بازار می‌تواند سیستم معاملاتی را خراب کند. در تایم فریم‌های بالاتر مثل روزانه و یا هفتگی معمولاً چنین مشکلی به وجود نمی‌آید.

جفت ارز یا نماد معاملاتی را عوض کنید

اگر همیشه در یک جفت ارز یا نماد (Symbol) معامله می‌کنید، شاید رفتار آن نماد تغییر کرده باشد. تغییر رفتار نماد می‌تواند بر عملکرد سیستم معاملاتی آسیب وارد کند. به همین دلیل اگر سیستم معاملاتی خراب شده، شاید بتوان با عوض کردن نماد معاملاتی آن را تعمیر کرد.

پارامترهای حد ضرر و حد سود را تغییر دهید

تغییر پارامترهای حد ضرر و حد سود می‌تواند تفاوت زیادی در عملکرد سیستم معاملاتی ایجاد کند. شما باید در سیستم معاملاتی از نسبت ریسک به ریوارد نرمالی استفاده کنید و هیچ وقت حد ضرر معامله را برای باز نگه داشتن بیشتر معامله تغییر ندهید. معامله‌ای که زیان ده است باید با زیان مشخصی بسته شود نه اینکه با تغییر حد ضرر، میزان زیان را بالا ببرید.

یکی از اندیکاتورهای تکنیکال را حذف کنید

بسیاری از سیستم‌های معاملاتی از اندیکاتورهای تکنیکال استفاده می‌کنند و گاهی اوقات در این کار افراط می‌کنند. این مسئله باعث می‌شود تا درک علت برد یا باخت در معامله دشوار شود. اکثر معامله گران تازه‌کار فکر می‌کنند که هر چه تعداد اندیکاتورهای تکنیکال مورد استفاده در سیستم بیشتر باشد، کارایی سیستم هم ارتقا خواهد یافت. اما به جای ارتقا سیستم، تنها کار را پیچیده می‌کنند. شاید با حذف یک یا دو اندیکاتور بتوان پیچیدگی‌های سیستم را کاهش داد و علت خرابی سیستم را تشخیص داد و بر طرف کرد.

سیستم معاملاتی دیگری را تست کنید

بعد از تعمیر و ارتقا سیستم معاملاتی شاید به این نتیجه برسید که دیگر دوره استفاده از سیستم به پایان رسیده و باید به فکر یک سیستم معاملاتی دیگری باشید. از تغییر نترسید و سیستم معاملاتی دیگری را طراحی کنید