استراتژی‌های مناسب برای بازار نزولی (Bear Market)

یکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۳

بازار نزولی (Bear Market) که گاهی بازار خرسی هم نامیده می‌شود، بازاری است که قیمت‌ها بیش از ۲۰ درصد از اوج‌های خود پایین آمده باشند. جنگیدن با بازار نزولی می‌تواند کار خطرناکی باشد. در این مقاله می‌خواهیم با استراتژی‌های مناسب برای بازار نزولی آشنا شویم. این استراتژی‌ها کمک می‌کنند که از دارایی خود در بازارهای نزولی سهام، فارکس، کامودیتی و کریپتوکارنسی محافظت کنید و در عین حال برای دوره بعدی و صعودی بازار آماده شوید.

آموزش فارکس بازار نزولی بازار خرسی بریش Bear Market

بازار نزولی یا خرسی فرصت های خاص خود را دارد. سرمایه گذار و معامله گر باید زرنگ باشد و از این فرصت ها استفاده کند. فقط به خاطر بسپارید که نباید با بازار خرسی جنگید!

ترسیده‌اید؟

در وال‌استریت ضرب‌المثلی هست که “Dow همیشه از دیوار ترس و نگرانی بالا می‌رود.” به عبارت دیگر، شاخص سهام داوجونز آمریکا با وجود بحران‌های اقتصادی و سیاسی به رشد خود ادامه می‌دهد. سرمایه‌گذاران همیشه باید سعی کنند تا احساسات خود را از پروسه تصمیم‌گیری دور نگه دارند. چیزی که به بحران جهانی شبیه است، روزی به تاریخ سپرده خواهد شد و تأثیر آن بعد از مدت کوتاهی فراموش خواهد شد. به خاطر داشته باشید که ترس می‌تواند تصمیم‌گیری منطقی افراد را مختل کند و سرمایه‌گذار و معامله‌گر را در وضعیت بدی قرار دهد. به همین دلیل حتی در بدترین دوره‌های بازار نزولی هم نترسید و آرامش خود را حفظ کنید.

میانگین کم کنید!

شاید برای تازه‌واردهای بازار مالی عجیب به نظر برسد، اما این طبیعی است که بازار سهام برای چند سال روند نزولی داشته باشد. این بخشی از چرخه تجاری بازار است. اگر شما هم دید بلندمدت چندین ساله دارید، باید از روندهای نزولی بازار استفاده کنید و قیمت میانگین خرید دارایی مورد نظر را پایین بیاورید. یعنی اگر سهامدار هستید، به طور مرتب در بازار نزولی بر تعداد سهامی که نگه می‌دارید، اضافه کنید. در روندهای نزولی نباید روی قیمت تمرکز کرد. قیمت پایین خواهد آمد. این تعریف بازار نزولی است. اما در عین حال قدرت خرید سرمایه‌گذار هم به تدریج افزایش می‌یابد. یعنی با کاهش قیمت، می‌توانید سهام بیشتری خریداری کنید. در نهایت اگر پول خرج شده برای خرید سهام را بر تعداد سهام خریداری شده تقسیم کنید، متوجه خواهید شد که قیمت میانگین خرید سهام خیلی کمتر از زمانی خواهد بود که به یک باره وارد بازار شده‌اید و کل پول را صرف خرید سهام کرده‌اید. پس در بازارهای نزولی یا بازار خرسی سعی کنید با خریدهای جدید از قیمت‌های پایین‌تر، میانگین خرید هر واحد از دارایی را پایین بیاورید.

خود را به مردن بزنید!

وقتی بازار نزولی است، یعنی خرس‌های بازار بیدار شده‌اند و هیچ گاوی نمی‌تواند جلوی آن‌ها را بگیرد. وقتی بازار نزولی است، بهتر است که ادای مرده‌ها در بیاورید، یعنی هیچ کاری نکنید. حتماً شما هم شنیده‌اید که وقتی یک خرس واقعی گریزلی حمله می‌کند، بهتر است که به جای جنگیدن با او، خود را به مردن زد. جنگیدن با خرس گریزلی در جنگل خطرناک خواهد بود. اما اگر در دوره بازار نزولی آرامش خود را حفظ کنید و هیجانی عمل نکنید، می‌توانید از ریسک‌ها و خطرات جدی و بزرگی در امان بمانید. اگر می‌خواهید در بازار مالی خود را به مردن بزنید، کافی است بخش زیادی از سبد دارایی خود را در قالب پول نقد و یا دارایی‌های که نقد شوندگی بالایی دارند نگه دارید.

ریسک را پخش کنید!

سعی کنید سبد دارایی تشکیل دهید که شامل سهام، اوراق قرضه، پول نقد، ارز دیجیتال و ارزهای خارجی باشد. این‌که چقدر برای سهام یا اوراق قرضه اختصاص می‌دهید به آستانه تحمل ریسک، بازه زمانی سرمایه‌گذاری، اهداف و … بستگی دارد. وضعیت هر سرمایه‌گذار متفاوت با دیگری است. اگر تنوع سبد دارایی را درست حفظ کرده باشید، می‌توانید در بازارهای نزولی از ثروت خود محافظت کنید. شاید بازار سهام وارد روند نزولی شود، اما ارز خارجی یا اوراق قرضه وضعیت بهتری داشته باشند.

تنها چیزی را خریداری کنید که توان از دست دادنش را دارید!

سرمایه‌گذاری اهمیت دارد، اما باید خوردوخوراک و سقف بالای سر هم داشته باشید! سرمایه‌گذاری با پولی که برای مصارف کوتاه‌مدت کنار گذاشته‌اید، ایده خوبی نیست. معمولاً گفته می‌شود که سرمایه‌گذاران نباید درگیر بورس سهام شوند، مگر این‌که حداقل دید پنج‌ساله به بازار دارند. هر چقدر این بازه زمانی طولانی‌تر باشد بهتر است. وقتی با چنین دیدی وارد بازار سهام می‌شوید، مسلماً نمی‌توانید هزینه‌ای که برای یک ماه آینده کنار گذاشته بودید را وارد بازار کنید. همیشه به خاطر داشته باشید که بازارهای نزولی و حتی رکودهای جزئی اقتصادی می‌توانند برای سرمایه‌گذاران بسیار مخرب باشند.

به دنبال دارایی‌های ارزان ولی با ارزش باشید!

بازارهای نزولی فرصت عالی برای سرمایه‌گذاران هستند. وقتی بازار نزولی است یعنی قیمت به شدت کاهش یافته است. در چنین وضعیتی باید باهوش باشید و بدانید که در بازار به دنبال چه هستید؟ به طور مثال وقتی روند کلی بازار سهام نزولی است، به این معنی است که حتی سهام شرکت‌های خوب هم به شدت کاهش یافته‌اند. علت افت قیمت اهمیت زیادی دارد. گاهی اوقات سهام به خاطر مسائل موقت و غیر بنیادی کاهش می‌یابد. یعنی در شرایط عادی قیمت سهام بیشتر از این خواهد بود. گاهی اوقات هم قیمت سهام به خاطر مسائل بنیادی کاهش می‌یابد. چنین سهمی نیاز به تغییرات بنیادی دارد تا دوباره رشد کند. معمولاً سرمایه‌گذاران بزرگ دنیا مثل وارن بافت از بازار نزولی به عنوان فرصتی برای خرید سهام شرکت‌های با ارزش استفاده می‌کنند. وقتی بازار نزولی است، خشک و تر با هم می‌سوزند. این فرصت مناسبی است تا سهام یا دارایی خوب را کشف کنید و آن را با قیمت های خیلی ارزان خریداری کنید.

بفروشید!

وقتی بازار نزولی است می توانید شما هم فروشنده باشید. در بازارهای سهام برای فروش سهام باید از قراردادهای فروش استقراضی یا Short Sell استفاده کنید. یعنی سهام شرکتی که می‌خواهید به فروش برسانید را از صندوق سرمایه‌گذاری یا ETF ها قرض بگیرید و بفروشید. وقتی‌که قیمت سهام به اندازه کافی پایین آمد، دوباره آن را بخرید. یعنی گران بفروشید و ارزان بخرید. در بازار فارکس شما در هر جهتی که خواستید می توانید معامله کنید. پس اگر بازار نزولی بود، با خیال راحت فروش بزنید. برای معامله شاخص‌های سهام یا نفت هم می توانید از قراردادهای CFD استفاده کنید.